Web Analytics Made Easy - Statcounter

همدان- دوومیدانی همدان با سابقه ای افزون بر نیم قرن درحالی از رشته‌های پر مدال این شهر محسوب می شود که نبود اسپانسر و کمبود منابع مالی تامین زیرساخت های این ورزش را با مشکل همراه کرده است.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: ورزش دوومیدانی به‌عنوان محور بازی‌های المپیک و مادر رشته‌های ورزشی از جمله ورزش‌هایی است که در استان‌همدان قهرمانان زیادی را به دوومیدانی کشور معرفی کرده است که نمونه بارز حمیدرضا زورآوند ملی‌پوش همدانی دوهای استقامت کشور است که سال گذشته موفق به کسب سهمیه المپیک ریو شد تا دوومیدانی در کنار کشتی، قایقرانی و تیراندازی خود را به‌عنوان یکی از چهار رشته المپیکی استان‌همدان مطرح کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشته دوومیدانی مجموعه‌ای از ورزش‌ها شامل دوها، پرش‌ها، پرتاب‌ها و پیاده‌روی است که به بخش‌های مختلف و ماده‌های دیگر تبدیل می‌شود به‌طوری‌که به‌عنوان مثال می‌توان گفت انواع دوها در این رشته به دوی سرعت، دوی امدادی، دوی با مانع، دوی نیمه استقامت و دوی استقامت تقسیم می‌شود.

دوومیدانی دارای ۲۴ بخش مختلف است

به‌طور کلی می‌توان گفت دوومیدانی دارای ۲۴ بخش مختلف در چهار زیرمجموعه دو، پرش، پرتاب و استقامت بوده که هرکدام از این بخش‌ها نیازمند مربی تخصصی خود است که همین موارد کار را دشوار می‌کند.

دوومیدانی را از آن جهت مادر ورزش‌ها می‌دانند که کامل‌ترین ورزش در ایجاد تندرستی تن و روان انسان است و مهارت‌های دوومیدانی مانند دویدن، پریدن، جهیدن، پرتاب کردن، پُرنفس بودن، استقامت داشتن و غیره در بیشتر رشته‌های ورزشی به کار می‌رود.

در این میان دوومیدانی کاران همدانی همواره در رده‌های پایه از ورزشکاران موفق این رشته ورزشی در کشور محسوب می‌شوند و همواره جای ثابتی در اردوهای تیم ملی دارند و با سعی و پشتکار خود مدال‌های رنگارنگ ملی و فراملی را برای استان به ارمغان آورده‌اند کمااینکه در رقابت‌های دوومیدانی نوجوانان جهان که در کنیا برگزار شد ۲۵ درصد تیم را همدانی‌ها تشکیل می‌دادند که سهم آنان دو دونده، یک مربی و سرپرست تیم بود.

سید امیر زمان پور یکی از دوندگان همدان در این مسابقات بود که توانست عملکرد بسیار درخشانی داشته باشد و برای نخستین بار در تاریخ دوومیدانی ایران در چنین مسابقاتی عنوان ششمی را به دست آورد و آرمین شاه ملکی دیگر دونده همدانی نیز در مکان بیست و پنجم این رقابت‌ها قرار گرفت.

زمان پور ۱۶ ساله با سن پایین خود توانسته عناوین درخشانی را کسب کند که سومی آسیا و ششمی مسابقات جهانی نمونه‌ای از این دست بوده است.

نفر ششم دوومیدانی نوجوانان آسیا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رقابت‌های دوومیدانی نوجوانان جهان اظهار داشت: ۱۰۳ کشور در این رقابت‌ها شرکت کرده بودند و مسابقات در سطح بسیار بالای برگزار شد.

سید امیر زمان پور بابیان اینکه کسب مقام ششم در جهان برای کشورم بسیار با ارزش بود چون من و یک دونده از آلمان تنها شرکت‌کنندگان غیر آفریقایی ماده ۱۵۰۰ متر بودیم، گفت: کشورهای آفریقایی و صاحب‌عنوان در دوومیدانی با تمام قوا در این رقابت‌ها شرکت کرده بودند.

سید امیر زمان پور افزود: این مقام ثابت کرد ما می‌توانیم بین ورزشکاران جهان، جایگاه داشته باشیم و خوشحالم در بین دوندگان آفریقایی ششم شدم اما هدف من فقط این نیست و می‌خواهم روزی در المپیک بدوم و تمام سعی و تلاش خود را به کار می‌گیرم تا به این خواسته خود برسم و در رقابت‌های جهانی صاحب‌مقام شوم.

وی با اشاره به لزوم توجه به رشته دوومیدانی گفت: دوومیدانی در جهان پیشرفت زیادی دارد و همین کنیا هزینه های کلانی برای سخت پیست دوومیدانی خود اختصاص داده بود، اما در ایران هنوز به این ورزش توجه نمی‌شود.

فضای رقابت‌ در مسابقات جهانی با رقابت‌های دیگر دوومیدانی قابل‌مقایسه نیست زمان پور بابیان اینکه فضای رقابت‌ در مسابقات جهانی با رقابت‌های دیگر دوومیدانی قابل‌مقایسه نیست، گفت: برای دوندگانی مانند من که از دوومیدانی آسیا در آن سطح از رقابت‌ها شرکت می‌کنند، شرایط کاملا متفاوت است.

وی با بیان اینکه رقابت‌ در مسابقات انگیزه‌های خاصی می‌خواهد و باید شرایط روحی، روانی مناسبی داشت، گفت: در کنار این‌ها مباحث مهم آمادگی جسمانی و تکنیک دونده مطرح است که بر اثر سال‌ها تمرین سخت و طاقت‌فرسا به وجود می‌آید.

مربی زمان پور که همراه وی به کنیا اعزام‌شده بود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: زمان پور یکی از شاگردهای پرتلاش و مستعد من در این رقابت‌ها بود که با کسب مقام ششمی مزد زحمات و تمرینات بسیار سخت خود را گرفت و امیدواریم در مسابقات بعدی با تمرینات بهتر موفق‌تر عمل کند.

فرزاد کهوندی در پاسخ به اینکه تا چه حد به گرفتن سهمیه ورودی المپیک توسط زمان پور امیدوار است، گفت: ما فعلاً عجله‌ای نداریم و باید مراحل قهرمانی را باحوصله و با برنامه طی کرد تا انشالله دوندگانی چون زمان پور بتوانند در المپیک حضور پیدا کنند.

کهوندی افزود: رقیب زمان پور در مسابقات بزرگ‌سالان دونده‌ای به نام مسلم نیا دوست است که تنها تفاوت این دو تجربه بالای نیا دوست است اما با حضور در مسابقات ملی و فراملی و کسب تجربه زمان پور می‌تواند در آینده قهرمان ایران شود.

درجایی که رقابت نباشد، پیشرفتی هم نیست

مربی همدانی تیم ملی نوجوانان در خصوص شرایط دیگر دوندگان استان برای حضور در المپیک بیان کرد: ما دوندگان خوبی داریم و جز زمان پور دوندگانی چون آرش قاسمی نیز می‌توانند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد اما نباید در جا زد باید به‌طور مداوم تلاش کرد و درجایی که رقابت نباشد، پیشرفتی هم نیست.

وی در خصوص علل موفقیت دوومیدانی استان‌همدان گفت: مربیان دوومیدانی همدان دارای تحصیلات و مدارک عالیه هستند که با تلاش، دلسوزی و تمرینات تخصصی و مناسب باعث پیشرفت دوومیدانی در همدان شده‌اند و یکی از علل موفقیت دوومیدانی همدان حضور فرد دلسوزی چون مسعود بنوان در رأس هیئت است.

کهنودی عنوان کرد: هیئت دوومیدانی یکی از بااخلاق‌ترین هیئت‌های ورزشی در کشور محسوب می‌شود و همواره سعی کرده‌ایم به ورزشکاران خود درس اخلاق بدهیم و بعد به دنبال قهرمان‌پروری آنان باشیم.

دوومیدانی در همدان سابقه ۵۰ ساله دارد

رئیس هیئت دوومیدانی استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگارمهر با اشاره به سابقه و دیرینه دوومیدانی همدان اظهار داشت: مرحوم جعفر جنتی و باب‌الحوائجی از پایه‌گذاران دوومیدانی در همدان بودند و به‌نوعی این رشته ورزشی را به همدانی‌ها شناساندند.

مرتضی خورشیدی بابیان اینکه محمود وجدان زاده، حسینی، سماوات شریف، نادر فر، بیژن ذهاب و محمد مرادی نیز در سال‌های بعد باعث شکوفایی دوومیدانی همدان شدند، گفت: در سال‌های قبل از انقلاب و جنگ تحمیلی دوومیدانی کاران همدان بیشتر در رشته‌های صحرانوردی و دوهای استقامت و نیمه استقامت فعالیت می‌کردند.

رئیس هیئت دوومیدانی استان‌همدان بابیان اینکه دوومیدانی همدان در سطح کشور ریشه پیداکرده و از استان‌هایی است که در این زمینه سابقه بسیار دیرینه‌ای دارد، گفت: همیشه تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا هیئت دوومیدانی استان‌همدان روند روبه رشد خوبی داشته باشد.

نبود منابع مالی باعث افت دوومیدانی شده است

رئیس هیئت دوومیدانی استان‌همدان بابیان اینکه همدان قطب دوومیدانی کشور است، بیان کرد: تنها مسائلی که باعث شده دوومیدانی همدان کمی دچار افت شود نبود منابع مالی است.

خورشیدی عنوان کرد: دوومیدانی دارای ۲۴ رشته ورزشی در چهار گروه دوها، پرش، پرتاب و دوهای استقامت است که پرداخت و توجه به این ۲۴ رشته نیازمند منابع مالی است.

وی بابیان اینکه یک دونده ماراتن برای یک مسابقه باید حداقل ۳۰۰ کیلومتر در هفته بدود، گفت: این نیازمند کفش مخصوص، هزینه تغذیه، درمان و احتیاجات بسیار دیگر است که تأمین آن از عهده منابع مالی هیئت خارج است.

جذب اسپانسر برای رشته دوومیدانی بسیار مشکل است

رئیس هیئت دوومیدانی استان‌همدان با اشاره به نبود اسپانسر در این رشته ورزشی افزود: جذب اسپانسر برای رشته دوومیدانی بسیار مشکل است چراکه اسپانسر در رشته دوومیدانی که جایی برای تبلیغات و مانور ندارد سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

وی در ادامه بابیان اینکه تمام تمرکز این هیئت معطوف به استعدادیابی شده است، بیان کرد: نونهالان و نوجوانان هیئت دوومیدانی استان‌همدان در کشور از برترین دوومیدانی کاران هستند که این نشان می‌دهد تلاش‌های زیادی برای این موضوع انجام‌شده است.

رئیس هیئت دوومیدانی استان‌همدان عنوان کرد: یکی از سیاست‌های اصلی هیئت دوومیدانی استان توجه به رده‌های پایه است که باعث می‌شود در آینده‌ای نزدیک دوومیدانی کاران همدانی در تمامی مسابقات مرزی و برون‌مرزی از مدعیان باشند.

خورشیدی با اشاره به پر مدال بودن رشته دوومیدانی گفت: در بازی‌های آسیایی و المپیک رشته‌های پر مدالی نظیر دوومیدانی که در دل خود ۲۴ رشته را دارند باعث بالا رفتن جایگاه ورزش ما خواهد شد.

وی یادآور شد: همدان در این رشته حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و امیدواریم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اسپانسر این هیئت شوند تا شاهد درخشش بیشتر این رشته باشیم.

مربیان همدان با حداقل دست مزد کار می‌کنند

رئیس هیئت دوومیدانی استان‌همدان بابیان اینکه ازنظر مربی مشکلی در رشته دوومیدانی در همدان وجود ندارد، بیان کرد: مربیان دوره‌های مربیگری بین‌المللی را دیده‌اند و یا از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته دوومیدانی هستند و ازنظر دانش فنی در سطح بالایی قرار دارند.

خورشیدی عنوان کرد: کسب مدال‌های مختلف دوومیدانی کاران همدان در مسابقات کشوری ثابت کرده که ورزشکاران از مربیان زبده و باتجربه بهره برده‌اند.

عملیات اجرایی سالن دوومیدانی همدان ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وی با اشاره به پروژه سالن دوومیدانی همدان گفت: این پروژه با تلاش‌های مسئولین استان به‌عنوان پروژه استانی در نظر گرفته شد و در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

خورشیدی افزود: متأسفانه این پروژه به دلیل نبود اعتبارات تعطیل است و اگر این سالن تکمیل شود بسیاری از مشکلات هیئت دوومیدانی استان نیز برطرف می‌شود و می‌توانیم فضای بیشتری در اختیار بانوان قرار دهیم و رشته‌های بیشتری را تحت پوشش داشته باشیم.

سخن پایانی اینکه دوومیدانی‌کاران همدانی به ویژه در بخش بانوان از ورزشکاران موفق این رشته در کشور به شمار می‌آیند و همواره جای ثابتی در اردوهای تیم ملی دارند.

 اما با همه این اوصاف نه تنها شهرستان‌های استان با کمبود زیرساخت‌های دو و میدانی مواجهند بلکه شهرستان همدان به عنوان مرکز استان نیز از داشتن پیست تارتان استاندارد محروم است.

امیدواریم مسئولان استان زیرساخت این رشته ورزشی از جمله ساخت سالن دوومیدانی را در دستور کار قرار دهند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۲۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۶۰۰ محصل استان در مسابقات قرآن

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: این مسابقات در سه روز و در شکل اردوی تفریحی و رقابتی برای دانش آموزان پسر و دختر به صورت مجزا در حال برگزاری است.

مولوی افزود: حدود ۳۰۰ دانش آموز پسر و ۳۰۰ محصل دختر در این دوره به رقابت می‌پردازند.

او با اشاره به اینکه این مسابقات در قسمت‌های و رشته‌های تحقیقی و آوایی برگزار می‌شود، ادامه داد: رشته‌های آوایی شامل حفظ قرآن کریم، ترتیل، قرائت تحقیق، قرائت تقلیدی قرآن، اذان و مداحی مخصوص پسران در حال برگزاری است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: رشته‌های پژوهشی نیز شامل تفسیر یا فهم قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام و انشاء نماز است.

مولوی ادامه داد: این دوره از مسابقات به دلیل حضور دانش آموزان در اردوگاه شامل فوق برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی متنوع است.

دیگر خبرها

  • مسابقات بین المللی دوومیدانی دبی| اسماعیل نژاد برنزی شد/ قهرمانی امیریان در رقابت ۸۰۰متر
  • افزایش ۳۰ درصدی اعتبار شهرداری گنبدکاووس
  • رقابت بیش از ۹ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش همدان
  • توسعه همگانی رشته‌های زیرمجموعه بدنسازی در اولویت قرارگیرد
  • امری: سطح بالای لیگ برتر مانع موفقیت تیم‌های انگلیسی در اروپا است
  • تخصیص ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث مخزن آب آشامیدنی در گوجان
  • آب با صرف بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار به روستای توانه در نهاوند رسید
  • احداث بوستان «کرامت» نیازمند بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است
  • رقابت ۶۰۰ محصل استان در مسابقات قرآن
  • دیدار اعضای هیئت کشتی استان همدان با علیرضا دبیر