Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکاراـ ایرناـ کارشناسان سیاسی ترکیه با حضور در برنامه زنده تلویزیونی شبکه سی.ان.ان تورک، درباره شرایط کنونی حزب جدیدالتاسیس 'نیک' به رهبری مرال آکشنر و مخاطبان این حزب در آینده به بیان نظرات خود پرداختند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، کمال اوزتورک روزنامه_نگاران_منتقد">روزنامه نگار و نویسنده مقاله در روزنامه ینی شفق به عنوان یکی از میهمانان میزگرد سیاسی سی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ان.ان تورک در این میزگرد گفت: در جامعه سیاسی امروز ترکیه نیاز به یک دیدگاه جدید، یک حزب جدید، یک فکر و اندیشه سیاسی جدید به طور جدی حس می شود که براساس نتایج بسیاری از نظرسنجی ها، مخاطبین ظهور یک دیدگاه سیاسی جدید شهروندانی هستند که سال ها در انتخابات شرکت نکردند و یا از حزب مشخصی حمایت نمی کنند.
وی اضافه کرد: افزایش میزان آرای خاکستری و جمعیت شهروندانی که دیگر در انتخابات شرکت نمی کنند، ناشی از فقدان یک حزب محبوب جهت تامین خواسته های این قشر از جامعه ترکیه است زیرا سال ها به حزب جمهوری خواه خلق یا حزب حرکت ملی و یا حزب دموکراتیک خلق ها رای داده اند ولی پاسخ مناسبی دریافت نکرده اند.
این روزنامه نگار تاکید کرد: امروز همچنین بسیاری از حامیان حزب عدالت و توسعه از نحوه اداره کشور رضایت ندارند و پیش بینی می شود آرای خاکستری جامعه ترکیه روز به روز افزایش یابد.
وی اضافه کرد: پیش بینی درباره موفقیت یا شکست حزب نیک به رهبری مرال آکشنر در جذب آرای خاکستری زمانی میسر است که این حزب به صحنه بیاید و سیاست های خود را در زمینه اقتصاد، چگونگی دخالت در بحران سوریه، ارتباطات بین المللی، وضعیت اقامت مهاجران سوری در ترکیه و نحوه اجرای برنامه های خود به طور شفاف اعلام کند.
دکتر یونس امره نویسنده و استاد دانشگاه فرهنگ استانبول نیز از دیگر میهمانان این برنامه زنده تلویزیونی اظهار کرد: بخشی از آرای حزب نیک از طرف حامیان حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی خواهد بود.
وی افزود: نارضایتی در درون حزب عدالت و توسعه رو به گسترش است و این ناراضی ها برای انتخاب حزب جدید به سوی احزاب جمهوری خواه خلق، دموکراتیک خلق ها و یا حزب حرکت ملی نخواهند رفت زیرا مزیتی را در این احزاب نسبت به حزب حاکم ترکیه نمی بینند.
امره تاکید کرد: اکثریت حامیان حزب حرکت ملی به دلیل تعصبات اجدادشان نسبت به این حزب، مجبور به ادامه همراهی می شوند.
پروفسور آیدین آتیجی مشاور ارشد کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نیز در این میزگرد سیاسی بیان کرد: اظهارات دولت باغچه لی مبنی بر بالا بودن حد نصاب کسب 10 درصدی آرای انتخابات برای ورود احزاب به مجلس، ناشی از آگاهی وی نسبت به ریزش آرای حزب متبوع خود است زیرا همراهی وی با حزب حاکم ترکیه سبب کاهش شدید محبوبیت این حزب در میان حامیانش شد به طوری که امروز اکثریت حامیان سابق حزب حرکت ملی به سوی حزب نیک با رهبری مرال آکشنر رفته اند که این خطری برای ادامه حیات سیاسی دولت باغچه لی تلقی می شود.
وی تاکید کرد: تصویب قانون حد نصاب 10 درصدی در زمان حاکمیت و اقتدار همین حزب حرکت ملی برای حذف کردها از صحنه سیاسی ترکیه صورت گرفته است.
به گزارش ایرنا، با تغییرات ایجاد شده در قانون اساسی ترکیه در پی همه پرسی قانون اساسی که اوایل بهار امسال به تایید مردم ترکیه رسید، راه برای حضور خانم آکشنر در رقابت انتخابات ریاست جمهوری 2019 ترکیه باز شده است.
این بانوی سیاست مدار ترکیه که 60 سال سن دارد و طی دو دهه اخیر در عرصه سیاسی ترکیه حضور داشته، در همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه نیز به عنوان مخالف برگزاری این همه پرسی و جزو رهبران کمپین رای نه بوده و نقش جدی و پر رنگی در این رویداد سیاسی داشت.
وی حال که نتوانسته تغییری در اراده حزب حاکم عدالت و توسعه در تغییرات قانون اساسی ایجاد کند، با برداشتن گامی مهم می خواهد رئیس جمهوری شده و به قول خود، حاکمیت را در ترکیه بر مدارعقلانیت برگرداند.
مرال آکشنر ماه گذشته نامه تاسیس حزب جدید با نام حزب نیک و با شعار ترکیه خوب خواهد شد را به همراه لیست 200 نفره افراد موسس حزب به وزارت کشور ترکیه تحویل داد.
https://www.cnnturk.com/video/tv-cnn-turk/programlar/turkiyenin-gundemi/ozturk-iyi-partiye-olan-ilgi-caresizlikten
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۶۱۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیگران «نون خ 5» با مخاطبان گفتگو کردند

عوامل مجموعه نمایشی «نون خ ۵» شبکه یک سیما سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت  از ساعت ۱۰ تا ۱۱ با حضور در واحد امور ارتباط با مخاطبان (۱۶۲) رسانه ملی، به سوالات مخاطبان پاسخ دادند. عوامل مجموعه نمایشی «نون خ ۵» سپس در یک نشست خبری به سوالات نمایندگان رسانه‌ها پاسخ دادند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • در حمله به اسرائیل، از لایه پدافندی ناتو عبور کردیم 
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • نگرانی از بدرفتاری پلیس آمریکا با دانشجویان حامی فلسطین به سازمان ملل رسید
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • صیانت از آرای مردم گنبدکاووس با ۷۰۰ ناظر آموزش‌ دیده
  • «وعده صادق»؛ عملیاتی که نباید فراموش شود
  • بازیگران «نون خ 5» با مخاطبان گفتگو کردند
  • تحلیل عباس عبدی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا: از این تنور نانی برای اصولگرایان محترم پخته نمی‌شود، بهتر است فکر دیگری کنند
  • اژه ای: جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی از این اقدامات و آرای ما، هر کدام بهره‌برداری‌های خود را می‌کنند
  • عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود