Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@02:40:57 GMT

کشاورزی در اسدآباد با اعمال شاقه!

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۲۵۱۸۱

کشاورزی در اسدآباد با اعمال شاقه!

با وجود اینکه شهرستان اسدآباد رتبه دوم در تولید و رتبه اول در کیفیت چغندرقند را در استان داراست، هر ساله با فرارسیدن فصل برداشت چغندرقند، کشاورزان اسدآبادی با دل‌نگرانی و دغدغه تحویل چغندر تولیدی خود به کارخانه‌ها دست به گریبانند.

به گزارش ایسنا، در این بین هم بخشی از محصولات آنان با دپو بر سر مزارع ضایع و یا بدون برداشت، در میان زمین باقی می‌ماند و آنگاه است که در برابر دیدگان کشاورزان با فرارسیدن فصل برف و سرما زحمات چندین ماهه آنان با چشم برهم زدنی از بین می‌رود و این قند، شیرینی کامشان را به تلخی مبدل می‌کند و ره‌آورد و دسترنجی به جز خستگی و ناامیدی را برای آنان باقی نمی‌گذارد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اینکه با وجود کمبود منابع آب زیرزمینی و افت سفرهای زیرزمینی دشت اسدآباد چرا همچنان اکثر کشاورزان اسدآبادی تنها راهکار کسب درآمد خود را در کشاورزی، کشت چغندرقند می‌دانند و در این بین روی به کشت محصولات دیگر از جمله محصولات کم‌آب‌بر نمی‌آورند، سوالی است که باید پیگیر آن بود .

امسال نیز براساس تعهد ١ ۴ ٠٠ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان باید به کشت چغندرقند اختصاص می‌یافت که در این راستا با کشت ٢٢٠٠ هکتار چغندر، بیش از ٨٠٠ هکتار اضافه و مازاد بر این تعهد، کشاورزان اقدام به کشت کردند که اکنون این امر مشکلات عدیده‌ای را فرآروی چغندرکاران قرار دادهو کارخانه‌های طرف قرار داد با شهرستان از تحویل این میزان مازاد تولید امتناع می‌کنند .

عدم توجه کشاورزان اسدآبادی به کشت‌های جایگزین

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: کشاورزان اسدآبادی هر ساله به گمان اینکه چغندرقند دارای خرید تضمینی بوده و کشت آن مقرون به صرفه است، تن به ریسک کشت این محصول داده و چندان به کشت‌های جایگزین توجهی ندارند .

سقراط بیرنگ با اشاره به تعهد 1400هکتاری امسال کشت چغندرقند شهرستان اظهار کرد: متأسفانه برای کشت مازاد چغندرقند تولیدی، تعهدی برای فروش محصول و اختصاص بذر و نهاده به کشاورز در این راستا وجود ندارد .

وی تعداد بهره‌برداران چغندر شهرستان را 1000 نفر اعلام کرد و افزود: این تعداد چغندرکار اسدآبادی بیش از ٨٠٠ هکتار مازاد بر تعهد سالجاری اقدام به کشت کرده‌اند.

تحویل بیش از 60 درصد از چغندر تولیدی به کارخانه‌های قند

وی تصریح کرد: تا کنون بیش از 60 درصد از محصول چغندرقند شهرستان تحویل کارخانه‌های قند شده که از این میزان 40 هزار تن تحویل کارخانه قند همدان، 20 هزار تن اصفهان و 32 هزار تن نیز به دیگر کارخانه‌ها تحویل داده شده و مابقی چغندرکاران در بلاتکلیفی به سر می‌برند .

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد با اشاره به اینکه تعهد شهرستان از 1400 هکتار کشت چغندرقند، تحویل 95 هزار تن محصول بوده، اضافه کرد: کیفیت و بهره‌وری بالای محصول چغندرقند امسال شهرستان موجب افزایش تولید در هر هکتار بوده و این امر کشاورزانی هم که با کارخانه‌ها انعقاد قرارداد کرده‌اند، در تحویل محصول دچار مشکل کرده است .

وی یادآور شد: امسال دو هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی اسدآباد زیرکشت محصول استراتژیک چغندرقند قرار گرفته که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش تولید داشته و پیش‌بینی می‌شود ۱۳۵ هزار تن محصول برداشت شود .

بیرنگ با بیان اینکه در راستای توسعه کشت‌های جایگزین با توجه به کاهش منابع آب و افت سفره‌های زیرزمینی باید بیشتر بین کشاورزان اطلاع‌رسانی صورت گیرد، اظهار کرد: هیچ اهرم قانونی در رابطه با ایجاد محدودیت برای کشت این محصول به غیر از توصیه و هشدار بحران آب و تبعات بحران و مشکلاتفرآروی کشاورزان وجود ندارد .

پیش‌بینی افزایش 2 تا 3 برابرای کشت سیر در سال آینده

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلاتی که امسال در راستای کشت چغندرقند در شهرستان وجود داشته و با اطلاع‌رسانی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود برای سال آینده بحث کشت سیر در اسدآباد دو تا سه برابر افزایش داشته باشد .

تحویل روزانه ١٠٠٠ تن چغندرقند به کارخانه‌ها

فرماندار شهرستان اسدآباد هم به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر روزانه ١٠٠٠ تن از چغندرقند تولیدی شهرستان به کارخانه‌های قند طرف قرارداد تحویل داده می‌شود که این میزان چغندرقند تحویلی تا چند روز آینده ٨٠٠ تن دیگر افزایش می‌یابد .

حسین افشاری با بیان اینکه سطح زیرکشت چغندرقند شهرستان امسال افزایش داشته و از بهره‌وری بالایی برخوردار بوده است، یادآور شد: با توجه به اولویت کشور در خودکفایی محصولات اساسی و مورد نیاز باید از این فرصت استفاده مطلوبی کرد .

وی با اشاره به اینکه ظرفیت کارخانه‌های قند همدان، کرمانشاه و قزوین محدود بود، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده به‌زودی ٨٠٠ تن به ظرفیت چغندر تحویلی کارخانه افزوده می‌شود که بر اساس قول‌های مساعد، کل این میزان ظرفیت را به محصول چغندرقند اسدآباد اختصاص خواهند داد .

افشاری با بیان اینکه امسال در این شهرستان به طور متوسط برداشت چغندر از ۵۰ تن به ۷۰ تن در هکتار رسیده است، یادآور شد: تا کنون اسدآباد ٩٠ هزار تن از محصول چغندرقند خود را به کارخانه‌های قند طرف قرارداد تحویل داده که ۴ ٠ هزار تن آن توسط کارخانه قند همدان تحویل شده است .

نباید اجازه دهیم مشکلات حوزه کشاورزی تجمیع پیدا کند

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی هم یکی از دغدغه‌های این منطقه را حوزه کشاورزی عنوان کرد و به خبرنگار ایسنا گفت: معیشت مردم شهرستان اسدآباد از مسیر کشاورزی بوده اما متأسفانه هنوز صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی در شهرستان قوت نگرفته است .

اکبر رنجبرزاده با بیان اینکه مدیریت عرضه محصولات کشاورزی به بازار یکی از اولویت‌های سیاستگذاری در کشور است و باید محصولات کشاورزان با یک ضریب امنیت بالا به بازار عرضه شود تا در مسیر عرضه دچار ضرر و زیان و دلالان نشود، افزود: نباید اجازه دهیم مشکلات حوزه کشاورزی تجمیع پیدا کند و مدیریت حلمشکلات را متمرکز به زمان نکنیم که داد کشاورزان برای مرتفع شدن دغدغه‌ها بلند شود .

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای مرتفع شدن مشکلات کشاورزان چغندرکار اسدآباد در حال حاضر باید به فکر راهکاری موقت برای عدم ضایع شدن محصول تولیدی امسال بوده و برای بلندمدت با مشارکت کشاورزان ایجاد و احداث کارخانه قند را در برنامه قرار داد .

رنجبرزاده با تأکید بر اینکه بنیاد برکت این آمادگی را دارد تا ٢ و یا ٣ طرح اساسی اشتغالزا در شهرستان ایجاد کند، ادامه داد: به یاری کشاورزان می‌توان در اسدآباد کارخانه قند ایجاد و احداث کرد به طوریکه ٢٠ تا ٣٠ میلیارد تومان تسهیلات پنج ساله به چغندرکاران شهرستان پرداخت می‌شود که می‌توانند با این میزان تسهیلات سهامدار احداث کارخانه قند در شهرستان باشند.

وی تصریح کرد: با جذب سرمایه منابع اعتباری قرض‌الحسنه و با مشارکت کشاورزان و یا بنیاد برکت و یا شخص ثالث دیگر خواهیم توانست یک کارخانه قند در اسدآباد احداث کنیم تا مشکلات شهرستان و شهرهای همجوار مرتفع شود .

اگر چغندر نکاریم چگونه اقساط وام‌های هنگفت را پرداخت کنیم؟

در ادامه یکی از کشاورزان چغندرکار اسدآبادی هم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اگر چغندر نکاریم پس چگونه اقساط تسهیلات و وام‌های هنگفتی را که از بانک‌ها گرفته‌ایم پرداخت کنیم؟ اظهار کرد: هر ساله به کشت هر محصول که روی می‌آوریم به کشاورزان گفته می‌شود از کشت آن محصول خودداری کنند.

فرحی با اشاره به اینکه در 100 سال اخیر جد در جد پدرانم نیز کشاورز بوده‌اند، گفت: در حال حاضر در رابطه با کشت چغندرقند، میزان کشت را از 10 هکتار به 3 هکتار بر اساس تعهد کاهش داده‌ام که به علت بالا بودن بهره‌وری و تولید، کارخانه همدان از تحویل مازاد تولید محصول بنده امتناع می‌کند .

مسئولان به داد کشاورزان اسدآبادی برسند

این کشاورز تصریح کرد: از مسئولان می‌خواهیم به داد کشاورزان اسدآبادی برسند چرا که عدم وجود صنایع تبدیلی و سردخانه موجب شده تا به کشت هر محصولی که روی می‌آوریم، دچار ضرر و زیان شویم .

فرحی خاطرنشان کرد: وجود صنایع تبدیلی و سردخانه در منطقه اسدآباد می‌تواند از دغدغه‌های کشاورزان کاسته و دست دلالان و واسطه‌ها را کوتاه کند و خام‌فروشی و هزینه‌های بالای حمل‌ونقل را کاهش دهد و مانع ضرر و زیان و ضایع و فاسد شدن محصول کشاورزان شود .

این کشاورز با اشاره به اینکه اکثریت فرزندان ما کشاورزان دارای تحصیلات عالیه بوده و بیکار هستند، یادآور شد: با چنین شرایط بیکاری فرزندانمان به ناچار به کشاورزی روی می‌آورند که مشکلات موجود در بحث و حوزه کشاورزی خاطر آنان را نیز مکدر کرده و بیکاری را به این شغل ترجیح می‌دهند.

تهیه از: شهره اکبری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۵۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: با آغاز برداشت گوجه فرنگی از ۲۵۰ هکتار مزارع این شهرستان پیش بینی می‌شود، ۱۰ هزار تن محصول برداشت و به بازار‌های داخلی و خارجی ارسال و صادر شود.
مجید صفری بیان کرد: ۱۰ تن محصول تولید شده گوجه فرنگی از مزارع شهرستان مهر به کشور امارات متحده عربی صادر می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: کشاورزانی که قصد صادرات محصول تولیدی خود را دارند باید از طریق سامانه سانکا و کشاورزانی که قصد فروش محصول خود را در بازار‌های داخلی دارند از طریق سامانه سبک ،  اطلاعات خود را ثبت و کد شناسه سلامت محصول دریافت کنند.

دیگر خبرها

  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است
  • اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در فارس
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی