Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز آمار ایران در گزارشی از وضعیت اشتغال و بیکاری در فصل تابستان ۹۶ اعلام کرد: نرخ مشارکت اقتصادی کشور در تابستان ۹۶ بالغ بر ۴۱ درصد بوده که نسبت به تابستان ۹۵ شش دهم درصد رشد داشته است و بیشتر از ۴۰ درصد شاغلین بیشتر از استاندارد کار می کنند.

نهاد متولی آمار کشور همچنین اعلام کرد: نرخ بیکاری نیز در این دوره 11.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش یافته است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس تعریف مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی از نسبت جمعیت فعال شاغل و بیکار 10 ساله و بیشتر و یا 15 ساله و بیشتر به جمعیت در سن کار 10 ساله و بیشتر و یا 15 ساله و بیشتر ضرب در 100 بدست می آید.

مرکز آمار ایران اعلام کرد: 26 میلیون و 983 هزار و 250 نفر از جمعیت فعال کشور در تابستان 96 مشارکت اقتصادی داشته اند که معادل 41 جمعیت فعال کشور بوده اند. این نرخ در بهار 96 معادل 40.6 درصد بوده و در تابستان 95 معادل 40.4 درصد بوده است.

در این گزارش آمده است: بیشترین اشتغال کشور در تابستان 96 در بخش خدمات با 11 میلیون و 798 هزار و 77 نفر معادل 49.5 درصد بوده است و پس از آن جمعیتی بالغ بر هفت میلیون و 480 هزار و 549 نفر معادل 31.4 درصد در بخش صنعت مشغول به کار بوده است. همچنین نرخ اشتغال در بخش کشاورزی 19.1 درصد با جمعیتی بالغ بر چهار میلیون و 545 هزار و 240 نفر را شامل می شود.

یافته های مرکز آمار ایران نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در میان زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. همچنین بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل، 0.6 درصد و نسبت به فصل بهار 96 معادل 0.4 درصد افزایش یافته است.

مرکز آمار ایران اعلام کرد: بررسی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می دهد که در تابستان 96 معادل 11.7 درصد از جمعیت فعال کشور بیکار بوده اند. بر اساس این نتایج نرخ بیکاری در میان زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نیز نشان می دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل(تابستان 95) یک درصد و نسبت به فصل بهار 96 معادل 0.9 درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، در تابستان 96 معادل سه میلیون و 156 هزار و 82 نفر بیکار در کشور وجود داشته است. بررسی نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله نشان می هد که 27.3 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله کل کشور نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 2.9 درصد و نسبت به فصل بهار 96 معادل 1.5 درصد کاهش یافته است.

همچنین نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نیز حاکی از آن است که 24.4 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. بررسی روند تغییرات این شاخص نشان می دهد که آمار بیکاران در فصل تابستان 96 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.3 درصد و نسبت به فصل بهار 96 معادل دو درصد کاهش یافته است.

بررسی سهم شاغلین 15 ساله و بیشتر با ساعات کار معمول 49 ساعت و بیشتر در هفته نشان می دهد که 40.5 درصد شاغلین به طور معمول بیشتر از 49 ساعت در هفته کار می کنند. این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است نشان می دهد که در کشور سهم زیادی از شاغلین بیشتر از استاندارد کار می کنند.

یافته های مرکز آمار ایران به تفکیک استان ها نیز نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در استان خراسان شمالی با 47.4 درصد بیشترین سهم را در میان استان های کشور دارد و استان سیستان و بلوچستان با نرخ 30.7 درصد کمترین نرخ مشارکت اقتصادی را دارد. نرخ مشارکت اقتصادی در استان تهران نیز 40.8 درصد است که در میان استان های کشور در جایگاه چهاردهم قرار دارد. نرخ مشارکت اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری نیز 40.8 درصد است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۴۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد

یک داوطلب انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سطح مشارکت در انتخابات از دور اول هم بیشتر شود، آورده بیشتری به لحاظ امنیت ملی برای کشورمان دارد.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با ایسنا درباره اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: یک وجه انتخابات به مشارکت مردم در اصلاح و بهبود شیوه حکمرانی برمی‌گردد که بخشی از این حکمرانی به قوه مقننه مربوط می‌شود. انتخاب اصلح برای حضور در مجلس شورای اسلامی هم عمل به تکلیف شهروندی و هم مشارکت در سرنوشت کشور است. این امر موجب تاثیرگذاری مردم بر روند قانونگذاری در کشور می‌شود.

وی افزود: هرچه مشارکت بیشتر باشد مثل راهپیمایی ۲۲ بهمن یا روز قدس، تاثیر مثبت بیشتری برای شرایط کشور دارد و دشمن پیام را دریافت می‌کند. مشارکت بالا در انتخابات هم بر موقعیت ژئوپولتیک، قدرت مانور منطقه‌ای و تامین منافع و امنیت ملی کشور تاثیر مثبت می‌گذارد. با توجه به تحولات منطقه، جنگ عزه و حساسیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، اگر سطح مشارکت از دور اول هم بیشتر شود، آورده بیشتری به لحاظ امنیت ملی برای کشورمان دارد.

این داوطلب مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: با مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی ما کاهش می‌یابد و دشمن از اقدامات ناامن‌سازی ایران دلسرد خواهد شد و وقتی دشمن از ماجراجویی‌های امنیتی دلسرد گردد، برای ما آورده اقتصادی خواهد داشت زیرا دورنمای اقتصادی کشور روشن‌تر، سرمایه‌گذاری بیشتر، هزینه‌های امنیتی کمتر و چسبندگی مردم به فعالیت اقتصادی بیشتر خواهد شد اما هرچه از داخل به دشمن پالس داده شود، او دچار توهم  شده و دنبال ماجراجویی امنیتی می‌رود.

ظهره وند خاطرنشان کرد: در صورت شکل گیری مشارکت بالا، دشمن به سمت تعامل فعال و مذاکره حرکت می‌کند نه مخاصمه و ماجراجویی امنیتی. دلسردی از رای دادن تغییری در شرایط کشور ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین توصیه من این است که مردم مشارکت فعالی در دور دوم انتخابات داشته باشند. مهم این است که مشارکت بالا و انتخاب هوشمندانه و با شناختی صورت گیرد. چنین انتخابی به بهبود شرایط اقتصادی کشور هم کمک می‌کند اما مشارکت کم موجب ادامه دار شدن عوامل نگرانی های مردم خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد
  • رشد ۳ درصدی کاهش نرخ بیکاری در گیلان
  • اعلام شرایط تخفیف ۱۰ درصدی کل قرارداد واگذاری سرخابی‌ها
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • ۸۹ درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند