Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@22:00:47 GMT

فرهنگ سازی و تبلیغ وقف توسط رسانه ها پررنگ تر شود

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۱۸۸۴۵

فرهنگ سازی و تبلیغ وقف توسط رسانه ها پررنگ تر شود

گرگان- در اولین روز هفته وقف، همایش «وقف و رسانه» برگزار و بر فرهنگ سازی وقف و تبلیغ کار خیر توسط رسانه ها تأکید شد.

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین همایش «وقف و رسانه»، ظهر سه شنبه در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان برگزار شد.

در این نشست که مدیر کل اوقاف گلستان و مدیر کل صدا و سیما استان و معاونان آن ها حضور داشتند، از رسانه هایی که در زمینه وقف فعالیت می کردند، تقدیر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از امروز (۲۳ آبان) به مدت هفت روز، «هفته وقف» نامگذاری شده است که براساس آن، برنامه‌های عمرانی، فرهنگی و غیره از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه و ادارات اوقاف در سراسر کشور برگزار می‌شود.

سابقه وقف در کشورمان به پیش از ورود دین مبین اسلام می رسد و مردمان این سرزمین از دیرباز با توجه به اهمیّت وقف دارایی خود را در راه خدا وقف می کردند، ولی پس از ورود اسلام به کشورمان، نهاد وقف نیز هم چون نهادهای دیگر تحولی دگرباره یافت و با مبانی و انگاره های اسلامی آمیخته شد.

این نهاد پرخیر و برکت در جهت تقویت باورهای اسلامی قرار می گیرد، به طوری که نه تنها در هر شهر و دیاری بلکه در هر کوی و برزنی مساجد، حسینیه ها، تکایا و حوزه های علمیه و مانند آن برای تبلیغ مکتب اسلام و آیین تشیّع وقف شده است.

در این همایش، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان، اظهار کرد: این نشست برای ارائه گزارشی از برنامه های اداره اوقاف در خصوص هفته وقف و قدردانی از اصحاب رسانه برگزار می شود.

سهرابی با بیان این که شروع هفته وقف با رسانه و مطبوعات است، بیان کرد: این عمل مهم بودن کار رسانه ها در زمینه فرهنگ سازی وقف را نشان می دهد.

وی افزود: اداره اوقاف سه برنامه را دستور کار خود دارد، یکی وقف و موقوفات است که در حقیقت متولی آن ولی فقیه است که نمایندگانی در سراسر استان دارند و برخی اختیارات به نمایندگان آن ها داده می شود.

سهرابی تصریح کرد: دومین برنامه، امامزاده ها هستند که ما در سطح استان ۱۲ هزار امامزاده داریم که برخی شاخص و برخی در نقاطی قرار دارند که دسترسی مردم به آن ها کم است.

وی ادامه داد: در زمینه این امامزادگان تلاش می شود تا امکانات آن ها را به روزرسانی شود و ارتباط مردم با آن ها برقرار و کارهای فرهنگی در آن جا صورت گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان عنوان کرد: سومین وظیفه اوقاف، اجرا و برگزاری کارهای فرهنگی از جمله، مسابقات فرهنگی و قرآنی، حفظ و آموزش قرآن، اعزام مبلغ، احیای موقوفات و غیره است که در طول سال برگزار می شود.

اداره اوقاف و امور خیریه گلستان با کمبود نیرو روبرو است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان با بیان این که ما اقدامات سنگینی را بدون امکانات انجام می دهیم، اظهار کرد: ما در استان با کمبود نیرو مؤاجه هستیم و کمتر از ۶۰ درصد نسبت به آن چه که باید، نیرو داریم و در برخی از استان ها نیز مرکزی نداریم.

وی ادامه داد: موقوفات دارای تشکیلاتی است، دو معاونت و دو رئیس اداره دارد، معاون بهره وری و اقتصادی در زمینه اجرای پروژه های در سطح استان چه در زمینه موقوفات و چه در زمینه امامزادگان فعالیت می کند.

سهرابی با بیان این که بنیاد توسعه در در سراسر کشور دایر است و به همراه معاونت بهره وری اقداماتی انجام می دهد، تأکید کرد: یک از اقدامات ما احیاء موقوفاتی است که قابل استفاده نیست، بیش از ۱۰۰ مکان فرسوده در استان داریم که ۱۰ تا از آن ها با هماهنگی سازمان به صورتی که قابل استفاده شود عملیاتی می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان  تصریح کرد: برای احیاء این اماکن، نیاز به سرمایه گذاری داریم که برخی از در حال ساخته شدن است و برخی امسال به بهره برداری می رسد.

۴۷ بقعه در گلستان دارای طرح جامع است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان اظهار کرد: دو طرح جامع و طرح تیپ در خصوص امامزادگان وجود دارد که در طرح تیپ کارهای روزمره بقعه امامزاده انجام می گیرد.

وی ادامه داد: در استان ۴۷ امامزاده طرح جامع دارند که با توجه به مساحت و امکانات، اقداماتی از قبیل نمایشگاه، ساخت مجتمع و غیره در آن جا انجام می شود.

سهرابی گفت: ۵۲ پروژه عمرانی در بقعه ها از قبیل ساخت و ساز و تعمیر در دست اقدام است و سه پروژه سنگین تا پایان سال اجرا می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان تأکید کرد: ۳۱ سرویس بهداشتی نیز در محوطه امامزادگان احداث و تکمیل می شود و کار سرویس بهداشتی امامزاده یحیی بن زید با بیش از ۶۰۰ متر مربع و ۷۰ چشمه به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: اجرای این طرح نیز  اگر مسئولان مانعی ایجاد نکنند در امامزاده عبدالله گرگان با زیربنای ۵۰۰ متر انجام خواهد شد.

سهرابی اذعان کرد: ۴۵ درصد موقوفات استان غیرمتصرفی است و هزینه کرد آن بر عهده متولی آن است و اوقاف بر کار آن ها نظارت می کند.

وی با بیان این که اخذ سند برای موقوفات لازم است، افزود: حدود ۱۵۰۰ سند برای رقبه به مساحت هشت میلیون متر مربع اخذ شده است.

سهرابی خاطر نشان کرد: حدود دو هزار و ۵۰۰ سند مربوط به موقوفات بنیاد علوی که سند آن ها تا سال آینده اخذ می شود.

مطالبات اداره موقوفات گلستان مربوط به دستگاه های دولت است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان اظهار کرد: بیشترین مطالبات اداره اوقاف استان از دستگاه های دولتی چون، دانشگاه ها، مدارس، سپاه، نیروی انتظامی، استانداری، خانه بهداشت و غیره است که با آن ها نشست برگزار کردیم ولی تاکنون مبلغی پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: در راستای اقدامات فرهنگی اعزام ۵۰ مُبَلغ در ماه صفر، اجرای برنامه آرامش بهاری، برنامه های قرآنی و غیره صورت می گیرد که با پشتوانه این کارهای فرهنگی امسال دو شرکت کننده گلستانی در مسابقات کشوری حائز رتبه شدند.

سهرابی به برنامه «انجمن یاوران وقف» نیز گریزی زد و توضیح داد: در این راستا با اصناف و اتحادیه ها، هیئت امنای مساجد و غیره هر یک به صورت جداگانه نشست داشتیم و انجام یاوران وقف را تشکیل دادیم در زمینه رسانه نیز باید این انجمن تشکیل شود تا آن ها دستگیر ما در این زمینه باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان با بیان این که ۴۶، وقف جدید در سال ۹۶ صورت گرفته است، ادامه داد: باید حوزه وقف در استان را گسترده تر کرد و واقفان به محیط زیست، بهداشت و درمان و غیره وارد شوند.

در پایان مراسم از رسانه هایی که در زمینه وقف فعالیت می کنند، قدردانی شد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۸۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راست و دروغ تبلیغ محصولات غذایی در تلویزیون

عبدالعظیم بهفر، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: قوانین منع تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت به مانند "حروف والی" در زبان عربی هستند که گرچه نوشته می شوند اما خوانده نمی شوند. لذا، به رغم اینکه قانون منع تبلیغات کالاهای آسیب رسان در رسانه ملی مصوب است و هر ساله کالاهای آسیب رسان و غیر مجاز اعلام می شوند اما اجرای جدی این قانون در محاق قرار می گیرد و شوربختانه شاهد جلوه نمایی دشمنان سلامتی در رسانه ها هستیم.

وی افزود: عدول از این قانون هم به روش های مختلف صورت می گیرد و ادعاهای غیر واقعی یا اغراق در معرفی محصول پاشنه آشیل بسیاری از تبلیغات است، گاهی عنوان عوض می شود، گاهی با ایما و اشاره محصول را تبلیغ می کنند که البته در پس این اقدامات یک ترس از قانون مشاهده می شود؛ اما با تساهل و مداراهای اخیر برخی از شرکت‌ها و نشان های تجاری با چراغ سبز رسانه ملی در چشم قوانین زُل می زنند و آشکارا و مستقیم مخاطب را به مصرف محصولات آسیب رسان به سلامت دعوت می کنند.

بهفر در همین ارتباط به برگزاری جلسات مشترک با مسوولان رسانه ملی اشاره کرد و گفت: در جلساتی که با مسئولان رسانه ملی برگزار کرده ایم مهم‌ترین دلیل مدارا با تخلفات تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت را کم بودن بودجه و ضرورت اکتساب منابع مالی برای بقا و استمرار فعالیت ها عنوان می کنند که صحت سنجی این موضوع کار ارگان‌های بودجه ای است، اما آنچه اظهر من الشمس است، اینکه "هدف نمی تواند توجیه گر وسیله باشد"؛ شیوع بیماری‌های مختلفی مثل سرطان حتماً با مولفه غذاهای مضر مماس است و حتماً تغذیه غیر سالم در بسط سبک زندگی اشتباه تاثیرگذار است.

وی افزود: طبیعتاً یکی از مهم‌ترین ناظران در کنار ارگان‌های دیگر، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است و ما ملزم به برخورد سلبی و حتی قضایی با کسانی هستیم که با تخطی از قوانین سلامت، جامعه را تهدید می کنند؛ اما فرد فرد جامعه نیز باید نسبت به سلامت خود حساس باشد و دست از مطالبه گری به انحا مختلف بر ندارد.

سرپرست اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در واکنش به برخی ادعاهای نادرست در تبلیغات محصولات غذایی، تاکید کرد: در حوزه تبلیغات محصولات غذایی گاهی اوقات ادعاهای نادرست و خلاف واقع مطرح می شود که برخی از آنها اصولاً موضوعیت ندارد؛ مثلاً درج عنوان بدون کلسترول روی روغن های نباتی نیز از این دسته تبلیغات محسوب می شود؛ چرا که روغن های نباتی در اصل فاقد کلسترول بوده و تنها در روغن های حیوانی وجود دارد.

بهفر گفت: درج عنوان بدون افزودنی روی شیرهای استریل نیز از این دست تبلیغات است، چراکه شیرهای استریل نیازی به افزودنی یا نگهدارنده ندارند، چون داخل آن میکروبی وجود ندارد.

وی افزود: به هر حال بسیاری از اسنک ها، روغن ها، انواع سُس، آب‌میوه ها و نوشیدنی هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم، محصول یا شرکت و برند را تبلیغ می کنند غیر قانونی هستند و نباید در رسانه ملی یا هر رسانه دیگر تبلیغات داشته باشد.

سرپرست اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: یکی از موضوعاتی که در تبلیغات کالاهای آسیب رسان وجود دارد و برخی آن را بعنوان یک چالش بحساب می آورد کلی بودن دستورالعمل تبلیغات است که شاید بهتر باشد ارگان‌های مرتبط با این موضوع دستورالعمل را با شاخص های کمی قابل سنجش و اندازه گیری بروز رسانی کنند و دستورالعمل جدید را با جدیدت عملیاتی کنند

بهفر در پایان افزود: شورای سیاست گذاری سلامت صدا و سیما هم به عنوان فصل مشترکی در پیشبرد اهداف سلامت محور، می تواند در احیای اجرای قانون منع تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت در رسانه ملی نقش ایفا کند و ما هم آمادگی داریم تمامی امکانات خود در جهت اشاعه فرهنگ سلامت را در اختیار نهاد مهم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کشور قرار دهیم.

کد خبر 6092648 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • قاسمی: استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • تجلیل از ۸۰ خادم قرآنی در امام زاده نرمی اصفهان
  • سرمایه‌گذاری اوقاف در پرورش ماهی
  • شناسایی بیش از ۸۰۰ نوع نیت برای وقف
  • یکی از عملکردهای مثبت سازمان اوقاف در نهضت ملی مسکن است
  • نگاهی به وظایف نظارت فنی در سازمان اوقاف
  • راست و دروغ تبلیغ محصولات غذایی در تلویزیون
  • خزعلی: رفع فقر مادی باید در کنار ارتقاء فکری و رشد فرهنگی انجام شود
  • توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است