Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

 به نقل از الیوم السابع، سامح شکری، وزیر خارجه مصر در نشست روز یکشنبه وزرای خارجه عرب علیه ایران در قاهره گفت: در میان اتفاقات و تحولات پی‌درپی به منظور حفظ امنیت ملی کشورهای عربی و تاکید بر مردود شمردن هرگونه دخالت طرف غیرعربی در امور کشورهای عربی  در یک نشست غیرمعمولی در اتحادیه عرب دور هم جمع شده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همانطور که می‌دانید کشور مصر تجاوز اخیر شبه نظامیان حوثی به عربستان و همچنین عملیات تروریستی که لوله‌های نفت بحرین را مورد هدف قرار داد، به شدت محکوم کرد و ضربه زدن به امنیت کشورهای خلیج (فارس) خط قرمز ماست.

وی ادامه داد: مصر به حمایت از امنیت و ثبات کشورهای خلیج(فارس) پایبند است و ضمن  رد هرگونه دخالت در امور کشورهای عربی هرگونه تلاش از هر طرف منطقه‌ای به منظور ایجاد بی‌ثباتی در کشورهای عربی را مردود می داند.

شکری گفت: برخی تلاش می کنند که در امور داخلی کشورهای خلیج (فارس) لیبی، عراق، سوریه، یمن و سومالی دخالت کنند و با تحریک طرف‌های داخلی و یا حضور نظامی می خواهند در این کشورها بی ثباتی ایجاد کنند و ما باید با تمام این دخالت ها مقابله کنیم.

وی گفت: در نشست‌های گذشته تصمیمات روشنی از جمله در رابطه با دخالت‌های ایران و شروط ایجاد رابطه میان کشورهای عربی و ایران اتخاذ شد، نشست امروزمان نیز باید بر پایه همان تصمیمات باشد و در مورد راه‌های تعامل با دخالت‌های ایران و رفتارهای‌اش  در منطقه باید به یک توافق عربی برسیم.

وزیر خارجه مصر گفت: ایران باید به حاکمیت کشورهای عربی احترام بگذارد. در امور داخلی آنها دخالت نکند، برای ایجاد روابط با همسایگان براساس اصل احترام به حاکمیت آنها تلاش کند و از ایجاد تنش‌های فرقه‌ای، قومی و مذهبی دوری کند.

وی ادامه داد: اصل حسن همجواری و ایجاد روابط و همکاری میان کشورهای عربی و همسایگان از جمله ایران امری مطلوب و ضروری است اما این امر شرط‌های دارد و بدون آنها این روابط ایجاد نخواهد شد، این روابط به وجود نخواهد آمد مگر اینکه تلاش برای صادر کردن ایدئولوژی ها و یا حمایت از شبه نظامیان خارجی و یا گروهک‌های تروریستی و رژیم‌های فرقه‌ای به طور کامل متوقف شود.

سامح شکری تاکید کرد: کشورهای عربی همواره بر اهمیت ایجاد روابط با تمام کشورهای منطقه تاکید دارند و بدون شک نشست امروزمان نیز بر این اصل تاکید خواهد کرد.

وی گفت:در مقابل، کشورهای همسایه و در راس آنها ایران باید موضع شفافی در رابطه با احترام به حاکمیت کشورهای عربی و پایبندی به روابط با همسایگان براساس عدم دخالت در امور دیگران اتخاذ کند و هرگونه حمایت از شبه نظامیان، گروهک های مسلح و یا گروهک‌های تروریستی را متوقف کند.

درپی حمله موشکی انصارالله یمن به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد ریاض مقامات سعودی ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرده و پس از آن از وزرای خارجه تمام کشورهای عربی دعوت کردند تا نشستی فوری به منظور مقابله با دخالت‌های ایران برگزار کنند که این نشست دیروز (یکشنبه) در مقر اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد و عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان ، خالد احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین و احمد ابوالغیظ دبیرکل اتحادیه عرب ادعاهای بی‌اساسی علیه ایران مطرح کردند.

این ادعاها در حالی مطرح می شود که مقامات کشورمان همواره خواستار صلح، ثبات و امنیت در منطقه بوده‌اند و جمهوری اسلامی ایران برای ریشه‌کن کردن تروریسم در جهان تلاش‌های فراوانی انجام داده است. در رابطه با حمله موشکی انصارالله یمن به ریاض نیز مقامات کشورمان اعلام کردند که دشمن از هر فرصت برای ا تهام زنی علیه ایران استفاده می کند و ما امکان انتقال موشک به یمن را نداریم.

انتهای پیام

منبع: وانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۱۵۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است

معاون اول رئیس‌جمهور گسترش روابط با آفریقا را راهبرد اساسی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: تعاملات اقتصادی و سیاسی تهران با کشورهای دوست و همچنین جهان براساس راهبرد برد-برد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد مخبر عصر _ شنبه هشتم اردیبهشت_ در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در دیدار «کنستانتینیو چیونگا» معاون رئیس جمهور زیمباوه با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد دو کشور برای تأمین و گسترش همکاری‌های فی مابین افزود: تعاملات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است.

معاون اول رئیس جمهور تبادلات علمی و دانشجویی، توسعه حمل و نقل و حل مسائل مالی و بانکی برای تسهیل روابط بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه‌های همکاری‌های ایران و زیمباوه برشمرد و تأکید کرد: دو کشور باید با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت هم است، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ۱۰ ساله همکاری دو کشور تهیه و پیگیری و همچنین تفاهم نامه‌ها و قراردادهای امضا شده هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

کنستانتینو چیونگا معاون رئیس جمهور زیمباوه نیز با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران و زیمباوه در یک مسیر حرکت می‌کنند و با وجود جدایی و مسیر طولانی جغرافیایی، اهداف مشترک بسیار زیادی در برابر نظام سلطه دارند.

وی همچنین با محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت سرداران سپاه در این حمله تأکید کرد: تحریم‌های گسترده کشورهای غربی برای از بین بردن استقلال ایران و زیمباوه بوده است اما دو کشور می‌توانند با تعمیق روابط خود تحریم‌های دشمنان دو ملت را خنثی کنند.

وی همچنین با تأکید بر اجرای ۱۲ تفاهم نامه امضا شده بین ایران و زیمباوه در دولت سیزدهم تصریح کرد: پیشرفت‌های شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و به دنبال تقویت زیرساخت‌های همکاری دو جانبه براساس راهبرد برد-برد و بهره گیری از ظرفیت‌های ایران در زمینه‌های معدنی، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، آبیاری مدرن و امنیت غذایی هستیم.

کد خبر 748539

دیگر خبرها

  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • برگزاری نشست «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو»
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • بالانسر ایران و اسرائیل
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا
  • معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو