Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@09:44:08 GMT

رزنفت، ابزار سیاست خارجی روسیه

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۸۳۲۹

رزنفت، ابزار سیاست خارجی روسیه

تهران - ایرنا - تحلیلگر «نیویورک تایمز» در گزارشی با بررسی دیپلماسی نفتی روسیه، معتقد است: روسیه به شکل فزاینده ای در حال بهره برداری از نفت به عنوان یک ابزار ژئوپولتیکی، افزایش نفوذ خود در جهان و به چالش کشیدن منافع اقتصادی و امنیتی آمریکا است.

گزارش می افزاید: روسیه بی گدار به آب می زند چرا که در یک شرایط سیاسی ناپایدار و وضعیت اقتصادی آشفته ، سرگرم پرداخت وام و بستن قرارداد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«کلیفورد کراس» تحلیلگر نیویورک تایمز معتقد است: «روسیه وام زیادی به ونزوئلا پرداخت کرده و قراردادهایی می بندد که همگی بر محوریت کسب و کارهای نفتی ونزوئلا استوار است، پولی که می تواند منابع مالی که میان فروپاشی دولت و بقای آن می باشد. در عوض، مسکو از یک مزیت راهبردی در حیاط خلوت واشنگتن بهره مند می شود».
همچنین مسکو از طریق غول نفتی دولتی خود، شرکت «رزنفت»، در تلاش برای اعمال نفوذ در مناطقی است که قدرت آمریکا در آنجا رو به زوال است. تلاش های روسیه همچنین از روی نیاز این کشورها است؛ چراکه تحریم های آمریکا و اروپا، شرکت رزنفت را به یافتن شرکا و سرمایه گذاری های دیگری هدایت کرده است.
نویسنده ادامه می دهد: «این شرکت که روسیه سالهاست برای تامین مالی پروژه های اجتماعی و دولتی به آن متکی است، از نفوذی عمیق در کشورهایی برخوردار است که از حساسیت سیاسی برخوردارند، مانند کوبا، چین، مصر، ویتنام و همچنین کشورهای پرآشوبی که منافع امریکا در آنها در خطر است».
شرکت رزنفت در جستجوی بستن قرارداد با مناطقی از مدیترانه شرقی و آفریقا است، حوزه هایی با اهمیت تاکتیکی فراتر از موضوع انرژی. این شرکت در حال جمع آوری سود اقتصادی و سیاسی مناسبی در شمال عراق است که این اقدام را با حفر میادین بزرگی از چاه های نفتی و بستن قراردادهای استخراج گاز در شمال انجام می دهد.
«امی میرز جافه»کارشناس امنیت انرژی در شورای روابط خارجی می گوید: «رزنفت تلاش دارد فرصت هایی را فراهم آورد که در حوزه ی ژئوپلتیکی بسیار ارزشمندند. آنها در مسائل دارای اهمیت برای ایالات متحده، اهرم هایی واقعی برای روسیه فراهم آورده اند».
رزنفت که 50 درصد سهام آن متعلق به دولت روسیه است، تحت مدیریت «ایگرو سچین» معاون پیشین نخست وزیر و متحد نزدیک «ولادیمیر پوتین» رییس چمهوری اداره می شود.
گزارش ادامه می دهد: سه سال پیش، پس از حمله ی روسیه به کریمه، آمریکا و اروپا سچین را تحریم کردند. پس از آن شرکت نفتی «اکسون موبیل» و سایر شرکت های غربی نفتی از استفاده فناوری ها در جهت کمک به شرکت رزنفت برای توسعه ی میادین گازی و نفتی قطب شمال، شیل، وآب های عمیق منع شدند.
این مساله رزنفت را مجبور کرد تا در جستجوی میادین نفتی جدیدی برای جایگزینی ذخایرش برآید.
نیویورک تایمز می افزاید: بزرگ ترین شرط بندی رزنفت تا به حال ونزوئلا بوده است. در طول سه سال گذشته روسیه و رزنفت 10 میلیارد دلار به کاراکاس کمک مالی ارایه کرده اند تا حداقل دو بار از خطر تاخیر در پرداخت ها، با بدهی به اندازه ی 150 میلیارد دلار رهایی یابد.
به نوشته این گزارش، روسیه به طور موثری جای چین را به عنوان تامین کننده ی مالی اصلی ونزوئلا گرفته است. هنگامی که «هوگو چاوز» رییس جمهوری فقید ونزوئلا بر سر قدرت بود، چین ده ها میلیارد دلار برای پروژه هایی که با نفت بازپرداخت می شد به ونزوئلا کمک می کرد، اما چین به آرامی وام های جدید را متوقف کرد، و اجازه داد تا روسیه آن ظرف تهی را پر کند.
همچنین نویسنده گزارش با ارایه آمارهایی از فعالیت های مالی روسیه تاکید می کند: روسیه 49.9 درصد سال گذشته میلادی، از سهام شرکت «سیتگو»(Citgo)، یکی از شرکت های پالایشی تابع شرکت ملی نفت ونزوئلا که در امریکا مستقر است، را به عنوان وثیقه ای برای 1.5 میلیارد وامی که به ونزوئلا پرداخت کرده بود، گرو گرفت.
گزارش ادامه می دهد: «شرکت نفت ملی ونزوئلا» از این پول برای پرداخت بدهی ها و ادامه ی تولید میادین نفتی اش بهره می برد.
این قرارداد به شدت مورد انتقاد اعضای مجلس ونزوئلا قرار گرفت، آنها هشدار دادند که خرید نهایی سیتگو توسط روسیه به امنیت ملی آسیب می زند. سیتگو حدود 4 درصد از ظرفیت پالایش آمریکا را بر عهده دارد و شبکه ی گسترده ای از خطوط لوله و ایستگاه های گاز را در خود جای داده است.
کاراکاس به شدت بر بازار امریکا متکی است چرا که پالایشگاه های اندکی در خارج از خاک ایالات متحده می توانند مقادیر بسیاری از نفت با کیفیت پایین ونزوئلا را پردازش کنند.
گزارش نیویورک تایمز می نویسد: رزنفت پا را فراتر گذاشت و پیش پرداختی برای نفت تولید شده توسط شرکت ملی نفت ونزوئلا ارایه کرد. کمکی حیاتی برای این شرکت تا بتواند تقریبا سه میلیارد دلار به سهامداران پرداخت نماید.
اما سرمایه گذاری های روسیه چندان هم بدون خطر نیست چرا که بسیاری از چاه های نفت ونزوئلا پیر و در معرض نابودی اند. تحریم های جدید آمریکا به شدت وام های بلندمدت به شرکت ملی نفت ونزوئلا را منع می کند و موجب تشدید بحران مالی ونزوئلا شده است.
ونزوئلا در حال حاضر دومین منبع بزرگ تامین کننده نفت خام شرکت رزنفت پس از خود روسیه است. این شرکت روسی، روزانه چیزی حدود 225 هزار بشکه از نفت ونزوئلا را بازفروش می کند که معادل 13 درصد از صادرات ونزوئلاست.نفت بیشتری از سمت ونزوئلا می تواند به روسیه سرازیر شود.
گزارش می افزاید: رزنفت در حال مذاکره با شرکت ملی نفت ونزوئلاست تا وثیقه ی سیتگو را در عوض گرفتن سهمی از مناطق نفتی ونزوئلا معامله کند، به عنوان راهی برای کسب ذخایر بیشتری در قیمت های معاملاتی پایه و جلوگیری از هر گونه تحریم یا دیگر مسائل قانونی از سوی واشنگتن.
همچنین رزنفت، یک قرارداد 400 میلیون دلاری با منطقه ی شمال عراق برای دریافت مجوز حفر چاه های نفت امضا کرده است. روسیه در حال حاضر بیش از 4 میلیارد دلار در مناطق نفتی شمال عراق سرمایه گذاری کرده است. همزمان با کاهش سرمایه گذاری شرکت های غربی رزنفت تبدیل به بزرگ ترین خریدار نفت منطقه شمال عراق شده است.
کراس تحلیلگر نینویورک تایمز معتقد است: «رزنفت همچنین برنامه ای برای خرید مزایده های نفتی ایران دارد، حتی با وجودی که پوتین در جستجوی قراردادهای انرژی و دیگر قراردادها با عربستان سعودی، اصلی ترین رقیب ایران است».
گزارش در پایان می نویسد: اگر فرض کنیم که دولت مادورو سقوط کند، آیا روسیه و رزنفت می توانند پاسخگوی وام های بدی باشند که دولت جدید احتمالا تمایلی به پرداخت آنها نخواهد داشت.آیا روسیه به تامین مالی ونزوئلا ادامه خواهد داد؟ این پرسشی است که هنوز پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد.

انتشار دهنده: سهراب انعامی علمداری
لینک اصلی مقاله:
https://www.nytimes.com/2017/10/29/business/energy-environment/russia-venezula-oil-rosneft.html?emc=edit_th_20171030&nl=todaysheadlines&nlid=61896751
پژوهشم**1194**2040

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۸۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه کردستان از مصرف ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر نفت سفید طی سال گذشته در این استان خبر داد و گفت: این میزان مصرف نسبت به سال گذشته با کاهش ۲۹ درصدی همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه کردستان، جهانبخش نوکانی اظهار کرد: سال گذشته ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر نفت سفید در استان مصرف شده که از این میزان ۲۰ میلیون لیتر آن در روستاهای استان توزیع و مصرف شده است.

وی با اشاره به زحمات و تلاش رانندگان ناوگان حمل‌ونقل فراورده‌های نفتی منطقه که با توجه به شرایط کوهستانی و صعب‌العبور بودن راه‌های روستایی استان نسبت به تأمین سوخت مورد نیاز روستاییان اقدام می‌کنند، افزود: راستی‌آزمایی خانوارهای نفت سفیدسوز توسط همکاران این شرکت، توزیع الکترونیک نفت سفید و توسعه شبکه گازرسانی از دلایل کاهش نفت سفید در استان کردستان است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان با اشاره به توزیع الکترونیکی نفت سفید در سطح روستاهای استان و شارژ سهمیه سالیانه شش هزار خانوار نفت سفیدسوز در کارت بانکی آن‌ها، خاطرنشان کرد: ۲۷۹ باب فروشندگی نفت سفید روستایی در سطح استان فعالیت می‌کند.

کد خبر 748654

دیگر خبرها

  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است
  • تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با تکیه بر عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • پهپاد‌ انتحاری ایرانی ، ابزار کارآمد روسیه در جنگ اوکراین
  • پهپاد‌های انتحاری «شاهد» چگونه به ابزار کارآمد روسیه در جنگ اوکراین تبدیل شدند؟
  • سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم
  • اجرای رسمی طرح باک پُر از روز شنبه در مرز رسمی پرویزخان
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران