Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه تلگراف؛ مشاور پیشین امنیت ملی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: عربستان فقط به دنبال رابطه و توافق با اسرائیل ضد ایران است و موضوع فلسطینی‌ها برای آن اهمیتی ندارد.

یعقوب نیگل Yaacov Nagel گفت: عربستان سعودی علاقه زیادی به ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل دارد و آماده است که هرگونه توافق صلحی را برای منازعه اسرائیلی-فلسطینی امضاء کند و فرقی نمی‌کند که این توافق تا چه حد برای فلسطینی‌ها نامطلوب باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیگل که اوایل سال جاری از مقامش کناره گیری کرد، گفت: ریاض علاقه زیادی به همکاری نزدیک با اسرائیل ضد ایران دارد و فرقی برایش نمی‌کند که چه توافق صلحی برای موضوع فلسطین و اسرائیل حاصل شود.

وی افزود: عربستان فقط می‌خواهد بگوید که یک توافق بین اسرائیل و فلسطینی‌ها بدست آید و آن‌ها توجهی به محتوای آن توافق ندارند. آن‌ها به این موضوع نیاز دارند که بگویند که یک توافق وجود دارد تا بتوانند به طرف مراحل بعدی حرکت کنند.

اظهارات نیگل در حالی بیان می‌شود که در هفته‌های اخیر نشانه‌های زیادی از گرم شدن روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی مشاهده می‌شود و این در حالی است که شاهد افزایش تنش‌ها بین ریاض و تهران هستیم.

نخستین هواپیمای حامل کمک‌های امدادی در فرودگاه شهر صنعاء پایتخت یمن در روز شنبه و پس از آنکه عربستان سعودی با کم کردن محاصره یمن پس از گذشته سه هفته موافقت کرد، بر زمین نشست. سازمان ملل هشدار داده بود که این محاصره می‌تواند به قحطی گسترده در یمن منجر شود.

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس و مقامات سیاسی دیگر کشور‌ها از عربستان سعودی خواسته بودند که تحریم‌ها را کاهش دهد تا اجازه ارسال محموله‌های امدادی بیشتر به کشور جنگ زده یمن داده شود.

رهبران سعودی همیشه به خاطر ترس از واکنش‌های تند جامعه عربستان و همچنین جهان عرب از هرگونه توافق صلح رسمی با اسرائیل خودداری کرده اند. در جهان عرب همچنان به طور گسترده به اسرائیل به عنوان یک دشمن نگریسته می‌شود.

از نظر نیگل، مشاور پیشین نتانیاهو، عربستان تحت هدایت محمد بن سلمان ولیعهد جدید به دنبال هرنوع توافق صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها است؛ بنابراین این موضوع می‌تواند به منزله پوششی برای عادی سازی روابط با اسرائیل باشد.

وی معتقد است که عربستان سعودی تلاش خواهد کرد تا با فشار آوردن بر فلسطینی‌ها آن‌ها را مجبور به توافق بر سر هرگونه توافق صلح با اسرائیلی‌ها کند حتی اگر این توافق به مذاق آن‌ها خوش نیاید. دونالد ترامپ هم قرار است که در اوایل سال آینده پیشنهادات صلح خود را ارائه کند.

گزارش‌های تایید نشده برخی از رسانه‌ها از این موضوع حکایت داردکه محمد بن سلمان پیش از این اعمال فشار‌های خود را بر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی برای موافقت وی با یک طرح صلح با میانجیگری آمریکا آغاز کرده است.

نیگل در این زمینه گفت: من نمی‌دانم که عربستان سعودی از اهرم لازم برای فشار آوردن بر فلسطینی‌ها برای حصول توافق برخوردار باشد. من امیدوارم که اینگونه باشد، اما من مطمئن نیستم.

مقامات تشکیلات خودگردان فلسطینی گفته اند که آن‌ها در برابر هرگونه فشار از طرف ریاض برای مجبور کردن آن‌ها به موافقت با هرگونه توافق نامناسب با وجود اینکه عربستان یکی از حامیان مالی اصلی تشکیلات خودگردان فلسطینی است، مقاومت خواهند کرد.

عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل می‌تواند به منزله یکی از بزرگترین تغییرات در سیاست‌های مرتبط با خاورمیانه (غرب آسیا) در چندین دهه اخیر باشد. این موضوع سبب خواهد شد که عربستان سعودی و اسرائیل در برابر دشمن مشترک خود یعنی ایران متحد شوند.

این اتحاد می‌تواند خوشحالی کاخ سفید را به همراه داشته باشد، زیرا این موضوع به معنای تشکیل جبهه مشترک دو متحد آمریکا در برابر ایران است. به نظر می‌رسد که ترامپ پس از دیدار ماه فوریه خود از ریاض به این نتیجه رسیده است که مقامات عربستان نگاه بسیار مثبتی به اسرائیل دارند.

یکی از وزرای اسرائیلی علنا و برای نخستین بار در این هفته این موضوع را تایید کرد که مقامات اسرائیلی و سعودی با هم دیدار کرده اند، اما اعلام کرد که خبر این دیدار‌ها به درخواست سعودی‌ها محرمانه باقیمانده است.

مشاور پیشین نتایناهو در پاسخ به این سوال آیا در زمان تصدی مقامش با مقامات عالی رتبه سعودی دیدار‌هایی داشته است یا نه، گفت: من نه می‌گویم بله و نه می‌گویم نه.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان بار‌ها و به طور علنی بر روی این موضوع پافشاری کرده است که هیچ نوع تغییری در موضع ریاض وجود ندارد. وی گفت: عربستان سعودی تنها در حالتی روابط خود را با اسرائیل برقرار خواهد کرد که اسرائیلی‌ها از تمامی قلمرو‌هایی که در سال هزار و نهصد و شصت و هفت به اشغال خود درآورده اند، عقب نشینی کنند و اجازه تشکیل یک دولت فلسطینی به پایتختی شرق بیت المقدس را بدهند. تا زمانی که این موضوع روی ندهد ما هیچ روابطی با اسرائیل نخواهیم داشت.

به نظر نمی‌رسد که دولت ائتلافی دست راستی نتانیاهو با این مفاد موافقت کند. این به منزله مانعی بر سر راه روابط عربستان و اسرائیل است.

انتهای پیام/

موضوع فلسطینی‌ها برای عربستان اهمیتی ندارد

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۷۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند

یک رسانه آمریکایی گزارش داده عربستان سعودی دستگیری شهروندان منتقد سیاست‌های اسرائیل در فضای مجازی را دستگیر می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وبگاه شبکه خبری بلومبرگ امروز جمعه گزارش داده عربستان سعودی در بحبوحه چراغ سبز برای روابط دیپلماتیک با اسرائیل دستگیری شهروندان به دلیل انتشار مطالبی در فضای مجازی در ارتباط با جنگ در غزه را تشدید کرده است.

طبق این گزارش، بازداشت افراد و محدود کردن آزادی بیان و اظهارنظرهای سیاسی در فضای مجازی که دامنه آن گاه شامل  حال کودکانی که تنها 10 سال سن دارند مسئله‌ای نامعمول  در عربستان نیست، اما به نظر می‌رسد موج جدید دستگیری‌های اخیر ریشه در نگرانی‌های امنیتی‌ای دارند که به «عملیات طوفان‌الاقصی» در 7 اکتبر و اتفاقات مابعد آن مربوط می‌شوند. 

حملات اسرائیل به غزه تاکنون به شهادت بیش از 34 هزار فلسطینی منجر شده و بسیاری از دیگر شهروندان در این منطقه را در معرض نیازهای فوری برای غذا و مسائل درمانی قرار داده است. این اتفاقات باعث ایجاد موجی از انتقادها علیه اسرائیل در جهان عرب و حتی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا شده است.

عربستان سعودی و متحدان منطقه‌ای این کشور از جمله مصر و اردن نگران هستند که این روند ممکن است موجب آغاز موجی از اعتراضات داخلی در این کشورها شوند. خاطرات خیزش‌های سال 2011 که به «بهار عربی» معروف شد هنوز از یاد بسیاری از حکام عرب نرفته و بسیاری از آنها نگران تکرار آن رویدادها هستند.

منابع نزدیک به عربستان سعودی می‌گویند از جمله افرادی که به تازگی به این دلیل دستگیر شده مدیران یکی از شرکت‌هایی است که جزو پیمانکاران طرح تحول اقتصادی موسوم به «چشم‌انداز 2030» است. گفته می‌شود این فرد بازداشت‌شده دیدگاه‌های خود در خصوص غزه را در فضای مجازی ابراز کرده است.

منابع مورد استناد بلومبرگ گفته‌اند یک چهره رسانه‌ای دیگر که گفته اسرائیل هرگز نباید مورد بخشش قرار گیرد نیز جزو دستگیرشدگان است. فرد دیگری که گفته که رستوران‌های فست‌فود آمریکایی بایستی به دلیل حمایت ایالات متحده از اسرائیل تحریم شوند نیز دستگیر شده است.

یک فرد مطلع از نحوه تفکر حکومت عربستان سعودی موج دستگیری های اخیر را تأیید کرده و دلیل آن را سطح بالای هشدار در عربستان بعد از 7 اکتبر دانسته و گفته حکام سعودی تمایل دارند از اظهارنظرهایی در فضای مجازی که ممکن است امنیت ملی را به خطر بیندازند جلوگیری کنند.

این دستگیری‌ها نشان می‌دهند محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که به طور غیررسمی اداره کل امور حکومتی در این کشور را در اختیار دارد در صورت تصمیم‌ به عادی‌سازی روابط با اسرائیل هیچ گونه انعطاف‌پذیری و توجه به افکار عمومی نشان نخواهد داد.

احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیلوزیر خارجه عربستان: قبل از توقف جنگ در غزه هیچ بحثی درباره عادی‌سازی با اسرائیل نمی‌کنیمرسانه سعودی: تبلیغات آمریکا و اسرائیل درباره عادی‌سازی با عربستان برای تحریف افکار عمومی است

ساعاتی قبل‌تر خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حال نهایی‌سازی توافق امنیتی دوجانبه با عربستان سعودی برای ارائه ضمانت‌های امنیتی و همچنین کمک‌ به برنامه هسته‌ای است و این در حالی است که هنوز چشم‌اندازهای مبهی برای تحقق توافقی جهت عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو وجود دارد.

دولت آمریکا به ریاست جو بایدن از چند ماه پیش به دنبال میانجی‌گری برای عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل  در ازای موافقت با توافقی دیگر با عربستان سعودی برای ارائه کمک در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و همچنین ضمانت‌های امنیتی و دفاعی به این کشور خاورمیانه است.

دو منبع مطلع روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند در پیش‌نویس یک سند، اصول و طرح‌هایی برای احیای تلاش‌های ایالات متحده آمریکا جهت شکل‌دهی به «منطقه ناپایدار خاورمیانه» که بعد از عملیات 7 اکتبر موسوم به «طوفان‌الاقصی» از ریل خارج شدند مشخص شده است.

رویترز نوشته مذاکره‌کنندگان آمریکا و عربستان فعلاً توافق امنیتی دوجانبه میان دو طرف را در اولویت قرار داده‌اند و این توافق قرار است در مرحله بعد، بخشی از بسته گسترده‌تری باشد که به «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل ارائه می‌شود. نتانیاهو آنگاه بایستی در خصوص دادن امتیاز برای برقراری رابطه با عربستان تصمیم بگیرد. 

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد