Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی، مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس امروز، 26 آبان‌ماه در گردهمایی آمران به معروف ائمه جماعات و فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج سپاه بقیةالله(عج) شیراز كه به‌مناسبت هفته وقف برگزار شد، گفت: سنت حسنه وقف از دیرباز در ایران اسلامی به عنوان یک مسئله مهم به شمار رفته و می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مردم فارس، مردمانی متمدن، انقلابی، دلیر و خداجویی هستند که از قدیم‌الایام باتوجه به نیازهای جامعه و هر وقت که احساس می‌کردند جامعه نیازمند به کار خیری است ورود پیدا كرده و برای رفع نیاز نیازمندان بخشی از اموال خود را وقف می‌كردند.

موسوی با اشاره به اینکه اولین وقف دراستان فارس مربوط به 700 سال پیش در شهرستان کازرون بوده است، گفت: اجرای نیت این وقف تا به امروز و سال‌های بعد ادامه دارد.

مدیركل اوقاف فارس یادآور شد: در گذشته براساس نیازهای جامعه برای اطعام و روضه خوانی حضرت سیدالشهدا(ع) نیاز به وقف و موقوفات بود و بعد از آن موضوع خیرات و مبرات، پژوهش و درمان مطرح شد و براساس نیاز هر وقفی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه همچنین در گذشته براساس نیاز مردمان در شهر شیراز مرحوم نمازی در جهت مسائل بهداشتی و درمان مسئله احیای آب شیراز و بیمارستان نمازی را وقف كرد، گفت: در دو سال گذشته نیز شاهد یکی از وقف‌های بزرگ شیراز توسط واقف نیک ندیش محمد حسن کاظمی شیرازی به ارزش 120 میلیارد تومان بودیم که موضوع این وقف یک موضوع جدید و به روز و در جهت کمک به آسیب دیدگان و زنان سرپرست خانوار بود.

موسوی در ادامه از ائمه جماعات خواست تا به مسئله وقف و گسترش فرهنگ آن در جامعه ورود پیدا کرده و آن را تبلیغ کنند، چرا که دولت و مسئولان به تنهایی قادر به ترویج این سنت حسنه نیستند.

مدیركل اوقاف فارس یادآور شد: در همه ادیان و در طول سال‌های گذشته واقفان و خیرانی بودند که در گذشته بخشی از نیازهای جامعه را برطرف می‌كردند و امروز نیاز به تبلیغ روحانیان و ائمه جماعات احساس می‌شود تا در زمینه وقف بخشی از نیازهای جامعه رفع شود.

وی اظهار كرد: با توجه به وضعیت جامعه امروزی و حضور پایگاه‌های مقاومت در مساجد نیاز است تا این پایگاه‌ها روحیه تعاون و همکاری بیشتری داشته باشند و یکی از اعضای پایگاه به‌عنوان هیئت امنا معرفی شود تا در زمینه ترویج وقف تبلیغات موثری انجام شود.

موسوی در ادامه به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان دو واجب و فریضه‌ای تقریبا فراموش شده در جامعه هستند که فرماندهان و مسئولان حاضر در این عرصه باید این امر مهم را دست کم نگیرند و با توجه به اینکه در جامعه امروز ما این مسئله به شدت احساس می‌شود باید به این مسئله مهم اهتمام ویژه‌ای شود چرا که اگر این موضوع در جامعه احیا شود تمامی مشکلات حل خواهد شد.

مدیركل اوقاف فارس در پایان گفت: امر به معروف و نهی از منکر فریضه الهی است که حضرت سیدالشهدا(ع) برای آن خون داد و قیام کرد تا این مسئله در جامعه اسلامی ما احیا شود و پایدار باشد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۶۹۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

آقای محمدرضا هراتی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما درباره دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: شاخص‌های کتابخانه‌ای در دو سال گذشته در بخش‌های کتابخانه‌های عمومی، منابع، سیار و عضو فعال افزایش یافته است.

وی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیش از سه هزار هشتصد کتابخانه، ۱۲۰ سالن مطالعه و بیش از ۱۲ میلیون نفر عضو و منابع متنوع تخصصی و عمومی، به عنوان بزرگترین شبکه مویرگی فرهنگی کشور، متولی اصلی کتاب و کتابخوانی در سطح کشور است.

وی افزایش ۶۴ باب کتابخانه عمومی، افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار، افزایش منابع کتاب کتابخانه‌ها و رشد ۲۴۵ درصدی تعداد عضو فعال کتابخانه‌ها را از دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در ۲ سال گذشته بیان کرد و گفت: کتابخانه‌ها از عضویت و امانت فراتر رفته و خدمات فرهنگی از جمله ۶۰ خدمت در جهت توانمندسازی و بهینه‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ارایه می‌کنند.

هراتی با بیان اینکه همه کتابخانه‌های عمومی کشور بخش جداگانه کودک و نوجوان دارند و برای گروه‌های خاص نیز برنامه ریزی شده است افزود: در حال تجهیز بخش‌های سالمندان، نابینایان و مادران در کتابخانه‌های عمومی کشور هستیم.

وی اظهار داشت: از این ۱۲ میلیون عضو فعال نزدیک به ۶۰ درصد کودکان و نوجوانان هستند که در همین راستا برنامه‌های گسترده‌ای مانند جشنواره‌ها و جایزه‌های داستان نویسی و قصه گویی، محافل ادبی، پویش‌های کتابخوانی و مسابقات تلویزیونی را برای مخاطب کودک و نوجوان برگزار می‌کنیم.

معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار به ویژه در روستا‌ها و نقاط کم برخوردار از دیگر دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ۲ سال گذشته دانست و گفت: در کنار بهره برداری از کتابخانه‌های مرکزی، ۱۳۲ کتابخانه غیر مرکزی شامل ۵۸ کتابخانه شهری و ۷۴ کتابخانه روستایی است.

وی گفت: علاوه بر افتتاح کتابخانه در روستا‌ها جشنواره‌هایی هم برای روستائیان و عشایر مانند جشنواره عشایر با طعم کتاب یا طرح حایی مانند مجموعه کوله کتاب ویژه مناطق صعب العبور را برگزار کردیم که با استقبال خوب مردم آن مناطق مواجه شد.

هراتی با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران از لحاظ توسعه شبکه کتابخانه‌ای در بین کشور‌های برتر منطقه قرار دارد افزود: ایران از لحاظ توسعه شبکه‌های کتابخانه‌ای دارای رتبه اول در میان کشور‌های منطقه و در جمع ۲۰ کشور برتر دنیا است.

دیگر خبرها

  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • ترویج اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است
  • مشارکت در ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب
  • ورزش باستانی ترویج فرهنگ پهلوانی و جوانمردی
  • سبک زندگی اسلامی-ایرانی اولین مسئله‌ در برش استانی نقشه مهندسی کشور است
  • اسم گذاری ۱۷ شوال به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد
  • برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است