Web Analytics Made Easy - Statcounter

شجاعی: هر چند در سال‌های اخیر اهمیت حضور پزشکی قانونی در صحنه های بحران و حوادث برای مسئولان مشخص شده اما متأسفانه جایگاه واقعی پزشکی قانونی در بحران هنوز تعریف نشده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر احمد شجاعی در سمینار دو روزه پزشکی قانونی در مدیریت بحران افزود‌: ایران کشوری حادثه خیز است که همواره با بلایای طبیعی و یا انسانی مواجه می شود در زمان وقوع بحران ها و حوادث دسته جمعی سازمان ها و نهادهای مختلفی مسئولیت دارند که یکی از کلیدی ترین و اساسی ترین آن‌ها سازمان پزشکی قانونی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: هر چند در نخستین روزها پس از وقوع یک حادثه سازمان های مختلفی پای کار می آیند اما این پزشکی قانونی است که به دلیل وظیفه ذاتی خود در خصوص شناسایی و تعیین هویت قطعی اجساد به جای مانده از حادثه تا پایان و حتی مدت ها پس از وقوع حادثه با تبعات آن مواجه است.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به حوادث و بحران های سال های اخیر مانند حادثه منا، تصادف قطار در سمنان ، حادثه حله و ... اظهار داشت: پزشکی قانونی در این حوادث تا مدت ها پس از وقوع پاسخگوی نهادهای مختلف و مردم در مورد اجساد به جای مانده بود به همین دلیل در حوادث دسته جمعی و بحران ها که تلفات زیادی به همراه دارد پزشکی قانونی بیش از دیگر دستگاه ها با موضوع درگیر است.
وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته و در زمان وقوع بحران ها حتی نامی از پزشکی قانونی هم برده نمی شد اما اخیرا با پیگیری های صورت گرفته اهمیت حضور و نقش پزشکی قانونی در شناسایی و ساماندهی هر چه سریعتر اجساد به جای مانده از حوادث برای مسئولان مشخص شده و پزشکی قانونی به تدریج در جلسات ستادهای بحران راه یافته است هرچند لازم است جایگاه آن هرچه بیشتر ارتقا پیدا کند.
به گفته دکتر شجاعی کار پزشکی قانونی تخصصی و حساس است و کمتر کسی می تواند این کار را انجام دهد چرا که تشخیص هویت اجساد تبعات بعدی دارد و اگر به درستی و با دقت لازم انجام نشود مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور، خاطرنشان کرد: در حوادث و بحران هایی که طی سال های اخیر با آن مواجه بودیم پزشکی قانونی به بهترین شکل ممکن به وظیفه خود عمل کرد به عنوان مثال در حادثه حله و قطار در کوتاه ترین زمان ممکن و با کار شبانه روزی نسبت به شناسایی اجساد اقدام کرد که نمونه آن در دنیا بی نظیر است.
وی همچنین خواستار تهیه و تدوین دستورالعملی برای نحوه حضور و فعالیت پزشکی قانونی در حوادث و بحران های مختلف با توجه به نوع و شدت آن شد و افزود: از آنجا که در زمان وقوع بحران فرصتی برای فکر و برنامه ریزی کردن وجود ندارد لازم است دستورالعمل و شیوه نامه‌هایی از قبل تدوین شود تا در زمان وقوع حادثه مطابق آن عمل کنیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۲۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها در تهران

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از صدور هشدار زرد هواشناسی برای چهار روز آینده در این استان خبر داد و گفت: شهروندان از حضور در ارتفاعات و حاشیه رودها بپرهیزند.  

به گزارش مشرق، با اعلام استانداری تهران، حامد یزدی مهر، بعدازظهر یکشنبه از صدور هشدار زرد هواشناسی مبنی بر وقوع فعالیت متناوب سامانه بارشی و وزش باد شدید از ظهر دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه تا روز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه خبر داد و اظهار کرد: در مدت مذکور، وقوع مخاطراتی نظیر بارش باران، رگبار و رعد و برق برای همه استان تهران به ویژه نیمه شمالی و ارتفاعات پیش‌بینی شده است.

یزدی مهر در مورد لغزندگی جاده‌ها، آب گرفتگی بعضی معابر و اختلال در ترددها، به ویژه در نیمه شمالی استان هشدار داد و گفت: احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها وجود دارد لذا از همه مردم استان تهران و گردشگران احتمالی می‌خواهیم ضمن عدم توقف در بستر مسیل‌ها از حاشیه رودخانه فاصله بگیرند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در رابطه با وقوع مه و محدودیت دید در گردنه‌های کوهستانی نیز هشدار داد و گفت: با توجه به هشدار زرد صادر شده، امکان لغزش سنگ و ریزش بهمن در ارتفاعات بالادست دور از انتظار نیست لذا از همه عزیزانی که قصد تردد در مناطق کوهستانی را دارند می‌خواهیم در صورت عدم ضرورت از تردد در این محورها خودداری کنند.

وی توصیه اکید کرد که از فعالیت‌های کوه نوردی به ویژه صعود به ارتفاعات بالادست در مدت مذکور خودداری شود و با توجه به احتمال وقوع باد شدید در مدت یاد شده در نیمه جنوبی، غربی و ارتفاعات شرقی در فعالیت‌های عمرانی احتیاط و از تردد کنار سازه‌های نیمه‌کاره پرهیز شود.

یزدی مهر بر ضرورت استحکام سازه‌های موقت و سست مانند داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و پاک سازی دهانه پل‌ها لایروبی کانال‌ها و نهرها و آماده سازی و راه اندازی سامانه‌های ضد تگرگ و سایر تجهیزات برای آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی تاکید و عنوان کرد: به همه بهره‌برداران و پیمانکاران عرصه منابع طبیعی و آبخیزداری توصیه می‌شود تمهیدات لازم را در مورد هشدار صادر شده بیاندیشند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از ابلاغ هشدار زرد صادر شده توسط هواشناسی به همه دستگاه‌های اجرایی و امدادی عضو ستاد مدیریت بحران خبر داد و گفت: با توجه به هشدار ابلاغی، مدیریت بحران تا پایان فعالیت سامانه‌های مذکور در آماده باش خواهد بود.

دیگر خبرها

  • کاهش ۸ درصدی مراجعین نزاع در استان اردبیل
  • وقوع ۵ حادثه رانندگی در استان سمنان/ یک نفر جان باخت
  • هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها در تهران
  • مراجعه ۱۳ هزار اردبیلی با ادعای نزاع به مراکز پزشکی قانونی
  • تصادف ۱۷۱ خودرو در سه روز گذشته در آذربایجان شرقی
  • رئیس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛ اهمیت جایگاه مامایی در خروج از سیاه چاله جمعیتی
  • حوادث ناشی از بی‌توجهی به هشدارها در کهگیلویه
  • داستان شکستن مارپیچ سکوت را برای نوه‌هایتان تعریف خواهید کرد
  • تصویب یک طرح برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل در آمریکا
  • جزیره قشم در نگاه سازمان مدیریت بحران جایگاه ویژه‌ای دارد