Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-29@06:04:02 GMT

چرا به کیفیت پخش سینماها بی‌توجه هستیم

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۱۳۸۰۳

رئیس انجمن سینماداران درباره چگونگی نظارت بر کیفیت سالن‌های سینمایی، گفت: "کمیسون بند 5" که وزارت ارشاد دبیری آن را بر عهده دارد و متشکل از چندین نهاد است که به وضعیت کیفی سالن‌ها و درجه‌بندی آنها نظارت می‌کند.

به گزارش صدای ایران، محمد قاصد اشرفی  درباره متولی نظارت بر کیفیت سینماها گفت: یک کمیسیونی وجود دارد به نام "کمیسیون بند 5" که سینماها را درجه‌بندی می‌کند و وزارت ارشاد دبیر آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کمیسیون از چند ارگان شامل وزارت مسکن و شهرسازی، نیروی انتظامی، آتش نشانی و فرمانداری  تشکیل شده است که بر وضعیت سالن‌ها و درجه بندی آنها نظارت می‌کنند.

رئیس انجمن سینماداران با اشاره به اینکه همه سینماها مجهز به سیستم پخش دیجیتال هستند، اظهار کرد: همه سالن‌های سینمایی کشور از کیفیت E_cinema استفاده می‌کنند و تعدادی هم دارای سیستم پخش D_cinema هستند. سیستم پیشین سینماها آپارات بود و چند سال است که تجهیزات آنها به روز شده و کیفیت نمایش خوب و قابل قبولی دارند.

اشرفی در صحبت‌هایش به هزینه‌هایی که یک سینما متحمل آن هستند اشاره کرد و گفت: در دستگاه پخش فیلم سینماها لامپی استفاده شده است که تقریبا هر دو ماه یکبار باید تعویض شوند، البته چون تهیه خود لامپ دستگاه و همچنین هزینه نگهداری و سرویس و به روز رسانی آن بسیار بالا است، نیمی از هزینه خرید این لامپ‌ها را موسسه سینما شهر تقبل می‌کند و نیمی دیگر را خود سینمادار باید پرداخت کند.

او ادامه داد: هزینه نگهداری و استفاده از  D_cinema ها بسیار زیاد است به طوری که سالانه 100 میلیون تومان هزینه نگهداری آنها است. چون لامپ و خود دستگاه و هزینه سرویس و به روز رسانی‌اش بسیار گران است. لامپ E_cinema ها را باید هر دو ماه یکبار عوض کرد و هزینه خرید آن بالا است و اگر کیفیت بعضی سینماها پایین است شاید به خاطر این هزینه‌هاست. کیفیت لامپی که در این دستگاه‌ها استفاده می‌شود بعد از مدتی کار کردن کاسته می‌شود و اگر آنها احساس کنند که از کیفیت فیلم کاسته شده است باید آن را تعویض کنند.

اشرفی با بیان این نکته که ساخت پردیس‌های سینمایی به بالا بردن کیفیت پخش فیلم‌ها کمک کرده است، گفت: در یکی، دو سال اخیر وضعیت کیفی سینماها بهتر شده است و تجهیزات رفاهی و نمایشی و نوسازی‌هایی که صورت گرفته باعث شده تا کیفیت مناسبی در پخش سینماها شاهد باشیم. البته این نکته هم وجود دارد که شما هرچقدر که سینما را تجهیز کنید این سالن‌ها به فیلم خوب نیاز دارند. وقتی فیلم خوب باشد سینمادار هم دستش باز است و هزینه می‌کند و دوست دارد که موقعیت‌اش را هر چه بهتر کند. وقتی فیلم‌ها خوب نباشند سینمادار هم قادر به تحمل این هزینه‌ها نیست.

او با اشاره به اینکه یک سینما به غیر از اکران فیلم درآمد دیگری ندارد، گفت: بیشترین آسیب را ما در پخش فیلم‌های ضعیف می‌بینیم. بارها این مشکلات را به مسئولین گفته‌ایم ولی مسئولی نیست که آنها را بشنود و دولت باید آنها را حمایت کند.الان ما حتی عوارض شهرداری، مالیات برارزش افزوده و خیلی هزینه‌های دیگری داریم. سینما یک مکان فرهنگی است و دولت نباید این هزینه‌ها را بگیرد، در کشورهای دیگر شهرداری‌ها به سینماها کمک می‌کنند در صورتی که در ایران ما حتی برای نصب تابلو فیلم‌ها هم باید عوارض پرداخت کنیم. هر مکانی نیاز به معرفی خودش دارد منِ سینمادار اگر تابلو نداشته باشم چگونه می‌توانم فیلمم را معرفی کنم این در حالی است که ما در بستر فرهنگ سازی هزینه زیادی نمی‌کنیم.

رئیس انجمن سینماداران اضافه کرد: ما تلاش‌مان بر این است که کمبودی در به روز رسانی نداشته باشیم. اگر هزینه نگهداری سینما بالا است ولی این دلیل نمی‌شود که سینما را رها کنیم و توجهی به کیفیت آنها نداشته باشیم. ما می‌توانیم در این شرایطی که وضع سینما خوب نیست حداقل سینمای موجود را حفظ کنیم و این وظیفه همه ماست که سینمایی که برای مردم نوستالژی دارد، حفظ شود. این کار به غیر از ساخت پردیس‌های سینمایی و تجهیز و نظارت بر آنها بر اساس استاندارد روز جهانی است.

اشرفی با انتقاد از اینکه حمایت در مورد فیلمها صورت می‌گیرد ولی در مورد سینما اینطور نیست گفت: سینماها هم هر چند وقت یکبار نیاز به بازسازی و نوسازی دارند تا بازسازی شوند و سیستمهای رفاهی‌شان عوض شود ولی در واقع خود سینمادار قادر به پرداخت هزینه‌هایش نیست و نیازمند حمایت است.

مدیر سینما ماندانا در پایان درباره ارتقاء پخش این سینما به سیستم D_cinema خبر داد و گفت: سیستم پخش D_cinema تهیه شده است و در صورتی که این سینما در جدول اکران جشنواره فیلم فجر قرار بگیرد از آن تاریخ به بعد استفاده از آن راشروع می‌کنیم و تصمیم داریم که به صورت مرتب از آن استفاده شود.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۱۳۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد

مصطفی قاسمیان در چارسو فرهنگ نوشت: این روز‌ها که فیلم «سال گربه» به اکران رسیده، اخبار مختلفی از رکوردشکنی‌های این اثر به گوش می‌رسد؛ رکورد‌هایی مثل بیشترین فروش در روز اول اکران و بیشترین فروش در ۳ روز اول اکران که به افتتاحیه مشهور است. اگر پیگیر اخبار سینمایی باشید، احتمالا متوجه شدید که همین رکورد‌ها را یک ماه پیش فیلم «تمساح خونی» هم شکسته بود و برخی از این رکورد‌ها را در نیمه دوم ۱۴۰۲ آثاری مثل «ویلای ساحلی»، «هاوایی» و «هتل» جابه‌جا کرده بودند! ماجرای این رکورد‌ها چیست؟ همان‌طور که می‌شود حدس زد، نه فیلم‌های سینمای ایران طی همین ۷-۶ ماه اخیر، تماشاگرپسندتر و محبوب‌تر شده‌اند و نه سینمای ایران ناگهان با موج جدیدی از تماشاگران روبه‌رو شده، بلکه باز هم بلیت سینما گران شده است، ولی این بار بدون سروصدا.

- اوایل دی‌ماه ۱۴۰۲ بود که بلیت سینما ناگهان گران شد. این اقدام از دو جهت کم‌سابقه به شمار می‌رفت؛ نخست آنکه پس از سال‌ها که افزایش قیمت بلیت سینما محدود به ابتدای اکران نوروزی شده بود، این تصمیم در میانه سال گرفته شد و دوم اینکه به فاصله ۱۰ ماه قبل از آن (اسفند ۱۴۰۱) یک بار دیگر بلیت سینما گران شده بود! یعنی این بار فاصله دو مرتبه افزایش بهای بلیت، نه یک سال، بلکه تنها ۱۰ ماه بود! طبق مصوبه‌ای که در آن زمان از طریق روح‌الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی اعلام شد، این نکته ذکر شد که همزمان با گرانی بهای بلیت، روز دوشنبه نیز (همراه با سه‌شنبه) به‌عنوان روز عرضه بلیت نیم‌بها تعیین شده تا ضرب خبر این افزایش قیمت، کمی گرفته شود. سهرابی در همان اظهارنظر گفت: «قیمت بلیت سینما در ساعات پیک و سانس‌های طلایی روز‌های پنجشنبه و جمعه در سینما‌های مدرن به صورت شناور تا سقف ۸۰ هزار تومان و در سینما‌های ممتاز تا سقف ۶۰ هزار تومان در اختیار مدیر سینما خواهد بود.»

- خبر عجیب آنکه با گذشت تنها دو ماه از این رخداد، یک بار دیگر بلیت سینما گران شده است و این بار بی‌سروصدا این اتفاق افتاده. بدون اطلاع‌رسانی رسمی، آن تبصره مهم فروش بلیت ۸۰ هزار تومانی در ساعات طلایی برداشته شده و سالن‌های سینما در ۵ روز هفته (چهارشنبه تا یکشنبه) در همه ساعات روز به غیر از دو سانس که صبح است می‌توانند بلیت را به قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش برسانند. این درحالی است که همواره مصوبات شورای صنفی نمایش و شورای راهبردی اکران به‌عنوان دو کمیته تخصصی تعیین آیین‌نامه عرضه در سینمای ایران، به اطلاع عموم می‌رسید و هرگونه تغییر در بهای بلیت سینما نیز از این قاعده مستثنی نبود. این اتفاقی نادر است که نه سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و نه صنوف سینمایی حاضر در شورا، خود را موظف ندیده‌اند تا گران شدن بلیت را به اطلاع علاقه‌مندان سینما برسانند.

منبع: کافه سینما

tags # سینما سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • ۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها
  • ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه مدیریت شهری مرکزی هزینه شده است
  • وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس/ رسیدگی به مسائل نابرابری اجتماعی
  • هزینه 5 میلیونی برای هر ایرانی/ ماجرا چیست؟!
  • جمع‌آوری «نامزد گلوله‌ها» سال گذشته از نمایشگاه کتاب به شدت غیرفرهنگی بود!
  • زور سرمایه به هنر نمی‌رسد
  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم
  • برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است