Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-08@18:44:07 GMT

تکاپوی تهران، خروج فرانسه از بیراهه

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۵۵۹۳۹

تکاپوی تهران، خروج فرانسه از بیراهه

به گزارش ایرنا، برجام با گذشت بیش از دو سال همچنان با توطئه های دولت جمهوریخواه آمریکا مواجه است اما دیگر کشورهای جهان از جمله اعضای گروه 1+5 همواره از این توافق معتبر بن المللی دفاع کرده و خواستار پایبندی واشنگتن به آن شده اند. این گزارش نگاهی دارد به مهمترین رخدادهای بین 29 آبان تا یکم آذرماه که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به برجام ارتباط می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

** برجام، محور گفت وگوی تلفنی روحانی و مکرون
حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری سه شنبه 30 آبان در تماس تلفنی با «امانوئل مکرون» همتای فرانسوی، با تشکر از ابراز همدردی دولت، ملت و رییس جمهور فرانسه با دولت و ملت ایران به خاطر زلزله اخیر در کرمانشاه ، تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران آماده است روابط خود را با فرانسه در همه عرصه های مورد علاقه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بر مبنای احترام متقابل و منافع مشترک ، توسعه دهد. وی در ادامه با اشاره به موضوع برجام و با قدردانی از تلاش فرانسه و اتحادیه اروپا برای تحکیم این معاهده بین المللی، اظهارداشت: از دیدگاه ایران از یکسو اجرای کامل و دقیق برجام آزمون مهمی برای سایر همکاری های مهم در عرصه بین المللی است و از سوی دیگر، اضافه کردن بخشی به برجام و یا حذف بخش هایی از آن ، موجب فروپاشی کامل این توافق خواهد شد.

رییس جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تاکید مجدد بر ضرورت گسترش همکاری های تهران-– پاریس در همه عرصه های مورد علاقه گفت که همه کشورها باید برای حفظ برجام تلاش کنند و فرانسه کاملا به این توافق پایبند است. مکرون پایبندی به برجام را باعث تقویت اعتماد سازی دانست و گفت: دولت فرانسه همه تلاش خود را بکار گرفته تا بانکها و تجار بتوانند روابط خود را با ایران تقویت کنند.

** حمایت وزیران خارجه آسیایی و اروپایی از برجام
سیزدهمین نشست مشترک وزیران امور خارجه آسیا و اروپا تحت عنوان 'ASEM' با حضور 51 نفر از وزیران امور خارجه آسیا و اروپایی و هیات های عالی رتبه دیپلماتیک در روزهای 20 و 21 نوامبر (29 و 30) آبان در نایپیداو میانمار برگزار شد. این وزیران پس از یک نشست مشترک از جمله بررسی راهکارهای حل بحران کشتار و آوارگی پناهندگان میانماری در نایپیداو میانمار، عصر سه شنبه بیانیه مشترکی در 33 بند در مورد مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی صادر کردند. در بند 18 این بیانیه، اعلام شده است: وزیران حاضر در این جلسه حمایت خود را از توافقنامه برجام که میان گروه 1+5 به امضا رسید و پس از آن نیز در قطعنامه 2231 سازمان ملل از آن حمایت شد، اعلام می کنند. این وزیران افزودند: همچنین اعضای حاضر خواستار ادامه اجرای کامل برجام از سوی همه طرف های برجام هستند.

** برجام در گفت وگوی تلفنی پوتین با ترامپ
«ولادیمیر پوتین» و «دونالد ترامپ» روسای جمهوری روسیه و آمریکا در مورد برنامه هسته ای ایران و برجام گفت و گو کردند. پوتین بر پایبندی طرف روسی به اجرای برجام تاکید و اعلام کرد: این توافق بین المللی عامل مهمی در تامین ثبات منطقه ای و حل مسائل مربوط به عدم انتشار سلاح کشتار جمعی است.

** گفت وگوی نتانیاهو با مقامات آیپک درباره برجام
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مقامات آیپک (لابی صهیونیست‌ها در آمریکا) دیدار کرد تا با توجه به تحولات اخیر خاورمیانه، درباره چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی اسرائیل و آمریکا با آن‌ها گفت وگو کند. همچنین نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مقامات آیپک درباره فعالیت‌های ایران در منطقه و برجام گفتگو کرد.
به گزارش برخی رسانه ها، تلاش‌ها برای مقابله با اقدامات منطقه‌ای ایران و رسیدگی به آنچه که نقایص توافق هسته‌ای ایران خوانده شده، از محور‌های اصلی این گفت و گو بود. نتانیاهو همچنین از آیپک به علت تلاش‌هایش در راستای تقویت اتحاد آمریکا و اسرائیل تشکر کرد.

** گفت وگوهای سطح بالای ایران و اروپا
سومین دور از گفت وگوهای ایران و اروپا به مدت دو روز از سه شنبه سی ام آبان ماه در اصفهان با موضوع «همکاری‌های هسته‌ای: پیشرفت‌ها و چشم‌اندازها» آغاز شد. در این سمینار، «سیدعباس عراقچی» معاون امور حقوقی و بین‌ المللی وزارت امور خارجه، «هلگا اشمید» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «بهروز کمالوندی» سخنگو و معاون سازمان انرژی اتمی کشور حضور داشتند. همکاری‌های هسته‌ای در زمینه های ایمنی، پادمان و امنیت، نیروگاه‌ها، ظرفیت سازی، آموزش و همچنین مسائل مختلف مرتبط با کاربرد پرتوها در حوزه‌های پزشکی، بهداشت و درمان و ... از جمله مباحث قابل طرح در این سمینار بود. در جریان این دیدارها، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از کمک 20 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به منظور توسعه انرژی ایمن هسته‌ای به ایران خبر داد.

** مواضع مشترک ظریف و اشمید در مورد برجام
هلگا اشمید دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که در راس یک هیات عالیرتبه و به منظور شرکت در سومین دور گفت‌وگوهای سیاسی بین ایران و اتحادیه اروپا به کشورمان سفر کرده بود، عصر روز دوشنبه 29 آبان با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت وگو کرد.

برجام از جمله موضوعات مورد گفت و گو در این دیدار بود که طی آن خانم اشمید موضع کلیه کشورهای اتحادیه اروپا مبنی بر اجرای کامل آن را مورد تاکید قرار داد. اشمید تاکید کرد که هر گامی بر اساس پیوست 3 برجام باعث افزایش شفافیت می‌شود و طرف‌ها باید آن را رعایت کنند. برجام یک توافق بین‌المللی است و همه ملزم به اجرای آن و اجرای پیوست 3 هستند. همه باید متعهد به برجام باشند. تحریم‌ها باید برداشته می‌شد و این قابل بازگشت نیست. ما نشان دادیم که دیپلماسی چه دستاوردهایی دارد.

اشمید خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا متعد به همه تعهدات خود است. برجام استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را محقق کرده است. معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه 9 بار آژانس انرژی اتمی گفته که ایران به تعهدات خود عمل کرده است اعلام کرد: من از طرف خانم موگرینی خیلی واضح می‌گویم که امکان مذاکره مجدد برای برجام وجود ندارد و برای همه طرف‌ها برجام الزام‌اور است.

در مقابل، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز بر علاقه مندی جمهوری اسلامی ایران به تداوم گفت وگو و تبادل نظر با اتحادیه اروپا در زمینه های مختلف تاکید کرد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۵۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن های کرونا آسترازنکا از بازار جهانی جمع شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، قبلا این داروساز انگلیسی- سوئدی مجوز بازاریابی واکسنی به نام Vaxzevria را در اتحادیه اروپا پس داده است. مجوز مذکور تاییدیه ای برای بازاریابی دارو در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و این شرکت اعلام کرده بود دلیل پس دادن مجوز نیز اشباع بازار با واکسن های به روز رسانی شده برای مقابله با شاخه های جدید ویروس کرونا است.

درخواست جمع آوری واکسن از اتحادیه اروپا در ۵ مارس سال جاری میلادی ثبت شده و از هفتم ماه می( دیروز) نیز اجرایی شده است. آسترازنکا در بیانیه ای اعلام کرد: از آنجا که نسخه های متعددی از واکسن های کووید۱۹ توسعه یافته اند، در بازار مازاد واکسن وجود دارد.

این شرکت اخیرا اعتراف کرد یکی از واکسن های آن به نام کووید شیلد ممکن است در مواردی نادر به ایجاد لخته خونی و کاهش پلاکت های خون منجر شود.

البته پس از آنکه شکایتی دسته جمعی از این شرکت در انگلیس ثبت شد، آسترازنکا به این عارضه جانبی اعتراف کرد. در شکایت ثبت شده، آمده بود واکسن به مرگ و میر و جراحت هایی منجر می شود و شاکیان خواستار حدود ۱۰۰ میلیون پوند غرامت برای ۵۰ قربانی شده بودند.

کد خبر 6100113 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • راهپیمایی کارکنان نهادهای اروپایی در حمایت از فلسطین
  • اتحادیه اروپا چهاردهمین بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب می‌کند
  • واکسن های کرونا آسترازنکا از بازار جهانی جمع شد
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • واکنش اتحادیه اروپا به حمله اسرائیل علیه رفح
  • درس‌های خانم دیپلمات؛ هیچ‌تضمینی وجود ندارد!
  • درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران
  • خروج موادمخدر از دایره ۱۰ جرم اول تهران
  • روسیه: آمریکا در تکاپوی جایگزین‌کردن زلنسکی است
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم