Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@19:35:40 GMT

صدور ۶۰ میلیارد دلار حکم ایران و آمریکا علیه یکدیگر

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۶۰۳۱۷

وزیر امور خارجه گفت که آمریکا تاکنون ۶۰ میلیارد دلار حکم علیه ایران صادر کرده و ایران هم به همین میزان حکم علیه ایالات متحده صادر کرده است. آفتاب‌‌نیوز : محمدجواد ظریف که برای پاسخگویی به سوال محبی‌نیا نماینده میاندوآب در خصوص اعلام آخرین وضعیت خواسته مدعیان در محاکم بین‌المللی علیه ایران در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس حضور یافته بود، اظهار کرد: اقدامات آمریکا و ایران علیه یکدیگر دو دسته است؛ یکی اقداماتی که به دنبال توافق الجزایر در دیوان دعاوی ایران و آمریکا مطرح می‌شود و دیگری اقداماتی که در محاکم آمریکایی علیه جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اقداماتی که در دیوان دعاوی ایران و آمریکا انجام می‌شود طبق مصوبه دولت وقت باید از سوی دفتر خدمات حقوقی ریاست‌جمهوری که در حال حاضر مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری است پیگیری شود و وزارت خارجه در این دعاوی کمک‌کار است و مسئولیت مستقیم ندارد. عموم این دعاوی حل و فصل شده و آخرین دعوایی که خارج از دادگاه با مذاکره حل و فصل شده و وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی آن را دنبال کردند، به پرداخت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار منجر شد و مربوط به صندوق فروش‌های تسلیحاتی بود.
ظریف ادامه داد: در مورد دعاوی دادگاه‌های آمریکایی علیه ایران به موجب قانونی که در دهه ۷۰ میلادی در مجلس نمایندگان این کشور تصویب شد، آنها امکان طرح ادعای شهروندان آمریکایی علیه کشورهایی که در فهرست به‌اصطلاح تروریسم آمریکا قرار دارند را فراهم کردند، همچنین به دنبال قانونی که در دهه ۷۰ شمسی در مجالس ایالات متحده تصویب شد، شهروندان آمریکایی امکان یافتند علیه جمهوری اسلامی اقامه دعوا کنند که بر اساس آن شاهد بلوکه شدن برخی اموال جمهوری اسلامی و جلوگیری از نقل و انتقال آنها بوده‌ایم.
وزیر امور خارجه ادامه داد: دو سال قبل رای نهایی دیوان عالی آمریکا منجر به این شد که مقداری از اموال جمهوری اسلامی در دولت نهم در یکی از بانک‌های آمریکایی توقیف شود. جمهوری اسلامی هم در برابر آن اقدام، قانون اقدام متقابل را تصویب کرد و بعد از آن شهروندان ایرانی می‌توانند در دادگاه‌های ایران علیه اقدامات جنایتکارانه آمریکا اقامه دعوا کنند.
وزیر امور خارجه در ادامه خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۰ میلیارد دلار در آمریکا علیه ایران حکم صادر شده و مبلغ مشابهی هم در ایران علیه آمریکا حکم صادر شده است، البته هنوز مبلغی وصول نشده است. ضمن اینکه ایران هم در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه آمریکا اقامه دعوا کرده است.
وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی با ابتکار مجلس امکان اقامه دعوا را فراهم کرده و ما همین اقدام را پیگیری کردیم که منجر به صدور حدود ۶۰ میلیارد دلار حکم علیه آمریکا در ایران شد. همچنین در برابر اقدامی که دیوان عالی آمریکا علیه دولت جمهوری اسلامی انجام داده، ایران با مسئولیت دفتر امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری با حمایت وزارت خارجه دعوایی را در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرد که در مرحله تبادل لایحه برای بررسی صلاحیت است. طبیعتا اقدامات آمریکا در این حوزه فاقد وجاهت قانونی است و جمهوری اسلامی موفق شده مانع اجرای این احکام در کشورهای دیگر به غیر از کانادا شود.
ظریف با بیان اینکه طبق تصمیمات صورت گرفته، مسئولیت مستقیم پرونده‌های حقوقی ایران به عهده دفتر حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری است، تصریح کرد: انصافا آن‌ها به خوبی عمل کردند و ما در وزارت با آنها همکاری داشته‌ایم و از مسئولیت شانه خالی نکرده‌ایم چرا که مسئولیت مستقیم، بودجه و امکانات در اختیار آنهاست. گرفتن وکیل خارجی هم هزینه‌های سنگینی دارد و بودجه‌ مربوطه به آنجا تخصیص داده شده، البته ما هم وظایف خود را دنبال می‌کنیم.
وزیر امور خارجه ادامه داد: در زمانیکه معاون حقوقی وزیر خارجه بودم موضوع حضور ایران در دادگاه‌های آمریکا در شورای عالی امنیت ملی بررسی شد و این تصمیم گرفته شد که به دلایل مختلف در این محاکم حضور پیدا نکنیم چرا که این محاکم را به رسمیت نمی‌شناسیم، ضمن اینکه حکم غیابی و حضوری در محاکم خارجی متفاوت است و دوستان ما گفتند حضور ایران در این محاکم تاثیر چندانی ندارد و اگر این حکم غیابی باشد مصالح کشور بهتر حفظ می‌شود. البته در مواردی که احکامی علیه ایران صادر شده و می‌خواستند آن را علیه دارایی نهادهای مختلف مثل بانک‌ها اجرا کنند وکلا در این زمینه اقامه دعوا کردند.
وی با اشاره به صدور ۶۰ میلیارد دلار حکم علیه آمریکا در ایران، تصریح کرد: البته محل تامین این احکام وجود ندارد و باید تلاش بیشتری شود یا اینکه این موضوع می‌تواند مورد مذاکره قرار گیرد. همچنین اقدامات دیگری در دیوان بین‌المللی دادگستری انجام شده که در مرحله رسیدگی به صلاحیت است و در این زمینه دفتر حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری مسئولیت دارد و وزارت خارجه نیز برای همراهی اقدام لازم را انجام می‌دهد.
به گزارش ایسنا، ظریف با اشاره به جلوگیری از اجرای احکام دادگاه‌های آمریکا توسط کشورهای ثالث، گفت: به جز کانادا در موارد دیگر مانع از اجرای این احکام شدیم.
وزیر امور خارجه در پایان عدم حضور خود در جلسه کمیسیون امنیت ملی برای پاسخگویی به این سوال را به دلیل سفر عنوان کرد و گفت: البته این موضوع را در جلسات دیگر کمیسیون بارها توضیح داده‌ام اما از دغدغه ملی نمایندگان تشکر می‌کنم و امیدوارم با همراهی یکدیگر بتوانیم در مقابل سیاست‌های خصمانه آمریکا اقدامات لازم را برای دفاع از حقوق مردم انجام دهیم.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۶۰۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب،ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد که تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سونامی بین‌المللی علیه مقامات تل‌آویو در راه است
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • ترکیه به تلاش برای توقف جنگ وحشیانه علیه غزه ادامه می دهد
  • رضا نصری: احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو از طرف دادگاه کیفری بین المللی / برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!