Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به این‌که شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات استان، تحلیل چشم‌انداز منطقه‌ای و ملی به‌منظور تبیین شرایط حاکم بر آینده استان و بررسی وضعیت بخش استانی با بخش متناظر در استان‌های دیگر از جمله موارد مدنظر قرار گرفته شده در برنامه ششم توسعه کرمان است، افزود: در برنامه ششم توسعه استان به‌دنبال مشخص کردن و اولویت‌بندی اقدامات اساسی به تفکیک بخشی و شهرستانی و با تأکید بر اسناد بالادستی و برنامه‌های دولت یازدهم و دوازدهم هم‌چنین مشخص کردن محورها و مسیرهای عملی و اجرایی تحقق اهداف توسعه متعادل استان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر «جعفر رودری» در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزئیات تهیه و تدوین برنامه ششم توسعه استان کرمان اظهار کرد: سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه توسط مقام معظم رهبری در 8 فصل و 80 بند اقتصادی (31 بند)، اجتماعی (13 بند)، فناوری اطلاعات و ارتباطات (7 بند)، دفاعی و امنیتی (7 بند) علم فناوری و نوآوری (7 بند)، فرهگی (6 بند)، سیاست خارجه (5 بند) و حقوقی و قضایی (4 بند) به دولت ابلاغ شد که رشد اقتصادی متوسط 8 درصد و بهبود فضای کسب و کار از مهم‌ترین اهداف این برنامه توسعه‌ای بود.

وی با بیان این‌که تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و کاهش شدت انرژی، تقسیم کار و تعیین نقش ملی در مناطق، استان‌ها نواحی، سواحل و جزایر، توسعه اقتصاد دریایی جنوب کشور در محور «چابهار- خرمشهر» با تأکید بر سواحل مکران  از دیگر اهداف برنامه ششم توسعه است، تصریح کرد: بر همین اساس نیز مدل مفهومی و رویکردهای کلان تدوین برنامه ششم توسعه در استان کرمان صورت گرفت به طوری‌که برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی – اجتماعی استان ناظر بر 2 بخش دولتی و خصوصی صورت خواهد گرفت.

رودری با اشاره به برنامه‌ریزی بخش دولتی برنامه ششم توسعه در استان کرمان گفت: بخش دولتی برنامه ششم شامل برنامه‌ریزی دولت برای آن بخش از فعالیت‌های اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی جامعه است که مستقیماً زیر نظر دولت و با مداخله مستقیم و با ابزار تخصیص مستقیم منابع صورت می‌گیرد که در این بخش مسأله اختصاص بهینه  منابع مطرح است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان این‌که برای نخستین بار در کشور نقش بخش خصوصی شامل بخش خصوصی واقعی، تعاونی‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی در توسعه استان در نظر گرفته شده است، افزود: در این بخش مداخله مستقیم دولت امکان‌پذیر نیست بلکه هدف برنامه‌ریزی، سیاستگذاری، هدایتگری و توسعه مشارکتی است.

وی با بیان این‌که در برنامه ششم توسعه دولت نقش راهبرد و هدایتگری را بر عهده خواهد داشت، اظهار کرد: با توجه به تمرکز موجود و از آنجائی‌که سیاست‌های کلان اقتصادی کشور کل فضای ملی را متأثر می‌کند، از این‌رو در استان کرمان و سایر استان‌ها مسأله هدایتگری به میزان زیادی، جهت‌گیری‌های کلان ملی گره می‌خورد.

رودری با بیان این‌که برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در راستای ایجاد فضای رقابتی، شفاف، با ثبات و تسهیل‌گری در بخش خصوصی از برنامه‌های مدنظر گرفته استان برای بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه است، افزود: بسترسازی مناسب در قوانین و مقررات موجود برای حضور بخش خصوصی در عرصه اقتصاد، ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه‌های اقتصادی و حتی زیربناها، ظرفیت‌سازی بخش عمومی برای پذیرش روش‌های مشارکتی جدید بجای روش‌های سنتی و نهادسازی لازم برای ارائه خدمات لازم بخش دولتی به فرآیند توسعه(اعم از نهادهای مالی – اداری – تشکیلاتی – قانونی - ... ) از برنامه ریزی‌های استان برای بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه است که این مهم نیز برای نخستین بار در کشور مدنظر قرار گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با بیان این‌که در هر استان ذیل سیاست‌های کلان برنامه و اسناد بالادست، تهیه و تدوین برنامه در دو سطح «سند توسعه استان» و «برنامه عملیاتی» در دستور کار خواهد بود، اظهار کرد: برنامه ششم توسعه علاوه بر ابعاد ملی، بخشی و فرابخشی دارای بعد استانی نیز است که به‌ویژه با توجه به رویکرد آمایشی برنامه و این‌که تعادل و توازن منطقه‌ای از جمله محورها و مضامین مورد توجه در برنامه می‌باشد واجد اهمیت است.

وی با بیان این‌که در برنامه ششم توسعه برای نخستین بار شاخص‌های سنجش وضعیت توسعه استان طی سال‌های برنامه چهارم و پنجم توسعه احصا شد، اظهار کرد:  در برنامه ششم توسعه وضعیت و جایگاه استان در میان مناطق نه‌گانه آمایش سرزمینی هم‌چنین جایگاه هرکدام از بخش‌ها در استان، جایگاه هرکدام از بخش‌ها با بخش‌های منطقه، جایگاه هرکدام از بخش‌ها با بخش‌های منطقه و تحلیل دلایل موفقیت و عدم موفقیت در عملکرد کلی توسعه استان و عملکرد بخش در برنامه‌های گذشته در نظر گرفته شد.

رودری با اشاره به این‌که شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات استان، تحلیل چشم‌انداز منطقه‌ای و ملی به منظور تبیین شرایط حاکم بر آینده استان و بررسی وضعیت بخش استانی با بخش متناظر در استان‌های دیگر از جمله موارد مدنظر قرار گرفته شده در برنامه ششم توسعه کرمان است، افزود: در برنامه ششم توسعه استان به‌دنبال مشخص کردن و اولویت‌بندی اقدامات اساسی به تفکیک بخشی و شهرستانی و با تأکید بر اسناد بالادستی و برنامه‌های دولت یازدهم و دوازدهم هم‌چنین مشخص کردن محورها و مسیرهای عملی و اجرایی تحقق اهداف توسعه متعادل استان هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با تأکید بر این‌که به‌دنبال برنامه رویایی و خیالی نیستیم، تصریح کرد: حتی در برنامه ششم توسعه استان برآورد کلی منابع فیزیکی، زیرساختی، انسانی، فنی(تکنولوژیکی) و مالی  مورد نیاز برای تحقق اهداف هم‌چنین پیشنهاد نحوه تأمین و تجهیز منابع برای دستیابی به اهداف تعیین شده نیز در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌که در فرآیند برنامه ششم توسعه استان، سند توسعه شهرستان‌ها به همراه برنامه‌های عملیاتی نیز در نظر گرفته شده است، افزود: در این راستا ستاد راهبری و تلفیق برنامه ششم استان با ریاست استاندار کرمان تشکیل شد که 6 کارگروه اقتصاد کلان و تجهیز منابع، اجتماعی و فرهنگی، زیربنایی، اقتصادی و تولیدی، تحول اداری و بهره‌وری و هماهنگی توسعه استان و شهرستان جزئیات برنامه ششم توسعه بررسی و تدوین می‌کنند.

رودری با تأکید بر این‌که همه صاحبنظران دانشگاهی، نماینده، مجری مطالعات آمایش و نماینده اتاق بازرگانی در همه کارگروه‌ها و کمیته‌های برنامه ششم عضویت دارند، اظهار کرد: هر کدام از این کارگروه‌ها نیز متشکل از چندین کمیته خواهند بود که در نهایت وظایف و اهداف ستاد راهبری و تلفیق برنامه ششم استان را با توجه به شرایط بومی و محلی استان پیگیری می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به هدف‌گذاری رشد 8.5 درصدی اقتصادی استان کرمان در برنامه ششم توسعه تصریح کرد: با توجه به تعویق افتادن یکساله برنامه، نیاز است تا بحث جمعیت، اشتغال و بحث بهره‌وری طی سال‌های 1396 تا 1400مرور مجدد و نسبت به چگونگی تحقق به رشد 2.7 درصد از محل بهره‌وری بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

وی با اشاره به پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی استان در پایان برنامه ششم توسعه استان کرمان خاطرنشان کرد: 5.7 درصد تأمین منابع رشد 8.5 درصدی اقتصاد استان از محل سرمایه‌گذاری جدید و 2.8 درصد از محل بهره‌وری پروژه‌ها خواهد بود که در این میان متوسط سهم بخش کشاورزی 3.1 درصد، بخش صنعت و معدن 39.5 درصد و بخش خدمات در حدود 43.7 درصد است.

رودری با اشاره به پیش‌بینی میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز در طول برنامه ششم توسعه استان برای رسیدن به چشم‌انداز مورد نظر تصریح کرد: سرمایه مورد نیاز برای رسیدن به این هدف 122 هزار میلیارد تومان است که سهم بخش کشاورزی 1.6 درصد، بخش صنعت و معدن 43.4 درصد و بخش خدمات 46 درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به مراحل تهیه و تنظیم برنامه توسعه استان گفت: به طوری کلی سند برنامه ششم توسعه مشتمل بر 12 موضوع فرابخشی و 14 موضوع بخشی است که در گام نخست تهیه سند راهبردی توسعه استان، در گام دوم به تبیین برنامه عملیاتی و در گام سوم به تهیه سند توسعه شهرستان‌ها و برنامه‌های عملیاتی آن‌ها می‌پردازد.

وی با اشاره به الگوی تأمین مالی برنامه ششم در استان کرمان گفت: 87 درصد وزن برنامه ششم توسعه استان از طریق ورود پروژه‌های بخش غیر دولتی در قالب طرح‌های مثلث توسعه، تفاهمنامه‌های منعقد شده،  پروژه‌های معین‌های اقتصادی و سایر طرح‌ها و مراجع قابل طرح در راستای اهداف کمی خواهد بود.

رودری با اشاره به 500 پروژه اقتصاد مقاومتی در سطح استان کرمان خاطرنشان کرد: 190 پروژه  توسط معین‌های اقتصادی با سرمایه‌گذاری تقریبی 20 هزار میلیارد تومان در حال اجراست که با توجه به 1027 پروژه طرح مثلث توسعه با سرمایه‌گذاری 75 هزار میلیارد تومانی و پروژه‌های طرح آمایش رسیدن به سرمایه‌گذاری 122 هزار میلیارد تومان برای رشد 8.5 درصدی اقتصادی استان دور از دسترس نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۹۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات اقدامات منطقه هفت حوض برای توسعه گردشگری مشهد در ۱۴۰۳

ایسنا/خراسان رضوی مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری شهرداری مشهد گفت: در تلاش هستیم که در سال ۱۴۰۳ رشد و توسعه مناطق مختلف را در دستور کار خود قرار دهیم و این تصمیم باعث شد تا منطقه هفت حوض درصدی از مردم شرق مشهد را به سمت خود بکشاند. 

امیر رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامه‌های ۱۴۰۳ شرکت توسعه گردشگری شهرداری مشهد، اظهار کرد: امسال علاوه بر برنامه‌هایی که در نظر داریم و در این خصوص برنامه‌ریزی شده در تلاش هستیم منطقه هفت حوض را توسعه دهیم تا مورد توجه مردم به خصوص افرادی که در جنوب شرق مشهد زندگی می‌کنند نیز قرار گرفته شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مقدمات انجام فعالیت‌هایی در زمینه توسعه منطقه هفت حوض آغاز شده و امیدواریم که به زودی این برنامه‌ریزی‌ها انجام شود. یکی دیگر از برنامه‌هایی که ما در مجموعه خود برنامه‌ریزی کردیم اتوبوس گردشگری برای زائران و مجاوران است که آن‌ها را از کوه پارک به سمت قله‌زو منتقل کنیم و این اتفاق به زودی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: اقدامات دیگری در خصوص توسعه هفت حوض و تقویت فضای نوری این منطقه در دستور کار قرار گرفته است و قصد داریم فضاهای درختکاری را در این منطقه افزایش دهیم تا مردم بتوانند از فضای بیشتری نیز استفاده کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت پارکینگ هفت حوض حدود ۱۷۰۰ خودرو است و قصد داریم این فضا را گسترش دهیم تا مردم در این خصوص دغدغه‌ای نداشته باشند. همچنین راه‌اندازی روستا بازار تقریباً به اتمام رسیده و تلاش می‌کنیم که در روزهای آینده به بهره‌برداری کامل برسد و به محض اینکه به صورت جامع و کامل راه‌اندازی شود، قطعا حدود ۱.۵ برابر در ورودی‌ منطقه هفت حوض تاثیرگذار خواهد بود.

رمضانی با بیان اینکه در تلاش هستیم که در سال ۱۴۰۳ رشد و توسعه مناطق مختلف را در دستور کار خود قرار دهیم، عنوان کرد: این تصمیم باعث شد تا فعالیت‌ها و برنامه‌های شرکت توسعه گردشگری شهرداری مشهد متفاوت از سال‌های گذشته باشد و این تغییرات منجربه اقبال بیشتر مردم به این منطقه شده است. بنابراین منطقه هفت حوض می‌تواند درصدی از شهروندان شرق مشهد را به سمت خود سوق دهد، زیرا خدمات در این منطقه نیز ارزان قیمت است.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری شهرداری مشهد با بیان اینکه نیاز است سرمایه‌گذاران پای کار بیایند تا ارائه این خدمات به مردم را افزایش دهیم، تصریح کرد: این مجموعه برنامه‌های دیگری مانند بازی‌های هیجانی را در دستور کار خود قرار داده و لایحه آن برای شورای اسلامی مشهد ارسال شده است تا در صورت موافقت نیز اتفاق رخ دهد. این بازی‌های هیجانی در ۴ نقطه مشهد با ۱۰ مورد تنوع برای علاقه‌مندان اتفاق خواهد افتاد. همچنین اقدامات اولیه‌ای برای ایجاد شهر برفی و گفت‌وگو با سرمایه‌گذار آکواریوم شهری نیز از جمله برنامه‌هایی است که در این مجموعه در حال انجام است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توجه به مناطق محروم و آبادانی شهر به طور عادلانه، رویکرد شورای ششم
  • کشف روزانه ١٢ سلاح غیر مجاز در استان کرمان
  • مساعدت بنگاه‌های معدنی برای توسعه و تجهیز اردوگاه‌های دانش‌آموزی جوادیه و شهید باهنر
  • ارائه ۸۲ تیم مشاوره به خانواده‌های شهدا و مجروحین حادثه تروریستی کرمان 
  • جزئیات اقدامات منطقه هفت حوض برای توسعه گردشگری مشهد در ۱۴۰۳
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • اتمام طرح تحقیقاتی تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه
  • همه برنامه های هفتم توسعه، عملیاتی و مسئله محور است
  • برنامه‌های گردشگری باید با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود