Web Analytics Made Easy - Statcounter

بندرعباس - مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: شهرهای هرمزگان به صورت سینوسی و نامتقارن رشد کرده اند و نیازمند بازآفرینی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین شیری صبح چهارشنبه در همایش روز شهرسازی که در سالن اجتماعات شرکت گاز برگزار شد، با بیان اینکه هرمزگان با دارا بودن دوهزار و ۱۳۷ کیلومتر مرز آبی شرایط ویژه دارد، بیان داشت: رشد شهرهای استان هرمزان سینوسی و نامتقارن بوده است، همین امر موجب شده تا به جز شهر بندرعباس دیگر شهر بالای ۱۰۰هزار نفر در هرمزگان نداشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تمامی مهاجرت ها به بندرعباس متمرکز شده است، عنوان کرد: این برنامه ریزی ها باید به صورت اساسی تغییر کند، رشد جمعیت در شهر بندرعباس و نداشتن برنامه مناسب برای اسکان، معضلات شهری را افزایش داده است.

شیری خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد شهر بندرعباس ناکارآمد و بافت فرسوده است. باید این بافت ناکارآمد شهری اصلاح شود، محله چاهستانی ها، محله شقو، دوهزار نیازمند تفکر و بازآفرینی هستند.

وی با اشاره به برنامه های شهرسازی برای بازآفرینی شهرهای استان هرمزگان، افزود: در ستاد بازآفرینی تنها شهرسازی نقش ندارد، دستگاههای زیرساختی، میراث فرهنگی، اطلاعات، نیروی انتظامی، استانداری هم باید پای کار بیایند.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان اولین مشکل شهر بندرعباس را بافت های ناکارآمد شهری عنوان کرد و گفت: بسیاری از محلات قدیمی و واقع در بافت فرسوده شهری فاقد سند ملکیت هستند. محله چاهستانی ها در گذشته دوهزار خانوار جمعیت داشت، ازدیاد این جمعیت به مرور زمان افزایش یافت و بسیاری از خانه ها بدون نظارت شهرداری و راه و شهرسازی تفکیک شد.

وی عنوان کرد: راه و شهرسازی هرمزگان با همکاری ثبت اسناد و املاک و شهرداری بندرعباس اقدام به نقشه برداری هوایی و طراحی نقشه محله چاهستانی ها کرد. در مرحله دوم اهالی می توانند اسناد تک برگی دریافت کنند و سپس با مراجعه به بانک تسهیلات ساخت مسکن دریافت کنند این روش در بازآفرینی شهری تاثیر مستقیمی خواهد داشت.

شیری ابرازداشت: در حال حاضر چهار هزار و  ۱۵۴ واحد مسکونی در محله چاهستانی ها شناسایی شد و ۵۰ درصد اسناد تک برگی این واحدها صادر شده است.

وی با اشاره به ایجاد شرایطی برای احداث واحدهای ویلایی در بلوار راه آهن شهر بندرعباس بیان داشت: زمینی به وسعت ۳۵۰ هکتار مرحله طراحی آن تمام شده است و در مرحله آماده سازی قرار دارد. ویلاهایی با متراژ بالاتر از ۵۰۰ متر در این اراضی طراحی شده است و درآمدهایی که از محل فروش این اراضی بدست می آید در ستاد بازآفرینی استان هزینه خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی با بیان اینکه تمامی زیرساخت های این مجموعه از جمله مکان نمایی احداث پارکهای تخصصی، جدول کشی، خیابان کشی انجام شده است، افزود: بزودی مناقصه آب و برق این اراضی انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه شهرداران برنامه ها را با بهترین شکل اجرا کنند و راه و شهرسازی حامی شهرداران است، تصریح کرد: شهرداری ها در حوزه فضای سبز و پارکها نگاه اقتصادی نداشته باشند حق فروش و تغییر کاربری فضاهای سبز را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: کل کشور ایران بر روی گسل قرار دارد، هیچ جای ایران از خطر زلزله ایمن نیست در شرایط فعلی اگر یک زلزله ۷.۳ ریشتری در تهران بیاید در شرایط فعلی ۳میلیون نفر کشته خواهند شد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۷۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممکن است فاجعه بم تکرار شود !

به گزارش همشهری آنلاین،‌ محمد آئینی ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز ملی شوراهای اسلامی که در سالن شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، با تاکید بر اینکه مردم در بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی حق حیات دارند و جان آن‌ها در خطر است، گفت: در ایران ۱۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده، حاشیه‌ای و تاریخی و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان وجود دارد.

وی با بیان اینکه شوراها باید زبان گویای مردم باشند، افزود: در صورتی‌که جریان نوسازی مسکن در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده کشور شتاب نگیرد، شاهد تکرار فاجعه‌ای مانند بم خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برخی از حقوق مردم ساکن در بافت‌های فرسوده، خاطرنشان کرد: این شهروندان در وهله اول حق حیات دارند، باید حقوق آنان به رسمیت شناخته شده و به منظور نوسازی واحدهای مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی، موانع صدور اسناد مالکیت به منظور فراهم شدن امکان دریافت تسهیلات برطرف شود.


آئینی با اشاره به نهضت سنددار کردن اراضی در سکونتگاه‌های غیررسمی، تصریح کرد: بهره‌مندی از امکانات شهری در حد متوسط محلات برخوردار شهری و فراهم کردن زیرساخت‌های خدمات آموزشی، فرهنگی، ورزشی، درمانی، بهداشتی اهمیت دارد.

وی با اشاره به بیش از ۶۰ درصد معابر در بافت‌های فرسوده شهری، خاکی هستند، ابراز امیدواری کرد: با همکاری وزارت راه و شهرسازی و تخصیص قیر، طی مدت باقیمانده از دولت، هیچ معبر خاکی در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند متناسب با پراکنش جمعیت در این مناطق، خدمات و زیرساخت‌های لازم را تأمین کنند.

وی حق اشتغال را از دیگر حقوق ساکنان مناطق بافت فرسوده شهری برشمرد و گفت: باید با ارائه آموزش‌های شغلی، زمینه اشتغال‌زایی برای ساکنان این مناطق فراهم شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان با تأکید بر ارائه تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی صدور پروانه ساخت‌وساز در مناطق فرسوده و ناکارآمد شهری خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات و امکانات و حمایت‌های نهضت ملی مسکن، حق تغییر کاربری طبقات همکف و صدور پروانه ساخت‌وساز برای واحدهای مسکونی با هر متراژ زمین، از اهرم‌های تشویقی دولت در بافت فرسوده است.

کد خبر 847896 منبع: تسنیم برچسب‌ها بافت‌ فرسوده خبر مهم

دیگر خبرها

  • تجمع مردم بندرعباس در حمایت از طرح نور نیروی انتظامی
  • آغاز ساخت ۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن پلاک‌های فرسوده تهران
  • زمان برگزاری نشست مشارکت در بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی
  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • ۸۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در هرمزگان کشف شد
  • ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندرعباس کشف شد
  • طرح ضربتی مقابله با قاچاق سوخت و کشف ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندرعباس 
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم افزایی دستگاه‌های مسئول است