Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران در نیمه نخست امسال در مجموع پنج میلیارد و 400 میلیون مترمکعب گاز از مرز بازرگان به ترکیه صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری داو سیما ؛ سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز به شانا گفت: ایران به طور میانگین روزانه حدود 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه گاز صادر می‌کند.

وی افزود: قرارداد ما با ترکیه سالانه است که بر اساس آن حجم مشخصی را باید در طول یکسال به ترکیه تحویل دهیم، بر این اساس زمانی که مصرف داخلی زیاد می‌شود مانند زمان اوج مصرف در زمستان، حجم صادرات به ترکیه را کاهش می‌دهیم و از این بخش قرارداد استفاده می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت انتقال گاز تصریح کرد: حجم صادرات به ترکیه در طول سال 95، هشت میلیارد مترمکعب و در نیمه نخست امسال در مجموع پنج میلیارد و 400 میلیون مترمکعب بوده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی از زمانی که صادرات گاز ایران به روسیه متوقف شد، ترکیه به عنوان نخستین بازار هدف صادراتی گاز در نظر گرفته شد، بنابراین این کشور قدیمی‌ترین حوزه صادرات گاز برای کشورمان به شمار می‌آید.

صادرات گاز به ترکیه با ادامه خط لوله دوم سراسری انتقال گاز که منبع اصلی تامین گاز پالایشگاه گازی فجر جم است، انجام می شود و این خط لوله تا قزوین ادامه می‌یابد و از آنجا یک خط لوله به سمت استان آذربایجان غربی منشعب می‌شود و سرانجام در مرز بازرگان این گاز را به ترکیه صادر می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز تصریح کرد: شبکه انتقال گاز ایران یک شبکه انحصاری نیست به عنوان مثال فقط یک خط لوله انحصاری برای صادرات گاز به ترکیه در نظر گرفته نمی شود زیرا به سبب پایداری و انعطاف عملیاتی که در کشور ما وجود دارد این قابلیت را داریم که هر مسیری را از بخش‌های مختلف تامین کنیم تا در مواقع بحرانی دچار مشکل نشویم.

توکلی اظهار کرد: خط صادراتی به ترکیه که از قزوین منشعب می‌شود و تا آذربایجان ادامه دارد 48 اینچ است و از تبریز تا بازرگان نیز قطر آن 40 اینچ می‌شود که افزون بر تامین بخشی از مصارف داخلی آذربایجان در انتها گاز را تحویل مرز صادراتی می دهد؛ ایستگاه‌های قزوین، خرمدره، زنجان، هشترود، تبریز و مرند به وسعت 696 کیلومتر روی این خط قرار دارند که در مجموع خط دوم آذربایجان نامیده می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۶۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه

اداره آمار ترکیه اعلام کرد صادرات این کشور به ایران در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۱۶ درصدی به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد که مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست 2024 به یک میلیارد و 364 میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 16 درصدی داشته است. در سه‌ماهه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و 635 میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا مارس سال میلادی گذشته 934 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود؛ این رقم با افت 41 درصدی در سه‌ماهه نخست امسال به 547 میلیون دلار رسیده است.

در عین حال صادرات ترکیه به ایران در سه‌ماهه نخست امسال با رشد 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 817 میلیون دلار رسیده است. ترکیه در سه‌ماهه نخست سال قبل 701 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود .

بر اساس این گزارش مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال 2023 به 5 میلیارد و 490 میلیون دلار رسیده بود. ترکیه در این سال 3 میلیارد و 310 میلیون دلار کالا به ایران صادر و 2 میلیارد و 180 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در ۱۴۰۲/ طول خطوط لوله انتقال نفت ایران ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد
  • سرقت از خطوط لوله نفت ایران کاهش یافت​
  • طول خطوط لوله انتقال نفت ایران ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد/ انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در ۱۴۰۲
  • صادرات نفت خام با خط لوله نداریم
  • صادرات نفت با خط لوله نداریم
  • لوله‌سازی اهواز در مسیر توسعه صادرات
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است