Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «سبز البرز»
2024-04-30@17:24:03 GMT

یک میلیارد مترمکعب گاز به عراق صادر شد

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۸۲۱۶۴

یک میلیارد مترمکعب گاز به عراق صادر شد

به گزارش پایگاه خبری سبزالبرز به نقل از وزارت نفت، سعید توکلی گفت: دو پایانه مرزی در نفت شهر و شلمچه در مناطق عملیاتی ۷ و یک، برای  صادرات گاز طبیعی به عراق اختصاص یافته‌اند که بدین منظور دو رشته خط لوله ۴۸ اینچ منشعب از خط ششم سراسری شامل خط کوهدشت-نفت‌شهر به طول ۲۳۱ کیلومتر و اهواز-شملچه به طول ۱۴۱ کیلومتر طراحی  و احداث شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره صادرات گاز به بغداد توضیح داد: از پایان خرداد امسال، صادرات گاز به بغداد از پایانه نفت‌شهر آغاز شده و تاکنون یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز صادر شده است،

توکلی ادامه داد: هم اکنون از طریق شبکه موجود ایلام و کرمانشاه، روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب گاز جهت مصارف نیروگاهی به بغداد صادر می‌شود که افزایش آن بستگی به مصرف گاز داخلی دارد با این وجود، بر اساس قرارداد بین ایران و عراق، با تکمیل خط ششم سراسری میزان صادرات از حداقل ۷ میلیون مترمکعب گاز شروع می شود و تا ۲۵ میلیون مترمکعب در روز قابلیت افزایش دارد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز از آمادگی ایران برای صادرات گاز به بصره خبر داد و اظهار کرد: پایانه شلمچه برای صادرات گاز به بصره در نظر گرفته شده، خط لوله صادراتی اهواز-شلمچه نیز گازدار شده و به محض آمادگی طرف عراقی صادرات گاز ایران به بصره آغاز می‌شود که همانند قرارداد بغداد قابلیت صادرات تا ۲۵ میلیون مترمکعب در روز وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه میزان افزایش صادرات گاز به عراق به ویژه در ماه‌های سرد سال بستگی به موازنه تولید و مصرف داخلی دارد، تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران همواره به تعهدات خود در قبال صادرات گاز پایبند بوده اما مردم نیز باید به این نکته توجه داشته باشند که هرچه میزان مصرف گاز در داخل بهینه باشد سبب صادرات بیشتر و افزایش ارزآوری می‌شود.

توکلی ادامه داد: به ازای هر یک درجه کاهش میزان حرارت در منازل و مکان‌های عمومی، صرفه جویی برابر یک فاز عسلویه یعنی ۲۰ تا ۲۵ میلیون مترمکعب انجام می‌شود، همه ما باید به این نکته دقت کنیم که لازم نیست حرارت منازل و ساختمان‌ها را تا حدممکن بالا ببریم تا از گرمای کافی برخوردار شویم بلکه با استفاده از لباس‌های گرم می‌توانیم میزان مصرف گاز را کاهش دهیم تا به جای سوزاندن بیهوده گاز آن را تبدیل به ارزش افزوده کنیم.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز گفت: درجه رفاه در کشورهای اروپایی مانند ایتالیا ۱۵ درجه سانتی‌گراد تعیین شده اما در ایران بین ۱۹ تا ۲۱ درجه است که در زمستان به ۲۴ تا ۲۶ درجه نیز می‌رسد که این امر نشان‌دهنده مصرف بی‌رویه گاز در کشور است؛ توجه به این نکته نشان می‌دهد امکان افزایش صدور گاز منوط به متعادل شدن مصرف داخلی است چرا که اولویت در شرکت ملی گاز تامین نیاز داخلی کشور است.

منبع: سبز البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sabzalborz.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «سبز البرز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۲۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران

مدیرکل شیلات مازندران گفت: با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری و افزایش ۴۵ هزار تن تولید اولیه محصولات شیلاتی در مازندران یک‌هزار شغل جدید ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، قاسم کریم‌زاده، امروز _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت و پتانسیل‌های شیلاتی این استان اظهار کرد: در این نمایشگاه پنج محور پتانسیل شیلاتی مازندران بررسی و در نمایشگاه عرضه شده است.

وی با بیان اینکه صادرات و توسعه بازار آبزیان از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه صادراتی است، افزود: شیلات مازندران دارای سه هزار و ۹۰۰ واحد آبزی‌پروری و ۱۱۴ تشکل صیادی است که سالانه ۱۳ هزار نفر در پروتئین جامعه تلاش می‌کنند.

مدیرکل شیلات مازندران میزان تولید این استان را در بخش شیلاتی سالانه حدود ۱۳۰ هزار تن عنوان و مطرح کرد: از این میزان تولید سالانه شش تا ۱۲ تن محصول صادر می‌شود.

کریم‌زاده با اعلام اینکه سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار از محل صادرات شیلاتی مازندران حاصل می‌شود که سال گذشته رقم صادرات این استان ۸۰۳ میلیون دلار بود، گفت: ماهیان خاویاری محصول اصلی و ارزآور حوزه شیلاتی کشور و این استان است که سالانه دو هزار و ۶۰۰ تن ماهی خاویاری در مازندران تولید می‌شود؛ از این میزان با استحصال ۹۰۳ تن خاویار به ارزش اقتصادی یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی میزان صادرات ماهیان خاویاری را با میزان تولیدات خاویار ۱۱۰ تن انواع گوشت خاویاری به کشورهای مختلف با ارزش اقتصادی آن ۷۳۰ هزار دلار بیان کرد و گفت: مازندران ۵۲ درصد استحصال ماهیان خاویاری کل کشور و ۴۷ درصد استحصال خاویار را در اختیار دارد.

این مسئول با اشاره به توسعه زنجیره ارزش محصولات شیلاتی این استان یادآور شد: سه موضع توسعه پرورش ماهی در قفس‌های دریایی با نگاه اقتصاد دریا محور با مشارکت مردم، توسعه پرورش ماهیان خاویاری با اراضی ساحلی و تولید ماهیان کیلکا با اقتصاد دریامحور در این اداره‌کل مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه در این اداره کل، ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: با به انجام رسیدن این فرصت‌ها، ۴۵ هزار تن تولید اولیه محصولات شیلاتی استان افزایش پیدا می‌کند، همچنین یک‌هزار شغل جدید در این مسیر ایجاد می‌شود.

کد خبر 748902

دیگر خبرها

  • ساینا اس اتوماتیک روانه عراق می شود / صادرات چندین هزار ساینا و کوئیک به ونزوئلا
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • صادرات بیش از یک میلیارد ریال محصولات چاپی غیر کتاب از خراسان رضوی
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید