Web Analytics Made Easy - Statcounter

استانبول- ایرنا- علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران و ترکیه با همکاری روسیه، بحران سوریه را در مسیر درست راه حل سیاسی قرار دادند و این اقدام بسیار مهمی بود.

به گزارش ایرنا، لاریجانی روز چهارشنبه در حاشیه دهمین نشست مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی در استانبول و در دیدار با بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه افزود: این سه کشور همچنین به رغم حمایت آمریکا از تروریست‌ها، توانستند با همکاری مشترک لطمه جدی به داعش وارد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که در پارلمان ایران نیز نگاه ها برای همکاری با ترکیه مثبت است، بیان کرد: گفت و گوهای سازنده ای در حوزه منطقه میان ایران و ترکیه آغاز شده و اگر همکاری های نزدیک دو کشور نبود، مشکل تمامیت ارضی عراق با چالش مواجه می شد که این موضوع برای عراق و همسایگان بسیار مهم بود.
وی همکاری های سه کشور در مذاکرات آستانه را بسیار خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: نتیجه نشست امروز سوچی نیز بسیار مهم خواهد بود.
وی همچنین اضافه کرد: در دوره ای میان ایران و ترکیه به لحاظ تحلیل مسائل تروریسم فراز و نشیب وجود داشت اما مسیر جدیدی که در پیش گرفته شده، مسیر درستی است و به رغم این که آمریکایی ها از تروریست ها حمایت می کردند، اما ایران و ترکیه به همراه روسیه همکاری خوبی را شروع کرده اند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران اظهار کرد: برای شرایط منطقه از جمله وضعیت یمن باید نگرانی های دیگری هم داشت چرا که عده ای با اقدام نادرست می خواهند با زور، شرایط کشوری را تغییر دهند.
وی ادامه داد: زمانی این مشکلات با یمن و دوره ای دیگر با قطر ادامه می یابد و در حالی که هنوز مشکل داعش در سوریه تمام نشده، به دنبال ایجاد مشکل در لبنان هستند و برداشت ما این است که تمام این مشکلات به نفع اسرائیل است.
وی همچنین گفت: روابط ایران و ترکیه بسیار صمیمانه و دوستانه است و با توجه به جایگاه دو کشور می توانیم نقش خوبی در ایجاد ثبات، امنیت و آبادانی منطقه داشته باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سفر اخیر اردوغان به تهران، بیان کرد: این سفر نکات مهمی داشت به خصوص با توجه به وجود ظرفیت های خوبی میان دو کشور در زمینه روابط اقتصادی، می توان سطح تجارت بین دو کشور را از 12 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار رساند.
وی در ادامه با اشاره به تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی ایران اضافه کرد: سرمایه گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و سرمایه گذاری در حوزه انرژی های پاک از مهمترین محورهای آن بود که بسترهای آن را برای سرمایه گذاری شرکت های ترکیه فراهم می کنیم.
دکتر لاریجانی همچنین با اشاره به نیاز ایران برای سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت ها همچون ساخت راهها، آزاد راهها و خط آهن اظهار کرد: سرمایه گذاری در این زمینه با توجه به دسترسی ایران به دریای عمان و خلیج فارس می تواند دسترسی کشورهای مختلف را راحت کند.
وی همچنین خواستار همکاری دو کشور ایران و ترکیه در زمینه معدنی شد و گفت: در حوزه محیط زیست علاقه مندیم که از ظرفیت های ترکیه استفاده کنیم و اتاق های بازرگانی دو کشور نیز در این خصوص نقش بیشتری داشته باشند.
بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه نیز در این دیدار با ابراز تسلیت به خاطر وقوع زلزله در غرب ایران گفت: منطقه ما زلزله خیز است و احتمال بروز هر گونه زمین لرزه وجود دارد و از این رو در این موقعیت های سخت، کمک همسایگان به یکدیگر بسیار مهم است که در همین راستا پیگیر وضعیت مناطق زلزله زده غرب کشور ایران بودیم.
وی با اشاره به دیدارهای روزافزون مقامات ایران و ترکیه و ضرورت تجارت با پول ملی ریال و لیر بیان کرد: ظرفیت زیادی وجود دارد که در تمامی زمینه ها روابط ایران و ترکیه را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: بسیاری از کشورها در حالی که با ایران روابط تجاری دارند، اما نمی توانند تجارت میان ایران و ترکیه را بپذیرند اما دو کشور تجارت و افزایش روابط را به عنوان دو همسایه و دوست ادامه می دهند و باید این همکاری ها در سطح روابط پارلمانی نیز گسترش یابد.
یلدریم با اشاره به اهمیت روابط دو کشور در مبارزه با تروریسم اظهار کرد: متاسفانه گروه تروریستی پ.ک.ک در عراق هر از گاهی به ترکیه حملاتی دارد و به همین علت از کشور دوست و برادر ایران می خواهیم که بیش از این در رابطه با مبارزه با این گروه تروریستی با ما همکاری کند چرا که جان شهروندان ترکیه را مورد تهدید قرار می دهد.
نخست وزیر ترکیه در ادامه با بیان این که متأسفانه آمریکا تحت عنوان مبارزه با داعش با گروه تروریستی پ.ک.ک همکاری می کند، گفت: ممکن است امروز این گروه تروریستی تهدیدی برای ایران نباشد ولی در آینده این گروه و سایر شاخه های آن نیز تهدیدی برای ایران خواهد بود.
وی اضافه کرد: حضور هر کشوری در سوریه حساب و کتابی دارد و حرف ما این است که خونی که ریخته می شود، متوقف شده و ظلم نسبت به ملت سوریه تمام شود و 3.5 میلیون سوری که آواره شده و بخشی از آنها در ترکیه هستند، به کشور خود بازگشته و زندگی عادی خود را آغاز کنند.
یلدریم افزود: ترکیه هم مانند ایران نسبت به آینده سوریه نگران است و از این رو باید همکاری در عراق و سوریه میان دو کشور ایران و ترکیه افزایش پیدا کند چون ما با آنها همسایه هستیم و تأثیر هر مورد منفی و مثبت به ما نیز سرایت می کند این در حالی است که کشورهایی که هزاران کیلومتر از این منطقه دور هستند، ذره ای از بحران موجود را احساس نمی کنند.
نخست وزیر ترکیه همچنین بیان کرد: ماجرای همه پرسی اخیر در شمال عراق با عزم ایران و ترکیه متوقف شد و در رابطه با داعش هم مسیر طولانی را طی کردیم.
به گزارش ایرنا، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح سه شنبه به منظور شرکت و سخنرانی در دهمین نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی وارد استانبول شد، پیش از افتتاح این نشست، با اسماعیل قهرمان رییس مجلس ملی کشور ترکیه به صورت دو جانبه دیدار و مذاکره کرد.
وی امروز در جریان سفر سه روزه خود به ترکیه، علاوه بر سخنرانی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در جلسه مجمع عمومی مجالس آسیایی، دیدارهایی نیز با بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه، روسای مجلس و هیات های پارلمانی کشورهای شرکت کننده انجام داد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۶۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری زنجان با سوریه

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین اتاق بازرگانی زنجان و شرکت smart investments سوریه که در زمینه تولید و صادرات و واردات زیتون فعال هستند، نیز منعقد شد.

صمد یوسفی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان که با برپایی غرفه در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی، ایران اکسپو (Iran Expo 2024) و با در نظر گرفتن محوریت نمایشگاه و زنجیره‌های ارزش راهبردی صادرات‌محور در حال برگزاری است، استان زنجان توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته است.

وی افزود: آنچه که امروز در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ به‌چشم می‌خورد، این حقیقت روشن و انکارناپذیر است که بخش‌خصوصی کشور با تجربه و دانشی که از آن برخوردار و در حال ارتقای آن نیز است، به‌شرط وجود زیرساخت‌ها و سیاست‌گذاری‌های مطلوب موجب گسترش همکاری‌های تجاری خارجی و توسعه فضای اقتصادی کشور می‌شود.‌

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان، حضور اتاق بازرگانی زنجان به‌عنوان نماینده بخش‌خصوصی استان در نمایشگاه‌ها بویژه اکسپو را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در گام اول نیاز داریم، زبان و اهداف برگزاری نمایشگاه‌ها را درک و به‌درستی تفسیر کنیم و در گام بعد با ایجاد یک ارتباط و ساختار منطقی و اصولی، پتانسیل‌های واقعی استان را در کنار چالش‌ها به عرضه بگذاریم.

وی همچنین رویکرد این دوره از نمایشگاه را هوشمندانه دانست و افزود: ما در این نمایشگاه می‌آموزیم چگونه به‌طور موازی از توانایی‌ها و ضعف‌هایمان صحبت کنیم و نتیجه و دستاورد نیز، آموختن راه‌های تبدیل تهدیدها به فرصت و تقویت ضعف‌ها است.

یوسفی‌اصل با اشاره به اینکه یکی از دو زنجیره ارزش استان، متعلق به زیتون است و بر اساس محوریت این نمایشگاه نیز، این محصول کشاورزی به خوبی در غرفه استان زنجان در حال معرفی شدن است، افزود: خوشبختانه غرفه استان زنجان با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و تاجران بسیاری از کشورها از جمله چین، الجزایر، سوریه، ترکیه، عراق، روسیه و افغانستان در غرفه استان حضور پیدا کردند و بر اساس مذاکرات صورت‌گرفته، تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین اتاق بازرگانی زنجان و شرکت smart investments سوریه که در زمینه تولید و صادرات و واردات زیتون فعال هستند، نیز منعقد شد.

به گزارش ایمنا، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صادراتی کشور تا دوازدهم اردیبهشت در نمایشگاه بین‌المللی تهران ارائه خواهد شد.

کد خبر 749239

دیگر خبرها

  • آمادگی کانون سردفتران ایران برای همکاری با روسیه
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • تلاش برای گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه با محوریت بنیاد رودکی
  • همکاری‌های هنری ایران و روسیه گسترش می‌یابد
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری زنجان با سوریه