Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ هفته گذشته شرایط شکننده ای در بازار پتروشیمی حاکم بود ، عقب نشینی تقاضا در گروه محصولات شیمیایی و رسیدن به کمترین حد از ابتدای سال جاری را می توان به عنوان نکته مهمی در این بازار تلقی کرد. هم اکنون حجم معامله در بازار محصولات شیمیایی در کمترین حد از ابتدای مهرماه و حجم معامله در بازار پلیمرهای بورس کالا در کمترین حد در 7 هفته اخیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر پایه این گزارش ، در هفته گذشته شاهد کاهش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا بودیم تا جایی که سومین هفته پیاپی از افت نرخ به ثبت رسید. این شرایط نشان می دهد که خریداران با یک بدبینی نسبی رو به رو هستند البته دلیل اصلی آن را باید در کاهش حجم تولید در صنایع پایین دستی به شمار آورد.

ذات رشد قیمت ها در بازار داخلی در هفته گذشته در کنار روند کاهشی و ممتد حجم معاملات در بورس کالا نشان می دهد که حتی خرید از بورس و فروش در بازار نیز از جذابیت چندانی برخوردار نیست زیرا همین فرآیند واسطه گری نگران آن است که در بازار داخلی موفق به فروش نشود.

این موارد دقیقاً نشان دهنده بدبینی در بازار است و ریشه اصلی آن را باید در ضعف نقدینگی ، کاهش حجم خرید از بازار داخلی ، مهاجرت خریداران از بازار به بورس کالا و خرید مستقیم و البته کاهش حجم تولید در صنایع تکمیلی جستجو کرد.

تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که درصورت ادامه این وضعیت شرایط جذابی پیش روی صنعت پتروشیمی ترسیم نخواهد شد.

این در حالی بود که جذابیت خرید PVC ، 0209 خطی و پلی اتیلن های ترفتالات بطری هنوز هم بالاست که نشان می دهد این بازارها به عرضه های بیشتری نیاز دارند.

در خصوص پلی پروپیلن ها اما شاهد آرامش بیشتری هستیم که نشان می دهد رشد عرضه در کنار برداشته شدن سقف مجاز نوسان قیمت ها و همچنین محدودکردن سقف خرید نتیجه مثبتی بر جای گذاشته است اگرچه نیاز به تداوم نظارت و رشد عرضه ها هنوز هم حس می شود.

بر اساس این گزارش ، بازار محصولات شیمیایی نیز همچون پلیمرها با کاهش حجم معامله رو به روبود اگرچه عقب نشینی تقاضا در این بازار برجسته تر از بازار پلیمرها خودنمایی کرده است. به نظر می رسد افزایش عرضه ترکیبات جذاب بتواند به حمایت از این بازار منجر شود.

رشد نسبی قیمت ها در بازار آزاد نزدیک به دو هفته است که میهمان این بازار بوده اگرچه در هفته گذشته از شتاب رشد قیمت ها کاسته شده و بسیاری از گریدها حتی وارد یک فاز کاهش نرخ شدند اما اکثریت بازار را با رشد قیمتی رو به رو بود.

دلیل این شرایط را می توان در خوش بینی به رشد قیمت ها در آینده ، رشد محدود تقاضا و البته کاهش حجم معاملات در بورس کالا دانست که موجب شد تا حجم تقاضا بر حجم عرضه ها برتری یابد.

این وضعیت اگرچه نشان دهنده شرایط مثبتی در بازار نیست زیرا حجم تولید در صنایع پایین دستی کاهش یافته ولی باز هم داده مثبتی برای تقویت حجم معاملات در بورس کالا به شمار می رود.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۳۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت طلا و سکه در شروع نخستین روز هفته با روند کاهشی بازگشایی شد.

براساس گزارش تجارت‌نیوز، روند قیمت در بازار طلا با کاهش چشمگیر قیمت دلار همراه شد و افت میلیونی قیمت‌ها را برای بازار فلز زرد به دنبال داشت.

روز شنبه افت قیمت دلار به همراه کاهش محدود اونس جهانی طلا، بازار طلا و سکه را یکدست نزولی کرد. این کاهش قیمت، مثقال طلا را بعد از گذشت بیش از یک ماه به کانال ۱۴ میلیونی برگرداند.

فعالان بازار طلا با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در دو روز آینده، انتظار تغییر قیمتی خاصی در طلای جهانی ندارند، اما معتقدند اگر مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز ادامه پیدا کند، باید منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا، سکه و ارز باشیم.

قیمت نقره همپای طلا ارزان شد

گفتنی است اونس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۳۳۸ دلاری در حال معامله است. اونس جهانی نقره نیز روی قیمت ۲۷ دلار و ۲۲ سنت ایستاده است. قیمت هر گرم نقره ۹۹۹ با رقم ۵۴ هزار و ۱۲۰ تومان معامله می‌شود و کاهش هزار و ۵۹۰ تومانی پیدا کرده است.

سکه بهار ۳۸ میلیونی شد

قیمت سکه امامی روز شنبه ۸ اردیبهشت بیشترین کاهش قیمت در قطعات سکه را داشت. این قطعه با کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی، به کانال ۴۱ میلیونی برگشت و روی رقم ۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی بسته شد. سکه‌ بهار با افت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی در کف کانال ۳۸ میلیونی معامله شد.

گفتنی است قیمت نیم‌سکه با کاهش ۶۰۰ هزار تومانی با رقم ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی معامله و قیمت ربع‌سکه با افت ۷۰۰ هزار تومانی روی رقم ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی بسته شد. قیمت سکه گرمی روز شنبه ۴۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و با قیمت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.

حباب سکه با افت قیمت همراه شد

قیمت طلا در اولین روز معاملاتی هفته کاهشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۳۷۸ هزار تومان کاهش داشت و یک کانال عقب‌نشینی کرد و با قیمت ۱۴ میلیون و ۸۹۳ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با افت ۸۵ هزار تومانی روی رقم سه میلیون و ۴۳۸ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز روی رقم سه میلیون و ۳۹۲ هزار تومان ایستاد.

حباب سکه روز شنبه در تمام قطعات کاهش پیدا کرد. حباب سکه امامی ۵۴۵ هزار تومان، سکه بهار ۴۷۲ هزار تومان،‌ نیم‌سکه ۲۲۳ هزار تومان، ربع‌سکه ۵۱۲ هزار تومان و سکه گرمی ۳۰۸ هزار تومان کاهش داشت.

۲۲۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900315

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • نگاه سرمایه‌گذاران به این آلت‌کوین‌ها/ پتانسیل سودآوری این رمزارزها بالا است!
  • کاهش ۲۰ هزار و ۱۴۴ واحدی شاخص کل بورس
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • شروع طوفانی معاملات برق؛ جهش ۶۸۴ میلیارد ریالی در بورس انرژی
  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا