Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-27@15:23:02 GMT

از رویا تا واقعیت با وزارت نفت

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۲۴۴۹۸

از رویا تا واقعیت با وزارت نفت

از همان دوران کودکی به دلیل عملیات ها و فعالیت هایی که می دید و می شنید، کار در شرکت نفت را دوست داشت. به همین دلیل در انتخاب رشته دانشگاه، سه انتخاب اول را دانشگاه نفت زد و در رشته مهندسی شیمی، گرایش گاز در دانشگاه نفت قبول شد. با این تصور که صبح ها درس

از همان دوران کودکی به دلیل عملیات ها و فعالیت هایی که می دید و می شنید، کار در شرکت نفت را دوست داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل در انتخاب رشته دانشگاه، سه انتخاب اول را دانشگاه نفت زد و در رشته مهندسی شیمی، گرایش گاز در دانشگاه نفت قبول شد. با این تصور که صبح ها درس می خوانیم و بعدازظهرها در پالایشگاه همان منطقه کار می کنیم. «مهندس رسول داودی نژاد»، مدیر منطقه ۹ عملیات انتقال گاز در دوران جنگ تحمیلی دانشگاه را به پایان رساند. او می گوید:« بعد از فارغ التحصیلی از آنجایی که می دانستیم قرار است در بندرعباس پالایشگاهی احداث شود، در مصاحبه بندرعباس را انتخاب کردم. تا زمانی که پالایشگاه آماده بهره برداری شود، دوره های مرتبط خوبی را دیدیم. به طوری که این دوره ها ما را برای شروع به کار در پالایشگاه سرخون و قشم آماده کرد.»

این مدیر بعد از ۲۲ سال خدمت در جنوب، به منطقه ۴ عملیات انتقال گاز رفت و از آنجا به منطقه ۶ انتقال یافت. او که از سال ۱۳۹۴ با سمت مدیریتی وارد منطقه ۹ عملیات انتقال گاز شده است، از مشکلات و چالش های این منطقه نسبت به سایر مناطق می گوید و سختی کار در این منطقه را دو چندان می داند. با او به گفتگو نشستیم تا از مسائل منطقه برایمان بگوید که در ادامه با هم می خوانیم.

*شما از جمله مدیران موفقی هستید که در کمتر از یک سال توانستید رتبه HSE منطقه ۹ عملیات انتقال گاز را از ۷ به ۲ برسانید، چه عاملی موجب این جهت شد؟

از آنجایی که مدتی رئیس واحد HSE پالایشگاه سرخون و قشم بودم، تجربه لازم در این زمینه را داشتم که توانستم این تجربه را به همکاران انتقال دهم و در نتیجه توانستیم نتیجه تلاش و زحمت مان را ببینیم.

*چه عامل یا عواملی باعث می شود با توجه به تجربه مدیریت در منطقه ۴ و ۶، منطقه ۹ عملیات انتقال گاز را متفاوت از سایر مناطق بدانید؟

بله. شاید علت هم همین تجربه کار در مناطق دیگر باشد که متوجه این تفاوت می شوم. منطقه ۹ شرایط ویژه ای نسبت به سایر مناطق را دارد. یکی از موارد میزان بارندگی در این منطقه است که نسبت به سایر مناطق بیشتر است. با توجه به این حجم از بارندگی و زیرساخت های ضعیف، خطر آب بردگی خطوط در تلاقی با رودخانه های سیل خیز بالا است. در نتیجه می توان بحث سیل خیز بودن را یکی از مشکلات عنوان کرد که خود تهدید جدی برای خطوط محسوب می شود.

شاید طول خط انتقال منطقه ۹ نسبت به سایر مناطق کمتر باشد، اما عمق مشکلات آن زیاد است. به طوری که ما در هر یک کیلومتر، ۴ تجهیز بر روی خط  و درهر ۲ کیلومتر یک شرایط بحرانی داریم.

عامل دیگر رانشی بودن زمین است که در عبور خطوط لوله مشکلاتی را ایجاد می کند.آتش سوزی در جنگل ها و در مسیر خطوط لوله تهدید دیگری برای ما و منطقه محسوب می شود.

من همیشه می گویم شاید طول خط انتقال منطقه ۹ نسبت به سایر مناطق کمتر باشد، اما عمق مشکلات آن زیاد است. به طوری که ما در هر یک کیلومتر، ۴ تجهیز بر روی خط  و درهر ۲ کیلومتر یک شرایط بحرانی داریم.

میزان بالای مصرف گاز در زمان های خاص که مسافران به شمال می آیند، نیز از دیگر موارد چالشی این منطقه محسوب می شود. در واقع ما در تعطیلات تابستان، آخر هفته و روزهای تعطیل خاص به دلیل حجم بالای مسافران به شهرهای شمالی، با مصرف بالای گاز مواجه هستیم.

بحث کمبود زمین و توسعه شهری از دیگر موضوعات این منطقه به حساب می آید. به طوری که خط لوله در محدوده شهر قرار گرفته است.

البته تجاوز به حریم در استان های شمالی با توجه به شرایط جغرافیایی استان ها، به وفور دیده می شود.

*آیا برای رفع مشکل تجاوز به حریم لوله راهکاری وجود دارد؟

بله. اما پرهزینه و زمان بر. یکی از اقدامات برای رفع این معضل، ارتقاء کلاس است که در حال حاضر در حال انجام است.حریم ایمنی ما ۲۵۰ متر است که با ارتقاء کلاس این میزان به ۳۰ متر کاهش پیدا می کند.

*نهادها و سازمان های مربوطه در این مسیر شما را یاری می کنند؟ تعامل شما با سازمان های مربوط چگونه است؟

بله همکاری دوجانبه با سازمان ها و نهادها صورت می گیرد. از قوه قضایه گرفته تا راه و ترابری و سازمان اب و محیط زیست. به طوری که ما در حین عملیات در مسیر رودخانه ها باید مسیر تخم گذاری برای ماهی ها هم ایجاد کنیم. التبه این کارها که در غالب مسئولیت های اجتماعی می توان از آنها یاد کرد، هزینه های پروژه ها را به طور چشمگیری بالا می برند.

*با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه، در خصوص بحث صادرات و واردات گاز چه اقداماتی شده است؟

شاید بتوان یکی از ویژگی های منطقه را همین موقعیت استراتژیک منطقه دانست. این منطقه کانال ارتباطی بین دو کشور ترکمنستان و آذربایجان است. به طوری که ما گاز را ازترکمنستان دریافت می کنیم و به آذربایجان تحویل می دهیم که سوآپ گازی است.

میزان بالای مصرف گاز در زمان های خاص که مسافران به شمال می آیند، نیز از دیگر موارد چالشی این منطقه محسوب می شود.

*با توجه به احداث خط لوله دامغان-کیاسر-ساری-نکا، آیا نیاز به گاز کشور همسایه وجود دارد؟

خیر. با احداث این خط دیگر مشکل گاز در منطقه ۹ عملیات انتقال گاز نخواهیم داشت. البته احداث خط رشت- سنگر نیز در این راه کمک بزرگی بود.

*با توجه به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل چه راهکاری را پیش گرفته اید تا صرفه جویی اقتصادی داشته باشید؟

اقتصاد مقاومتی به عنوان یک رفتار سازمانی در منطقه نهادینه شده است. به طوری که ما احساس می کنیم در خط حمله یک جهاد ملی مشارکت داریم. هر قدم و هر فعل می تواند در روند حرکت کشور در این برهه تاریخی و حساس موثر باشد. در هیمن راستا برخی اقدامات در این خصوص انجام شده است. البته در راستای خودکفایی و اقتصاد مقاومتی به چند نمونه از تجهیزاتی که همکاران در منطقه آنها را ساخته اند اشاره می کنم.

-                     ساخت سه نمونه چک ولو نصب شده در مسیر گاز و هوای SEAL کمپرسور گاز MAN،

-                     ساخت دیافراگم PDCV مربوط به رگولاتور اختلاف فشار گاز کمپرسور MAN

-                     ساخت دیافراگمBLEED VALVE کمپرسور هوای توربینMAN .

-                     ساخت دیافراگم رگولاتور اختلاف فشار گاز و روغن کمپرسور نوسکی تاسیسات رشت.

-         ساخت دو عدد یوغ مربوط به ANTI SURGE CONTROL VALVE کمپرسور MAN تاسیسات نکا.

-                     ساخت برخی تجهیزات گاورنر سیستمGMV توربین MAN .

-                     ساخت سیستم جدید شعله یاب محفظه احتراق توربین نوسکی تاسیسات رشت.

-                     طراحی و ساخت دستگاه اینتراپتر جهت استفاده در ایستگاههای حفاظت کاتدیک منطقه.

این اقدامات و خیلی موارد دیگر در خصوص تعمیرات و .... در راستای اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در منطقه ۹ بوده است که به برخی از آنها اشاره شد.

*چه کارهای مهم و شاخصی در منطقه انجام شده است؟

اهم کارهای انجام شده در منطقه به شرح زیر است:

-                     احداث خط "۴۲ دامغان / کیاسر / ساری / نکاء

-         راه اندازی مسیر بای پس اسکرابرها جهت جلوگیری از افت فشار موجود در اسکرابرها در تاسیسات رامسرکه موجب افزایش فشار ۳ bar   در تاسیسات شد.

-         ایجاد تغییرات در ستینگهای مربوط به آنتی سرج ولو کمپرسور گاز ، باعث افزایش بهبود در شرایط بهره برداری و در نتیجه انتقال گاز بیشتر از تاسیسات و پایداری بیشتر شبکه انتقال شده است .Ratio   از ۱.۱۵ به ۱.۴ رسیده و در نتیجه اختلاف فشار دو طرف تاسیسات دو برابر شده و به ۲۰bar رسید. بطوریکه حجم انتقال گاز ، یک میلیون مترمکعب ، نسبت به قبل افزایش یافته است.

-         برای اولین بار تاسیسات تقویت فشار گاز رامسر با ۴ واحد کارکرد همزمان ، اختلاف فشار ۲۰bar تولید و فلوی نزدیک به ۱۸ میلیون متر مکعب استاندارد در روز را انتقال داد که با توجه به تغییرات فوق در مجموع ، انتقال گاز از کمپرسورهای رامسر به میزان ۳ میلیون متر مکعب در روز افزایش داده شد.

-         استارت عملیاتی توربین تاسیسات نکا  پس از حدود چهار سال کمک بسزایی در پایداری انتقال گاز در شرایط بحرانی در استان مازندران ایجاد کرد، بطوریکه با توجه به قطع گاز ترکمنستان ، حدود ۶ میلیون مترمکعب به حجم انتقال گاز افزوده شد .

-         باز کردن توربین های نکا برای اولین بار و آغاز تعمیرات اساسی واحد A  تاسیسات تقویت فشار گاز نکا

-                     اجرای اورهال توربین گاز تاسیسات تقویت فشار اراک

-                     نصب و اجرای خط انشعاب ۴۰ اینچ   رشت ـ سنگر  به طول ۱۵۰/۹ کیلومتر

-                     اجرای SPAN و اتصال نهایی در رود خانه خرک آبرود ۱۰۰۵خط ۳۰ اینچ نکا-رامسرkm

-                     نصب چک ولو خروجی تاسیسات رشت

-                     تعویض پوشش خط"۴۰ سراسری اول از کیلومتر ۱۰۱۵الی ۱۰۳۰

-                     تعویض پوشش خط"۴۰ سراسری اول از کیلومتر ۱۰۹۲الی ۱۰۹۷

-                     نصب اتصالات عایقی (ij)در ورودی و خروجی تاسیسات رشت

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۴۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان

ثریا قربانی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت : پس از بررسی‌های لازم نتایج این نمونه برداری‌ها نشان داد با توجه به اینکه فصل کشاورزی در منطقه آغاز نشده است و هنوز کود و سمومی به اراضی کشاورزی حاشیه این رودخانه داده نشده است، کیفیت آب رودخانه و تالاب هشیلان بسیار نزدیک به هم است از این رو با موافقت سازمان حفاظت محیط زیست، آب این رودخانه تا پایان فروردین ماه به این تالاب انتقال پیدا کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳.۵ میلیون متر مکعب انتقال آب انجام گرفته است اضافه کرد: در همین راستا مقرر شده است پس از این مدت زمانی، دوباره از آب این رودخانه نمونه برداری انجام شود که اگر کیفیت آب آن تغییری نیافته بود مجددا عملیات انتقال آب تا زمانی که امکان انتقال وجود دارد، انجام شود.

قربانی، با بیان اینکه بارندگی‌های مناسب سال زراعی جاری در احیای این تالاب بی تاثیر نبوده است یادآور شد: به دلیل خشکسالی‌های متوالی سال‌های گذشته و برداشت‌های بی رویه آب توسط چاه‌های متعدد غیرمجاز اطراف تالاب، آب سفره‌های زیرزمینی منطقه کاهش شدیدی پیدا کرده بود که این امر موجب شده بود بارندگی‌ها به تنهایی قادر نباشد این تالاب را احیا کند.

وی گفت: از این رو انتقال آب از رودخانه رازآور باعث شد که الان شاهد پرآبی کامل تالاب بوده و علاوه بر این منابع آبی منطقه تا حد زیادی احیا شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ببینید | وستهم ۲-۲ لیورپول؛ پایان یک رویا
  • وستهم 2-2 لیورپول: پایان قطعی یک رویا!
  • تاکید مقام آمریکایی بر شکست رژیم صهیونیستی در غزه
  • آغاز پروژه گازرسانی به میجان از توابع جبالبارز
  • وزیر تندرو صهیونیستی پس از واژگونی خودرویش به بیمارستان انتقال یافت
  • مقام سازمان ملل : آواربرداری در غزه حدود ۱۴ سال طول می‌کشد
  • مقام سازمان ملل: آواربرداری در غزه حدود ۱۴ سال طول می‌کشد
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است
  • تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا