Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-28@10:49:56 GMT

یادآوری یک وعده در آستانه جشنواره موسیقی فجر

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۹۵۴۵۵

صراط: جشنواره موسیقی فجر که در دوره سی‌ویکم با انتقادهایی روبه‌رو شد، در دوره سی‌ودوم خود نیز شاهد موج انتقادهایی از سوی برخی هنرمندان بود که به امضاء و انتشار نامه‌ای خطاب به وزیر وقت ارشاد منجر شد. با تداوم این انتقادها، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دی ماه ۱۳۹۵ در نشست «گفتمان ضرب اصول» قول برگزاری جلسه‌ای را توسط مدیرکل دفتر موسیقی وزارتخانه با منتقدان داد و گفت که اگر لازم باشد، خود او نیز جلسه‌ای را برگزار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا دو هفته پس از این جریان، در گفت‌وگو با خبرنگاران نیز اظهار شد که این جلسه برگزار شده و پس از جمع‌بندی، نتیجه آن اعلام می‌شود.

فروردین‌ماه امسال، معاون هنری با اشاره به نظرات منتقدان جشنواره موسیقی فجر و مذاکره با آن‌ها، اظهار کرد: «یک اساسنامه برای جشنواره موسیقی فجر تهیه‌ شده و به دغدغه‌هایی که بویژه جوان‌ترها در نظر دارند، در آن توجه شده است.»

علی مرادخانی در پاسخ به این پرسش که آیا این اساسنامه می‌تواند ساز و کاری را ایجاد کند که با تغییر دولت و مدیریت‌ها، خللی در روند برگزاری جشنواره به‌وجود نیاید؟ گفت: «باید این‌گونه باشد، به‌عنوان مثال ما در سال ۱۳۷۴ آیین‌نامه اجرای صحنه‌ای را نوشتیم که در هیچ دولتی تکان نخورد.»

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که با توجه به نزدیک شدن به پایان دولت یازدهم، آیا ممکن است تهیه این اساسنامه نیمه‌تمام بماند؟ تاکید کرد: «خیر؛ همه‌چیز انجام می‌شود، در واقع انجام شده است و جای نگرانی وجود ندارد.»

از طرفی فرزاد طالبی ـ مدیرکل دفتر موسیقی ـ مردادماه امسال در گفت‌وگویی از تدوین این اساسنامه خبر داد و گفت این اساسنامه مراحل تایید و تصویب خود را طی می‌کند.

در این میان حمیدرضا نوربخش که از دوره سی‌ویکم تا به حال (دوره سی‌وسوم) به عنوان مدیر جشنواره موسیقی فجر منصوب شده است، شهریورماه امسال درباره رسیدگی به انتقادهای منتقدان جشنواره سال گذشته و تدوین اساسنامه‌ای برای این جشنواره گفت: «من از چیزی خبر ندارم و این مسائل را باید از مدیرکل دفتر موسیقی بپرسید.»

او در پاسخ به این پرسش که مدیرکل دفتر موسیقی اعلام کرده اساسنامه تدوین شده، آیا چیزی به شما ابلاغ شده است؟ اظهار کرد: «من در جریان نیستم و ظاهرا باید وزیر ارشاد آن را تایید کند و بعد از طریق وزیر ابلاغ شود.»

نوربخش درباره این‌که چقدر به این اعتراض‌ها واکنش نشان داده و با منتقدان صحبت کرده است، بیان کرد: «من کاره‌ای نیستم که صحبت کنم. من صاحب جشنواره نیستم و امسال مدیر می‌شوم و سال دیگر شخص دیگری می‌آید. صاحب جشنواره‌ی موسیقی فجر، وزارت ارشاد است که باید صحبت کند. من سیاست‌گذار جشنواره نیستم، بلکه مجری هستم. چیزی در مقابل من می‌گذارند و می‌گویند طبق آن، کارتان را انجام دهید. کسانی که باید با منتقدان صحبت می‌کردند، دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت ارشاد بودند که نشستند و صحبت کردند.»

نوربخش  در پاسخ به این که آیا تا به حال از طرف وزارت ارشاد اساسنامه جشنواره موسیقی به او ابلاغ شده است یا نه؟ بیان کرد: «پیگیری اساسنامه با من نیست. من در جریان نیستم. فقط می‌دانم اساسنامه آماده شده و نزد آقای وزیر است، که در نهایت بعد از نظر وزیر در این باره به ما ابلاغ می‌شود، باید در این زمینه از دفتر وزیر ارشاد سوال کنید.»

او ادامه داد: «البته ما منتظر اساسنامه نشدیم بلکه شکلی از کار را که فکر می‌کردیم درست است انجام دادیم و طبیعتا از نقطه نظراتی هم استفاده کردیم. جشنواره در تمام این سالها بی‌ضابطه نبوده است. ممکن است این‌ها به عنوان سند ضبط نشده باشد اما در درون آن سازوکاری تعریف شده و طبق آن جلو رفته است.»

مدیر سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر تاکید کرد: «افت‌وخیز این رویداد به دلیل رویکرد مدیران و دولت‌های مختلف است. البته اگر سندی وجود داشته باشد که بتوان طبق آن عمل کرد یک حُسن است.»

در ادامه؛ آبان‌ماه امسال طالبی در پاسخ به اینکه  چرا این اساسنامه هنوز تصویب و ابلاغ نشده، گفت: «پیش‌نویس اساسنامه جشنواره موسیقی فجر طی جلسات مفصلی که با اهالی موسیقی داشتیم، مدتی است که تدوین و برای تأیید نهایی و ابلاغ برای مراجع بالاتر ارسال شده است.»

پیش‌نویس این سند ابتدا توسط دفتر موسیقی آماده و به نمایندگان منتقدان جشنواره تحویل داده شده است، در ادامه بهار امسال تیمی از منتقدان با اعمال تغییرات این اساسنامه را به دفتر موسیقی تحویل دادند اما بعد از گذشت چند ماه وزارت ارشاد هنوز نظر قطعی خود را درباره این اساسنامه اعلام نکرده است.

پیگیری این اساسنامه در برهه‌هایی به انتخابات ریاست جممهوری دوازدهم و تغییر و جایگزینی وزیر ارشاد برخورد؛ این موارد تا حدی تاخیر تصویب و اجرایی شدن این اساسنامه را می‌تواند توجیه کند اما در نهایت به نظر می‌رسد این کار برای مسوؤلان ذی‌ربط اولویت چندانی نداشته است و این اساسنامه حداقل به دوره سی‌وسوم که قرار است آخر دی‌ماه برگزار شود، خواهد نرسید.

نبود یک سند و عملکرد سلیقه‌ای یکی از موانع اصلی برای رشد یک رویداد ملی مانند جشنواره موسیقی فجر است که بیش از پیش موجب بروز اختلاف‌نظرها میان اهالی این هنر می‌شود. از این رو اهمیت و فوریت تدوین اساسنامه برای این جشنواره بر کسی پوشیده نیست. به نظر می‌رسد مسوؤلان باید هرچه سریع‌تر پاسخ شفاف‌تری نسبت به مراحل این کار ارایه دهند و با اقدام سریع‌ و دقیق در این زمینه حسن‌نیت نسبت به موسیقی و اهالی آن نشان داده شود.

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۵۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت

فراخوان این جشنواره چندی پیش ابلاغ شده بود که گروه آهوی دشت با تهیه و ارسال اثر به جمع شرکت کنندگان پیوست و با رای هیئت داوران به عنوان یکی از منتخبین موسیقی محلی ایران شناخته شد.

در دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس که تا ۹ اردیبهشت در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار می‌شود، یازده گروه منتخب موسیقی نواحی ایران شامل بندر لنگه، جزیره هرمز، اردبیل، کرمان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، گیلان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و چهار محال و بختیاری حضور دارند.

گروه موسیقی آهوی دشت با مدیریت و هنرمندی علی حسین پور متشکل از محمد حسین اعلایی فرد، علی محمودی میمند، معصومه کافی، شایسته یوسفی و مینا منگلی، ساعت ۲۰ جمعه شب گذشته با اجرای یک ساعته موسیقی در قالب آواز‌های محلی که با نواختن ساز‌های نی، دایره، سرنا، نقاره، تمبورین و چوبک همراه بود، شور و هیجان حضار را برانگیخته و موسیقی محلی شهربابک را به مردم کشورمان معرفی کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • سفر مدیر کل دفتر موسیقی به بوشهر و شیراز
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی
  • مشکلات موسیقی استان‌های فارس و بوشهر بررسی می‌شود
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • قسم به وعده‌ی صادق که قدس آزاد است
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • کدام برخورد گشت ارشاد با زنان تذکر رهبری را در پی داشت؟