Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-02@03:28:02 GMT

الیور توییست نمایشی از فقر، فانتزی و تفکر 

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۲۹۲۴۳

الیور توییست نمایشی از فقر، فانتزی و تفکر 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، رمان «الیور توییست» که غالبا آن را با این دیالوگ معروف قهرمانش به یاد می‌آوریم: «ببخشید آقا ... من غذای بیشتری می‌خوام» و همین جمله شروع ماجراست، ماجرایی که حسین پارسایی بعد از پر کردن کارنامه‌ حرفه‌ای خود با نمایش‌های مذهبی، کودک، کمدی، موزیکال و ... به فکر روایت آن افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پارسایی به نظر می‌رسد قرار است تجربیات حاصل از همه آنها را در این اثر خلاصه کند؛ نمایشی که به گفته خود او، بیشتر از ساخت یک فیلم سینمایی، انرژی و هزینه برده است. او به عنوان مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری حریر هنر شرق به عنوان بخش خصوصی، قدم‌های نخست را برای پروژه سنگین نمایش موزیکال «اولیور توییست» برداشته است.

**یک داستان اخلاقی
در ساعتی در میانه‌ی تمرین سر می‌رسیم و با پارسائی در وقت استراحتش هم‌کلام می‌شویم، آن هم در یکی از پلاتوهای بزرگ تالار وحدت که این روزها میزبان گروه بزرگیست که بسیاری از اعضایش قرار است برای اولین بار حضور روی سن با شکوه مهم‌ترین تالار پایتخت را تجربه کنند. در این روزهایی که حرف و حدیث‌ها پیرامون این پروژه بزرگ و گران و البته شخص پارسائی به عنوان کارگردان کم نیست، به ما می‌گوید:«داستان الیور توییست» انسانی است، سراسر آموزه‌های تربیتی و اخلاقی است، خیر و شر، زشتی و زیبایی، فقیر و غنی. من از دوسال پیش به این ایده فکر می‌کردم.

اولین باری که نسخه سینمایی الیور توییست، ساخته کارول رید مربوط به 1968 را دیدم به این فکر کردم که می‌شود نسخه موزیکال این کار را در ایران هم روی صحنه برد. ابتدا شهرام احمدزاده نوشت و خودم هم بازنویسی‌هایی داشتم. یک بار هم محمدرضا کوهستانی نوشت. زمانی که احساس کردم متن به قوت لازم رسیده پیش تولید را شروع کردیم. تمام اشعار از زبان انگلیسی برگردانده شده. علاوه بر آقای کوهستانی کامران رسول زاده هم در سرودن ترانه‌ها دست به کار شدند. تا شعر و موسیقی لیونل بارت، آهنگساز برجسته این بار دست مایه یک تولید ایرانی قرار گیرد. 150 بازیگر در سنین مختلف از 6 ماه پیش تا کنون در حال تمرین اند. بازیگران را هم از بین هنرجوهای جوان تیاتر و هچنین گروهی از کسانی که تجربه بیشتری داشتند انتخاب کردیم که ماه‌هاست دارند آموزش‌های مربوط به بدن و حرکت و آواز و ... می‌بینند. این نمایش 20 قطعه موسیقی دارد».

**امیدبخش و متفاوت
کارگردان، با یادآوری اینکه پایان خوش داستانِ چازلز دیکنز تنها شامل حال الیور شد، ادامه می‌دهد: «در این نمایش که فانتزی و موزیکال دارد می‌توان امید را جست و جو کرد. ما تنها امکان مواجهه با اثر را از دریچه‌ی دیگری فراهم کرده‌ایم ».

**یک نانسی سینمایی
پارسایی درباره استفاده از ستارگان سینما هم دلایل خودش را دارد. او تأکید می‌کند کسانی مثل آتیلا پسیانی، نوید محمدزاده و سعید چنگیزیان سبقه تیاتری دارند و تنها بازیگر نقش اصلی زن است که از وادی سینما مهمان تئاتر شده اما این حضور بسیار سنجیده است: «مهناز افشار نزدیک‌ترین و بهترین گزینه‌ای بود که من می‌توانستم برای نانسی انتخاب کنم. به این فکر ‌می‌کردم که چه کسی می‌تواند بنابراین همه انتخاب‌ها بر اساس نیاز و اقتضای نقش صورت گرفته است».

**این نمایش لاکچری نیست
شاید بحث‌برانگیزترین موضوعی که در باب این نمایش مطرح است نرخ بلیت آن باشد. حسین پارسائی در این خصوص هم توضیحاتی دارد: «در همه دنیا هزینه تولید در قیمت بلیت تأثیر دارد. یعنی شما هزینه تولید را تقسیم بر تعداد روزهای اجرا و تعداد صندلی می‌کنید و یک عدد حاصل می‌شود که کف و سقفی دارد. میانگین بلیت این نمایش 90 هزارتومان برآورد شده است گروه کر و ارکستر طراحی بیش از 650 قطعه لباس و آکسسوار، دکورهای متعدد و چهره پردازی گوناگون هزینه زیادی در بر خواهد داشت شاید حدود 2 میلیارد تومان بنابراین تامین این هزینه ها بدون حمایت و جلب اسپانسر ریسک بزرگی است.

**یک جذابیت بالقوه
امیر کاوه آهنین‌جان یکی از معدود بازیگرانی است که در روز تمرین موسیقی می‌توان او را پیدا کرد، به این دلیل که در این نمایش علاوه بر بازیگر، سولیست هم هست. او درباره انگیزه حضورش در این اثر به ما می‌گوید: «داستان الیور توییست تا امروز در شکل‌های مختلفی به دست مخاطب رسیده اما من نسخه موزیکال آن را به خاطر ندارم که تجربه شده باشد. هر بار چنین متونی برای بار چندم کار می‌شود و در حقیقت به رقابت با ورژن اورژینالش می‌پردازد، اتفاقا به ذات جذاب می‌شود و این جذابیت نه تنها برای حاضران روی صحنه، بلکه برای کلیه دست‌اندرکاران از جمله طراحان صحنه و لباس و گریم هم وجود دارد.

همه عوامل مثل کارگردان و دراماتورژ می‌روند که خود را درگیر یک چالش کنند. من اصولا کم‌کار هستم اما موزیکال بودن کار به شکل ویژه‌ای مرا ترغیب کرد، چراکه تجربه خواندن هم دارم. در این نمایش نقش «بامبل» را بازی می‌کنم و از آنجا که چارچوب اجرایی نمایش به گونه‌ی وفادارانه‌ای به متن جلو رفته من هم سعی نداشتم تفاوت خاصی را در این کاراکتر ایجاد کنم. به طور کلی این متن با نمایشنامه‌ای مثل هملت فرق دارد که در سراسر دنیا به شکل‌های مختلف کلاسیک و مدرن و فرامدرن کار شده و می‌شود، این نمایشنامه را اگر همچنان مطابق با اصل خودش اجرا کنیم، برای مخاطب جذاب است».

نوازندگان و گروه کر، در دو اتاق مجاور در طبقه هفتم تالار وحدت، به سرپرستی دو استاد یعنی بردیا کیارس و هادی قضات در حال تمرین هستند بدون اینکه صدای هیچ گروهی مزاحم کار آن دیگری باشد. بچه‌های تحت هدایت قضات ترانه‌ای را با هم همخوانی می‌کنند که از قرار معلوم خطاب به کاراکتر الیور است. این ترانه‌ها را کامران رسول زاده و محمدرضا کوهستانی آماده کرده‌اند و با شنیدن چند بیت از آن احساس می‌کنی این نمایش طولانی 120 دقیقه‌ای احتمالا برخلاف آنچه ممکن است به نظر بیاید، خسته‌ات نمی‌کند و ریتمش به مدد موسیقی زنده حفظ خواهد شد. اتاق گروه کر کوچک است و ما پشت در بسته می‌مانیم اما امکان تماشای تمرین اعضای گروه بادی، شامل فلوت‌زن‌ها، ترومپت‌زن‌ها، یک پیانیست و یک پرکاشنیست و ... فراهم است، دختران و پسران جوانی که بین 21 تا 26 سال سن دارند و به قدری گرم کارشان هستند که حتی از تمرین آنها هم می‌شود تا حدی حظ برد.

نمایش «الیور توییست» به کارگردانی حسین پارسائی از اول آذر ساعت 18 در تالار وحدت تهران روی صحنه است. بازیگران (به ترتیب حروف الفبا) عبارتند از: امیرکاوه آهنین‌جان، مهناز افشار، آتیلا پسیانی، سعید چنگیزیان، هوتن شکیبا، داریوش موفق و نوید محمدزاده، ضمن اینکه سعید چنگیزیان و نوید محمدزاده به صورت مشترک نقش بیل سایکس را بازى مى‌کنند و به دلیل حضور نوید محمدزاده در یک جشنواره خارجی او از تاریخ 15 آذر به روی صحنه خواهند رفت.

500

الیور توییست پارسایی تئاتر محمدزاده مهناز افشار تئاتر شهر

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۹۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه‌های جهادی تحریم‌ها را بی‌اثر کرده‌اند

رئیس سازمان بسیج کارگری و کارخانجات گفت: گروه‌های جهادی با استفاده از ظرفیت درون سازمانی و بومی سازی توانسته‌اند با محققین و اندیشمندان و جوانان ایرانی تحریم‌ها را بی‌اثر سازند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حمیدرضا الله‌بداشتی رئیس سازمان بسیج کارگری و کارخانجات ظهر امروز در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی به مناسبت روز کارگر با اشاره به اینکه اگر فرهنگ جهادی و تفکر بسیجی و فعل توانستیم را به درستی صرف کنیم ما می توانیم بر تمام مشکلات کشور فائق شویم، اظهار داشت: ما از تمام کارگرانی که به صورت شبانه روزی تلاش مجاهدانه انجام می‌دهند تشکر کرده و آنها را رکن اصلی اقتصاد کشور می دانیم.

رئیس سازمان بسیج کارگری و کارخانجات کشور ادامه داد:  جوانان ما، در گروه‌های جهادی با استفاده از ظرفیت درون سازمانی و بومی سازی توانسته‌اند با محققین و اندیشمندان و جوانان ایرانی تحریم‌ها را بی‌اثر سازند.

الله‌بداشتی با  بیان اینکه تلاش  مجاهدانه سبب موفقیت می شود، افزود : امروز تفکر است که می تواند تشکر را هدایت کند و این  تفکر امروز کارساز شده است.

 وی با اشاره به اینکه امروز ما در کنارهم باید راهبرد سال را عملیاتی کنیم، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با کارگران تکلیف را بر مدیران کشور تمام کرد، امنیت شغلی به عنوان  فصل‌الخطاب این فرمایشات بوده است.

رئیس سازمان کارگری و کارخانجات کشور با توجه به اینکه توجه به کارگر به جهت اینکه ستون فقرات کشورند حائز اهمیت است، بیان کرد: امروز دست بر زانوهای خود گذاشته و ایستاده‌ایم و به دنیا فریاد می‌زنیم که ما می‌توانیم و در صنعت موشکی موفقیت داشته‌ایم به جهت شهید تهرانی مقدم و شهید حاج فاسم سلیمانی‌ها و دیگر شهدا را تقدیم کرده‌ایم.

 وی با بیان اینکه صنعت نیازمند خون دادن  و ابرو دادن دارد،گفت: حال کارگران باید بهتر شود البته مشکلاتی وجود دارد که باید با کمک مسئولین و خود مردم و کارگران این مشکلات برطرف شود.

الله‌بداشتی با اشاره به اینکه  با تمام دشمنی‌هایی کشورهای ظالم در برابر ما انجام داده‌اند با تمام قوا ایستاده‌ایم، افزود: جوانانی که با تفکر بسیجی و جهادی  خطوطی را که دشمن فکر نمی‌کرد هرگز  بتواند به تولید بینجامد جاری و تکمیل کرده‌ایم.

وی با توجه به اینکه هر زمان که متخصصین و‌متعهدین  پای کار آمدند ما توانستیم و کیانی که کشور خود را رها کردند و به دشمن پناه بردند قطعا زیان‌دیدگان هستند، بیان کرد: سپاه و بسیج در تمام تنگناها کنار مردم ماندند مانند زمان کرونا و سیل‌زدگی و حوادث طبیعی ما ماندیم و با تمام عشق به مردم کشور خود کمک کرده و خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نمایش قهرمان اسکیت ایران به مناسبت روز خلیج فارس
  • گروه‌های جهادی تحریم‌ها را بی‌اثر کرده‌اند
  • پوستر جدید «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» منتشر شد
  • علی اصغر حسن زاده: تفکر ما سورپرایز کردن تیم ها در جام جهانی است!
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • سالن های نمایشی در ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه اجرا نخواهند داشت 
  • سالن‌های نمایشی ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن‌های نمایشی ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت‌ماه اجرا نخواهند داشت
  • برادران وارنر موفق‌ترین استودیوی سال/فروش قابل توجه۲ فیلم فانتزی