Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- ایرنا- مراسم یادمان قربانیان سوانح رانندگی روز چهارشنبه با حضور مسئولان انتظامی، قضایی و حمل و نقل خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

فرمانده پلیس راه خراسان رضوی در این مراسم گفت: طی پنج سال گذشته پنج هزارو 132 نفر در سوانح رانندگی این استان جان باخته و 26 هزار651 نفر مجروح شده اند. پارسال نیز هزار و 145 نفر در این سوانح کشته شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرهنگ هادی امیدوار افزود: با توجه به حجم بالای ترافیک، افزایش 10 درصدی رفت و آمدهای جاده ای خراسان رضوی با 100 میلیون رفت و آمد خودروها از نظر سوانح رانندگی وضع بسیار بدی ندارد.
وی ادامه داد: از علل آشکار تصادفات شامل عوامل محیطی، انسانی، راه و وسیله نقلیه بسیار صحبت شده اما به علل پنهان آن توجه نمی شود. نخستین علت پنهان ضعف در آموزش است. این نوع آموزش در کشور ما ضعیف و غلط است و باید در مقاطع مختلف تحصیلی واحدهای درسی برای آموزش مسائل مربوط قوانین وراهنمایی و رانندگی اختصاص یابد.
فرمانده پلیس راه خراسان رضوی گفت: دیگر عامل پنهان، سرنشینان داخل خودرو و ایجاد مزاحمت آنان برای رانندگان است. جریان ترافیک و فرهنگ ترافیک نیز عوامل دیگری هستند که جریان ترافیک را به خطا می برد.
وی همچنین 'موبایل' را سرطان رانندگی توصیف و بیان کرد: علت اینکه تلفات رانندگی در کشور طی چند سال از 28 به 16 هزار نفر کاهش یافت مربوط به فرهنگ سازی نبود بلکه به دلیل تغییر قانون و تبدیل جریمه پنج هزار تومانی مکالمه با تافن همراه حین رانندگی به 100 هزار تومان در سالهای 90 تا 91 بود.
سرهنگ امیدوار افزود: در جاده سرخس - مشهد دوربینهای ثبت سرعت ماهانه 80 تا 90 مورد سرعت بالای 160 کیلومتر ثبت می کردند اما هم اکنون که با استفاده از این دوربینها اعمال قانون می شود تخلف سرعت به 2 مورد کاهش یافته و همین موارد تخلف هم مربوط به افراد غیربومی است که از وجود دوربینها در این جاده محور بی اطلاع هستند.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: ما مسئولان نمی توانیم در حوزه تصادفات جاده ای ادعای موفقیت کنیم زیرا همه خیابانها رنگین به خون شهروندان است.
هادی شریعت یار از نحوه رانندگی در مشهد انتقاد و بیان کرد: تصادفاتی که در این شهر رخ می دهد اصولا فاقد پیچیدگی هستند. خودروها با سرعت پائین در خیابانها حوادث مرگبار می آفرینند و هر کسی می تواند مقصر را در آنها تشخیص دهد.
رئیس کمیته پیشگیری از تصادفات استان خراسان رضوی ادامه داد: قانون تخلفات رانندگی یک قانون عام و برای سواره و پیاده است. نمی شود وسائل نقلیه، راههای استاندارد یا حتی غیراستاندارد داشته باشیم اما دیگر زیرساختها، ابزارها و فرهنگ سازی را در جامعه فراهم نکنیم و در حقیقت جامعه ای کاریکاتوری بسازیم.
وی گفت: قانون تخلفات رانندگی موجود ناقص و معلوم نیست اصلا چه کسی آن را نوشته است. به جز چند مورد مواد قانونی خوب ،این قوانین نه به روز است و نه قابل اجرا لذا باید به دنبال اصلاح آن باشیم.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی هم در این همایش گفت: سوانح جاده ای به دلیل اینکه همه جامعه را درگیر می کند به چالش نظام تبدیل شده است. با سالانه حدود 16 هزار نفر تلفات رانندگی، نیروی فعال کشور را به راحتی از دست می دهیم.
جواد وحدتی فرد به هزینه های سرسام آور ناشی از تصادفات از جمله درمان، بیمه، تربیت نیروی انسانی و خسارات آن اشاره و بیان کرد: بر اساس برنامه های بالادستی توسعه این سوانح مانع دستیابی به شاخصهای در نظر گرفته شده می شود لذا کاهش تصادفات نیازمند اقدام جدی مسئولان است.
وی قوانین تخلفات رانندگی را ضعیف و ناکارآمد توصیف و بیان کرد: 75 درصد عوامل تصادفات رانندگی رفتاری است لذا باید به سمت تغییر رفتارها رفت. برخی رفتارها با اصلاح ساختار انجام می شود همچنان که صف طولانی مقابل باجه های بانک در20 سال گذشته با استفاده از دستگاه نوبت دهی از بین رفت و موجب تغییر رفتار مردم شد.
عضو هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی جاده ها نیز در این همایش گفت: امروز کشور داغدار وقوع زلزله کرمانشاه است اما سوانح جاده ای به عنوان یک واقعه غیرطبیعی و قابل پیشگیری در عرض یک هفته به اندازه زلزله غرب کشور تلفات انسانی می گیرد.
محمدقاسم پورتقی افزود: سفرها در ایران بیشتر از طریق جاده انجام می شود لذا باید برای تامین ایمنی بیشتر به ریل راه آهن منتقل شود. به این منظور نیازمند توسعه خطوط ریلی هستیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این همایش به وقوع تصادفات متعدد در معابر شهری و بین شهری خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: نه می توان راه و نه سفر را برای کاهش تلفات جاده ای حذف کرد لذا مجبور به اجرای استانداردها در این خصوص هستیم.
وحید برکچی افزود: بر اساس اعلام مراکز پژوهشی وزارت راه هزینه ناشی از تصادفات رانندگی در ایران معادل هفت درصد تولید ناخالص ملی است که ایران را در بین 10 کشور نخست جهان در این زمینه قرارداده است.
وی ایمنی جاده های خراسان رضوی را نامناسب توصیف و بیان کرد: اقدامات متعدد شهرداری مشهد در ایجاد زیرساختهای مناسب و تمهیدات ایمنی در محورهای شهری در سالهای گذشته نتیجه داده است بگونه ای که در سال 84 تعداد تلفات رانندگی در مشهد 484 نفر بود اما با اقدامات صورت گرفته در سال 95 به 255 مورد رسید.
خراسان رضوی 20 هزار و 574 کیلومتر راه دارد که شش هزار و 422 کیلومتر آن بین شهری و 14 هزار و 152 کیلومتر راه روستایی است.
خبرنگار: ناصراسدزاده هروی **انتشار: حسین کریم زاده
3221/1858

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۴۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به مناسبت روز جهانی مطبوعات، در دویست و ششمین برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با همکاری مرکز اسناد اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد از روزنامه ادب قدیمی‌ترین روزنامه مشهد در گنجینه رضوی رونمایی کرد. 

 رئیس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی، در این مراسم که در محل سالن شورای شهرداری مرکزی مشهد برگزار شد، سابقه چاپ مطبوعات در مشهد را بیش از یک قرن عنوان کرد که طی آن صد‌ها روزنامه و مجله منتشر شده اند.
ابراهیم حافظی، روزنامه‌نگاری مشهد را مرهون ادیب اللممالک فراهانی، موسس روزنامه ادب خواند که در سال ۱۳۱۸ به تاسیس آن اقدام کرد. 
 

ادب، روزنامه مردمی
حافظی افزود: در فضایی که روس و انگلیس بر شهر سلطه داشتند و حاکمان محلی نیز با پرداخت پول بیشتر به‌دربار، حکومت را به‌دست می‌گرفتند، ادیب اقدام به تاسیس روزنامه کرد.
وی انتشار روزنامه ادب را مروج روزنامه‌خوانی، افزایش جمعیت روزنامه خوان، مشوق زنان در روزنامه خوانی و فرصتی برای بیان نظرات، گلایه‌ها و پیشنهادات دانست که زمینه ورورد شاعران و ادیبان را به روزنامه نگاری فراهم کرد. 
میهن پرستی، مبارزه با خرافات، سوادآموزی، توجه به ادبیات از جنبه نظم و نثر، میزان توجه به مشهد و آستان قدس، مقایسه دارا و ندار، مخالفت با طب سنتی، مشوق بودن برای کار‌های عام المنفعه، تبلیغ دین از موضوعات این روزنامه بود که حافظی به آن اشاره کرد. 
وی، اظهار کرد: روزنامه ادب چاپ مشهد از اواسط حکومت مظفرالدین شاه قاجار که شاهزاده رکن‌الدوله والی خراسان بود با چاپ سنگی و به صورت هفتگی منتشر شد و طی مدت ۳ سال ۱۱۰ شماره از آن به چاپ رسید. 
 

روزنامه ادب
اثری که در این مراسم رونمایی شد، حاوی دوره کامل روزنامه ادب چاپ شده در مشهد طی سال‌های ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۰ قمری است و علاوه بر آن فهرست مندرجات بعلاوه مقدمه‌ای در معرفی توصیفی روزنامه ادب و همچنین نمایه کامل روزنامه تهیه و ارائه شده است.
دوره کامل روزنامه ادب در سال ۱۳۴۲ قمری توسط عبدالعلی اوکتایی رئیس وقت کتابخانه آستان مقدس شده است.
ویژگی ممتاز روزنامه ادب مشهد، تصویر و کاریکاتور‌هایی است که از سال سوم به آن ورود کرده است.
تعداد ۱۱۷۷ عنوان (خبر، مقاله، اعلان) جزء فهرست مندرجات روزنامه است. محتوای کلی روزنامه را اخبار خارجه، سرمقاله‌های تحلیلی، اخبار شهرستان‌های ایران و خراسان و اعلان‌ها تشکیل می‌دهد.

دیگر خبرها

  • سوانح جاده‌ای در خراسان رضوی یک کشته و ۲۱ مصدوم برجا گذاشت
  • افتتاح نخستین کانون بازنشستگان ثبت اسناد و املاک کشور در مشهد
  • چه کسانی می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات شرکت کنند؟
  • هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • سفر سردار رادان به خراسان رضوی به دعوت مردم متدین مشهد
  • آیین «زنگ سپاس معلم» در مشهد برگزار شد
  • سوانح رانندگی در مشهد یک کشته و ۶۵ مصدوم بر جای گذاشت
  • استان خراسان رضوی گرم می‌شود
  • سوانح رانندگی در مشهد یک کشته و ۶۵ مصدوم بر جا گذاشت