Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:

به گزارش سرویس دیگر رسانه های خبرگزاری شبستان؛زلزله ۷ ریشتری کرمانشاه و پس لرزه های آن این روزها نه تنها این منطقه را به لرزه درآورده و باعث کشته شدن بیش از ۴۰۰ تن و زخمی شدن ۱۰ هزار نفر شده است و البته خسارت های سنگین مالی نیز در این منطقه بر جای گذاشته اما مردم و مسولان را نیز به لرزه درآورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران کشوری است که بر روی کمربند زلزله قرار دارد و هر ۵۰ سال یک بار یک زمین لرزه سهمیگن یکی از مناطق کشورمان را در می نوردد اما اینکه چه اندازه شهرهای ایران در ساخت بناها و ساختمان ها نکات ایمنی را رعایت کرده و می کنند و اینکه در صورت وقوع زلزله های بالای ۶ ریشتر چه اندازه مدیریت بحران در کشور می تواند اقدامات لازم را در اسرع وقت هم برای نجات جان افرادی که زیر آوار مانده اند و هم در اسکان موقت و دایمی آنها انجام دهد هم جای سوال است. هر چند مردم ما در این گونه حوادث نشان داده اند که حاضرند هر گونه کمک و امدادرسانی را به هموطنان آسیب دیده خود ارایه دهند اما نحوه مدیریت امداد رسانی ها چه از ناحیه مردم چه از ناحیه مسولان در حادثه زلزله کرمانشاه نشان داد که اگر چه این کمک ها دلسوزانه بود اما همچنان بایستی مدیریت بهتری صورت گیرد.

به گزارش شفقنا؛ کمک رسانی به آسیب دیدگان این واقعه در مناطق آسیب دیده کرمانشاه با مشارکت دستگاه های امدادی و خدمات رسان و همچنین نیروهای مردمی، بسیج، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی از زمان وقوع حادثه تا این لحظه همچنان ادامه دارد.
چندین مقام کشوری و لشکری از جمله وزیران کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه قائم مقام این وزارتخانه، معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و فرماندهان کل ارتش و سپاه با هدف همدردی با مردم، برنامه ریزی خدمات، بررسی نیازمندی ها و نظارت بر کمک رسانی ها در این مناطق حضور دارند. استانداران و نمایندگان ولی فقیه در استانها با پیامهای تسلیتی برای بازماندگان آرزوی صبر کردند و کمک های امدادی از استانها نیز به مناطق زلزله زده همچنان در حال ارسال است.

آمارهایی از خسارات تا امدادرسانی ها

۴۳۲ کشته و ۹۳۸۸ مصدوم

بنا به گزارش هایی که خبرگزاری های ایرنا، ایسنا و مهر مخابره کرده اند، براساس اعلام مسئولان تا روز پنجشنبه زلزله غرب کشور۴۳۲ کشته و ۹۳۸۸ مصدوم داشته است. استاندار کرمانشاه عصر چهارشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استان در سرپل ذهاب گفت: تا فردا هیچ حادثه دیده ای نباید بدون چادر و سرپناه موقت باشد.

توزیع ۴۳ هزار دستگاه چادر امدادی

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از توزیع ۴۳ هزار دستگاه چادر امدادی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه خبر داد. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز از تامین ۹۰درصد روشنایی شهر سرپل ذهاب خبر داد و گفت: بیش از ۸۰ درصد شبکه های فشار ضعیف روستایی برق دار شد.

آسیب ۷ شهرستان و حدود ۱۹۰۰ روستا

وزیر کشور گفت: در زلزله دو روز پیش استان کرمانشاه ۷ شهرستان و حدود ۱۹۰۰ روستا آسیب‌ دیده‌اند . امدادرسانی در شهرها به ارتش واگذار شد و در روستاها به سپاه پاسداران، سایر دستگاه‌ها نیز در حوزه مسئولیت خودشان مأمور شده‌اند.عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: در ساعات اولیه حادثه به دلیل التهاب مردم و قطعی آب، برق و گاز، روند توزیع امکانات مناسب نبوده است. وزیر کشور ادامه داد: از صبح فردای حادثه تا آخر شب توانستیم حدود ۸۰ درصد گاز و برق مناطق حادثه‌دیده را وصل کنیم و تا الان نیز این میزان به ۹۵ درصد رسیده است. وی درباره وضعیت امنیتی و انتظامی منطقه حادثه‌دیده نیز تأکید کرد: در این رابطه هیچ مشکلی نداریم و گزارش خاصی هم از سرقت نبوده و فقط در برخی مسیرها امکانات را متوقف و توزیع کرده‌اند و آنچه که در رسانه‌ها تحت عنوان «راهزنی» مطرح شده، اصلاً صحت ندارد و در شأن مردم شریف و شهیدپرور آن منطقه نیست.

۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال پرداختی خسارت زلزله به بیمه گذاران

مدیرکل بیمه ایران در استان کرمانشاه گفت: امروز چهارشنبه میزان پرداختی خسارت زلزله به بیمه گذاران آسیب دیده سرپل ذهاب ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بود. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه: بیش از ۳۱ هزار تخته چادر و حدود ۵۰ هزار تخته پتو به مناطق زلزله زده استان ارسال شده است.

توزیع پنج هزار و ۶۰۰ تخته چادر

فرمانده قرارگاه غرب ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: پنج هزار و ۶۰۰ تخته چادر و همزمان ۲۰ هزار پرس غذای گرم توسط نیروهای ارتش، بین زلزله زدگان توزیع شد.معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر از ارائه ۹هزار و ۵۴۱مورد خدمات بهداشتی و درمانی مانند ویزیت، فوریت های پزشکی و خدمات به بانوان باردار به زلزله زدگان کرمانشاه خبرداد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور: تا کنون چهارتیم ویژه از کارشناسان و مدیران سازمان برای تعیین میزان خسارات و تسهیل در امداد رسانی به مناطق زلزله زده غرب کشور اعزام شده است.مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو از اتصال شبکه آب منطقه ازگله (مرکز زلزله) خبر داد و گفت: هفت مجتمع آبرسانی روستایی که در حدود ۷۰ روستا را پوشش می دهند ترمیم شد.

بیمه بیکاری برای ١٠ هزار

ارسال ۲۲۲میلیون تومان کمک‌های مردم

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از برقراری بیمه بیکاری برای حدود ١٠ هزار نفر از زلزله زدگان کرمانشاه که بیمه تامین اجتماعی داشته و بیکار شده‌اند، خبر داد.مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره): ارسال ۲۲۲میلیون تومان کمک‌های مردم به صورت نقدی و غیر نقدی برای زلزله‌زدگان غرب کشور توسط این نهاد.مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۹ کشور از توزیع روزانه ۲۰۰ هزار عدد قرص نان میان زلزله زدگان استان کرمانشاه خبر داد.

انجام ۱۴۰۰ جراحی/ پیوند موفقیت آمیز قطع عضو

پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور از انجام هزار و ۴۰۰ مورد جراحی خبر داد و گفت: برخی مصدومان قطع عضو شده بودند که با توجه به اعزام به موقع اعمال جراحی پیوند عضو به صورت موفقیت آمیز انجام شد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه با اعلام به اتمام رسیدن مرحله اول عملیات آواربرداری در مناطق زلزله زده از آغاز مراحل جدید آواربرداری خبر داد.

۲۸۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۶۵۹ میلیارد تومان تسهیلات

هیات دولت با اختصاص مبلغ ۲۸۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۶۵۹ میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی بخش های خسارت دیده ناشی از زلزله استان کرمانشاه موافقت کرد

وزیر کشور از توزیع حدود ۲۴ هزار چادر در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: ۱۰ هزار چادر دیگر نیز در بین زلزله زدگان توزیع می شود.رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی: با همت خیرین و هیات‌های مذهبی تعدادی موکب جهت طبخ و توزیع غذا بین هموطنان زلزله زده در استان کرمانشاه برپا خواهد شد.

تخریب ۱۰۰ درصدی ۱۵۵۰۰ واحد مسکونی

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه: بنا به آمار تقریبی حدود ۱۱ تا ۱۲ هزار واحد روستایی و نیز حدود چهار هزار و ۵۰۰ واحد شهری ۱۰۰ درصد تخریب شده و برای شروع آواربرداری لازم است فرم مربوطه توسط مالک تکمیل و خودش نیز حین عملیات حضور داشته داشته باشد. معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن نیز گفت: در این زلزله حدود ۱۵۵۰۰ واحد مسکونی صد دردصد تخریب شده اند که ۱۱ هزار واحد روستایی و ۴۵۰۰ واحد در شهرها صد درصد تخریب شده اند تعدادی هم نیاز به تعمیر دارند که در مجموع ۳۰ هزار و ۵۰۰واحد خسارت دیده داریم و در جلسه ای که با رئیس جمهور داشتیم برآورد اعتبار شده است و تسهیلات شامل وام قرض الحسنه با کارمزد ۵ درصد برای شهرها و ۴ درصد برای روستاییان در نظر گرفته شده است. تسهیلات بلاعوض هم برای مناطق شهری و روستایی در نظر گرفته شده است. در کنار این تسهیلات برای تامین معیشت و تامین لوازم خانه که ۲ میلیون کمک بلاعوض و ۳ میلیون به صورت وام­ برای تامین لوازم منزل در نظر گرفته شده است.

قائم مقام شهردار کرمانشاه از ارسال پنج هزار و ۶۱۰ تخته پتو و چادر مسافرتی به مناطق زلزله زده استان خبر داد و گفت: از این مقدار ۵۴۰۰ تخته پتو و ۲۱۰ تخته نیز چادر مسافرتی بوده است.

توزیع روزانه ۳۰ هزار پرس غذا

مدیر کل حج و زیارت استان کرمانشاه گفت: روزانه ۳۰ هزار پرس غذای گرم میان زلزله زدگان استان کرمانشاه توزیع می‌شود.

وزیر کشور در پنجمین جلسه شورای عالی مدیریت بحران گفت: قرارگاه خاتم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام آمادگی کرده که ساخت مساکن روستایی را برعهده بگیرد و این کار با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی که متولی این‌کار است انجام می‌شود.

میثم جعفرزاده مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو با اشاره به اینکه ۱۵۰ روستا بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده اند و با مشکل آب مواجه هستند، افزود: در زمان حاضر در حال تلاش هستیم تا با کمک چند تیم عملیاتی از شرکت توانیر و شرکت توزیع نیروی برق، چاه های ایستگاه های پمپاژ تخریب شده را وارد مدار کنیم که با ورود پمپ ها به مدار، حداقل شرایط آب این روستاها در ورودی روستا به حالت طبیعی در آید؛ این در حالی است که به دلیل تخریب بالای روستاها، تا زمانیکه آوار برداری به طور کامل صورت نگیرد، نمی توانیم شبکه های آب داخل روستا را وصل کنیم.

محمد باقر نوبخت از تصویب پرداخت کمک های بلاعوض و تسهیلات دولت به زلزله زدگان خبر داد و بیان کرد:  مصوبات دولت در ۴ سرفصل در قالب ۶۵۹ میلیارد تومان تسهیلات و ۲۸۱ میلیارد تومان به صورت بلاعوض بوده است. سخنگوی دولت گفت: به هر خانوار آسیب دیده روستایی ۵ میلیون تومان و به هر خانواده شهری نیز ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می شود. خانواده هایی که نیاز به مرمت خانه دارند، ۱۲ میلیون وام و ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می شود. کسانی که به خرید لوازم خانه احتیاج دارند، ۳ میلیون وام و و ۲ میلیون کمک بلاعوض پرداخت می شود.

نوبخت همچنین اعلام کرد: برای اسکان موقت خانواده ها، در روستاها ۳ میلیون و در شهرها ۵ میلیون کمک بلاعوض پرداخت می شود. این مبالغ فقط برای خانواده ها در نظر گرفته شده و غیر از مصوبه ای است که برای جبران خسارات و بازسازی زیربناها و ابنیه دولتی است.

از تخریب ساختمان های مسکن مهر تا بیمارستان و مدرسه؛ اما و اگرهایی در نحوه نظارت بر ساخت و سازها

مسکن‌های مهر بیمه‌نامه کیفیت ساخت نداشتند

در حالی که گفته می‌شود در حادثه زلزله استان‌های غربی ایران بیشترین تخریب‌ها مربوط به ساختمان‌های مسکن مهر بوده گزارش‌ها حاکی از این است که این ساختمان‌ها هیچ گونه بیمه مهندسی از جمله بیمه‌نامه کیفیت ساخت نداشتند. علی رضایی – مدیر بیمه‌های آتش سوزی بیمه ایران – در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این که آیا ساختمان‌های مسکن مهر بیمه‌نامه‌ای داشتند، اظهار کرد: برای ساخت‌وسازها بیمه‌نامه‌ای به نام بیمه کیفیت ساخت وجود دارد و از دیدگاه شخصی من همه پیمانکارها باید اجبار داشته باشند تا این بیمه‌نامه را تهیه کنند. وی ادامه داد: در تمام  دنیا وقتی می‌خواهند خانه‌ای بخرند یا بفروشند اولین مدرک مورد نیاز  این است که آن ساختمان بیمه‌نامه دارد یا خیر. به نظر من در ساخت و سازها در ایران نیز این بیمه‌نامه باید اجباری شود. مدیر بیمه‌های آتش سوزی بیمه ایران افزود: اگر ساختمانی بیمه‌نامه تضمین کیفیت ساختمان داشته باشد کارشناس بیمه باید بر ساخت و ساز نظارت کنند و مطمئن شود که این ساختمان تا ۱۰ سال در مقابل تمام حوادث مقاوم است، چرا که سازنده باید ۱۰ سال تضمین کیفیت ساختمان را بدهد. رضایی تشریح کرد: در مسکن‌های مهر ستون‌هایی که باید بتنی می‌بودند داخلش آجرهای سفالی ریخته‌اند و حتی میلگرد هم ندارند و این موضوع علت اصلی تخریب این ساختمان‌هاست. در واقع باید بگویم علت اصلی این تخریب‌ها عدم نظارت بر ساخت و ساز است، وگرنه زلزله حادثه طبیعی است که در همه دنیا اتفاق می‌افتد ولی ما چون نظارت دقیقی بر ساخت و سازهایمان نداریم زلزله را بلا می‌نامیم.

زلزله غرب ایران نمایی کلی از وضعیت حاکم بر ساخت وساز را نشان داد

یک عضو سازمان نظام مهندسی با بیان این‌که تهران در برابر زلزله تسلیم محض است گفت: بساز و بفروش‌ها از کار می‌زنند؛ شهرداری‌ها برای منافع خودشان مقررات را نادیده می‌گیرند؛ سازمان نظام مهندسی به بنگاه تجاری تبدیل شده و در این شرایط وزارت راه و شهرسازی فقط روی بخش راه تمرکز کرده است. احمدرضا سرحدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: زلزله غرب ایران نمایی کلی از وضعیت حاکم بر ساخت وساز را نشان داد. آیین‌نامه‌هایی که در چارچوب وزارت راه و شهرسازی تصویب می‌شود به شدت ناکارآمد است و راه را برای تخلفات متعدد باز می‌کند. بعد، نظام مهندسی را متهم به صوری‌کاری می‌کنند که البته درست هم می‌گویند اما سوال این است که چه کسی این بستر را ایجاد کرده است؟ وقتی وزارتخانه برای مهندس ناظر آیین‌نامه می‌دهد که باید چهار یا پنج بار بر سر ساختمان برود و تاکید نمی‌شود که باید به طور دائم بر سر پروژه‌ها باشند، یا وقتی مجری ذی‌صلاح است ولی شهرداری جلوی آن را می‌گیرد، چرا وزارت راه و شهرسازی سکوت می‌کند؟

این عضو سازمان نظام مهندسی با اشاره به عملکرد شهرداری‌ها گفت: طبق ماده ۱۰۰ هرکس در محدوده شهرها بخواهد خانه بسازد باید از شهرداری مجوز بگیرد و عنوان می‌کند مامور شهرداری اگر تخلفی در بخش کیفیت بناها دید گزارش کند، اما این مقوله هیچ‌گاه اتفاق نمی‌افتد، جز این‌که موضوع اضافه بنا باشد. در این مرحله شهرداری همانند عقاب حاضر می‌شود و اگر کسی دو متر اضافه بسازد بالای سر کار می‌آید. اگر مهندس ناظر بنویسد ساختمان کیفیت لازم را ندارد اصلا شهرداری توجه نمی‌کند و اگر مهندس زیاد گیر بدهد او را به شورای انتظامی می‌برند و می‌گویند یا تایید کن یا برو! وقتی هم می‌گوییم چرا این کار را می‌کنید می‌گویند مسکن در رکود است. سرحدی درباره سازمان نظام مهندسی هم با بیان این‌که این سازمان به بنگاه تجاری تبدیل شده است مدعی شد: هم‌اکنون اگر مهندسی در کل کشور بخواهد درست کار کند، مالک، نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری جلویش می‌ایستند. شهرداری مهندسان متعهد را به کمیسیونی به نام “کمیسیون امن” می‌برد که هیچ جایگاه قانونی ندارد. آن جا یا وادارش می‌کنند نظر مالک را تامین کند یا پرونده‌اش را به شورای انتظامی می‌فرستند. شورای انتظامی هم که در خدمت مالک است؛ بنابراین مهندسی می‌تواند کار زیاد بگیرد که موی دماغ مالک و سازمان نظام مهندسی نباشد، چون نظام مهندسی دنبال درآمد است. به همین دلیل پنج درصد عوارض و کل پول حق نظارت را که هزاران میلیارد تومان است می‌گیرند و بلوکه می‌کند؛ بعد به صورت قطره چکانی هر سه ماه یا شش ماه بنا به پیشرفت کار ۱۰ درصد را آزاد می‌کنند.

نظام مهندسی به شدت انتفاعی شده‌

وی افزود: نظام مهندسی در تمام استان‌ها پول‌ها را در سپرده کوتاه مدت و بلندمت می‌خوابانند و سودهای ۲۲ تا ۲۷ درصدی می‌گیرند؛ در واقع از پول‌هایی که متعلق به مهندس ناظر است در جهت منافع خود استفاده می‌کنند.به گفته او نظام مهندسی به شدت انتفاعی شده‌اند؛ به طوری که در بعضی استان‌ها ملک خریده اند، در بعضی جاها ویلا می‌سازند و کسب و کار و تجارت می‌کنند.این عضو سازمان نظام مهندسی تاکید کرد: در این وضعیت وزارت راه وشهرسازی به فکر ایجاد یک قانون جدید است. در واقع می‌گوید جلوی چیزی که خودم باعث آن شدم را در نظام مهندسی می‌گیرم و به شهرداری می‌دهم. شهرداری هم که متهم ردیف اول خلاف‌های ساخت وساز است؛ یعنی می‌خواهند گوشت را دست گربه بدهند و شهرداری را مامور کنترل ساختمان کنند.

شهرداری به کیفیت کار ندارد و پول و تراکم و قانون‌فروشی برایش مهم است

سرحدی با بیان این‌که چهار عامل دخیل در امر ساخت وساز، جز سود به هیچ چیز دیگری توجه ندارند گفت: مالک از مصالح غیراستاندارد استفاده می‌کند تا سود بیشتری ببرد. از مهندس ناظری استفاده می‌کند که سر کار نیاید. رنگ و لعابی به ساختمان می‌زند که بتواند آن را به قیمت بالاتر بفروشد و وقتی هم خانه آماده می‌شود شناسنامه فنی ملکی ندارد و خریدار صرفا به رنگ و لعاب ساختمان توجه می‌کند؛ غافل از این‌که ساختمان از درون بی‌کیفیت است.وی ادامه داد: شهرداری، ساختمان را نه به عنوان یک کالای ایمن بلکه یک حرکت اقتصادی برای کسب درآمد برای اداره شهر می‌بیند؛ بنابراین به کیفیت کار ندارد و پول و تراکم و قانون‌فروشی برایش مهم است. در واقع شهرداری، ساختمان را به شکل گاو شیرده نگاه می‌کند. برج‌سازی روی گسل، تخریب باغ‌ها و تخریب محیط زیست هم برایش مهم نیست.این کارشناس مسکن با بیان این‌که بعد از ادغام بخش مسکن و راه، عمده تمرکز وزارتخانه بر روی بخش راه است، تاکید کرد: معتقدم در وزارت راه و شهرسازی به‌ویژه در دولت های نهم، ‌ دهم، یازدهم و دوازدهم به دلیل ادغام، فقط وزیر راه داریم. وزیر راه ۹۰ درصد وقت خود را معطوف به راه کرده که البته با توجه به گستردگی در حوزه هوایی، ریلی، آبی و جاده‌ای مسوولیت خطیری است؛ لذا شهر را به دست کارمندان درجه دو، سه و چهار وزارتخانه داده است که بسیار ناتوان و کم‌توجه ظاهر شده‌اند.

عمده برج‌های تهران روی گسل است

سرحدی اظهار کرد: عمده برج‌های تهران روی گسل است  که دیر یا زود فعال خواهد شد و فاجعه‌ای به وجود می‌آید. این برج‌ها نه تنها تخریب می‌شود بلکه با توجه به عدم رعایت طرح‌های تفصیلی و جامع توسط شهرداری ها که در کوچه‌های باریک مجوز احداث ساختمان‌های ۱۰ طبقه داده‌اند، امکان خدمات‌رسانی به آنها هم وجود ندارد. طبق آمار ۶۰ تا ۷۰ درصد مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها فرسوده هستند. این عضو سازمان نظام مهندسی با بیان این‌که تهران در برابر زلزله تسلیم محض است گفت:  دیگر نمی‌توان برای تهران هیچ کاری کرد. با این حال از همین امروز باید ساختمان‌ها را استاندارد با مصالح باکیفیت و مجریان ذی‌صلاح بسازند و نظارت‌ها از حالت قلابی به حالت واقعی برسد. به گفته سرحدی، در مصالح ساختمانی، استانداردهایی که مورد قبول بین‌المللی و حتی استانداردهایی که در چارچوب مقررات ملی آمده است اجرا نمی‌شود. ما بتن، تیرچه، سیمان، آهن، میلگرد و سایر مصالح استاندارد نداریم و هیچ کنترلی روی این مسائل نیست. جنس قلابی داده می‌شود، هیچ دقتی در ساخت بتن صورت نمی‌گیرد و میل‌گردهایی که استفاده می‌شود با یک ضربه می‌شکند.

بیش از ۹۰ درصد ساختمان‌ها در پایتخت بدون مجری ذی‌صلاح ساخته می‌شود

وی افزود: در بخش مقررات ملی و ضوابط ساخت و ساز هم با مشکلات اساسی مواجهیم. بعداز زلزله رودبار آیین‌نامه ۲۸۰۰ تصویب شد که به‌روز بود ولی هیچ عاملی که بتواند آن را کنترل و نظارت کند وجود ندارد. ما مقررات داخلی خوبی داریم ولی اجرا نمی‌شود و کسی هم متولی اجرا نیست. مقررات ملی فقط روی کاغذ آمده است؛ اگر هم اجرا شود به شکل صوری است و با یک امضا و تاییدیه که هیچ محتوایی ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان این‌که عوامل اجرایی اعم از کارگر ماهر، استاد کار، تکنسین یا مهندس ماهر کمترین حضور را در ساخت وساز دارند گفت: از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۴ باید کلیه عوامل دخیل در ساخت وساز از کارگر تا تکنسین، کارت مهارت فنی اخذ می‌کردند اما هرگز این موضوع محقق نشد. بیش از ۹۰ درصد ساختمان‌ها در پایتخت بدون مجری ذی‌صلاح ساخته می‌شود. یعنی هرکس که پول داشته باشد می‌سازد.

در مسکن مهر هزینه را در قسمت فنی، مهندسی یا حتی بعضی موارد در سازه کاهش دادند

سرحدی خاطرنشان کرد: در بعضی موارد خود مراجع رسمی با تصور این‌که با به‌کارگیری عوامل فنی و مصالح باکیفیت هزینه ساخت بالا می‌رود جلوی اجرای قانون را می‌گیرند! مثلا در مسکن مهر با این تصور که می‌خواستند مستضعف‌نوازی کنند هزینه را در قسمت فنی، مهندسی یا حتی بعضی موارد در سازه کاهش دادند. قبل از زلزله بم دیدیم که برای کمک به افراد محروم بسیاری از ساختمان‌ها شناژ نداشتند که نتیجه‌ی این اقدام را در فاجعه بم دیدیم.

پایان پیام/538

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۸۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت بیش از ۱۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال به مراکز درمانی

رضا تحویلیان مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه به مناسبت هفته سلامت گفت : یکی از سیاست‌های این سازمان بحث پیشگیری از بروز بیماری‌ها در جهت کاهش هزینه‌های درمانی است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع سلامت باید به دغدغه همگانی تبدیل شود، افزود: مردمی سازی سلامت و حفظ سلامت یک موضوع با اهمیت است که دولت سیزدهم نیز به دنبال آن است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه با اشاره به جمعیت ۲ میلیونی استان کرمانشاه، خاطر نشان کرد: یک میلیون و ۱۶۴ هزار نفر از این تعداد معادل بیش از ۵۸ درصد جمعیت این استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

تحویلیان با بیان اینکه درصد بالای از بیمه شدگان این سازمان به‌صورت رایگان بیمه شده‌اند، توضیح داد: دهک‌های درآمدی یک تا پنج، روستاییان، سایر اقشار و بیمه شده برخی از صندوق‌های بیمه‌ای خاص به‌صورت رایگان و بدون پرداخت هیچ گونه وجهی تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

به گفته وی، بالغ بر ۹۸۹ هزار و ۴۵۰ نفر معادل حدود ۸۵ درصد از جمعیت بیمه شده استان کرمانشاه بیمه شده رایگان این سازمان هستند.

دریافت وجه از بیمه شدگان رایگان در مراکز درمانی دولتی غیرقانونی است

تحویلیان تصریح کرد: دهک‌های یک تا پنج درآمدی جامعه بر اساس قانون از سال گذشته علاوه بر بیمه رایگان، در مراکز درمانی دولتی شامل بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی و کلینیک‌های ویژه دانشگاه نیز به صورت رایگان خدماتی از قبیل معالجه، دارو و… دریافت می‌کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه در خصوص ارائه خدمات به روستاییان نیز گفت: روستاییان می‌توانند از طریق نظام ارجاع به صورت رایگان و یا حداکثر با پرداخت پنج درصد فرانشیز از خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی بهره‌مند شوند.

هزینه ۱۳ میلیارد ریالی درمان بیمه شدگان کرمانشاهی طی سال گذشته

وی درخواست هرگونه وجهی از بیمه شدگان رایگان و یا دریافت مبالغ خارج از عرف توسط مراکز درمانی دولتی را غیرقانونی دانست و تاکید کرد: بیمه شدگان می‌بایستی گزارش این تخلف را سریعاً با شماره تلفن ۱۶۶۶ در میان بگذارند تا با همکاری تیم بازرسی دانشگاه علوم پزشکی موضوع رسیدگی شود و یقیناً با خاطیان برخورد خواهد شد.

تحویلیان با تاکید بر اینکه مردم بهترین ناظر و بازرس بر کیفیت خدمات ارائه شده به خود هستند، تصریح کرد: حق بیمار است که دلیل منطقی ارائه هر گونه خدمات درمانی را بداند، بنابراین باید از پزشک خود در مطب و داروساز در داروخانه سوال کند و آنها نیز طبیعتاً پاسخگو خواهند بود چرا که با این کار اعتماد بیمار را بیشتر و دستور پزشک نیز بهتر انجام خواهد شد.

جذب ۱،۱۰۰ میلیارد ریال برای بیماران خاص و صعب‌العلاج در کرمانشاه

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه مهمترین خدمت ارزشمند و شاهکار دولت سیزدهم به بیماران را ایجاد صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در سال ۱۴۰۱ دانست و گفت: تا پیش از ایجاد این صندوق تنها هزینه‌های درمانی پنج نوع بیماری از جمله دیالیزی، هموفیلی و ام‌اس تحت پوشش بیمه قرار داشت؛ و با بیان اینکه با ایجاد این صندوق تعداد بیماری‌های تحت پوشش از پنج به ۱۰۷ نوع افزایش یافته است، افزود: این بیماری‌ها شامل انواع سرطان‌ها، ژنتیکی، فلج مغزی، معلولیت، اوتیسم، آلزایمر، پارکینسون، قلبی و عروقی، دیابت، سوختگی‌ها، مزمن اعصاب و روان و… است.

به گفته وی، لیست کامل بیماری‌هایی که تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج قرار گرفته‌اند در پرتال بیمه سلامت به آدرس https://ks.ihio.gov.ir قابل مشاهده است و این بیماران می‌توانند با مراجعه به دفاتر بیمه سلامت در مرکز استان و شهرستان‌ها نسبت به ثبت نام و نشان‌دار شدن خود اقدام کند.

تحویلیان از نشان‌دار شدن ۳۳ هزار و ۱۰۰ بیمار خاص و صعب‌العلاج در کرمانشاه از زمان ایجاد این صندوق تا کنون خبر داد و گفت: این بیماران خدمات ویژه‌ای دریافت می‌کند.

هزینه ۱۳ میلیارد ریالی درمان بیمه شدگان کرمانشاهی طی سال گذشته

به گفته وی، از محل صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج تا کنون به ۹ هزار بیمار در این استان تسهیلات پرداخت شده است.

تحویلیان خاطر نشان کرد: از زمان ایجاد صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ دولت ۱۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به این صندوق اختصاص داده که سهم استان کرمانشاه از جذب این اعتبار حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بوده است و در این زمینه کرمانشاه جز استان‌های برتر در جذب اعتبار و هزینه کرد آن برای بیماران است.

طرح رایگان پوشش بیمه‌ای کودکان زیر هفت سال سن

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه در ادامه سخنانش به طرح‌های تشویقی دولت در جهت فرزند آوری و جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری طرح پوشش بیمه‌ای کودکان زیر هفت سال سن به صورت رایگان توسط بیمه سلامت انجام می‌شود و خدمات و هزینه‌های درمانی ارائه شده به این کودکان در تمام مراکز دولتی رایگان است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این طرح‌های تشویقی تحت پوشش قرار گرفتن هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور در قالب قانون جوانی جمعیت مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

تحویلیان افزود: از زمان اجرای این طرح در سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۲ هزار زوج نابارور در استان کرمانشاه شناسایی و نشان‌دار شده و تحت پوشش خدمات درمانی این سازمان قرار گرفته‌اند.

وی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲۴ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال برای هزینه‌های درمانی این زوجین به مراکز درمانی پرداخت شده است.

به گفته تحویلیان، تعداد مراجعه این زوجین به مراکز درمانی استان کرمانشاه ۱۱ هزار و ۵۵۹ بار بوده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه تاکید کرد: هر زوج ناباروری تا چهار بار در سال می‌تواند اقدام به درمان کند و هزینه‌های آن را از این سازمان دریافت کند.

هزینه ۱۳ میلیارد ریالی درمان بیمه شدگان کرمانشاهی طی سال گذشته

وی خاطر نشان کرد: بیش از ۹۰ درصد از هزینه‌های درمانی این زوجین شامل هزینه‌های درمانی ناباروری به صورت سرپایی و بستری توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

پرداخت ماهانه ۱،۰۶۰ میلیارد ریال هزینه درمانی بیمه شدگان

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه گفت: طی سال گذشته در مجموع بیش از ۱۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال به مراکز درمانی طرف قرارداد بابت هزینه‌های درمانی بیمه شدگان این سازمان در استان کرمانشاه پرداخت شده است.

تحویلیان افزود: بیمه سلامت در حال حاضر ماهانه حدود یک هزار و ۶۰ میلیارد ریال به مراکز درمانی و شرکای کاری طرف قرارداد در این استان پرداخت می‌کند.

وی با بیان یک هزار و ۲۱۰ مرکز درمانی در این استان با بیمه سلامت طرف قرارداد هستند، تاکید کرد: اکثر مطالبات این مراکز شامل داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، پزشکان و مراکز دولتی تا پایان بهمن ماه واریز شده و مابقی نیز تا پایان هفته جاری پرداخت می‌شود.

تحویلیان از الکترونیکی شدن همه قرارداد‌های این سازمان خبر داد و گفت: مراکز درمانی، داروخانه‌ها و پزشکان می‌توانند از طریق سامانه درخواست داده و این درخواست به صورت الکترونیکی امضا و برای پزشکان ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون الزام است همه مراکز درمانی با بیمه سلامت قرارداد منعقد کنند، تاکید کرد: هیچ مرکز درمانی حق اینکه به بیمار بگوید طرف قرارداد با بیمه سلامت نیست، ندارد چرا که در صورت عدم پذیرش بیمه سلامت، بیمه شده می‌توانند با تلفن ۱۶۶۶ تماس برقرار کرده و مورد را گزارش بدهد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن
  • پوشش بیمه‌ای برای کودکان زیر 7 سال استان کرمانشاه رایگان شد
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر ۷ سال در کرمانشاه
  • شناسایی ساختمان‌های ناایمن کرمانشاه در مرحله مدارس و ساختمان‌های آموزشی
  • زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله ۳.۷ ریشتری در نزدیکی چالوس
  • ۱۰۰ واردکننده برتر سال ۱۴۰۲ معرفی شدند + فهرست
  • اجرای طرح رایگان پوشش بیمه‌ای کودکان زیر هفت سال سن در کرمانشاه
  • پرداخت بیش از ۱۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال به مراکز درمانی
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت