Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-08@23:46:34 GMT

چربی حیوانی خوب است یا بد؟

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۶۱۵۶۰

چربی حیوانی خوب است یا بد؟

به گزارش جهان نيوز، در گذشته، چربی کلمه ای نه چندان خوش نام برای سلامت کلی بدن و تنظیم وزن بود. غذاهای سرشار از چربی های حیوانی از جمله کره، خامه و گوشت های قرمز به صورت ویژه ای با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و غذاهای سرشار از کالری در ارتباط بودند.
جایگزین های این غذاها متاسفانه سالم تر نبودند  و معمولا این غذاها، از چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده ساخته شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحقیقات جدید نشان داده چربی های ترانس بدترین تاثیر را روی سلامت قلب دارند و باید محدود شوند. جایگزین کردن چربی با کربوهیدرات های ساده مانند قند نیز نشان داده آنچنان سودمند نیست. تحقیقات جدید، نگرانی ها را درباره نوع اصلی چربی های حیوانی یعنی چربی اشباع زیر سوال برده است.
چربی های اشباع با افزایش خطر بیماری های قلبی در ارتباط هستند، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که رابطه ای وجود ندارد.

بنابراین، آیا چربی های حیوانی برایمان خوب است یا بد؟
مانند همیشه جواب این سوال به سادگی گفتن خوب یا بد نیست. تمام غذاها، ترکیبی از مواد مغذی در خود دارند و چربی های حیوانی ترکیبی از چربی های اشباع و غیر اشباع هستند.
تاثیر چربی های حیوانی روی بدن به مقدار خوردنتان و اینکه باقی برنامه غذایی تان چگونه است بستگی دارد.

چربی های اشباع و سلامت قلب
برخی تحقیقات جدید، رابطه بین چربی های اشباع و سلامت قلب را زیر سوال برده اند.
برای مثال در یک بررسی که روی اطلاعات 21 تحقیق انجام شده بود مشخص شد اطلاعات دقیقی درباره اینکه چربی های اشباع با افزایش بیماری های قلبی در ارتباط است وجود ندارد.

این یعنی توصیه هایی مبنی بر کاهش مصرف چربی های اشباع که بیشتر در چربی های حیوانی وجود دارد، باید دوباره مورد بررسی قرار بگیرند.راهنماهای کنونی تغذیه همچنان روی این تاکید دارند که مصرف چربی های اشباع را کاهش دهید. تحقیقات زیادی همچنان در حال انجام است که موضوع آن ها تاثیر چربی های اشباع و چربی های حیوانی بر روی سلامت قلب است.

چربی های غیر اشباع در جایگاه چربی اشباع
با وجود اینکه نقش چربی های اشباع بر روی سلامت قلب، از آنچه قبلا تصور می شد خنثی تر است اما بدان معنا نیست که هرچقدر دلتان خواست کره و استیک بخورید.
جایگزین کردن برخی یا بیشتر چربی های اشباع با منابع چربی های غیر اشباع مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو همچنان برای بهبود سلامت توصیه می شود.جایگزین کردن چربی های اشباع با منابع کربوهیدرات سرشار از فیبر مانند میوه ها و سبزیجات، همچنان برای سلامت مفید است.

شما چه چیزی را جایگزینش می کنید؟
آنچه جایگزین چربی های اشباع می کنید اهمیت بسیار بالایی دارد. در گذشته، چربی های اشباع را مضرترین نوع چربی برای سلامت قلب می دانستند. منابع چربی های اشباع مانند کره با غذاهایی جایگزین می شدند که با روغن های هیدروژنه گیاهی ساخته شده بود و منبع چربی های ترانس به حساب می آمدند.
امروزه این را می دانیم که چربی های ترانس از چربی های اشباع برای سلامت مضرتر هستند. از این رو جایگزین کردن کره با مارگارین که از روغن های گیاهی هیدروژنه ساخته می شود قابل توصیه نیست. جایگزین کردن غذاهایی که چربی اشباع بالایی دارند با غذاهای سرشار از قند و کربوهیدرات های ساده نیز توصیه نمی شود.
برای مثال جایگزین کردن یک کوکی عادی حاوی تراشه های شکلات با نوع بدون چربی که سرشار از قند بوده مناسب به حساب می آمده است.

چربی لبنی و سلامت
در کنار گوشت، لبنیات از دیگر غذاهای حاوی چربی حیوانی است که چربی اشباع زیادی در خود دارد. لبنیات پرچرب نسبت به انواع کم چرب، کالری و چربی بیشتری دارند.
در گذشته توصیه می شد لبنیاتی مانند پنیر، شیر و ماست را از نوع کم چرب انتخاب کنید. اما تحقیقات اخیر باعث شده تغییراتی در این توصیه ایجاد شود.

برای مثال در سال 2017، در یک بررسی که روی اطلاعات 29 تحقیق انجام گرفت مشخص شد مصرف لبنیات هیچ گونه تاثیر مضری روی سلامت قلب ندارد.
تحقیقات همچنین نشان داده اند مصرف لبنیات پرچرب، ارتباطی با چاقی ندارند. در واقع لبنیات پرچرب می تواند در یک برنامه غذایی متعادل حضور داشته و تاثیری معکوس روی چاقی داشته باشد.

شما چقدر می خورید؟
با اینکه تحقیقات جدید، توصیه های گذشته را تغییر داده است اما بدان معنا نیست که هرچقدر کره و گوشت و لبنیات دوست داشتید بخورید.

بسیار مهم است بدانید این غذاها را همچنان باید به صورت متعادل و قسمتی از یک برنامه غذایی سالم مصرف کنید. استفاده از یک برنامه غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات همچنان توصیه می شود.می توانید چربی های حیوانی را به عنوان بخشی از برنامه غذایی خود و برای بهبود سلامت، مورد استفاده قرار دهید.
منبع: سایت دکتر کرمانی    
     

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۱۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ غذای برتر لاغر شوید!

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: زمانی که صحبت از کاهش وزن می‌شود، انتخاب وعده‌های غذایی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. گنجاندن گزینه‌های غنی از مواد مغذی و رضایت بخش در رژیم غذایی روزانه می‌تواند از اهداف کاهش چربی حمایت کند و در عین حال غذای خوشمزه و دلپذیری به شما ارائه دهد.

در این مطلب از صبحانه‌های پر پروتئین گرفته تا ناهارهای سرشار از سبزیجات و شام‌های خوش طعم به ۴ مورد از بهترین وعده‌های غذایی برای کاهش چربی اشاره شده که هم طعم لذیذ و هم فواید تغذیه‌ای ارائه می‌دهند. با ادغام این وعده‌ها در برنامه غذایی خود، می‌توانید هوس‌ها را مدیریت کنید و برای دستیابی به اهداف کاهش وزن خود به شیوه‌ای پایدار و لذت بخش تلاش کنید.

سالادها

سالادها به دلیل کالری کم، محتوای فیبر بالا و فراوانی مواد مغذی، انتخابی عالی برای کاهش چربی هستند. آن‌ها سیری را بدون کالری اضافی ایجاد می کنند و به مهار گرسنگی و کاهش کالری دریافتی کلی کمک می‌کنند. برای تهیه سالاد، سبزی‌های برگ‌دار را مبنا قرار دهید و انواع سبزیجات رنگارنگ، پروتئین‌های بدون چربی مانند مرغ کبابی یا توفو، چربی‌های سالم مانند آووکادو یا آجیل و یک سس سبک مرکب از روغن زیتون و سرکه به آن اضافه کنید. از مواد پر کالری مانند سس‌های خامه‌ای خودداری کنید و به جای آن از گیاهان و ادویه‌های خوش طعم استفاده کنید.

تخم مرغ همزده

تخم‌مرغ‌های همزده یک انتخاب عالی برای کاهش چربی هستند، زیرا سرشار از پروتئین هستند و به افزایش سیری و کاهش هوس خوردن در طول روز کمک می‌کنند. این غذا را همچنین می‌توان به راحتی می توان با مواد مغذی مانند سبزیجات و پروتئین‌های بدون چربی ترکیب کرد و آن را به صورت یک غذای سفارشی درآورد تا ارزش غذایی آن افزایش یابد. برای تقویت ارزش غذایی، سبزیجات خرد شده مانند اسفناج، فلفل دلمه‌ای و گوجه‌فرنگی را به تخم مرغ همزده اضافه کنید تا فیبر و ویتامینهای مورد نیاز بدن نیز تامین شود. همچنین می‌توانید از پروتئین‌های بدون چربی مانند بیکن بوقلمون یا ماهی آزاد دودی برای طعم بهتر استفاده کنید. انتخاب نان تست غلات کامل یا تکه‌های آووکادو در کنار آن می‌تواند مشخصات غذایی این وعده غذایی رضایت‌بخش را بیشتر کند.

غذای سرخ شده کم کالری

غذاهای سرخ شده به دلیل تطبیق پذیری و توانایی آن‌ها در ترکیب پروتئین‌های بدون چربی و سبزیجات غنی از مواد مغذی می‌توانند مکمل مفیدی برای رژیم کاهش چربی باشند. با استفاده از حداقل روغن و پخت و پز در حرارت بالا، سرخ کردن به حفظ یکپارچگی مواد غذایی کمک می‌کند و در عین حال محتوای کالری را کم نگه می‌دارد. برای افزایش ارزش غذایی غذاهای سرخ شده، منابع پروتئین بدون چربی مانند سینه مرغ، توفو یا میگو را انتخاب کنید و سبزیجات رنگارنگ مانند بروکلی، فلفل دلمه‌ای و نخود فرنگی را به آن اضافه کنید. ترکیب غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای یا کینوا می‌تواند محتوای فیبر این غذاهای سرخ شده را بیشتر کند و سیری را تقویت کند و این نوع غذا را به گزینه‌ای رضایت‌بخش و مغذی برای مدیریت وزن تبدیل کند.

خورش‌ها و خوراک‌ها

خورش‌ها و خوراک‌ها می‌توانند مکمل مفیدی برای رژیم کاهش چربی باشند، زیرا اغلب سرشار از مواد مغذی و سیرکننده هستند و در عین حال که کالری دریافتی را کنترل می‌کنند، حس سیری نیز ایجاد می‌کنند. خورش‌ها و خوراک‌ها از اصلی ترین غذاهای سنتی ما ایرانی‌ها نیز هستند که می‌توان آن‌ها را در زمره گزینه‌های مناسب غذایی برای کاهش وزن قرار داد. برای لذت بردن از چنین غذاهایی آبگوشت خانگی تهیه شده از استخوان یا سبزیجات را انتخاب کنید تا بتوانید به آن عمق طعم و مواد مغذی ضروری را اضافه کنید. ترکیب غلات کامل مانند جو یا کینوا می‌تواند محتوای فیبر را افزایش دهد و احساس سیری را تقویت کند.

بیشتر بخوانید:

با این شیوه ۵۵۰ کالری در روز کم کنید | توصیه متخصصان درباره شیوه‌های کاهش وزن

هشدار درباره رژیم‌های غذایی خودسرانه | اما رژیم های لاغری جدید و فستینگ علمی‌اند؟

کد خبر 850446 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خواص مواد غذایی چاقی سلامت مواد غذایی خبر مهم رژیم غذایی پزشکی

دیگر خبرها

  • ۴ غذای برتر لاغر شوید!
  • سه ماده موثر در حفاظت از کبد چرب در این گیاه وجود دارد
  • ۷ ادویه که چربی هایتان را مثل کوره می‌سوزاند
  • اگر با شکم خالی میوه بخوریم چه می‌شود؟
  • بهترین راه تشخیص کبد چرب | راه‌های پیشگیری از ابتلا به کبد چرب را بشناسید
  • فواید شگفت انگیز خوردن عسل قبل از خواب
  • فواید فوق‌العاده این ویتامین‌ها را بدانید
  • عشایر لرستان سالانه ۱۷ تن روغن حیوانی تولید می‌کنند
  • انسولین با کمک فناوری نانو خوراکی می‌شود
  • ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند