سید احمد خاتمی:تحکّم به استاد با فکر و اندیشه سازگاری ندارد
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۳۷۸۶۹
سخنگوی مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد که گاه منصفانه و غیرجناحی برای تحول در دانشگاه، خدمت کلیدی و راهبردی به کشور است.
به گزارش ایسنا، آیت الله سیداحمد خاتمی که در اجلاس سراسری سازمان بسیج اساتید کشور سخن میگفت، اظهار کرد: دهه اول انقلاب، دهه مقابله سخت افزاری با انقلاب بود. در این دهه 6 کودتا خنثی شد؛ یعنی دقیقاً مقابله سخت افزاری با انقلاب اسلامی.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه نگاه ما به بسیج اساتید نباید صرفاًنگاه به یک نهاد باشد، اگر چنین باشد، از عهده وظایف عمیق بسیج برنمی آییم. سپاه با آن عظمتش،تدارک کننده یک طرز فکر به اسم بسیج است. به عبارتی، ممکن است کسی عضو سپاه باشد ولی تفکر بسیجی نداشته باشد؛ و بالعکس. انتظار از بسیج اساتید این است که به فکر و اندیشه نگاه کند و تلاشش جذب فکری افراد باشد. چه بسا قیافه و ظاهر اصلاً بسیجی نیست، اما اندیشه، ذوب در بسیج و ارزش هاست؛ نمونه های زیادی از مدافعان حرم و شهدای مدافع، چنین بوده اند. این یعنی، نگاه به تفکر.آیه 70 سوره نساء که می فرماید: «یاأَیُّهَاالَّذینَآمَنُواخُذُواحِذْرَکُمْفَانْفِرُواثُباتٍأَوِانْفِرُواجَمیعاً»، اساساً آیه بسیج است. یعنی مؤمنان آماده باشید! این آمادگی بیش از آنکه نظامی باشد، فرهنگی است. کاری که پیامبر(ص) کردند ابتدا در حوزهفرهنگی بود که در طول 13 سال در مکه انجام شد؛ و خروجی آن در مدینه 80 جنگ بود. این یعنی اهمیت آمادگی فرهنگی. پس بسیج یک اندیشه و فکر است نه صرفاً یک نهاد.
وی با بیان اینکه تحول در حوزه اساتید یک خدمت کلیدی است، افزود: یعنی بیش از آنکه سراغ دانشجو برویم، باید توجه کنیم که جایگاه استادان اهمیت بیشتری دارد. هوای آنها را باید داشت. باید حقایق را دید؛ تحکّم به استادبا فکر و اندیشه سازگاری ندارد. آنچه امروز جواب می دهد،اقناع است. از منابر و سخنرانی های عمومی، فقط زمینه سازی برمی آید.کار واقعی، مأنوس شدن با اساتید است که آن هم از خود اعضای بسیج اساتید برمی آید. باید اساتید دارای ابهام و حتی مغرض را هم شناسایی کرد و به سراغ آنها رفت و با زبان دل و قول لیّنو رفاقت، به گفتگو با آنها نشست. این را پیامبر گرامی اسلام بارها و به بیان های مختلف تأکید کرده اند.
وی ادامه داد: تحول در حوزه دانشجویان در گام بعد بسیار مهم است. اداره یک کشور در همه دوره ها به عهده دانشگاهیان بوده است. هم در دوره طاغوت و هم بعد از انقلاب. البته بعد از انقلاب اسلامی، عنصر حوزه های علمیه هم به عرصه تصمیم گیری و اداره کشور وارد شد. تحول در دانشگاه، از اساتید ساخته است. نه فقط اساتید معارف، بلکه کل اساتید؛ حتی استادی که درحال آموزش دیگر دروس به ظاهر بی ارتباط با دین است. چراکه گاهی تأثیرات غیرمستقیم، از ده ها صحبت مستقیم بسیار بیشتر است. قبل از انقلاب، دینداری قاچاق بود! نماز خواندن نماد مبارزه و جهاد بود. متأسفانه در بعضی موارد داریم به دوران قبل از انقلاب برمیگردیم. این فقط یک مسئله آخوندی نیست. مسئله دین، مسئله فراگیر است. باید جوانان و دانشجویان مؤمن تشویق شوند تا دین در دانشگاه تکریم شود؛ البته هوشمندانه و صحیح. باید دینداری به یک قاعده عقلانی و پذیرفتنی در دانشگاه ها تبدیل شود. شبهه زدایی در فضای دانشجویی خیلی مهم است. شبهه زدایی اعتقادی، سیاسی، دینی و... البته بسیج اساتید باید مراقب باشد تا افراد بی حوصله و کم صبر که در رفع شبهه قدرت شنیدن حرف های مخالف را ندارند، وارد این حوزه نشوند. فحش خوردن در این فضاها زیاد است؛ باید حوصله و تحمل و صبر داشت. بسیج اساتید باید شبهات را مستمراً رصد کند و پاسخ های متقن داشته باشد.
این عضو مجلس خبرگان تصریح کرد: استادان مؤمن، به عنوان استاد هرجا می روند، محترم هستند. در مسجد، در محل، در فامیل و... لذا در همه عرصه ها باید تأثیرگذار و دقیق رفتار کنند. اگر استاد پای ارزش های دینی باشد، ارزش ها تکریم می شود، اگر هم نه؛ که بالعکس. استادبسیجی در حرف زدن باید بیشتر مراقب باشد. اساتید بسیجی باید امید را در جامعه و دانشگاه تزریق کنند، برخی حرف های ولو راست را، اگر به صلاح و اصلاح منجر نشود نباید گفت. قبح یک گناه را نباید ریخت.علم به زمان برای استادِخواهان اثرگذاری در کشور از مسائل اساسی است. باید اساتید از مسائل مهم مطلع باشند اعم از مسائل سیاسی وغیره. امام صادق(ع) می فرمایند: آن کس که عالم به زمانش باشد کلاه سرش نخواهد رفت. پس اساتید باید مطلع باشند.
خاتمی در ادامه با بیان اینکه برخورد منصفانه برای همه جذاب است،افزود:مقابل برخورد منصفانه، برخورد جناحی است. از اساتید بسیجی نیز انتظار برخورد منصفانه می رود. استاد باید نقدپذیر باشد؛ منتسب به هر جریانی که می خواهد باشد. اگر منش نقد منصفانه و نقدپذیری را پی بگیریم، به فضل الهی پیروز خواهیم شد.بسیج را صرفاً در حوزه سیاسی خلاصه نکنید؛ اگر چنین شد عمق جریان عمومی بسیج اساتید را تقلیل دادیم. مسائلی از جنس فکر و اندیشه و توجه به مسائل و مشکلات اساسی جامعه، کشور و دولت نظیر تأسیس اندیشکده های تخصصی که رییس بسیج اساتید گفتند، بسیج را زنده و برای جامعه هم اثرگذار می کند.محدود کردن بسیج صرفاً در مسائل سیاسی، یعنی خشکاندن بسیج.
وی تاکید کرد:استاد بسیجی باید عمیق ترین و نخبه ترین باشد. باید به طور مداوم مطالعه کند و به عمق خود بیفزاید. به نظر من یک دوره کامل تفسیرخوانی قرآن بر ذمّه همه اساتید بسیجی است. تقاضا دارم که بر عمق معرفت دینی خود بیفزایید. از متون عمیق معرفت دینی یعنی تفسیر قرآن کریم و تفسیر نهج البلاغه غفلت نشود. افزایش عمق معرفت های بصیرتی، بسیار مهم است.آنچه از استاد انتظار می رود موضع درست و صحیح است. در شرایط کنونی، بنا به قضاوت عقل و ارزیابی متخصصین هیچ موضع درستی جز موضع ولایت نیست. موضع حق امروز، موضع ولی فقیه زمان است. اساتید بسیجی نیز باید بر این مدار حرکت کنند.
اجلاس سراسری سازمان بسیج اساتید کشور با حضور ریاست سازمان، معاونان و مسئولان استانی بسیج اساتید، در تهران برگزار شد. در این اجلاس که اولین گردهمایی رسمی و هم اندیشی مسئولان کانون های استانی بسیج اساتید کشور در دوران ریاست جدید سازمان بسیج اساتید است، رویکردهای جدید و تحول خواهانه سازمان بسیج اساتید کشور در راستای ارتقاء و تعالی دستاوردهای این سازمان و پیشبرد اهداف عالیه انقلاب اسلامی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۳۷۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زوال اسرائیل در اندیشه امام و رهبر انقلاب
گفتمانِ زوال اسرائیل با تلاش امام از داخل ایران آغاز شد، توسط رهبر انقلاب تداوم یافت، به مرور زمان تمام منطقه غرب آسیا را فرا گرفت و ریشه دواند و اکنون مرزهای جغرافیایی را پیموده، تمام دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، انقلاب اسلامی ایران نقطه آغازی برای مواجههی مستقیم کشورمان با اسرائیل و یا بهتر است بگوییم صهیونیزم جهانی و رو کردن اهداف پنهانی آنها نزد افکار عمومی جهانی بود؛ زیرا آنچه که از فساد، فقر و نیز رکود در عرصههای مختلف اجتماع، در ایران رقم میخورد، به سبب نفوذ صهیونیستها در ارکان حکومت دستنشانده پهلوی بود. امام خمینی (ره) آغازکننده چنین حرکتی در سطح گسترده بودند و خود نیز در سخنرانیهای متعدد بر تقدم دشمنی صهیونیستها نسبت به آمریکا و شوروی و امثالهم تأکید داشتند؛ به عنوان نمونه در سخنرانی خویش در جمع اعضای ستاد انقلاب فرهنگی فرمود «امروز نباید فکر بکنیم ایران چه جور است. ما امروز فکر بکنیم دنیا چه خبر است، تکلیف ما در مقابل دنیا چیست. همین جنگ تحمیلی را درست کردند، نقشهای که صهیونیستها دارند عملی بشود. از یک طرف نگذارند اسلام تحقق پیدا کند، اگر اسلام در ایران تحقق پیدا کند و قهراً در ممالک دیگری هم خواهد رفت و رفته است هم، آن وقت آن بساط آنها، بساط صهیونیستها برچیده میشود، آمریکا و شوروی دستش از ممالک اسلامی قطع میشود.» (15 شهریور 1362) این مطلب فصل جداگانهای از مطالعات اندیشمندان را به خود اختصاص داده که شرح آن در این مطلب نمیگنجد.
در همین راستا گفتمان مهمی که امام بزرگوار ما آغاز کردند و نسبت به آن تا انتهای عمر خویش تأکید داشتند، مسئله آزادی فلسطین از چنگ اسرائیل غاصب بود. معرفی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس حرکتی راهبردی از سوی امام بود تا به همگان نشان دهند که مسئله فلسطین و مبارزه با صهیونیستها و سرکوبی آنها یکی از سیاستهای اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین این گفتمان همان طور که اشاره شد، با مبارزه از داخل ایران آغاز شد و به مرور زمان تمام منطقه غرب آسیا را فرا گرفت و ریشه دواند و اکنون مرزهای جغرافیایی را پیموده، تمام دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است.
تحقق عصر ظهور مسیح با تصرف اراضی قدس! / بررسی دیدگاه عالمان یهود درباره اشغال فلسطیناین راهبرد امام توسط جانشین خلف ایشان یعنی رهبر معظم انقلاب در طول دوران رهبریشان تداوم داشت. ایشان در سخنانی، صهیونیستها را پدیدهای شیطانی دانستند که باید با او مبارزه کرد. ایشان در این باره فرمود: «مبارزه با پدیده شیطانی تروریسم را تکلیفی تخلفناپذیر برای خود میدانیم و تلاش در راه این مبارزهی بزرگ را با قدرت ادامه خواهیم داد بحول الله و قوته.» (1390/04/03) و در جایی دیگر، حمایت از فلسطین و مبارزه با صهیونیسم را از سیاستهای راهبردی نظام معرفی کرده، فرمود «کسانی که از روز اولِ انقلاب، یکی از برنامهها را مقابله و معارضه با نفوذ و اقتدار صهیونیستها قرار دادند، با محاسبه این کار را کردند. این برنامه، طبق مصالح کشور و مصالح عمومی جمهوری اسلامی و مردم ایران انتخاب شده است.» (1379/09/25) و نیز در سخنانی تأکید داشتند «حمایت از فلسطین، انتفاضه و مبارزه با صهیونیسم و حامیانش از ارکان اصلی سیاستهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران است.» (1380/02/04) محور بعدیِ مبارزه با صهیونیسم جهانی توسط امام، ریشهکن کردن آن از منطقه و جهان است که در ادامه به آن اشاره میشود.
.
اما، امام خمینی (ره) پا را فراتر گذاشتند و مسئله نابودی و زوال اسرائیل را در اندیشه مسلمانان جهان پروراندند؛ اندیشهای که سالها پس از فوت امام به عنوان آرزویی دستنیافتنی تلقی میشد، اما اکنون با توجه به حوادثی که در جهان علیه صهیونیستها اتفاق میافتد، به این آرزو نزدیکتر میشویم. امام بارها در سخنرانی خویش، اسرائیل را یک غده سرطانی در بین جامعه مسلمین میدانستند که باید زودتر این غده را جدا کرد. ایشان در جمع مدیران و کارکنان صدا و سیما در سال 62 اینطور فرمود «من امیدوارم که ان شاء الله این غده سرطانی در بلاد مسلمین و آن غده سرطانی در آن طرف بلاد مسلمین که آنجا اسرائیل است و اینجا حزب بعث است، ان شاء الله خداوند ریشه این را بکند.» (09 اسفند 1362) یا در جمع مهمانان داخلی و خارجی در جشن پیروزی انقلاب درباره لزوم اجتماع مسلمانان بر نابودی غده سرطانی اسرائیل فرمود «بیش از بیست سال است فریاد کردهایم این غده سرطانی را اجتماع کنید و از بین مسلمین بیرون کنید، بیت المقدس را از او بگیرید، کشورهای اسلامی را از این غده سرطانی آزاد کنید.» (21 بهمن 1360)
همایون: یهودیان اسرائیل در دو نوبت سرکوب میشوند! / با پیروزی انقلاب اسلامی نبرد آخرالزمانی سرعت گرفت + فیلمبنابراین امام آغازکننده گفتمان نابودی اسرائیل و بلکه آغازگر مبارزه تن به تن با این رژیم منحوس بود و در این باره نیز رهبر معظم انقلاب همین گفتمان را تداوم دادند. ایشان در سخنانی درباره اینکه امام خواهان نابودی اسرائیل بود، فرمود «امام بزرگوار همان کسی است که در مورد مسئله رژیم صهیونیستی از هیچ کس تقیّه نکرد؛ اینکه رژیم صهیونیستی یک غدّهی سرطانی است و باید از بین برود، این حرف امام است.» (1392/06/14)
اندیشه زوال اسرائیل در تفکر رهبر معظم انقلاب، طیّ سالهای رهبری ایشان، رنگ و بویی عمیقتر به خود گرفت و تبدیل به قضیهای جدیتر شد. ایشان در این باره فرمود «نباید شک کرد که شجرهى خبیثهى اسرائیل که «اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ»1، هیچ پایه و پایگاه و استمرارى نخواهد داشت و بىشک نابود خواهد شد.» (1370/08/15) و در سخنانی دیگر تصریح داشتند که «نجات فلسطین و محو دولت غاصب صهیونیستی، مسألهای است که با مصالح ملتهای این منطقه سرو کار دارد.» ( 1379/09/25) همچنین در بخشی از پیامشان به حجاج بیتاللهالحرام، زوال اسرائیل را نزدیک دانسته، فرمود «بر خلاف آرزوی احمقانهی اقتدار و استحکامی که سیاستبازان خبیث برای رژیم صهیونیستی در سر میپروراندند، این رژیم روزبهروز به اضمحلال و نابودی نزدیکتر شده است.» ( 1393/07/08) و در مهمترین سخنان خویش درباره نابودی اسرائیل که تبدیل به ترندی جهانی شد، تأکید بر این موضوع بود که اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید. بنابراین دانستیم این جملهای که از رهبر معظم انقلاب در بین مردم رواج یافت، مبتنی بر پیشینیهای بود که امام خمینی (ره) عَلم آن را بلند کردند و بارها توسط رهبر معظم انقلاب تکرار شد و در صحنهی عمل هم تبدیل به مبارزه مستقیم شد.
---------------
پاورقی:
1. اشاره به آیه26 سوره ابراهیم: «وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ؛ و مَثَل کلمه ناپاک [که عقاید باطل و بی پایه است] مانند درخت ناپاک است که از زمین ریشه کن شده و هیچ قرار و ثباتی ندارد.»
انتهای پیام/