واکاوی اصلیترین مساله جامعه ایران و جدال نظریههای جامعه شناسی
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۴۲۵۷۰
تهران- ایرنا- «اصلیترین مساله جامعه ایران در چهار نگاه»، «ایران و انقلاب 1917؛ پیامدها و میراث انقلاب اکتبر بر دولت و جامعه ایرانی»، «زبان ایتالیایی در سینما» و «جدال نظریه های جامعه شناسی در قاب رمان» از مهمترین نشست هایی بود که هفته گذشته در کشور برگزار شد.
**اصلیترین مساله جامعه ایران در چهار نگاه
نشست «اصلیترین مساله جامعه ایران در چهار نگاه» در مسجد الرحمان برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«سیدهاشم آقاجری» استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس گفت: در نگاه تاریخی میکوشم که بگویم جامعه ایران از چه زمانی بحرانی شد و بحران به عنوان یک مفهوم وارد جامعه ما شد و در مقابل یا برای خروج از این بحران چه تکاپوها و کوشش هایی صورت گرفت. براساس این فرآیند 200 ساله و مشاهده اینکه چه مسایلی در دستور کار تاریخی مردم ایران قرار داشته است، متوجه خواهیم شد که این بحرانها ناتمام و حلنشده باقی ماندهاند.
گرچه در این 200 سال اخیر جنبشها و انقلاب ها و کوشش هایی، مکرر و مستمر در دستور کار خود قرار داده و کوشیده آن را حل کند اما به عنوان یک پروژه پروسه ناتمام در تاریخ جدید و معاصر ایران و انباشتگی مسئله و مساله ها و درنتیجه وضعیت پروبلماتیک مضاعف و متراکمی که امروز ما در مقابل آن قرار داریم، حلناشده باقی ماندهاند.
«محمدجواد غلامرضاکاشی» استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار داشت: به نظر من، مساله اصلی امر سیاسی و حیات سیاسی است. جامعه ای که حیات سیاسی اش را از دست داده باشد مثل جوانی می ماند که عقلش را از دست داده است؛ یعنی امکانات، استعداد و شرایط مساعدی دارد اما شعور استفاده از آنها را ندارد و قادر نیست برای زندگی خود هدفگذاری و اولویت های زندگی را تعیین کند. برای هیچ خطری در مسیر زندگی اش آماده نیست و معلوم نیست در چه زمانی زندگی میکند.
«حسین راغفر» استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا(ع) بیان داشت: اصلیترین مشــکل ایران مشکل اقتصاد است و آن هم در نظام تصمیم گیری های اساسی سلطه سرمایه های تجاری و مالی در این یکصد ساله گذشته در ایران است. نظام تصمیم گیری های اساســی اصلیترین مانع توسعه ایران بوده و از قدیم تاکنون تمام تصمیم گیری ها حافظ منافع کسانی است که در قدرت هستند و محصول این نظام تصمیم گیری، شکل گیری اقتصادی بوده که از آن به عنوان اقتصاد رفاقتی اسم برده می شود. بــه نظر مــن اصلیتریــن بحران و مشــکل اصلی کشــور، نظام تصمیم گیری های اساســی اســت که به تبع آن ما را با چالش های دیگــری روبه رو می کند.
«احمد بخارایی» جامعه شناس توضیح داد: چیزی که در ایران اتفاق افتاد این بود که انگار جای خرده نظام سیاسی با خرده نظام فرهنگی عوض شده و در راس قرار گرفته و این جابجایی خرده نظام ها یا بی نظمی اجتماعی است. به هر حال همه مسایلی که امروز شاهدش هستیم اگر بر اساس همان تئوری پارسونز، در یک جامعه ای تمامیت فرهنگ با تمامیت دینی انطباق داشته باشد، شاید ادغام دین و دولت مشکلی ایجاد نکند.
**ایران و انقلاب 1917؛پیامدها و میراث انقلاب اکتبر بر دولت و جامعه ایرانی
بازخوانی تاثیر انقلاب اکتبر بر ایران در سمپوزیوم «ایران و انقلاب 1917؛ پیامدها و میراث انقلاب اکتبر بر دولت و جامعه ایرانی»در آرشیو ملی برگزار شد.
«رضا بیگدلو» استادیار تاریخ پژوهشگاه مطالعات اجتماعی ناجا گسترش اندیشههای سوسیالیستی و شکلگیری گروه های مختلف سوسیال دموکرات در خاورمیانه را به طور کلی متاثر از روسیه و به ویژه قفقاز دانست و گفت: گروههای متعدد سوسیالیستی در آنجا فعال بودند؛ در 1904 حزب سوسیالدموکرات قفقاز تاسیس شد و بلافاصله در سال 1905 گروه سوسیالدموکراتهای ایرانی با نام همت شکل گرفت. در دوره انقلاب مشروطه اثرهای گسترش اندیشههای سوسیالیستی در داخل ایران بیشتر و بیشتر شد.
«حسین زرینی» پژوهشگر حوزه قفقاز در سخنانی تحت عنوان «نگاهی به اقدامات ارتش سفید یا ضدانقلاب روس» اظهار داشت: در بررسی تکاپوهای ارتش سفید به این نتیجه رسیدم که انقلاب اکتبر در یک ماه به ثمر نرسید؛ بلکه در پشت صحنه فعالیت هایی در جریان بوده است، از جمله اینکه ارتش سفید با حمایتهای انگلیسیها درصدد مقابله با انقلاب سرخ بود. انگلستان با حمایتهای بیدریغ و مکرر از ارتش سفید دوست نداشت نهال سرخ کاشتهشده، به ثمر برسد.
«جواد مرشدلو» پژوهشگر حوزه قفقاز یادآور شد: قفقار در کنار کلکته هندوستان و استانبول در عثمانی یکی از کانونهای مهم و تاثیرگذار در شکلگیری اندیشه یا گفتمان روشنفکری در ایران معاصر به شمار میآید. به عبارتی در حالی که اندیشه فکری در کلکته به چاپ میرسید، در تفلیس نیز یک کانون روشنفکری روشنگرانه در حال شکلگیری بود که نماد بارز آن فتحعلی آخوندزاده است.
«نیره دلیر» دبیر انجمن علمی تاریخ انقلاب 2 مرحلهای روسیه را مانعی در راه عملی شدن عهدنامه 1915 خواند و بیان داشت: یک سال پس از آغاز جنگ اول جهانی، در عهدنامه 1915 که میان 2 دولت بریتانیا و روسیه تزاری منعقد شد، تمامیت ارضی و استقلال ایران به طور کامل نادیده گرفته شد، اما حوادثی رخ داد که هیچگاه این عهدنامه در محو کامل استقلال ایران به اجرا درنیامد. این حادثه، انقلاب روسیه بود که در یک سال 2 انقلاب در ماههای فوریه و اکتبر را تجربه کرد. نابودی سیستم تزاری در طی انقلاب فوریه 1917 در روسیه، این امید را در میان ایرانیان ایجاد کرد که این انقلاب بتواند سرآغاز تحولی جدید در راستای رهایی از سلطه استعمار تزاری باشد، اما دولت موقت پس از نخستین انقلاب 1917، با اعلام پیروی از سیاست خارجی تزارها ایران را ناامید کرد. برخلاف انتظار، دولت موقت انقلاب فوریه اعلام کرد که تغییری در سیاست خارجی خود اتخاذ نخواهد کرد و همچنان به عهدنامه دوره تزاری متعهد خواهد بود.
«علیرضا ملائی توانی» رییس پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به بحران سیاست خارجی ایران در هنگامه انقلاب اکتبر اشاره کرد و آن به رسمیت شناختن دولت روسیه بود و تصریح کرد: سخن این بود که آیا باید دولت روسیه را به رسمیت بشناسیم یا خیر؟ در این میان وقتی به آثار آن دوره رجوع میکنید، میبینید وقتی که نمایندگان دولت انقلابی به ایران میآمدند، واکنشهای خیلی بدی نسبت به آنها صورت گرفت؛ به رغم اینکه جامعه روشنفکری ایران از این سفرا استقبال کرد اما جامعه سیاسی و بسیاری نخبگان از این فضا پشتیبانی نکردند.
«حبیبالله اسماعیلی» پژوهشگر تاریخ و فرهنگ انقلاب روسیه را فصلی نو در گسست ایران از آسیای مرکزی دانست و توضیح داد: انقلاب سوسیالیستی اکتبر 1917 و به دنبال آن سقوط امارت بخارا در 1920، در گسست تاریخی ما و آسیای مرکزی فصلی نو گشود. بر خلاف ادعای افرادی که جدایی ما و آسیای مرکزی را به 70 سال حاکمیت سوسیالیسم و به موضوع تغییر خط محدود میکنند، به نظر می رسد فراتر از این علل نزدیک، باید به علل و زمینههای دور نیز توجه شود تا زمینه شکلگیری فهمی واقع بینانه و موثر در ایجاد مناسباتی سودمند برای همه طرف ها به دست آید.
**زبان ایتالیایی در سینما
نشست ویژه شهرکتاب به مناسبت بزرگداشت پیراندلو با عنوان «زبان ایتالیایی در سینما» برگزار شد.
«مائو ریتزیو آنتونینی» رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران درباره ویژگی آثار پیراندلو گفت: بیش از صد سال از درگذشت پیراندلو میگذرد اما آثار او هنوز هم خوانده میشود و دلیل آن مسائلی است که پیراندلو در آثارش به آنها پرداخته است. آثار واقعگرایانه او هنوز هم در دنیا طرفداران خود را دارد. پیراندلو تاثیر زیادی بر سینما و تئاتر ایتالیا و اروپا گذاشته است و تئاتر اروپا تا حد زیادی متاثر از آثار او است.
«آنتونیو شرکا» مترجم اظهار داشت: دغدغه اصلی پیراندلو در حوزه فلسفی و هستیشناختی است تا مسائیل ایدئولوژیک و در تمام شخصیتهای او نگاه روانکاوانه وی جاری است. پیراندلو به کنکاش در هویت انسان میپردازد و اختلاف میان واقعیت زندگی و نحوه ادراک انسان از آن، دغدغه اصلی او است. ادبیات وی ریشه در وریسم یا واقعگرایی محض، که نام مکتب ادبی اروپایی و تقلید و تلفیقی از مکتب رئالیسم و ناتورالیسم فرانسه است، دارد.
«نادیا معاونی» عضو هیأت علمی دپارتمان ترجمه زبان ایتالیایی دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: پیراندلو در زمینه شعر، رمان و مقالهنویسی هم دستی داشته اما عمده تخصص او در نوشتن داستان کوتاه و نمایشنامه بوده است. او تمام داستانهای کوتاه خود را که طی سالیان نوشته بود، به صورت یک جا تحت عنوان «داستانهایی برای یک سال» منتشر کرد. این کتاب شامل 24 بخش و هر بخش شامل 15 داستان است در کل این مجموعه 241 داستان دارد. پیراندلو در سال 1922 به فکر جمعآوری آثارش افتاد و بسیاری از داستانهایش را در این مجموعه بازآفرینی و پرداخت کرد.
«آرش عباسی» نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر درباره تئاتر پیراندلو توضیح داد: او از داستاننویسی به نمایشنامهنویسی روی آورده و انسانی در این ابعاد نادر است. آنچه باعث ماندگاری او در جهان ادبیات شده، بیشتر نمایشنامه و انقلابی است که وی در تئاتر زمانه خود به وجود میآورد و از این حیث با «یون فوسه» نمایش نامه نویس نروژی قابل مقایسه است.
**جدال نظریه های جامعه شناسی در قاب رمان
نشست «جدال نظریههای جامعهشناسی در قاب رمان» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.
«عالیه شکربیگی» جامعه شناس با اشاره به تفاوت پارادایم ها و دیدگاه ها در علم جامعهشناسی به کتاب «دورکیم مرده است» نوشته آرتور آسابرگر اشاره کرد و گفت: آسابرگر جامعهشناس نیست و در علم ارتباطات صاحب آثار متعددی است و در این کتاب نگاهی به نظریههای جامعهشناسی دارد. البته در جامعهشناسی دستهبندی واقعیتها یکی از مهمترین گامهایی است که دانشمندان ناگزیر از انجام آن بودهاند.
شکر بیگی در ادامه افزود: مبانی مکاتب نظریههای جامعهشناسی را در تعریف سه مفهوم انسان، جامعه و روابط متقابل انسان و جامعه میتوان تعریف کرد. از طرفی دیگر نظریههای جامعهشناسی براساس تاریخ زندگی نظریهپرداز، موضوع جامعهشناسی، سطح یا استراتژی پژوهشی و نیز براساس موضوع طبقهبندی میشود.
این جامعه شناس با اشاره به اینکه آسابرگر در کتاب بیشتر به دیدگاه زیمل و فروید توجه داشته است، دیدگاه انتقادی خود را نسبت به کتاب را نیز مطرح کرد و یادآور شد: جامعهشناسی رفتن به طرف تجربههای عینی است و دورکیم علیرغم تجربهگرایی از روش پدیدارشناسانه در کتاب استفاده میکند بدین معنی که باید نظم موجود را بههم بریزیم تا واقعیت روشن شود.
«الهام قادری» دکترای جامعه شناسی فرهنگی توضیح هایی درباره کتاب «دورکیم مرده است» ارایه کرد و اظهار داشت: آسابرگر در این کتاب سعی کرده به مفهوم پارادایم اشاره کند. این واژه ای است که در علوم مختلف استفاده میشود و در علم جامعهشناسی وجود پارادایمهای گوناگون اجتناب ناپذیر است و همانگونه هم که در کتاب مشاهده می شود دیدگاه های مختلف جامعه شناسی از زبان نمایندگان آنها ارایه می شود.
قادری در ادامه افزود: در این کتاب بزرگان جامعه شناسی در شرایط متفاوت رفتارهای پارادایمی از خود نشان می دهند و در نهایت آنچه که در کتاب برجسته می شود رویکرد اثباتگرایی دورکیم است.
*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۲۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
برخی رسانهها مدعی توهین به بنیانگذار رهبر انقلاب اسلامی در کتاب درسی سیستم آموزشی در هندوستان شدند.
به گزارش فارس، طی روزهای گذشته برخی کانالهای تلگرامی با انتشار تصویری از یک کتاب مدعی شدند که در کتابهای درسی آموزش و پرورش هند به امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب توهین کردهاند.
در این کتاب تصویر بنیانگذار انقلاب اسلامی در کنار برخی جنایتکاران منتشر شده است. بررسیها نشان میدهد که این کتاب به هیچ وجه کتاب درسی نظام آموزشی هندوستان نیست و یک موسسه خصوصی است.
همچنین مدیر این موسسه با انتشار نامهای ضمن عذرخواهی از این اشتباه و قول اصلاح فوری این اقدام نوشت: «صمیمانهترین پوزش خود را از این اشتباه اعلام میداریم و در حال انجام اقدامات فوری برای اصلاح این اشتباه هستیم.»
برخی معتقدند منتشرکنندگان این شایعه در فضای رسانهای، تلاش دارند تا روابط بین دو کشور هند و ایران را تضعیف کنند.
tags # هند سایر اخبار اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند (تصاویر) کشف پرنده عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!