Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-28@20:33:45 GMT

آمادگی بریتانیا برای پرداخت 450 میلیون پوند به ایران

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۵۵۹۴۶

دولت بریتانیا در حال بررسی پرداخت 450 میلیون پوند به ایران بابت قراردادهای تسلیحاتی پیش از انقلاب است.

به گزارش  رویترز، روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا به نقل از منابع دیپلماتیک با اعلام این خبر گفته دولت لندن پرداخت 450 میلیون پوند به جمهوری اسلامی ایران را بابت بسته شدن پرونده مطالبات ایران از قراردادهای تسلیحاتی پیش از انقلاب اسلامی در دست بررسی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش "بوریس جانسون" وزیر امور خارجه و "فیلیپ هاموند" وزیر خزانه داری بریتانیا به وکلای دولت بریتانیا اختیار داده اند تا با پرداخت مطالبه 38 ساله ایران بابت قراردادهای تسلیحاتی زمان شاه، پرونده را فیصله دهند.

پول بلوکه شده، پیش پرداخت قرارداد خرید 1500 تانک انگلیسی "چیفتن" و 250 خودروی زرهی از سوی ایران در دوران پیش از انقلاب، بوده است. این قرارداد در سال 1976 بین ایران و بریتانیا منعقد شده بود.

وزارت دفاع  بریتانیا پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، با وجودی که 185 دستگاه تانک چیفتن را در زمان شاه تحویل ایران داده بود؛ به بهانه تحریم های تسلیحاتی از تحویل باقی تانک ها خودداری کرد و این تانک ها را با اخذ قراردادی دیگر به ارتش صدام حسین فروخت.

در سال 2010 دادگاه بین المللی تجاری در هلند با صدور رای به نفع ایران دولت بریتانیا را به پرداخت 390 میلیون دلار غرامت بابت این قرارداد محکوم کرد. دولت بریتانیا پس از این حکم در آن سال (2010) اعلام کرد این میزان غرامت را با توجه به تحریم های بانکی و مالی اتحادیه اروپا علیه ایران به حساب 976 میلیون پوندی ایران که در بانک های انگلیسی  توقیف شده است، اضافه خواهد کرد.

به گفته منایع دیپلماتیک بریتانیا حالا با پرداخت این رقم (450 میلیون پوند) ممکن است "نازنین زاغری" شهروند بریتانیایی زندانی در ایران، از زندان آزاد شود. با این حال این منابع گفته اند هیچ ارتباطی بین این پرداخت و آزادی "زاغری – راتکلیف" از زندان ایران وجود ندارد و نباید پرداخت این پول به عنوان بهای این آزادی در نظر گرفته شود.

بوریس جانسون که گفته است تا اواخر سال جاری میلادی با یک بسته پیشنهادی برای ارتقای روابط لندن – تهران به ایران سفر خواهد کرد، مجبور شد دو روز پیش بابت اظهارات اخیرش در کمیته پارلمان بریتانیا درباره دلیل دستگیری و زندانی شدن نازنین زاغری،  در صحن پارلمان عذرخواهی کند.

او دو هفته پیش در کمیته ای در پارلمان بریتانیا گفته بود زاغری بابت آموزش دادن به روزنامه نگاران ایرانی بازداشت و زندانی شده است.

این اظهارات او موجی از انتقادهای داخلی را علیه جانسون سبب شده و بنیاد تامسون رویترز که نازنین زاغری کارمند آن است، ادعای وزیر امور خارجه بریتانیا را تکذیب کرده بود.

عصر ایران

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۵۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صف‌آرایی شکست‌خوردگان، علیه ایران | آمریکا و اروپا دوباره دست به تحریم شدند

به گزارش جام جم آنلاین، از یکسو پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه قطعنامه‌ای را علیه کشورمان تصویب کرده که در آن، حمله پهپادی و موشکی بی‌سابقه ایران به اسرائیل در اوایل ماه جاری را محکوم کرده و خواستار اِعمال تحریم‌های بیشتر علیه نهادهای ایرانی شده است!

این قطعنامه هرچند الزام‌آور نیست اما به‌خوبی نشان می‌دهد کشورهای اروپایی می‌خواهند شکست خود را در جنگ‌هایی که به راه انداخته‌اند، از این طریق پنهان کنند.

این قطعنامه که با اکثریت آرا یعنی ۳۵۷ موافق و ۲۰ مخالف به تصویب رسیده، عملیات وعده صادق ایران به اسرائیل و همچنین حملات انجام شده توسط حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن را قبل و حین این تهاجم محکوم می‌کند و نقش تهران در آنچه بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه از طریق «شبکه‌ای از عوامل غیردولتی» می‌خواند را مذمت می‌کند.

این اتهام‌زنی‌ها درحالیست که به اذعان صاحبنظران غربی، حمله ایران به اسرائیل، عملا نظم نوینی را در منطقه شکل داده که براساس آن، گروه‌های نقاومت در محور تحولات قرار می‌گیرند.

این قطعنامه که در جلسه نهایی پیش از انتخابات آتی اروپا به تصویب رسید، تکرار تقاضای قبلی برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی شناخته‌شده اتحادیه اروپا را در خود دارد و همچنین خواستار اضافه شدن کل حزب‌الله به این فهرست شده است.

اما این فقط اروپایی‌ها نیستند که شکست خود در برابر تهران را با سیاست تحریم می‌پوشانند. ایالات متحده نیز  تحریم‌های بیشتری را علیه ایران صادر کرده که فروش پهپادها و کالاهای ایرانی از جمله استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را هدف قرار می‌دهد.

همزمان، بریتانیا نیز شش نام جدید مربوط به افراد و سازمان‌های بخش دفاعی جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

در بیانیه روز پنج شنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد جزئیات این تحریم‌های جدید آمده است: «ایالات متحده امروز تحریم‌هایی را علیه ۱۶ نهاد و ۸ فرد وضع می‌کند و همچنین پنج کشتی و یک هواپیما را به عنوان دارایی‌های مسدودشده شناسایی می‌کند که تجارت غیرقانونی و فروش هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در حمایت از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران و توسعه و تدارکات پهپاد رژیم را تسهیل کرده است.»

وزارت خارجه بریتانیا هم می‌گوید شش نفر را در ارتباط با تولید هواپیماهای بدون سرنشین ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

کانادا هم همراه با دیگر بازندگان تحولات اخیر، به راهبرد تحریم علیه ایران پیوسته هرچند به گفته کارشناسان، حجم بالای تحریم‌های اعمالی علیه کشورمان در سالهای قبل، اقتصاد ایران را در برابر این استراتژی واکسینه کرده است.

نکته جالب اینجاست که همزمان با قطعنامه پارلمان اروپا و تحریم‌های آمریکا، بریتانیا و کانادا، نرخ دلار در کشورمان کاهش پیدا کرد.

دیگر خبرها

  • بوتسوانا درخواست انگلیس برای توافق ضد مهاجرتی را رد کرد
  • حمایت بانک مسکن از خانواده‌ها با پرداخت بیش از ۴۴ هزار فقره تسهیلات در سال ۱۴۰۲
  • تمجید سخنگوی دولت از بانوی ورزشکار ایرانی بابت رکوردشکنی در آسیا
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند
  • (تصاویر) شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود
  • اولین گفت و گو با پاکبانی که بابت حمله ایران به اسرائیل معروف شد | آرزوی چند ساله ام بود که ... + فیلم
  • دانشگاه‌های انگلیس بابت ارتباط با چین زیر ذره‌بین سرویس‌ امنیتی می‌روند
  • افزایش بودجه نظامی انگلیس در کوران انتقادها
  • موافقت پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا
  • صف‌آرایی شکست‌خوردگان، علیه ایران | آمریکا و اروپا دوباره دست به تحریم شدند