Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نظر می‌رسد دولتی‌ها یا اطلاعی از حجم کالای قاچاق از مبادی رسمی و گمرکات کشور ندارند، یا سعی دارند فضا را طور دیگری ترسیم کنند تا زیر بار بی‌کفایتی خود نروند.به گزارش بلاغ،سرویس اقتصاد مشرق - بیستم آبان ماه بود که مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی در دیدار با دبیر کل سازمان جهانی گمرک در پاسخ به این سوال که چرا همچنان شاهد قاچاق کالا از مبادی رسمی هستیم؟ گفت:«ما از مبادی رسمی قاچاق نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

اما خبر کشف و شناسایی ۱۱۲۸ کانتینر کالای قاچاق از گمرک به ارزش تقریبی ۱۰۰ میلیارد تومان، توسط سربازان گمنام امام زمان(عج)، تنها سه روز بعد از ادعای وزیر اقتصاد و امور دارایی، اظهارات وی در خصوص نبود قاچاق در مبادی رسمی و گمرکات کشور را نقض کرد. بخشی از این کانیتنرهای کشف شده و شناسایی کالاهای قاچاق مربوط به گمرک شهید رجایی در بندرعباس است.

ادعای کرباسیان در حالی مطرح می‌شود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس، برای بررسی صحت و سقم موضوع قاچاق از مبادی رسمی و گمرکات می‌توان تنها با یک بازدید کوتاه از گمرکات این امر را قطعی دانست.

بر اساس آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق ارز در پایان سال ۹۵رقم کل قاچاق ۱۲.۶ میلیارد دلار اعلام شد، به غیر از قاچاق از طریق مسافری، کوله بری و ته لنجی حدود ۵.۱ میلیارد دلار قاچاق از طریق گمرک و مناطق آزاد صورت گرفته است. این میزان قاچاق حدود ۴۲ درصد از کل قاچاق براوردی در سال ۹۵ را شامل می‌شود. هرچند در آمار ستاد به صراحت تفکیکی در خصوص قاچاق از گمرک و مناطق آزاد انجام شده اما چندی قبل سخنگوی پیشین ستاد مبارزه با قاچاق کالا صراحتا  وجود بیش از ۳ میلیارد دلار قاچاق از گمرکات مطرح کرده بود.

 در همین رابطه سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نادیده گرفتن این موضوع توسط وزیر اقتصاد را ناشی از این می‌داند که شاید کرباسیان نمی‌خواهد موضوع قاچاق از گمرکات را قبول کند و به اصطلاح بگوید «ماست من ترش» است!

*کارشناسان درخصوص واردات کالای قاچاق چه نظری دارند؟

همچنین محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز در تیر ماه امسال در خصوص درصد ورودی کالای قاچاق به کشور گفته بود:

«فرض ما این است که میزان ورود کالای قاچاق به کشور بجای ۲۲ میلیارد دلار، ۱۲ میلیارد دلار است که از این میزان سهم قاچاق پوشاک به کشور ۷ میلیارد دلار برآورد شده که عمدتا کوله‌بران این حجم از کالای قاچاق را به داخل کشور وارد می‌کنند»؛ حال جای سوال است که اگر دولت فقط برای همین کوله‌بران اشتغالزایی ایجاد می‌کرد؛ آیا نمی‌توانستیم که از این حجم بالای کالای قاچاق به کشور جلوگیری کنیم؟

دهقان در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه براساس برآوردها ۸۰ درصد کالاهای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می شود، افزود: «تعدد گمرک خود مبدا فساد است».

وی همچنین در خصوص نقش گمرک در ورود کالاهای قاچاق به کشور اظهارکرد: «وجود بیش از ۱۶۰ واحد گمرکی در کشور چه لزومی دارد؟ برخی از آنها خود رسماً وارد کننده کالای قاچاق به کشور هستند و برخی هم با قاچاقچیان هم دست شده اند».

در همین رابطه محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، دیگر نماینده مجلسی بود که شانزدهم فروردین ماه سال جاری، از  آمار ۷۰ درصدی قاچاق از مبادی رسمی و گمرکات، خبر داد و درباره آمار آن گفتته بود:

«برآوردها حاکی از آن است که سالانه حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار حجم کالای قاچاق به کشور است که ۷۰ درصد آن از مبادی رسمی کشور صورت می گیرد».

سردار سیدمجید میراحمدی جانشین معاونت اطلاعات و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح نیز با بیان این که ۶۰ درصد از قاچاق کالای کشور از مبادی رسمی انجام می‌شود، گفت:

«مبارزه با قاچاق به افراد پاک دست و با صلاحیت نیازمند است، در بحث مبارزه با قاچاق کالا برخی فشارهای پنهان بر مسئولان و سربازان این امر را شاهد هستیم».

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در مهرماه امسال، با اشاره به اینکه زمانی که درمورد کالای قاچاق صحبت میکنیم افراد تصور می‌کنند این کالاها از طریق مسیر کوه و کویر وارد کشور می‌شود، گفت:

«۵۰ درصد واردات کالای قاچاق از مبادی رسمی و گمرک وارد کشور شده است».


همچنین حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در تیرماه سال جاری از آمار ۷۰ درصدی قاچاق از مبادی رسمی و گمرکات کشور خبر داد. امیر خجسته رئیس کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز خرداد ماه ۹۶ درباره آمار ورود کالای قاچاق به داخل اظهار کرد: «۳ هزار و ۳۰۰ کانتینر کالای قاچاق وارد کشور می شود».

مرداد سال جاری نیز، خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا با تایید ورود کالای قاچاق از مبادی رسمی گفته بود کمی بیشتر از ۳۰ درصد از کالای قاچاق در سال ۹۵ از مبادی اصلی بوده که حدود ۴میلیارد دلار است.

نکته جالب توجه آنکه فرود عسگری رئیس کل گمرک آبان ماه امسال برخلاف اظهارات دکتر کرباسیان  گفته بود:

پیش‌بینی سال گذشته ستاد  ۹۰۰ میلیون دلار قاچاق کالا  از گمرک بوده است.

یک مقام مسئول در گمرک معتقد است اشاره وزیر اقتصاد به محدود شدن حداکثری قاچاق از گمرک در سال جاری می‌باشد، به هر حال برای اثبات این مدعا نیز باید منتظر شکل گیری تیم جدید در ستاد مبارزه با قاچاق، تعیین سخنگو و اظهار نظر رسمی مقامات این ستاد بود.

بی‌اطلاعی مسئولان از حجم کالای قاچاق

 با توجه به اظهارات اخیر کرباسیان وزیر اموراقتصاد و دارایی و شناسایی کانتینرهای قاچاق توسط وزارت اطلاعات، همچنین آمار و ارقام ارائه شده توسط مسئولان و کارشناسان در حوزه واردات کالای قاچاق، به نظر می رسد دولتی ها یا اطلاعی از حجم کالای قاچاق در مبادی رسمی و گمرکات کشور ندارند، یا سعی دارند فضا را طور دیگری ترسیم کنند که بار این حجم قاچاق از گمرکات را برعهده نگیرد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۷۶۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟

سید روح اله لطیفی، همزمان با دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا، اظهار داشت: قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است.

به گزارش ایرنا، لطیفی افزود: ایران می‌تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی، فنّاوری و مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی، سرمایه‌گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن، سد، راه‌سازی و پروژه‌های عمرانی، اورهال کردن پالایشگاه‌ها، استخراج گاز، بازار مصرف مناسب مواد غذایی و محصولات صنعتی، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی همراه با توانمندی کشورمان در صادرات خدمات فنی و مهندسی در این قاره فرصت‌ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توأمان کشورمان و کشور‌های آفریقایی حضور پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق، غرب، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره، مقصد صادرات کالا‌های ایرانی به صورت مستقیم بودند.

لطیفی گفت: با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال‌های گذشته، شاهد افزایش صادرات به کشور‌های الجزایر، مصر، لیبی، تونس، جیبوتی و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل و نقل در دریای سرخ بودیم.
وی در خصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالا‌های ایرانی به صورت مستقیم به این قاره بودند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت بیان داشت: ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی، شامل کود اوره، قیر، گاز مایع و انواع روغن‌های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات کشورمان را محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است. مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع فرش و کف‌پوش، شوینده‌ها و لوازم بهداشتی، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی، قطعات خودرو، لاستیک، مواد معدنی، لوازم الکتریکی، لوستر، مبلمان و اسباب‌بازی از دیگر کالا‌های صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند.

لطیفی در خصوص واردات از قاره آفریقا، توضیح داد: در سال گذشته ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران بودند که آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار، غنا ۱۲ میلیون دلار، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار، کنیا ۹.۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشور‌های قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.

وی گفت: ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی مانند چای، ذرت، قهوه، توتون، حبوبات، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز، سنگ و خاک روی، کنسانتره گروم، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتاً روغن صنعتی و گریس، انواع تسمه، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا تاکید کرد: عدم شناخت ظرفیت‌ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل نقل ارزان، مستمر و فراگیر و موانع جابه‌جایی مستقیم ارز و پول، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت‌ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

دیگر خبرها

  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک + اسامی
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک / یک میلیارد دلار برای مدیران خودرو! + اسامی
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • مبادله تجاری ۱۱ میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان
  • تجارت ۵ میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!