زنان و آثار باستانی؛ قربانی بربریت داعش
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۴۸۸۲۵
داعش در عراق و سوریه به پایان راه رسیده است . داعش تابستان سه سال پیش آتشی در موصل برافروخت و 500 هزار نفر از اهالی آن را فراری داد. این آغاز کابوسی بود که وحشت بر تن خاورمیانه انداخت. زهرا کشوری
ایران آنلاین /7 هزار زن ربوده شد
«ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش در موصل اعلام خلافت کرد. موصل از جمله بزرگترین شهرهای عراق بود که با خیانت برخی افراد رده بالای ارتش عراق ظرف چند ساعت به تصرف داعش درآمد، سه سال بعد ویرانه آن به عراق بازگشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر اساس تحقیقات میدانی و شواهد تیم مرکز تحقیقات خشونت و جنسیت دانشگاه بریتانیایی بریستول، داعش بیش از 2500 زن ایزدی را ربوده است. از سوی دیگر «نارین شیخ شامو»، فعال ایزدی در کردستان عراق اسامی حداقل 4601 زنایزدی را گزارش میدهد. آمارهای بعدی او بیش از 7 هزار زن اسیر را یادآوری میکند اما همه آنها در خلال جنگ و بعد از آزادی موصل رهایی نیافتند. آنها کمیته جستوجوی زنان ایزدی را تشکیل دادند. به گزارش «سی ان ان» شامو احتمال میدهد که برخی از زنان از نشان دادن خود ترس داشته باشند. تراژدی بینهایت تلخ بود. آنها کشته شدند. خودکشی کردند. میان مردان داعشی دست به دست شدند. بسیاری از دختران جوان را به رقه پایتخت داعش سوریه فرستادند. زنان زیادی هم در میان موصل تا رقه راهی برای فرار یافتند و به اردوگاهها پناه بردند. برخی از خانوادهها توانستند با پرداخت باج دختران را آزاد کنند. زنان داعشی یا باید به ازدواج اجباری تن میدادند یا اسیر چند داعشی میشدند. رسانهها از آنچه بر سر ایزدیها آوار شد به «نسل کشی» داعش یاد کردند. قصه زنان ایزدی به همین جا ختم نشد. آنها برای آزادی خود و دیگر زنان اسیر دست به اسلحه بردند، «یگانهای زنان شنگال» را تشکیل دادند و به عملیات آزادسازی رقه ملحق شدند.
داعش زنان را در یک گستره دیگر هم نشانه رفت؛ جهاد نکاح. زنانی که به میل و رغبت خود به داعشیها پیوستند. هرچند آمار دقیقی از تعداد آنها وجود ندارد اما پیوستن دختران اروپایی به جهاد نکاح در بسیاری از گزارشها پررنگ بود. دخترانی که از طریق فضای مجازی با داعش ارتباط گرفته و دور از چشم خانواده بار سفر بسته بودند. تعداد آنقدر زیاد بود که کشورها به سمت کنترل فضای مجازی رفتند. برخی از آنها هم پشیمان شدند اما همه نتوانستند برگردند. به گزارش یورو نیوز «نادیه مراد» و«لمیا حجی بشار» دو زن اسیر در چنگال داعش پس از فرار از طرف پارلمان اروپا مستحق دریافت جایزه ساخاروف شدند. جایزه ساخاروف به شخصیتها و سازمانهایی داده میشود که زندگی خود را وقف دفاع از حقوق بشر و آزادی اندیشه کردهاند. نادیه مراد از جامعه جهانی خواست که عاملین جنایتهای صورت گرفته توسط داعش در محکمه بینالمللی مورد بازپرسی قرار گیرند.
موج مرگ
زنان ایزدی تنها تراژدی تلخ داعش نبودند. هزاران سوری هم جان خود را کف دست گذاشتند و از راه دریای اژه به سوی یونان و آلمان گریختند. آلمان با آنها از همه مهربانتر بود. برخی از کشورها راه ورود آنها را بستند تا نه راه پیش داشته باشند نه راه پس. پناهجویان و مهاجران باز هم در برزخ تجاوز و سوء استفاده قرار گرفتند. خبرها از مرز ترکیه نگران کننده بود. دریای اژه به یکی از پرخطرترین مسیرهای موج مهاجرت سوریها تبدیل شد. پای بسیاری از آنها هرگز به اروپا نرسید. اژه بسیاری از آنها را بلعید و پیکر بیجانشان را به ساحل برگرداند. دریا هر روز یک کشتی لبریز از بیم و امید را میبلعید. 2015 یکی از مرگبارترین سالها برای مهاجران و پناهجویان بود.
مصطفی دعوی 30 ساله که یک جوان مصری است به رسانهها گفته است: «من تنها در 7 روز 57 جسد را شست و شو و دفن کردم. در یک روز یازده تن را دفن کردم که در میان آنها دو طفل بیسر وجود داشت.» در هر روز عکسی از مهاجران که در راه فرار به کام دریا میرفتند، افکارعمومی را با سؤالهای بیپاسخ رو به رو میکرد. پیکر بیجان «آلان کردی» کودک سوری در ساحل ترکیه دنیا را تکان داد. برخی از مهاجران در تابوتی سرد به سوریه بازگردانده شدند، بدون اینکه کسی باشد تا برای آنها قطره اشکی بریزد.
ویرانی تاریخ
بربریت داعش بینهایت بود. هرآنچه بر سر راه خود میدیدند؛ تخریب میکردند. آنها تنها چند روز پس از آتش زدن بیش از 8 هزار دستنوشته و کتابخانه تاریخی موصل، مجسمه تاریخی شهر را هم ویران کردند. تخریب چهار منطقه باستانی دیگر هم از پیامدهای حضور این نیروی وحشی بود. ویرانی میراث فرهنگی عراق و سوریه دلنگرانی گروههای بینالمللی را به دنبال داشت. نزدیکی فرهنگی ایران و عراق باعث واکنش ایرانیها و دولتمردان آن شد. ایرینا بوکووا، دبیر کل یونسکوهم تراژدی ویرانی آثار باستانی و نقش برجستهها را بسیار فراتر از یک مسأله فرهنگی دانست. او گفت: «این یک مسأله امنیتی بزرگ است. ما شاهد آن هستیم که چگونه تروریستها با نابودی میراث فرهنگی، موجب بیثباتی شده و میخواهند از این طریق سلطه خود را به نمایش بگذارند.»
بوکووا همچنین از دبیر کل سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که مانع تخریب آثار فرهنگی از سوی گروه تروریستی داعش شوند. داعش اما برای نابودی آمده بود.
مجسمهها، دیوارها و قلعه شهر تاریخی نمرود تخریب شد. تاریخ آنها به سال 13 پیش از میلاد باز میگشت. شهر باستانی «هترا» هم از توحش داعش جان سالم به در نبرد. این شهر در سال 1987 در فهرست یونسکو ثبت شد. شهری در نزدیکی نینوا که 20 هزار سال قدمت دارد. هترا تلفیقی از معماری پارسی، یونانی و رومی است. آنها بخشی از میراث تمدن باستانی در شمال عراق در روستای «خورساباد» در شرق موصل را ویران کردند. پس از آن آتش به روی یک کلیسا متعلق به سده دهم میلادی گشودند. گورستانی که در کنار کلیسا بود با خاک یکسان شد. 12 هزار محوطه باستانی در عراق ثبت شدهاند که 1800 اثر آن در مناطق تحت تصرف داعش قرار داشت. محکومیتهای متعدد یونسکو راه بهجایی نبرد. این سازمان هیچ پرسنلی را در مناطق تحت کنترل داعشیها نداشت. ایرینا بوکووا از رهبران سیاسی و مذهبی خواست تا این جنایتها را فاقد توجیه مذهبی و سیاسی بدانند. بان کی مون دبیرکل آن روزهای سازمان ملل متحد هم خواستار جلوگیری از تجارت غیر قانونی اشیا و گنجینههای تاریخی شد. او تخریب هدفمند میراث فرهنگی و باستانی را یک جنایت جنگی دانست.
ویرانی میراث فرهنگی به عراق محدود نشد. آنها معبد تاریخی پالمیرا (تدمر) در سوریه را هم تخریب کردند. ویرانی این معبد متفاوت با شیوه تخریب میراث فرهنگی عراق بود. اگر در عراق داعشیها از دیوار بناها بالا میرفتند و به جان بخشهای مختلف آن میافتادند در سوریه با مواد منفجره به جنگ تمدن رفتند. پالمیرا هم در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. آنها مقدار زیادی مواد منفجره را در معبد «بعل شمین» گذاشتند و آن را منفجر کردند.نیروهای داعشی «خالد الاسعد» مدیر باستان شناسی منطقه پالمیرا و از باستانشناسان بزرگ سوریه را به طرز فجیعی کشتند و صومعه تاریخی مسیحیان سوریه به نام «مارالیان» را نیز با خاک یکسان کردند. به عقیده داعش نگهداری از میراث فرهنگی نوعی «بت پرستی» بود./ روزنامه ایران
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۸۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنرهای قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.
* عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
* در دل قرآن فضای گفتوگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
* کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
* نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم که میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف میتوان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزههای داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب میشود، علاوه بر، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر میکنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایدهای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت میکند.
این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.
نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی ـ اسلامی ترانه باران برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالریهای ۱ و ۲ فرهنگسرای نیاوران از ساعت ۱۰ الی ۱۹ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ الی ۱۹ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
انتهای پیام/