Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@06:01:39 GMT

چگونگی خصوصی‌سازی در نظام سلامت

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۰۶۸۹۲

چگونگی خصوصی‌سازی در نظام سلامت

فعالان اقتصادی چگونگی خصوصی‌سازی در نظام سلامت کشور را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اتاق تهران، کمیسیون اقتصاد سلامت از چندی پیش پروژه مطالعاتی با موضوع خصوصی‌سازی در حوزه سلامت را طی همکاری با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز کرد و به‌دنبال آن است تا با مشارکت بخش‌خصوصی در حوزه درمان و سلامت به طرح اجرایی در این خصوص دست یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروژه مطالعاتی که درحال تکمیل شدن است به مساله خصوصی‌سازی در حوزه سلامت می‌پردازد.

این گزارش که با تمرکز بر مطالعه تطبیقی تهیه شده است، اقداماتی که در این باره در برخی کشورها صورت گرفته را مورد بررسی و واکاوی قرار داده است. در این باره، برخی اعضای کمیسیون معتقد بودند که بهتر است در کشور ما، خصوصی‌سازی بخش درمان از پاراکلینیک‌ها آغاز شود.

در این نشست، ولی‌الله افخمی‌راد، معاون اقتصادی سازمان تامین اجتماعی و از اعضای کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، از تشکیل هلدینگ درمان در سازمان تامین اجتماعی خبر داد. وی افزود: در سازمان تامین اجتماعی به‌دنبال راهکارهایی هستیم که بخش‌خصوصی را در ساخت بیمارستان‌ها دخیل کرده و این سازمان صرفا به خرید خدمت از بخش‌خصوصی ورود پیدا کند. علیرضا خائف، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و از اعضای این کمیسیون نیز نسبت به نبود استانداردهای لازم برای ساخت بیمارستان در کشور انتقاد کرد و گفت: یکی از مطالبات بخش‌خصوصی از دولت باید تدوین این استانداردها باشد. ناصر ریاحی، نایب‌رئیس اول کمیسیون نیز ارتقای بهره‌وری در بخش درمان را ضروری دانست و آن را گامی در جهت تسهیل خصوصی‌سازی‌ها در این بخش عنوان کرد.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت نیز در سخنانی، با بیان اینکه درحال‌حاضر نزدیک به ۸۰ بیمارستان نیمه‌ساخته در کشور وجود دارد که برخی از آنها نیز اقتصادی نیست، گفت: اتاق بازرگانی با همکاری بخش‌خصوصی و تشکل‌ها، باید مدل‌های اجرایی خصوصی‌سازی در بخش درمان و سلامت را تبیین کند. محمود نجفی‌عرب افزود: متاسفانه موضوع مطالبات بخش‌خصوصی در حوزه درمان و سلامت به وضعیت بحرانی رسیده است و دولتمردان باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند. در همین رابطه، وی به تشکیل جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون بهداشت و درمان و برخی دیگر از نمایندگان مجلس از سایر کمیسیون‌ها و نمایندگانی از دولت و سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد اختصاص بودجه لازم برای پرداخت مطالبات بخش‌خصوصی در حوزه درمان و سلامت در دستور کار قرار گیرد. به گفته نجفی‌عرب در این نشست مقرر شد، کمیسیون همچنان پیگیر مطالبات معوق شرکت‌های حوزه بهداشت و درمان باشد و وعده دولت در پرداخت این مطالبات را رصد کند. همچنین نتایج گزارش تطبیقی در مورد مساله خصوصی‌سازی در حوزه بهداشت و درمان را پس از تکمیل و نهایی شدن در یک نشست کمیسیون اعلام کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۶۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالعه یک ماده مغذی، مسیری برای درمان اختلالات مغزی!

محققی از دانشگاه کوئینزلند دریچه‌های مولکولی پیدا کرده است که می‌تواند برای کمک به رساندن دارو به مغز و درمان اختلالات عصبی استفاده شود.

به گزارش دیجیاتو، دکتر «رزماری کاتر» از مؤسسه علوم زیستی مولکولی UQ تیمی را رهبری کرد که کشف کردند یک ماده مغذی ضروری به نام کولین می‌تواند توسط پروتئینی به نام FLVCR۲ به مغز منتقل شود.

دکتر کاتر گفت: «کولین یک ماده مغذی مانند ویتامین است که برای بسیاری از عملکرد‌های مهم بدن، به ویژه برای رشد مغز ضروری است.»

ما باید روزانه ۴۰۰-۵۰۰ میلی‌گرم کولین مصرف کنیم تا از بازسازی سلولی، تنظیم بیان ژن و ارسال سیگنال بین نورون‌ها حمایت کنیم.

دکتر کاتر گفت که تاکنون اطلاعات کمی درمورد چگونگی عبور کولین رژیم غذایی از لایه سلول‌های تخصصی که خون را از مغز جدا می‌کند، وجود داشت. این سد خونی در مغز از ورود مولکول‌های موجود در خون که برای مغز سمی هستند، جلوگیری می‌کند.

مغز نیاز به جذب مواد مغذی از خون دارد؛ بنابراین این سد حاوی انتقال‌دهنده‌ها است که به مواد مغذی خاصی مانند گلوکز، اسید‌های چرب امگا ۳ و کولین اجازه ورود می‌دهد.

اگرچه این سد یک خط دفاعی مهم است، اما چالشی برای طراحی دارو‌های اختلالات عصبی محسوب می‌شود.

دکتر کاتر توانست نشان دهد که کولین در حفره‌ای از FLVCR۲ می‌نشیند که از سد خونی مغزی عبور می‌کند و توسط قفسی از باقی مانده‌های پروتئین نگهداری می‌شود.

او گفت: «ما از میکروسکوپ الکترونی کرایو استفاده کردیم تا نحوه اتصال کولین به FLVCR۲ را دقیقاً ببینیم. این اطلاعات برای درک چگونگی طراحی دارو‌هایی که کولین را تقلید می‌کنند تا بتوانند توسط FLVCR۲ به محل عملیات خود در مغز منتقل شوند حیاتی است. این یافته‌ها به طراحی آینده دارو‌های بیماری‌هایی مانند آلزایمر و سکته کمک می‌کند.»

این تحقیق همچنین بر اهمیت خوردن غذا‌های غنی از کولین، مانند تخم مرغ، سبزیجات، گوشت، آجیل و لوبیا تاکید می‌کند.

دیگر خبرها

  • رییس سازمان خصوصی سازی: ۵ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد
  • ۵.۲۲ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد/ واگذاری سهام به ۳۰۰۸ کارگر در دولت سیزدهم
  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد+ فیلم
  • اهتمام مجالس آسیا به‌ تقویت ابعاد نظارت همگانی
  • فاجعه پنهان نظام پزشکی؛ کادر درمان از بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی مهاجرت می‌کنند
  • مطالعه یک ماده مغذی، مسیری برای درمان اختلالات مغزی!
  • حاکمیت نگاه ویژه‌ای در تأمین نیاز‌های حرفه‌ای ماماها داشته باشد
  • این گروه از کارکنان دولت فوق‌العاده خاص دریافت می‌کنند/ اعلام جزییات