Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مجموع تغییرات شاخص بهره وری نیروکار در کل بخش های اقتصاد در سال های 85 تا 95 رشد 1.47 درصدی داشته که در این میان حوزه ارتباطات با رشد 9.55 درصدی سرمدار بهره وری و بخش ساختمان با افت 4.07 درصد کمترین بازدهی را داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، محاسبه شاخص‌های بهره وری می تواند در تعیین هدف گذاری ها برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی راهگشا باشد و بر همین اساس سهم بهره وری در برنامه ششم توسعه 35 درصد از رشد 8 درصدی اقتصاد پیش بینی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از شاخص های بهره وری محاسبه شده متوسط تغییرات شاخص بهره وری نیرو کار طی دوره های زمانی مختلف است که بنا بر نظر کارشناسان عوامل متعددی در افزایش بهره وری این گروه تاثیر می گذارد که از نمونه های آنه می توان به میزان دستمزدها، توجه به مهارت و تخصص افراد در کار، توجه به شایستگی در انتخاب پست های سازمانی، امنیت شغلی و یا نگرانی از آینده، روزمرگی و دغدغه تامین اجتماعی اشاره کرد.

به دلیل اهمیت این موضوع سازمان ملی بهره وری میزان آن را در حوزه های مختلف اقتصادی محاسبه می کند که این آمارها به شرح زیر است:

بنا بر آمار اعلام شده در حوزه کشاورزی در بازه زمانی 10 سال گذشته (85 تا 95) شاخص رشد 4.69 درصدی داشته که بیشترین میزان آن در سال های 85 تا 89 و در حدود 5.17 درصد و کمترین آن در سال های 93 تا 95 و در حدود 3.46 درصد ثبت شده است.

حوزه نفت و گاز در طی ده سال گذشته رشد 1.73 درصدی را در شاخص مذکور به نام خود ثبت کرده که ارقام آن در سال های 85 تا 89 در حدود 0.91 درصد، سال 90 تا 92 کاهش 15.48 درصدی و در سال های 93 تا 95 رشد 4.10 درصدی داشته است.

حوزه صنعت و معدن در بازه زمانی ده ساله رشد 3.36 درصدی داشته، بیشترین عملکرد در بازه زمانی سال های 85 تا 95 با رشدی به رقم 8.15 درصد و کمترین آن طی سال های 90 تا 92 به میزان افت 1.97 درصد بوده است.

حوزه معدن در بازه ده ساله رشد 3.41 درصدی را از آن خود کرد که بیشترین میزان آن در مدت زمان سال های 85 تا 89 و با رشدی به رقم 17.72 درصد و کمترین آن با افت 10.05 درصد در سال های 90 تا 92 بوده است.

بخش صنعت در خصوص بهره وری نیرو کار در بازه زمانی مذکور رشد 3.23 درصدی داشته که بیشترین رشد به میزان 7.84 درصد در سال های 85 تا 89 و کمترین رقم آن با افت 2.28 درصد در سال های 90 تا 92 به ثبت رسیده است.

حوزه آب، برق و گاز رشد شاخص 2.94 درصدی را از آن خود کرده است. این حوزه در سال های 85 تا 89 رشد 7.27 درصدی داشته که در جهت مقابل آن در سال های 90 تا 92 افت 4.57 درصدی را تجربه کرده و در نهایت در سال های 93 تا 95 رشد 3.64 درصدی را به نام خود ثبت کرده است.

بخش ساختمان به عنوان یکی از ضعیف ترین حوزه های اقتصادی در زمینه بهره وری نیرو کار عنوان شده که طی بازه زمانی بلند مدت 10 ساله اخیر افت 4.07 درصدی داشته است. این حوزه حتی کاهش 7.61 درصدی را در سال های 90 تا 92 را در کارنامه خود داشته است.

پس از آن حوزه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات با رشد 2.05 درصد، حمل و نقل رشد 1.20 درصدی و سایر خدمات رشد 0.79 درصدی در ده سال گذشته داشته است.

شاخص بهره وری نیرو کار در میان تمام حوزه مورد بررسی قرار گرفته در بخش ارتباطات بیشتر بوده به گونه ای که در ده سال گذشته رشد 9.55 درصدی داشته است. این حوزه علی رغم افت 8.49 درصدی در سال های 93 تا 95 به دلیل رشد 20.92 درصدی سال های 85 تا 89 و رشد 11.24 درصدی سال های 90 تا 92 توانسته به این رقم دست یابد.

مجموع تغییرات شاخص بهره وری نیروکار کل اقتصاد در سال های 85 تا 95 رشد 1.47 درصدی داشته که ریز جزئیات آن در سال های 93 تا 95 در حدود 2.60 درصد، سال 90 تا 92 افت 2.83 درصدی و در سال های 85 تا 89 رشد 3.46 درصدی بوده است. 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۲۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد

به گزارش خبرنگار مهر، سردار یحیی الهی امروز دوشنبه در دیدار با استاندار لرستان با بیان اینکه در حوزه سرقت در طول سه سال گذشته شاهد کاهش وقوع جرایم در همه زمینه‌ها بودیم و در کشف جرم با تلاش مجموعه انتظامی استان شاهد افزایش کشف در سه سال متوالی بودیم، اظهار داشت: در حوزه کاهش سرقت در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۲ شاهد کاهش ۱۳ درصدی و کسب رتبه چهارم در بین استان‌های کشور شدیم.

وی با بیان اینکه ۶۶ درصد سرقت‌های استان سرقت‌های خرد است، گفت: نسبت به نرخ وقوع سرقت نسبت به سایر استان‌ها در جایگاه بسیار خوبی قرار داریم و در حوزه سرقت‌های خشن، خوشبختانه با همکاری سایر دستگاه‌ها و تلاش مجموعه انتظامی کاهش چشمگیری در این سه سال داشتیم.

فرمانده انتظامی لرستان با اشاره به اینکه در حوزه سرقت‌های خرد نسبت به سال گذشته ۲۶ در کاهش سرقت داشتیم، گفت: بیش از ۵۰ درصد سرقت‌های خرد استان توسط معتادان متجاهر انجام می‌شود و آمادگی داریم در صورت تأمین اعتبار برای ترک و بازپروری معتادان در مدت بسیار کوتاهی کمتر از ۱۰ روز همهٔ معتادان جمع‌آوری شوند و تحویل کمپ‌های ترک اعتیاد شود.

سردار الهی، تصریح کرد: در حوزه سلاح و مهمات باتوجه‌به فرهنگ استان و قرابت و دوستی مردم با سلاح و همسایگی با سه استان مرزی مقداری سلاح در دست مردم وجود دارد که خوشبختانه در این حوزه عملکرد خوبی در استان داشتیم همین امر باعث کاهش تیراندازی و سرقت‌های مسلحانه در استان در سه سال گذشته شده است؛ ولی بااین‌حال در این حوزه نیاز به کار فرهنگی است.

وی بیان کرد: در حوزه مواد مخدر و خرده‌فروشان در سال اول حضور بنده میانگین کشف مواد مخدر استان بین ۵ تا ۶ تن بود که در سال گذشته بیش از ۱۰ تن و ۶۰۰ کشف مواد مخدر داشتیم که از این حدود مقدار ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوی آن از خرده‌فروشان کشف شده است و از ابتدای سال جدید تا کنون یک تن ۷۱۰ کیلو کشف مواد مخدر داشتیم؛ یعنی نسبت به سال گذشته ۱۱۰ درصد افزایش کشف داشتیم.

فرمانده انتظامی لرستان با اشاره به اینکه در حوزه تصادفات که یک دغدغه است در ۲ سال گذشته باتوجه‌به وضعیت کشور و کاهش کرونا و افزایش سفرها در همه آیتم‌های تصادفات روند کاهشی داشتیم، گفت: کاهش ۴۷ درصدی تصادفات فوتی و کاهش ۶ درصدی تصادفات جرحی و در مجموع کاهش ۳۳ درصدی تصادفات حاصل تلاش و حضور پلیس در سطح شهر و محورهای مواصلاتی بوده است.

سردار الهی، گفت: در حوزه قتل در دو سال اخیر بین ۱۰ تا ۱۵ کاهش قتل در استان داشتیم؛ ولی بااین‌حال در حوزه قتل و نزاع و در گیری‌ها نیاز به کار فرهنگی است.

وی گفت: باتوجه‌به گسترش روزافزون فناوری‌ها و پیچیدگی جرایم خوشبختانه در حوزه جرائم فضای مجازی توسط پلیس فتا استان و سایر پلیس‌های تخصصی بیش از ۹۰ درصد جرایم کشف شده است.

فرمانده انتظامی لرستان با اشاره به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به‌منظور افزایش تولید و رونق اقتصادی کشور در کنار سایر دستگاه‌ها و مردم با تمام توان آماده‌ایم تا این اتفاق مهم بیفتد.

کد خبر 6092514

دیگر خبرها

  • سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه
  • افزایش ۳۵ درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر/ کمترین حقوق ۱۰ میلیون تومان می‌شود
  • افزایش ۳۵ درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر/کمترین حقوق آن ها ۱۰ میلیون تومان می شود
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • اقتصاد ژاپن دست پُر آمد
  • مقایسه اقتصاد چین با ایالات متحده در بخش‌های مختلف
  • مقایسه اقتصاد چین با ایالات متحده در بخش های مختلف
  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • توانایی ایران در وصل شدن گذر جنوب شرق به اروپای شرقی