Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر طیبی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی برای رفع نیازهای واقعی و مشکلات جامعه شکل گرفته است، به نگاه ماموریت محور این نهاد اشاره کرد و خواستار واگذاری ماموریت‎‎های کلان نظام به جهاددانشگاهی و اهتمام مسئولان سازمان برنامه و بودجه به درخواست های این نهاد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی در دومین روز از گردهمایی معاونین پژوهشی جهاددانشگاهی‎‎های سراسر کشور در یزد اظهار کرد: جهاددانشگاهی نهادی عمومی و غیردولتی زیرنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی و به تعبیر مقام معظم رهبری از مولودهای مبارک انقلاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این نهاد بر مبنای رفع نیازهای واقعی و مشکلات جامعه، ایجاد دانش و فناوری و تجاری‌سازی، ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و مورد نیاز آن در راستای تحقق الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت دانش بنیان شکل گرفته است.

طیبی با اشاره به سند جایگاه جهاد دانشگاهی در چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: جهاد دانشگاهی در این چشم انداز باید نهادی انقلابی با هویت اسلامی، بر خوردار از منابع انسانی متعهد و کارآمد، الهام بخش و موثر در کشور، پیشگام در توسعه علم، فناوری و فرهنگ با تعامل سازنده در عرصه ملی و  بین المللی باشد.

وی با بیان این که تنها 20 درصد از منابع مالی جهاد از بودجه‎‎های عمومی کشور تامین می‎‎شود، گفت: 80 درصد بودجه سالانه جهاددانشگاهی از محل فروش خدمات و قراردادهای پژوهشی تامین می‎‎شود.

رییس جهاد دانشگاهی گفت: این نهاد در حال حاضر علاوه بر دفتر مرکزی دارای 43 واحد جهاد دانشگاهی است که 13 واحد آن در شهر تهران و 30 واحد در مراکز استان‌ها استقرار دارند. همچنین تعداد 3 پژوهشگاه و 24 پژوهشکده، 27 سازمان، مرکز ، مؤسسه و شرکت به ثبت رسیده، یک مجتمع تحقیقاتی و 2 پارک علم و فناوری نیز تحت پوشش این نهاد فعالیت دارند.

وی در ادامه به معرفی و خلاصه‌ای از اهم فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و اشتغال پرداخت و گفت: جهاددانشگاهی در بخش آموزش عالی سه دانشگاه و شش موسسه آموزش عالی و در بخش آموزش‎‎های کوتاه مدت با داشتن مراکز متعدد در کشور به عنوان یک برند شناخته می‎‎شود.

دکتر طیبی همچنین به فعالیت خبرگزاری شامل ایسنا، ایکنا و سینا در زیرمجموعه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی نیز اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح پیشرفت‌های فناوری جهاددانشگاهی در حوزههای مختلف پرداخت و به عنوان نمونه به ساخت ups‌های صنعتی، سیستم برق و کنترل دکل‎های حفاری، انتقال قدرت در ولتاژهای بالا، نمک زدایی از نفت خام، ساخت دکل‎‎ها و مته‎‎های حفاری، ساخت فرستنده‎‎های مختلف از جمله ساخت فرستنده تلویزیونی دیجیتال روستایی، ساخت فیلترها و نیز اقدامات صورت گرفته در حوزه پزشکی بالاخص همانندسازی، سلول درمانی و درمان سرطان پستان در زنان و غیره اشاره کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تاکید بر نگاه ماموریت محوری جهاددانشگاهی در کنار فعالیت‎‎ها عرضه محور، گفت: در برنامه ششم جهاددانشگاهی تلاش شده تا همه واحدهای جهاددانشگاهی براساس نیازهای ملی و مزیت‎‎های بومی کارهای شاخص و مستعد قطب شدن در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت کنند.

وی یکی از مهمترین مشکلات تحقق این برنامه را تامین منابع مالی دانست و خواستار اهتمام مسئولان سازمان برنامه و بودجه به درخواست جهادانشگاهی مبنی بر استانی شدن بودجه تجهیزاتی و تملکی جهاددانشگاهی شد تا استانداران بتوانند به طور قانونی به واحدهای جهاددانشگاهی در استان‌هایشان کمک کنند.

طیبی همچنین از دولتمردان خواست تا ماموریت‎‎های کلان نظام را براساس توانمندی‎‎های جهاددانشگاهی به این نهاد واگذار کنند.

به گفته وی، البته در همین راستا هفت ماموریت در شورای راهبردی نقشه جامع علمی کشور به جهاددانشگاهی واگذار شده که از جمله آنها مدیریت انتقال و توسعه فناوری در طرح‎‎های توسعه ‎‎ ای و عمرانی با استفاده از ظرفیت‎‎ شرکت‎های بزرگ صنعتی و دانش بنیان با حمایت‎‎های مراجع ذیربط، ایجاد نهاد پژوهش و فناوری ملی برای اجرای طرح‏‏های کلان ملی و  پژوهشی و نیز مشارکت در توسعه آموزش‎‎های تخصصی نوین و مهارت‌های پیشرفته در سطح ملی و بین المللی و غیره را بیان کرد.

طیبی در پایان به اولویت‎‎های جهاددانشگاهی در حوزه توسعه فناوری حمل و نقل ریلی و تامین آب شیرین‌ها در کشور که با خرید 85 درصد دانش خارجی در بخش ریلی و 75 درصد فناوری خارج کشور در حوزه آب شیرین‎‎کن‎‎ها انجام خواهد شد، اشاره و خواستار اجرایی شدن ماموریت‎‎های محوله به این نهاد با حمایت‎‎های سازمان برنامه و بودجه شد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۳۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی»

به گزارش جماران؛ به نقل از ایسنا، پس از دعوت چین از جناح‌های فلسطینی برای حضور در نشستی تحت عنوان «آشتی ملی»، جنبش مقاومت اسلامی حماس موافقت خود را با این دعوت اعلام کرد.

یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس به شبکه المیادین اعلام کرد که این جنبش با دعوت چین از همه جناح‌های فلسطینی برای حضور در نشستی تحت عنوان «آشتی ملی» موافقت کرده است.

پس از آنکه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در ۱۸ آوریل گفت که ایالات متحده باید از قطعنامه سازمان ملل برای آتش‌بس در نوار غزه حمایت کند، مقامات چینی به طور فزاینده‌ای به تجاوزات مداوم اشغالگران به نوار غزه پرداخته‌اند.

وزیر خارجه چین با تکرار درخواست‌های پکن برای «آتش‌بس فوری»، جنگ اسرائیل علیه غزه را «تراژدی برای بشریت و ننگ تمدن» توصیف کرد.

در ماه مارس گذشته، ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد بر لزوم توقف حمله به غزه و توقف آسیب‌های وارده به غیرنظامیان تاکید کرد.

وی خواستار «لزوم رفع محاصره تحمیلی غزه و برداشتن موانع ورود اقلام بشردوستانه و اطمینان از ورود آنها به مقدار کافی به غزه» شد.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز خواستار برگزاری «کنفرانس بین‌المللی صلح برای حل مناقشه» شد.

دیگر خبرها

  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • گامِ مهم «جهاددانشگاهی» برای رشد اقتصادی کرمانشاه
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • تحول در بودجه تولید با شاخص‌های کیفی
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • موافقت حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی»
  • جزییات بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه
  • گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات