Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای‌الیوم در مقاله‌ای به بررسی مواضع و اظهارات مطرح شده در نشست روز گذشته وزرای خارجه اتحادیه عرب پرداخته و نوشت:

کشورهای عربی در ۱۰ سال اخیر به ابزاری برای روشن شدن جرقه‌های جنگ و تخریب و تقسیم اعراب تبدیل شده‌اند. این کشورها همچنین به چتری فرقه‌ای مشروع برای تجاوزات آمریکایی و غربی علیه مردم کشورهای عربی تبدیل شده‌اند؛ به پا کردن آتش‌های جنگ در سوریه که هفت سال به طول انجامید،‌ جنگ دیگری در لیبی که  آن را به کشوری شکست خورده تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنگ سوم در یمن که دو سال و نیم است ادامه دارد و اکنون در آستانه آغاز جنگ در لبنان تحت فشار کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی قرار داریم.

عطوان در این سرمقاله به عمده مسائل مهمی که از سوی برخی از وزرای خارجه کشورهای عربی در نشست روز گذشته اتحادیه عرب عنوان شد، اشاره می کند.

نخست، شلیک یک موشک بالستیک از سوی انصارالله یمن به فرودگاه ملک خالد در شمال ریاض به بهانه‌ای برای اعلام هرگونه جنگی علیه حزب‌الله لبنان یا حتی ایران تبدیل شده است،‌ همانطور که ادعای وجود سلاح کشتار جمعی در عراق بهانه‌ای برای حمله به این کشور شد. این در حالی است که این موشک بالستیک در پاسخ به شلیک صدها موشک از سوی ائتلاف عربی علیه یمن طی دو سال و نیم گذشته است که منجر به کشته شدن بیش از ده‌ها هزار نفر شده است.

دوم، تماس «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود بالافاصله پس از دیدار ماکرون با «سعد الحریری» نخست‌وزیر مستعفی لبنان و توافق دو طرف بر سر مقابله با آنچه «اقدام‌های بی‌ثبات کننده ایران و حزب الله در منطقه» خوانده شده، بوده است. از سوی دیگر، ماکرون با چندی دیگر از رهبران کشورهای خاورمیانه  از جمله رئیس‌جمهوری مصر و ولی‌عهد عربستان سعودی به گفت وگوی تلفنی پرداخت. این تماس‌ها ما را به یاد ارتباط‌هایی شبیه به تماس‌های پیش از آغاز جنگ‌ها و بحران‌های سوریه و عراق و لیبی می‌اندازد.

سوم، تاکید وزیر خارجه بحرین در اظهارات شدید خود در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب. وی گفت که لبنان تحت کنترل کامل «حزب‌الله تروریست» بوده است؛ موضوعی که بیانگر آن است که نقطه آغاز این موضوع از لبنان خواهد بود.

چهارم، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی رهبر ارکستر نشست روز گذشته وزرای خارجه عربی نشست اتحادیه عرب بود و ترانه‌ها را میان شرکت‌کنندگان تقسیم می‌کرد. البته این اقدام از سوی کشوری که درخواست برگزاری این نشست را داده بود نیز قابل انتظار بود. از سوی دیگر، اظهارات عادل الجبیر مبنی بر اینکه «باید با جدیت در مقابل رفتارهای ایران در قبال نقض حاکمیت کشورهای عرب، ایستادگی کرد» و این اظهار نظر که «عربستان سعودی در مقابل ایران دست بسته نخواهد بود»  اولین آجر در مسیر جنگ به حساب می‌آید.

 

 

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۵۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در ادامه لفاظی‌های خود علیه حماس ضمن حمایت از اسرائیل، این جنبش را به دلیل ادامه درگیری‌ها در غزه محکوم کرد، زیرا این گروه نمی‌خواهد توافقی را بپذیرد.

این اظهارات در جریان دیدار بلینکن و هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، بیان شد. نماینده آمریکا خواستار هر تلاشی برای متقاعد کردن حماس به پذیرش پیشنهاد آتش‌بس فوری شد.

وزرای خارجه دو کشور همچنین در مورد تلاش‌های جاری برای تضمین صلح پایدار در منطقه، از جمله از طریق راه‌یابی به یک کشور فلسطینی با تضمین‌های امنیتی برای اسرائیل، گفتگو کردند. بلینکن بر اهمیت اجتناب از تشدید درگیری در خاورمیانه تأکید کرد. 

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل روز شنبه گزارش داد که اسرائیل انتظار دارد حماس به پیشنهاد اخیر توافق ظرف ۴۸ ساعت آینده پاسخ دهد.

بر اساس این گزارش، مفاد این پیشنهاد امروز از طریق هیئت مصری به سرپرستی عباس کامل، رئیس اطلاعات، در غزه به حماس منتقل می‌شود. اسرائیل امیدوار است که حماس ۳۳ اسیر از جمله زنان، کودکان، مردان بالای ۵۰ سال و افراد بیمار را آزاد کند.

این کانال در ادامه اشاره کرد که به ازای هر اسیر اضافی آزاد شده، آتش بس یک روز تمدید می‌شود. در این دوره، هر دو طرف در مذاکراتی با هدف پایان دادن به جنگ و آزادی همه اسرای باقی‌مانده شرکت خواهند کرد. یسرائیل کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل پیشتر گفته بود که در صورت دستیابی طرفین به توافق، تهاجم رفح به حالت تعلیق در خواهد آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • فیلم/ انتظار رهبر چین برای استقبال از بلینکن
  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض