Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز- نمایشگاه کتاب فارس در حالی به روزهای پایانی نزدیک می شود که نرخ کتاب نزد دوست داران یارمهربان گرچه گران به نظر می رسد، اما نرخ مطالعه هم باید از نگرانی های آنان به شمار رود.

به گزارش امتداد نیوز، گروه استان‌ها- محمدحسین نیکوپور: علاقه مندان کتاب در فارس دو روز دیگر با این رویداد بزرگ فرهنگی استان بدرود می گویند و آنچه باقی می ماند آمارهایی است که بنا به گفته دوستداران کتاب و کتابخوانی با آنچه انتظار مردم است در تضاد قرار دارد و نمایشگاه های کتاب محلی دائمی برای فروش فوق العاده ارزیابی نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت در اندیشه کاهش هزینه های چاپ و نشر باشد

همانچنانی که برخی بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب استان فارس می گویند، نرخ کتاب ها علیرغم آنکه با احتساب بن کارت تا سقف ۴۰ درصد دارای تخفیف هستند اما هنوز برای برخی این کالای فرهنگی گران به نظر می رسد و دولت باید در اندیشه کاهش هزینه های چاپ و نشر باشد تا قشرهای کم توان هم بتوانند این کالا را در سبد خویش قرار دهند.

یکی از مراجعین سالن حافظ که از مکان های بزرگ نمایشگاه شانزدهم کتاب به شمار می رود و به کتاب های عمومی و ناشران متمرکز اختصاص دارد به امتداد نیوز می گوید: برای من آنچه در دیدار از این نمایشگاه شگفت انگیز است لاغر شدند کتاب های به نمایش در آمده است که فکر می کنم به خاطر هزینه های چاپ و کاغذ است.

هرمز دادور که با خانواده به نمایشگاه سر زده در عین حال این موضوع را در سنجش با آثار عمومی عنوان کرده چراکه منظورش آنچه برای کودکان در این نمایشگاه قرار گرفته است.

همسر این بازدیدکننده البته بر این باور است که نمایشگاه کتاب دست کم در حوزه آثار کودک و نوجوان فضایی مطلوب است تا نسل های نوپا با یارمهربان انس و الفت بگیرند و خانواده ها را به این بهانه ناچار به قرار دادن کتاب در سبد کالایشان کنند.

سرور حقیقی دیگر بازدیدکننده ایست که برای خرید کتاب های کمک آموزشی ترجیح داده منتظر نمایشگاه کتاب فارس بماند و با تخفیفی و امکانی که برای دانشجویان فراهم شده آنچه را در این حوزه نیاز دارد خریداری کند.

هزینه های تحصیل اجازه تهیه کتاب در حالت عادی نمی دهد

او با این وجود می گوید: در این صورت است که می توانم کتاب های مورد نیازم را خریداری کنم چراکه هزینه های تحصیل اجازه تهیه کتاب در حالت عادی نمی دهد.

این دانشجوی عمران تاکید می کند: با اینکه به ادبیات هم علاقه مندم اما با وجود بن کارتی که در اختیارم قرار می گیرد توان خرید کتاب های دیگر را ندارم و ناچارم اوقات فراغت را با کتاب هایی که از کتابخانه دانشگاه امانت می گیرم سپری کنم.

او پیشنهاد می کند که شیراز به واسطه ناشران برتر کشوری و گردهم آوردن ناشران مطرح از سراسر کشور امکانی بیابد که افزون بر تالار مرکزی مانند تهران صاحب باغ کتاب شود.

این درحالیست که رضا رخشانی با دستانی پر از سالن حافظ بیرون می آید و به امتداد نیوز که پیرامون آنچه از شانزدهمین نمایشگاه کتاب به یادگار برده می گوید: کتاب هایی که خریدم سخت هستند مانند شغلم.

او که در زمینه برق و الکترونیک فعالیت می کند ادامه می دهد: کتاب هایی که نیاز دارم را همواره از نمایشگاه تهیه می کنم، اما این گونه هم نیست که در طول سال از کتاب خریدن باز بمانم چراکه از مطالعه لذت می برم و خارج از آثار حوزه کاری، فلسفه و تاریخ هم می خوانم.

عجین شدن خوردن تنقلات با کتابخوانی

با اینکه امسال در شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس حضور دانش آموزان کمرنگ جلوه می کند، اما هستند محصلانی که به بهانه دیدار از فضای بزرگ و خوش آب و هوای محل دائمی نمایشگاه شیراز پای به شهرک گلستان گذاشته و در میان سالن های ملاصدرا، نرگس، سرو، حافظ و… در رفت و آمدند و گاهی هم در کنار تنقلاتی که می خرند و می خورند، کتابی را تهیه کرده و به دوستانشان نشان می دهند.

درسا تابنده به دوستانش کتابی از احمد اکبرپور، نویسنده مطرح استان فارس نشان می دهد که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایشگاه آورده شده و با اندک اطلاعاتی که از این نویسنده فانتزی نویس دارد درباره کتاب های پیشین اکبرپور برای همکلاسی هایش توضیح می دهد و می گوید: یکی از کتاب هایی که از اکبرپور خواندم و لذت بردم، «من نوکر بابا نیستم» است که من را علاقه مند به آثار این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان کرد.

بارش ها در شیراز از برکات کتاب و کتابخوانی است

گرچه همواره تاریخ برپایی نمایشگاه کتاب فارس مورد مناقشه بوده و از سوی صاحب نظران هنگام مطلوبی برای این رویداد فرهنگی بزرگ نیست، اما همین که به قول سرپرست گروه رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی موجب می شود باران رحمت الهی را در پی داشته باشد، از برکات کتاب و کتابخوانی است.

مهرداد جمشید نژاد که سابقه حضور در ۱۶ دوره نمایشگاه کتاب فارس دارد می گوید: همواره در طول دوره های برگزاری نمایشگاه کتاب آب و هوا هم به شکلی مهربانانه شیراز را در برگرفته همچنانکه مطالعه یک کتاب خواننده را غرق در افکار و اندیشه های نویسنده می کند.

او بر این باور است که نمایشگاه کتاب شانزدهم در بخش اطلاع رسانی و در جریان قرار گرفتن شهروندان و دیگر ساکنان استان فارس و استان های همجوار موفق عمل کرده است.

این درحالیست که با توجه به حضور با حضور  ۴۵ ناشر ملی، ۳۰ ناشر استانی و ۲۰ کتابفروش شیراز، نمایشگاه کتاب استان فارس در دوسال گذشته در جایگاه پرمخاطبان نمایشگاه های استانی قرار گرفته و این سیصد و چهل و سومین نمایشگاه استانی است که بر اساس آمار موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران به میزبانی مراکز استان ها برگزار می شود.

به گزارش امتداد نیوز، با توجه به این گزاره محسن جوادی معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی که در آیین گشایش شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس بکار گرفت و گفت: «نمایشگاه های استانی باعث شنیده شدن صدای کتاب در زمانی محدود در بین مردم می شود» انتظار می رود بر اساس آنچه با عنوان باغ کتاب چندی است علاقه مندان کتاب را در تهران میزبانی می کند، شهر ادب و هنر هم نمایشگاهی دائمی از تولیدات فرهنگی را داشته باشد.

true برچسب ها : بازار نشر شیراز مطالعه نمایشگاه کتاب فارس کتاب و کتابخوانی true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۱۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار مهر، سه کتاب نمایش‌نامه با عنوان‌های «رازی بین من و تو»، «در تنم زمستان شد» و «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» از انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شوند.

«رازی بین من و تو» به قلم محمدرضا امیرخانی تصویری از زندگی علی، جانباز اعصاب و روان است. علی هنرمند پتینه‌کاری است که در جبهه‌های جنگ دچار موج انفجار شدیدی شده و همچنان با این توهم که هم‌رزمش را کشته است، دچار عذاب وجدان است. در ادامه دکتر بخشی برای رهایی او از این توهم دست به کار می‌شود.

پیش از این و در هفته هنر انقلاب مراسم رونمایی و نمایشنامه خوانی از اثر محمد رضا امیرخانی در حوزه هنری استان یزد با استقبال خوب هنرمندان، مسئولین و عموم مردم برگزار شد.

کد خبر 6091098

دیگر خبرها

  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و عکس جاذبه‌های شیراز در سئول
  • ۱۳ کتاب پرفروش شعر در نمایشگاه کتاب
  • نشر صاد با ۱۹۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • گران فروشی در نمایندگی فروش خودرو، گران تمام شد
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی دوست من کتاب برگزار می‌شود
  • ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری شیراز با ارزش ۶۰ هزار میلیارد تومان در نمایشگاه اکسپو
  • نشر آموت با ۱۸۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب