«کافی شاپ» شعار نمیدهد/ رساندن خبر شهادت یک مدافع حرم به مادرش
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۰۳۲۰۷
کارگردان «کافی شاپ» با اشاره به مضمون این اثر نمایشی که در ارتباط با شهدای مدافع حرم است، عنوان کرد تلاش کرده این نمایش کلیشه ای و شعاری از کار در نیاید.
حسینعلی بینوایی نویسنده و کارگردان «کافی شاپ» درباره زمان اجرای مجدد این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش «کافی شاپ» تا ۱۹ آبان ماه در خانه نمایش اداره برنامههای تئاتر روی صحنه رفت و از ۲۲ آبان ماه در تماشاخانه ماه حوزه هنری مجددا اجرا شده است که این اجرا تا ۱۰ آذرماه ادامه داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی درباره ویژگی های نمایش توضیح داد: داستان نمایش «کافی شاپ» از جایی شروع می وشد که یاور و زیور که زن و شوهر سالمندی هستند در محوطه باز کافی شاپی که در یک بلندی مشرف به روستا واقع است، نشسته اند و یاور تلاش می کند موضوعی را به همسرش بگوید. در طول این مدت حاج یاور تلاش دارد فضای شاد و آرامی را برای همسرش به وجود بیاورد و با او از هر دری سخن بگوید. در حین همین صحبت ها است که زندگی این زوج و اتفاقاتی که در طول این سال ها برایشان رخ داده است، مرور می شود و متوجه می شویم که که قبلا ۲ فرزند این زوج در جنگ تحمیلی به شهادت رسیده اند. در اوج داستان سیاوش همرزم فرزند سوم آنها عباس با آوردن نامه و وسایل شخصی او به نوعی خبر شهادت عباس را به زیور می دهد.
بینوایی درباره انتخاب مضمون این اثر نمایشی بیان کرد: درست است که مضمون این نمایش در ارتباط با شهدای ۸ سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم است اما داستانی شعاری را روایت نمی کند و تا دقیقه ۴۰ نمایش مخاطب متوجه نمی شود «کافی شاپ» درباره شهدا است و در ۱۰ دقیقه پایانی برایش محرز می شود سیری را که تا به حال در نمایش طی کرده به این موضوع خاص ارتباط پیدا می کند. خوشبختانه مخاطبانی که تا به حال به دیدن این اثر نمایشی نشسته اند و حتی خانواده های شهدا و هنرمندان و منتقدانی که مهمان ما بودند به این نکته اذعان داشتند که نمایش شعاری نیست و این مساله برای ما جای خوشحالی دارد.
وی ادامه داد: اصولا پرداختن به موضوعاتی نظیر شهدا فی نفسه شعاری است چه برسد که بخواهند در یک اثر نمایشی به تصویر کشیده شوند اما من چه در نگارش و چه کارگردانی تلاش کردم از چنین نگاهی پرهیز کنم تا نمایش کلیشه ای از کار در نیاید و مخاطب را پس نزند.
این کارگردان در پایان درباره فضاسازی نمایش بیان کرد: نمایش «کافی شاپ» اثری رئالیستی محسوب می شود. قبل از اینکه اجرای نمایش در اداره تئاتر آغاز شود قرار بود ما در خانه نمایش به صورت تک اجرایی به صحنه برویم به همین جهت طراحی صحنه حجیم تر و با جزئیات تر بود اما بعد اعلام کردند که مجبوریم سالن را با یک نمایش دیگر سهیم باشیم به همین دلیل مجبور شدیم از حجم دکور بکاهیم و بیشتر با المان ها کار کنیم اما باز هم این نشانه ها واقع گرایانه به کار برده شده اند و با همین دکور نیز در حوزه هنری اجرا می رویم.
حسین پرستار، محبوبه یزدانی، محمد رضائی مقدم، بهادر میرناصری بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۱۰ آذرماه هر روز حتی روزهای تعطیل ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه می رود.
دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از دستیار کارگردان، روابط عمومی و تبلیغات: حمید عبادی، طراح پوستر و بروشور: علی طهرانچی، طراح صحنه: محمد نوایی مهر، عکاس: عاطفه ترابی.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۳۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کیم مین جائه، نه فرانتس بکن باوئر!
به گزارش "ورزش سه"، در حوالی اولین فصل حضور مدافع کرهای در تیم بایرن مونیخ، میشود گفت که او یک خرید ناموفق برای بایرنیها در فصل گذشته بوده است.
بازیکنی که در سال پیشین ستون خط دفاعی ناپولی بود و نقش زیادی در قهرمانی حماسی آبیها در سری A داشت، اما در شرایطی که این مدافع کرهای سابق بشیکتاش در کشوری که مدافعان بزرگی در آن ظهور کردهاند بهعنوان یک پدیده جهانی مطرح شد، حضور او در بایرن مونیخ هرگز گام فنی رو به جلویی برای این بازیکن گرانقیمت پنجاه میلیون یورویی نبوده است و زیر نظر توماس توخل او دوباره در یک بازی حساس و سرنوشتساز اشتباهاتش را تکرار کرد.
امشب ابتدا این وینیسیوس بود که روی پاس تماشایی تونی کروس با سرعت فوقالعادهاش کیم را جا گذاشت و در شرایط تک به تک مانوئل نویر را مغلوب کرد و سپس در اواخر مسابقه در زمانی که رودریگو قصد دور زدن مدافع کرهای را داشت توسط او سرنگون شد تا یک پنالتی واضح برای رئال بهدست بیاید و وینیسیوس دوباره گل دوم را به ثمر برساند.
در این لحظه دوربینها صورت کیم را تعقیب میکردند و تصویر افسوس این مدافع اهل کره جنوبی تصویری روشن از مسابقه امشب بود. کیم که جانشین ماتیاس دلیخت هلندی شده بود که در بازی بایرن مقابل آینتراخت فرانکفورت مصدوم شده بود، در این مسابقه نتوانست کنار اریک دایر آن خط دفاع ایمن را برای بایرن بسازد و روی هر دو گل رئال مادرید مقصر بود. جالب اینکه بایرن یک مدافع گرانقیمت و مشهور دیگر را هم بر روی نیمکت داشت. دایوت اوپامکانو که اشتباهات او در دو بازی رفت و برگشت فصل گذشته مقابل منچستر سیتی، حذف بایرن در مرحله یکچهارم نهایی این مسابقات را مقابل قهرمان سال گذشته رقم زد.
توماس توخل امیدوار است در بازی برگشت دلیخت را دوباره در اختیار داشته باشد تا مقابل رئالی که احتمالا در خانه تهاجمیتر هم خواهد بود، با گرویی بیشتری مقابل شاگردان آنچلوتی به میدان برود.
در مسابقه امشب جود بلینگام آنچنان موثر بازی نکرد اما در بازی برگشت این بازیکن انگلیسی با فشار تماشاگران قطعا نمایش بهتری از خود نشان خواهد داد، بنابراین بایرن بیش از هر زمان دیگری به حضور دلیخت باتجربه و سریع و سرزن نیازمند است. البته ممکن است در بوندسلیگا در بازی بعدی باز هم کیم یا اوپامکانو به زمین بروند اما در بازی برگشت در برنابئو زوج اصلی برای خط دفاع بایرن دلیخت و دایر خواهند بود.
کیم در این فصل ۲۸ بار در همه رقابتها از ابتدا برای بایرن مونیخ به میدان رفته و در کنار اوپامکانو، دلیخت و دایر قرار گرفته اما در هیچکدام از این بازیها نتوانسته نظر توخل را به خود جلب کند تا از او بهعنوان مدافع اصلیاش استفاده کند.
یکی از مشکلات اصلی کیم در دفاع بایرن ناموفق بودن در ارتباط گرفتن با دیگر مدافعان است، او به دلیل ضعیف بودن زبان آلمانی و انگلیسیاش هیچگاه نتوانسته زوج خوبی با مدافعان بایرن بسازد و همین موجب شده بارها هدف انتقاد نشریات آلمانی قرار بگیرد.
علاوهبر عملکرد ضعیف در بایرن مونیخ، او در جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ هم به همراه تیم ملی کره جنوبی نمایشهای ضعیفی از خود نشان داد که درنهایت منجر به حذف در مرحله نیمهنهایی برابر اردن شد.
دیدار امشب مسابقهای بود که با ادای احترام به فرانتس بکنباوئر شروع شد و تماشاگران چند طرح موزائیکی زیبا برای این اسطوره فقید به نمایش گذاشتند اما با یکی از بدترین نمایشهای کیم مین جائه همراه بود که به نوعی ادامهدهنده میراث مدافعان بایرن است که البته مشخص شد او هیچوقت نمیتواند یک بکنباوئر جدید برای بایرن باشد.