Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@09:56:52 GMT

‌موقوفات در شهرستان شهریار ۴۰ درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۰۱۱۴۶

‌موقوفات در شهرستان شهریار ۴۰ درصد افزایش یافت

رئیس اداره اوقاف شهریار با اشاره به رشد۴۰ درصدی موقوفات در شهریار گفت: در سال جدید ۷موقوفه جدید ثبت کرده‌ایم که در حوزه‌های مرتبط با مسائل فرهنگی، ایجاد مسجد و تأمین هزینه‌های حوزه علمیه بوده است.

ابوالفضل حسین‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهریار، با بیان اینکه اداره اوقاف و امور خیریه شهریار حائز رتبه نمونه کشوری در احقاق حقوق موقوفات شده است اظهار داشت: این جایگاه از یک‌سو بیانگر ایمان، اعتقاد و جوانمردی مردمان پاک دیار شهریار است و از سوی دیگر مبین اجرای مطلوب برنامه‌های سازمانی در این اداره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به وجود موقوفات در شهرستان شهریار بیان کرد: در حوزه مدیریتی این اداره 21بقعه متبرکه، 325 موقوفه و 16 هزار و 500 رقبه وجود دارد، که علاوه بر رسیدگی به امور اعزام مبلغ به بقاع متبرکه و مناطق مختلف شهری و روستایی شهریار، ساماندهی این موارد در دستورکار اوقاف شهریار قرار دارد.

برنامه‌های فرهنگی در 21بقعه متبرکه شهریار برگزار می‌شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهریار ادامه داد: برنامه‌های مناسبتی و فرهنگی مختلفی در 21بقاع متبرکه شهریار و بسیاری دیگر از مراکز شهرستان اجرا می‌شود، ضمن اینکه مجموعه اوقاف شهریار تاکنون در راستای کمک به نیازمندان مبلغی بالغ بر یک میلیارد و 530 میلیون ریال پرداخت کرده، همچنین جهت برپایی مراسم‌ مذهبی حدود 4 میلیارد ریال پرداختی داشته است.

حسین‌آبادی با اشاره به دیگر اقدامات اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: پرداخت هزینه‌های جاری مساجد با مبلغی بالغ بر 550 میلیون ریال، خرید کتب علمیه به میزان 50 میلیون ریال، پرداخت کمک هزینه ازدواج به مبلغ 60 میلیون ریال، تأمین گرمایش منازل خانواده‌های بی‌بضاعت با اعتباری بالغ بر 60 میلیون ریال و همچنین خریداری آبسردکن جهت مدارس، معابر عمومی و حوزه علمیه خواهران به مبلغ 80 میلیون ریال از جمله دیگر اقداماتی بوده که این اداره انجام داده است.

1600 نفر در طرح ملی حفظ قرآن کریم شهریار ساماندهی شده‌اند

وی به اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم در شهرستان شهریار اشاره کرد و گفت: تاکنون نزدیک به 1600نفر در این طرح ساماندهی شده‌اند؛ به علاوه با همراهی مسئولان و عموم مردم جهت برگزاری محافل انس با قرآن و جزءخوانی قرآن در سطح شهرستان اقداماتی انجام شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهریار با اشاره به اینکه رشد زیرساخت‌های فرهنگی و ترمیم و بازسازی بقاع متبرکه شهریارخاطر نشان کرد: طی یک سال اخیر طرح تکمیل صحن و پیش‌سازی قبور مجاور آستان امامزاده اسماعیل(ع)، طرح زیباسازی امامزاده بی‌بی رقیه(س) دهمویز، طرح دیوارکشی امامزاده احمد(ع) یبارک شهریار، طرح همسطح‌سازی قبور و صحن امامزاده ابراهیم (ع) الورد انجام شده است.

حسین‌آبادی همچنین افزود: طرح توسعه شبستان امامزاده عبدالله(ع) صباشهر و امامزاده هادی(ع)که در منطقه کرشته شهریار قرار دارد، بهبود و ایجاد سرویس‌های بهداشتی در بسیاری از بقاع از دیگر مواردی است که امیدواریم به صورت مطلوب و در زمان تعیین شده به سرانجام برسد، مبلغی که تاکنون در راستای اقدامات عمرانی هزینه شده در حدود 25 میلیارد ریال بوده است.

موزه وقف در شهریار ایجاد می‌شود

وی با اشاره به اینکه اقدامات مجموعه اوقاف با همراهی مردم و واقفان محقق می‌شود گفت: این مجموعه در تلاش است تا با اجرای طرح شناسایی و جمع‌آوری وقف‌نامه‌ها، اسناد و اوراق وقفی اقدام به ایجاد موزه وقف جهت نگهداری هر چه مطلوب‌تر و استاندارد اسناد کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهریار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد40 درصدی موقوفات در مجموعه شهرستان شهریار نسبت به سال گذشته اظهار داشت: در سال جدید 7موقوفه جدید را ثبت کرده‌ایم که در حوزه‌های مرتبط با مسائل فرهنگی، ایجاد مسجد و تأمین هزینه‌های حوزه علمیه بوده است که این موارد نشان از این دارد که واقفین که از نخبگان هر منطقه هستند نسبت به نیاز زمان و نیازهای روز منطقه موقوفه‌های خود را ثبت می‌کنند.

امامزاده اسماعیل(ع) به مرکز علمی و فرهنگی منطقه تبدیل شده است

حسین‌آبادی بیان کرد: در زمینه املاک وقفی در سطح شهر قاونین اختیاراتی به ما داده شده؛ از اینرو افرادی که تمایل به دریافت سند اجاره و رفع مشکلات دارند می‌توانند به این اداره مراجعه کنند.

حسین‌آبادی در پایان با اشاره به مرکز فرهنگی امامزاده اسماعیل(ع)شهریار خاطرنشان کرد: اقدامات فرهنگی در این مجموعه در راستای منویات مقام معظم رهبری جهت تبدیل بقاع متبرکه به مراکز فرهنگی بوده که امروز این مجموعه با دارا بودن 2هزار علم‌آموز به یک دانشگاه جامع علمی در حوزه خانواده، علوم قرآنی، برنامه‌های هنری، تربیتی و بسیاری دیگر از نیازهای فرهنگی شهرستان تبدیل شده است.

انتهای پیام/

R7840/P1361/S6,60/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۱۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معافیت مردم شهرستان محمودآباد از پرداخت پذیره اولیه موقوفات

محمود فیاض بخش رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان محمودآباد در نشست خبری با خبرنگاران این شهرستان با اشاره به اعمال معافیت‌های ویژه در پرداخت بخش قابل توجهی از حقوق موقوفات برای اشخاص حقیقی، گفت: پذیره‌هایی که در بحث انعقاد قرار داد برای باز پرداخت حقوق موضوعات دارند معاف می‌شوند.

او افزود:معافیت کامل از پرداخت پذیره اولیه نسبت به کلیه کاربری‌ها در اراضی مشمول قانون ابطال اسناد فروش رقبات آب و اراضی موقوفه به استثنای کاربری‌های تجاری ۷۰ درصد، معافیت ۵۰ درصدی مستأجرین اراضی مزروعی از پرداخت اجور و اجرت المثل ایام تصرف و اشخاصی که سابقا نسبت به پرداخت اولیه اقدام نمودند از پرداخت پذیره انتقال همان رقبه کاملا معاف می‌شوند.

فیاض بخش با اشاره به این‌که وقف از دیرباز در صحنه حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی انسان‌ها نقش مهمی داشته، گفت: وقف سرمایه فنا ناپذیر و پر سود و برکتی بوده که از ایمان سر چشمه گرفته و با ساده‌ترین وضع و بهترین ترکیب، بدون مداخله مستقیم دولت، مشکلات مردم از طریق خیرات و میراث حل می‌گردد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان محمودآباد افزود: بنابراین وقف نهادی اجتماعی است که از وارستگی و آزادی واقف خود حکایت می‌کند و به عمل خیر واقف مهر ابدیت و جاودانگی می‌زند.

او از وجود ۱۰۸ موقوفه،۳۳ امام زاده،۱۴۱ مسجد،۷۲ حسینیه و ۲۴ تکیه در شهرستان محمودآباد خبر داد.

فیاض بخش در پایان در رابطه با برخی عملکرد اوقاف، گفت:بازبینی، بروز رسانی و تکمیل و صدور احکام هیأت امنا امام زادگان و اماکن مذهبی، اجرای طرح شمیم حسینی با رویکرد به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال، پیگیری برای سند دار کردن ۲۰ موقوفات و رقبات آنها، تنظیم و تجدید۱۳۸ فقره قرار داد اجاره برای موقوفات غیر متصرفی از برخی اقدامات این اداره بود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند
  • نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف بستری برای ارائه عملکرد واقفین
  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری
  • سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • معافیت مردم شهرستان محمودآباد از پرداخت پذیره اولیه موقوفات
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می‌کنیم
  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت