Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، احتمالا شما هم قرمزی چشم ها را تجربه کرده اید. این قرمزی می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد از خستگی گرفته تا آلودگی هوا یا حساسیت. دلیل اینکه چشمان انسان کاسه خون می شود هم، متورم و پاره شدن مویرگ های شبکیه چشم است که در بیشتر مواقع، تشخیص علت پدیدار گشتن آن بسیار ساده بوده و می توان با انجام چند کار درمانی آن را برطرف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

البته دربرخی موارد هم قرمزی چشمان می تواند نشانه پیش‌درآمدی برای مشکلات بینایی باشد، به ویژه اگر با خارش چشم هم همراه باشد.بنابراین بهتر است پیش ازهرگونه اقدامی برای رفع قرمزی چشم ها از دلیل اصلی بروز آن مطلع شوید. برای تشخیص این امر از شما دعوت می کنیم تا در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

حساسیت

 

 

گرده افشانی گل ها موجب ایجاد حساسیت می شوند

 

 

نه تنها واکنش های حساسیت‌زا باعث می شوند تا چشمان شما دچار خارش، درد یا آبریزش شوند، بلکه خود مواد حساسیت‌زا هم می توانند موجب بروز قرمزی، سوزش و خارش شدید چشم شوند.

 

 

واکنش آلرژیک زمانی روی می دهد که سیستم ایمنی بدن بیش از اندازه کار کند یا پاسخ شدیدی به یک محرک خطرناک نشان دهد. تقریبا هرعاملی می تواند موجب بروزاین واکنش باشد،اما گرد و غبار، گرده گیاهان، شوینده ها و تار موی حیوانات از جمله رایج ترین مواد حساسیت‌زا بشمار می روند.

 

 

در چنین مواقعی، قرمزی چشم ها با دور شدن فرد از عوامل ایجادکننده آلرژی برطرف می شود. البته این امر هم به میزان حساسیت چشم ها به آن ماده بخصوص بستگی دارد. برای تسریع روند رفع قرمزی چشم ها می توانید آن ها را با آب سرد شست‌وشو داده یا کمپرس آب سرد رویشان بگذارید.

 

 

قطره های اشک مصنوعی هم برای خروج هر چه سریع تر عوامل آلرژی‌زا موثر هستند. همچنین می توانید از داروهایی همچون آنتی هیستامین هم کمک بگیرید.

 

 

چشمان صورتی

 

 

چشمان صورتی،نوعی ورم ملتحمه از عفونت میکروبی،ویروسی یا حساسیتی است که باعث می شود تایک یا هر دو چشم قرمز کمرنگ، متورم، اشک‌آلود و همراه با خارش بشوند. این ورم به‌راحتی توسعه پیدا می کند اما چندان جدی نیست و مشکل جدی برای چشم ها ایجاد نمی کند. فقط چند روز چشم ها را قرمز کرده و موجب تاری دید می شود.

 

 

برای چشم صورتی لازم نیست به پزشک مراجعه کنید.با کمپرس سرد می توانید التهاب وقرمزی آن ها راتا حدی برطرف کنید.اما اگر پس از چند روز رفع نشد، حتما نزد متخصص بروید. اگر این ورم میکروبی باشد، با قطره های آنتی بیوتیک و باکتریال باید درمان شود.

 

 

از آن جا که این بیماری واگیر دار است، در خانه از حوله، دستمال یا وسایل بهداشتی مشترک استفاده نکنید تا به دیگر اشخاص سرایت نکند.

 

 

کمبود خواب

کم خوابی موجب قرمزی چشم ها می شوند.

 

 

چشمانی که خسته باشند به کاسه خون تبدیل میشوند.دلیلش هم این است که کمبود خواب موجب کاهش میزان اکسیژنی می شود که به چشم ها می رسند.درنتیجه مویرگ های خونی گشاد شده و قرمز دیده می شوند.

 

از دیگر دلایل قرمزی چشم ها در نتیجه کم خوابیدن این است که، وقتی چشم ها را برای زمان طولانی باز نگه می دارید و به آن ها استراحت نمی دهید، قرنیه رطوبت خود را از دست می دهد. این امر منجر به خشکی و قرمزی چشم ها خواهد شد. برای رفع این مشکل می توانید از اشک مصنوعی یا کمپرس سرد استفاده کنید.

 

 

گل مژه

گل‌مژه به علت عفونت باکتریایی شکل می گیرد

 

 

گل مژه یک دانه قرمز و کوچک است که عموما روی پلک یا در گوشه چشم پدیدار می شود. این دانه در نتیجه  التهاب حاد غدّه‌های چربی در انتهای مژه به علت عفونت باکتریایی شکل می گیرد.

 

این توده در حقیقت یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه‌ها یا غدد ترشح‌کننده چربی پلک ایجاد می‌شود. تماس دست آلوده با چشم و التهاب لبه پلک از عوامل مهمی هستند که باعث بروز گل‌مژه می‌شوند، همچنین تجربیات نشان میدهد که سرمای هوا در ایجاد گل مژه تاثیرگذار است.

 

پلک ممکن است یک یا چند گل مژه با هم بزند. نخستین نشانه های آن قرمزی و تورم است. خوشبختانه این توده روی دید فرد تاثیری نمی گذارد.

 

اگر به این توده دست بزنید، ممکن است بدتر شود. هرگز سعی نکنید گل‌مژه را بترکانید. اکثر گل‌مژه‌ها ظرف چند روز به‌تدریج بهبود می‌یابند و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند. در چند روز اول، استفاده از کمپرس گرم باعث تسکین درد می‌شود و ممکن است به سرباز کردن گل‌مژه و تخلیه ترشحات چرکی کمک کند.

 

 

سوزش چشم به خاطر لنز

لنزهای چشمی مانع از رسیدن اکسیژن به چشم ها می شوند

 

 

لنزهای چشمی می توانند مانع از رسیدن اکسیژن به چشم ها بشوند و در نتیجه چشم ها متورم و قرمز می شوند. اگر برای مدت طولانی یا هنگام خواب لنز در چشم بماند، موجب ایجاد قرمزی، عفونت و زخم قرنیه خواهد شد.

 

برای پیشگیری ازاین مشکل توصیه میکنیم تا لنزهای چشمی را به طور منظم شست‌وشو داده وهنگام استفاده از آن ها نیز دست های خود را کاملا ضدعفونی کنید. حتما پیش از خواب لنز را از چشم خارج کنید. گفتنی است که قطره های اشک مصنوعی در کاهش قرمزی و ورم چشم موثر هستند.

 

 

خونریزی زیرپوستی

 

 

خونریزی زیرپوستی زمانی رخ می دهد که رگهای خونی زیر سطح چشم پاره می شوند و خونی که بیرون ریخته می شود، همانند یک لکه قرمز در زیر سفیدی چشم خودنمایی می کند. این یک مشکل رایج است و با اینکه شاید مهم به‌نظر برسد اما درد ندارد و روی بینایی فرد هم تاثیر نمی گذارد.

 

خونریزی زیرپوستی زمانی پدیدارمیشود که فرد فشارزیادی به خود وارد می کند.مثلا در باشگاه اگر وزنه سنگینی بلند کند یا اگرعطسه عمیقی انجام دهد،ممکن است مویرگهای چشمانش پاره شوند.

 

 

آب سیاه

گلوکوم می تواند موجب کوری شود.

 

 

آب‌سیاه یا گلوکوم،روی چشم وعصب بینایی تاثیر میگذارد. منظورعصبهایی است که شبکیه چشم رابه مغز پیوند میدهند.این امرزمانی بروز میکند که فشار داخل چشم (فشار زجاجیه) افزایش می یابد.

 

گلوکوم می‌تواند به بینایی چشم آسیب برساند که غیر قابل برگشت است و در صورت عدم معالجه سبب کوری می‌شود. وقتی ماده درون چشم نمی تواند از منافذ بسیار کوچکی در پیرامون عنبیه خارج شود، این اشکال پدیدار می شود.

 

روزیاتو

2025

 

 

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۵۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا همه خون‌ها قرمز هستند؟

خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ مریم ملی؛ شاید دیدن خون آبی‌رنگ همان قدر عجیب باشد که یک روز آسمان را کاملاً قرمز ببینیم، با این تفاوت که دیدن یک آسمانِ کاملا قرمزِ یک دست در سیاره ما محال است ولی دیدن خون آبی این قدرها هم دور از ذهن نیست!

خون ما از دو بخش تشکیل شده، بخش سلولی که شامل همان گلبول‎های قرمز و بخش مایع که همان پلاسما است اما همه موجودات زنده چنین ترکیبی در خونشان ندارند و دقیقا به همین خاطر خون همه جانداران قرمز نیست. گلبول‎های قرمزی که در خون ما انسان‎ها و کلی جاندار دیگر وجود دارد یک پروتئین به نام «هموگلبین» دارند که مسئول حمل اکسیژن در پلاسمای خون است. این پروتئین در ساختارش آهن دارد برای همین هم هست که می‏گویند وقتی آهن خون کم بشود شما کم خون می‎شوید و باید قرص آهن بخورید.

هموگلبین باعث می‏شود خون‎مان به رنگ قرمز در بیاید حالا اگر جانداری این ماده را در خونش نداشته باشد مایعی که درون بدنش در حال حرکت است چه رنگی می‎شود؟ عنکبوت‎ها، ماهی‎مرکب، اختاپوس و سخت پوستان مثل خرچنگ نعل اسبی خون‎شان آبی است.

خیلی عجیب و غریب به نظر می‎رسد ولی علت این ماجرا خیلی ساده است، خون این جانداران آن پروتئین معروف که نامش هموگلبین بود را ندارد به جایش پروتیینی دارد که مس در آن حل شده و مسئول انتقال اکسیژن به قسمت‎های بدن است! خون آبی خیلی غیر منتظره و شگفت انگیز به نظر می‎رسد ولی از این عجیب‎تر هم داریم، خون زرد! خیار دریایی و بعضی از سوسک‎ها خون‎شان زرد است، توی خون این جانداران رنگ‌دانه‌های زردی به نام «وانابین» وجود دارد که باعث زردی خون می‌شود و این ماده مسئول انتقال اکسیژن به بقیه بدنشان نیست. محقق‌ها هنوز دارند آزمایش می‌کنند تا بفهمند وانابین در خون زرد این جانداران دقیقا چه کاربردی دارد.

 بالاخره می‌رسیم به خون سبز که نتیجه وجود «کلروکرئورین» در خون بعضی از جانداران است. زالو و کرم‎ها تا وقتی اکسیژن خوبی به آن برسد خون سبز دارند ولی وقتی خون‎شان غلیظ شود و اکسیژن کمتری داشته باشد آرام آرام به قرمز روشن در می‎آید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گرمای شدید و اعلام وضع اضطراری در جنوب آسیا
  • آیا همه خون‌ها قرمز هستند؟
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود
  • پیگیری‌های شورای شهر موجب امیدآفرینی برای مردم شده است
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • گذر زمان بر پل زمانخان سامان
  • از روان تا درمان
  • ورزش واقعا باعث رشد قد می‌شود؟
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟