Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- پدیده تک روی در کمک رسانی به زلزله زدگان غرب کشور، این روزها در شبکه های مجازی استان تهران به چشم می خورد، که باید همه با رواج این پدیده و نیز بی اعتمادی به امداد رسانان مقابله کنیم.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-  الهه آهنگر*: شامگاه یکشنبه بود، که لوستر خانه ما لرزید، این لرزش در تمام استان تهران حس شد، اما در بسیاری از استان های غربی دیگر نه تنها حس، که چشیده شد و طعم تلخ آن تمام ایران را فرا گرفت و عزادار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز لرزش استان‌های مختلف کشورمان وقوع زلزله در مرز کرمانشاه با کشور عراق بوده است. این زمین‌لرزه در منطقه «ازگله» استان کرمانشاه ثبت‌شده است، اما شدت تلخی آن سراسر ایران متحد را فرا گرفت و تا لحظه نگارش این یادداشت، طبق آمار رسمی نزدیک به ۵۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند.

امدادرسانی به زلزله زدگان اولین اقدامی بود، که به ذهن مردم و مسئولین خطور کرد، چه نهادی باید به زلزله زدگان کمک کند، قانون جمعیت هلال احمر را مسئول مستقیم امداد رسانی به زلزله زدگان می داند و مردم و دیگر نهادها می توانند در این راستا به جمعیت هلال احمر کمک کنند، اما اتفاقی معکوس رخ داد، طوری که عده ای در فضای مجازی، به خصوص در استان تهران با ادعاهای مختلف سعی در تضعیف امدادرسانان هلال احمر در استان تهران، بی نظم کردن جمع آوری کمک ها و خود سری در کمک رسانی و رواج بی نظمی داشتند.

متاسفانه در رواج این بی اعتمادی های مسموم در استان تهران نسبت به نهادهای خدمت رسان مانند هلال احمر، عده ای با اعلام شماره حساب و بیان این که «خود ما می خواهیم کمک ها را به زلزله زدگان برسانیم» ، کمک های مردمی را به جیب زده و از مردم نوع دوست کلاهبرداری کردند، تا جایی که معاون مبارزه باجعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با اعلام وجود چنین کلاهبرداری هایی در پایتخت از مردم نوع دوست خواست، کمک های خود را تنها به شماره حساب های معتبر نهادهای امدادرسان واریز کنند.

اتفاق دیگری که در این شرایط به چشم می خورد، حضور افراد مشهور، هنرمندان و ... استان تهران با هر انگیزه ای در محل زلزله زده استان کرمانشاه است، اتفاقی که به تایید بسیاری از کارشناسان و امدادرسانان حاضر در صحنه، سبب ایجاد ترافیک، شلوغی و بی نظمی در امر امدادرسانی شد، هنرمندان و ورزشکاران عزیز سرمایه های اجتماعی کشور هستند، اما بهتر است، این سرمایه در امر جمع آوری کمک ها از مردم به هلال احمر کمک کرده و مسئولیت پخش کمک ها و نیز رساندن آن ها به دست زلزله زدگان را به نیروهای هلال احمر بسپارند، چرا که مدیریت و ایجاد نظم در محل های حادثه دیده اهمیتی دوچندان دارد.

مطلب دیگر، ترافیکی است که به سبب حضور افرادی که به صورت شخصی، به خصوص از پایتخت و با توجه به تعطیلی روزهای اخیر، احساس تکلیف برای حضور در منطقه زلزله زده کرده اند، ایجاد شده است، باید بدانید که ایجاد ترافیکی شبیه به تهران در مناطق زلزله زده سبب کندی خدمت رسانی و پیچیدگی توزیع آن می شود، افرادی 10 پتو در صندوق عقب خودرو شخصی خود گذاشته و به سمت مناطق زلزله زده حرکت می کنند، این عملکردها بسیار بیش از خدمت رسانی سبب دست و پا گیری و سخت شدن کار می شود.

رواج بی اعتمادی به نهاد مردمی هلال احمر، ضربه های جبران ناپذیری در امدادرسانی و مدیریت بحران را سبب می شود، عکس گرفتن در زمان رساندن اقلام هدیه به مردم زلزله زده، ممکن است برای اینستاگرام مناسب باشد، اما قطعا دردی از زلزله زدگان دوا نخواهد کرد.

لطفا اجازه نشر بی اعتمادی در فضای مجازی استان تهران را ندهیم و نیز عکس گرفتن با زلزله زدگان را نه ارزش، که ضد ارزش بدانیم، تا کمی از هرج و مرج موجود در منطقه آسیب دیده کاسته شود و امدادرسانان بتوانند با اولویت بندی نیازهای مردم، به کمک رسانی به آن ها بپردازند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۱۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امداد رسانی به نوجوان قطع عضو شده

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،حمید محبوبی؛ مدیرعامل هلال احمر آذربایجان غربی گفت:ساعت ۱۹:۱۲ روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳؛ در جاده مهاباد - ارومیه با مراجعه حضوری مصدومی ۱۲ ساله که به علت افتادن از روی موتور سیکلت دچار قطع عضو انگشت کوچک پا شده بود، نجاتگران هلال‌احمر پایگاه امداد و نجات سه راهی دارلک مهاباد بلافاصله اقدامات لازم را انجام دادند.   وی افزود: بعد از انجام شستشو، کنترل خونریزی، فیکس کردن، قرار دادن کمپرس سرد برروی عضو قطع شده و سرم تراپی، مصدوم تحویل عوامل اورژانس شد.

دیگر خبرها

  • واژگونی سواری پراید در محور میاندوآب_ مهاباد
  • برگزاری مانور تیم سحر هلال احمر در قزوین
  • گام سوم طرح یاس در اردبیل اجرا می‌شود
  • امداد رسانی هلال احمر به نوجوان قطع عضو شده
  • امداد رسانی به نوجوان قطع عضو شده
  • عملیات آبرسانی به ۶ روستای درمیان آغاز شد
  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان
  • ۶ روستای شهرستان درمیان آبرسانی می شود
  • اجرای بیش از ۲۲ هزار متر شبکه توزیع آب در شهرستان درمیان
  • وکیل: مقابل بی‌نظمی و اخلال در فوتبال می‌ایستیم