Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه‌ الأخبار لبنان در یادداشتی به چرایی حملات رسانه‌ای و سیاست‌های خصمانه‌ای اخیر عربستان سعودی علیه ایران پرداخت.

در ابتدای این یادداشت به تشدید تنش‌های اخیر عربستان علیه ایران اشاره شده و آمده است که این تنش‌ها از عدم نشأت نگرفته بلکه این هیجان و هیستری عربستان مسبوق به تلاش‌های پشت پرده، به منظور گرد آمدن ریاض و تهران دور یک میز مذاکره بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه به سفر اخیر ملک سلمان، پادشاه عربستان به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور در مسکو اشاره می‌کند و می‌نویسد که پادشاه عربستان طی این سفر، از پوتین می‌خواهد برای باز شدن باب گفت‌وگو بین ایران و عربستان وساطت کند.

الأخبار می‌نویسد، ملک سلمان فکر نمی‌کرد که این پیشنهاد از طرف ایران رد شود؛ چرا که از نظر وی بعید بود که تهران به دلیل دو واقعیت عمده پیشنهاد گفت‌وگو را رد کند؛ نخست اینکه ایران همیشه چه به صورت علنی و چه مخفیانه، بر خلاف عربستانی‌ها که همیشه مخالف گفت‌وگو با ایرانی‌ها بودند، از گفت‌وگو با ریاض سخن گفته‌اند و دوم اینکه واسطه‌ای که ملک سلمان به دقت برای اینکار انتخاب کرده بود، مورد اعتمادترین متحد ایران بوده و در کنار آن، در بسیاری از جنگ های دیپلماسی و نظامی ورود کرده است.

این یادداشت به سفر اخیر پوتین به ایران و دیدار وی با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور ایران اشاره می‌کند که رئیس جمهور روسیه در این سفر پیشنهاد پادشاه عربستان را مطرح می‌کند.

براین اساس، تهران معتقد بود که پیشنهاد طرف عربستان نقاط ضعف بسیاری دارد و همین مسئله کافی بود که با آن اعلام مخالفت کند.

روزنامه الاخبار لبنان بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارد، می‌نویسد اصلی‌ترین اشکال پیشنهاد سعودی‌های از نظر ایران این بود که این پیشنهاد گفت‌وگو با ایران را به این مسئله محدوده کرده است که برای اعمال فشار به یمنی‌ها تمرکز داشته است تا از این رهگذر، آن‌ها را به پذیرش نتیجه‌ای که در آن عربستان پیروز میدان باشد، سوق دهد.

گذشته از این، پیشنهاد سعودی‌ها شامل وعده‌هایی مانند پیشنهاد بازگشایی گذرگاه‌های مرزی زمینی، دریایی و هوایی در یمن همزمان با اعلام دستیابی به توافق در این کشور بود.

با این حال، این «پیشنهاد خلاصه» عربستان به تعبیر الأخبار، دارای بندهای تکراریی جهت گفت‌وگو، مانند «دولت توافق»، «شورای ریاستی» و «دوره انتقالی» بود که منجر به برگزاری انتخابات و انتخاب ریئس جمهور می‌شد و در همان حین، تحرکات انصار الله و سلاح آن‌ها در صنعاء، تعز و الحُدیده را محدود می‌کرد.

به نوشته الاخبار، ایران با درخواست عربستان مخالفت می‌کند و همین مخالفت کافی بود که این کشور، وزرای خارجه اتحادیه عرب را جمع کرده تا علیه تهران بیانیه صادر کنند.

بیانیه اتحادیه عرب که نشان از عربستان از اقدامات ایران در منطقه داشت، بر روی موشکی یمنی‌ تمرکز کرده بود که به سمت فرودگاه ملک خالد ریاض شلیک شد و عربستان، آن را «دشمنی آشکار ایران علیه عربستان و تهدید امنیت ملی عربی» خواند.

در بخش دیگری از این یادداشت، به فاصله زمانی بین سفر ملک سلمان به مسکو و سفر پوتین به ایران (از 13 مهر تا 10 آبان) جهت در جریان گذاشتن تهران از پیشنهاد سعودی‌ها اشاره شده است که طی این مدت عربستان خود را برای بعد از این تاریخ آماده می‌کرد. تهران، همه تحولاتی را که بعد از این تاریخ ثبت شده است، اشارات اضافی به عمق بحرانی می‌دانست که عربستان در آن سردرگم شده است.

بر اساس این یادداشت، ایران معتقد است که عربستان سعودی پیشتر مراحل زیادی را از دست داده است که طی آن، فرصت‌ قبول پیشنهادهای مشابه در دست‌رس وجود داشته است. ولی الآن بر این باور است که «همسایه لج‌ بازش به نردبانی نیاز دارد که تا به وسیله همین نردبان، از بالای درختی که در یمن از آن بالا رفته‌ است، پایین بیاید».

تهران همچنین معتقد است، همان طور که عربستان پیشنهاد خود را محدود به یمن کند، عاقلانه نیست، به همین مقدار هم، رضایت به کمتر از یک گفت‌وگوی کامل و جامع از سوی تهران، غیر منطقی است.

به رغم همه این موارد، تهران اصرار دارد که هر گونه تصمیم در ارتباط با اوضاع داخلی یمن منحصرا در دستان متحدانش باشد و اظهارات اخیر سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران که گفته بود «کمک‌های ایران به یمن، در حد مستشاری و معنوی است»، بهانه‌ها را از دست ریاض گرفت. در نتیجه، سروصدایی که عربستان سعودی در ارتباط با پرونده یمن ایجاد کرده، از نظر تهران بی‌ربط به تلاش‌های «حاکمان جدید ریاض» برای ایجاد برون‌رفت آبرومندانه از باتلاق یمن نیست.

در پایان این یادداشت آمده است، ادامه فرو رفتن عربستان در باتلاق یمن، همزمان با نمایش موشک‌های بلند برد از سوی انصارالله بسیار خطرناک شده است و از جمله پیام‌های تهران به ریاض در پاسخ به پیشنهاد عربستان، این بوده است که هر گفت‌وگویی در یمن باید شروط یمنی‌های مقاومت کننده در صنعاء، تعز و الحدیده را برآورده کند و تهران برای خرده گفت‌وگو در مورد همهپرونده‌ها و آن هم یکجا هیچ عجله‌ای ندارد.

منبع: فارس

302

ایران عربستان ریاض یمن الاخبار

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۷۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا

دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا با حضور روسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیایی و اتاق‌های بازرگانی ایران روز دوشنبه به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیر کشانی ضمن خوشامدگویی به مهمانان، رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیایی، اعضای هیئت‌رئیسه اتاق ایران، رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران، مسئولین کشوری و استانی که مهمان اصفهان هستند، اظهار کرد: پیش‌نیاز رشد و پیشرفت در تمام عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی و اقتصادی در هر جامعه‌ای صلح و آرامشی است که از راه گفت‌وگو بین جوامع و فرهنگ‌های مختلف محقق می‌شود.

وی اصفهان را «شهر صلح خاورمیانه» نامید و با بیان اینکه اصفهان از دیرباز محل هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین ادیان بوده است، افزود: قرن‌هاست مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان در کنار یکدیگر در اصفهان زندگی کرده و تاریخ هیچ منازعه‌ای بین ادیان را در این شهر ثبت نکرده است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ۵۶ درصد جمعیت و ۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را در اختیار دارند، تصریح کرد: این آمار و ظرفیت نشان می‌دهد که با همکاری اتاق‌های بازرگانی و همراهی دولت‌ها می‌توان امیدوار بود ملت‌های آسیایی با هم‌افزایی به توسعه همه‌جانبه دست یابند.

کشانی ادامه داد: گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت بوده و تجارت علاوه بر مبادله کالا و سرمایه، تبادلات فرهنگی را نیز به دنبال دارد بنابراین می‌تواند عاملی برای توسعه گفت‌وگو و بستری برای صلح و ثبات باشد.

وی خاطرنشان کرد: دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا با شعار «آسیایی توانمندتر و منسجم‌تر از طریق فناوری‌های نوین» امروز (۲۹ آوریل ۲۰۲۴) به‌منظور گفت‌وگو بین اتاق‌های بازرگانی کار خود را آغاز می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به برگزاری نشست رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی و نشست ارتقای سرمایه‌گذاری در آسیا در روز اول این اجلاس، تصریح کرد: در روز دوم نیز چهار میزگرد پیرامون «فناوری نو»، «گردشگری»، «امنیت غذایی و کشاورزی» و «توسعه پایدار» برگزار می‌شود که از مهمانان اجلاس برای حضور در این میزگردها و ارائه نظرات خود برای توسعه آسیا دعوت می‌کنم.

کشانی با بیان اینکه در اختتامیه نیز بیانیه و گزارش کار این اجلاس به‌عنوان سند نهایی منتشر خواهد شد، از مهمانان دعوت کرد از نمایشگاه توانمندی‌های استان اصفهان بازدید کنند. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از تلاش‌های وزارت امور خارجه در برگزاری این اجلاس و حضور مهمانان خارجی تقدیر کرد.

مجمع گفتگوی همکاری آسیاAsia Cooperation Dialogueبا هدف ارتقای همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در چاآم تایلند تأسیس شد و اکنون ۳۵ کشور در آن عضویت دارند. ایران در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ به عنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده ایران است. کشورهای بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سیریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD هستند.

کد خبر 749117

دیگر خبرها

  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با ۵ پیشنهاد ایران
  • آغاز دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • لیورپول محمد صلاح را در لیست فروش گذاشت
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد