Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@15:02:13 GMT

برداشت بیش از 23 تن گیاه دارویی از مراتع خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۸۳۵۳۷

برداشت بیش از 23 تن گیاه دارویی از مراتع خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: امسال بیش از 23 تن گیاه دارویی باریجه، کتیرا و زرشک از مراتع خراسان شمالی برداشت شد.

حسن وحید شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: امسال برای اولین بار برای برداشت 15 تن زرشک کوهی در خراسان شمالی با بهره برداران قرارداد منعقد شد.
وی گفت: سال گذشته 8 طرح برنامه های بهره برداری به مورد اجرا گذاشتیم که توانستیم 23 تن محصول از این گونه ها برداشت کنیم که محصول اصلی علاوه بر باریجه، زرشک هم بوده و گونه زرشک برای اولین بار در سطح استان به مناقضه بگذاریم و مجری آن تعیین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وحید با بیان اینکه کلیه بهره برداری از محصولات دارویی در سطح استان توسط مجریان منابع طبیعی که بومیان محلی هستند انجام می شود افزود: بالغ بر 15 تن در سال جاری براساس برنامه مدون طرح زرشک برداشت شد و الباقی کتیرا و باریجه بوده است که ارزش افزوده خیلی بالایی را برای استان در برخواهد داشت.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: همچنین در خصوص برنامه توسعه ای چیزی که در نظر گرفته شده است امسال بین هزار تا هزار و 500 هکتار بتوانیم برنامه ها و پروژه ها را اجرایی کنیم و به صورت میان کاری و کپه کاری در عرصه منابع طبیعی بتوانیم این کشت را صورت دهیم.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
7186/6042
خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سید حسین قدسی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۳۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، اردیبهشت فصل رویش "ریواس" گیاه کوهی پرخاصیت است؛ خاستگاه این گیاه کوهی با ساقه‌های قرمز و سبز در مناطق کوهستانی است.

ساقه‌های این گیاه برای تازه‌خوری و استفاده در انواع خورشت و سوپ کاربرد داد و برگ‌هایش علاوه بر خوراک دام، سبب جلوگیری از جاری شدن سیلاب در دشت‌ها می‌شود.

ریواس از تيره ترشک ها است و مصرف دارویی هم دارد که البته برداشت  بی‌رویه آن به به طبیعت و محیط زیست آسیب می رساند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تلاش برای شکستن خواب بذر خاویار گیاهی در خراسان شمالی
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی