Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@03:43:36 GMT

هگمتانه زیر بارِ آهن خم شد/ ضربه بی‌تدبیری بر پیکر تمدن ۳۰۰۰ ساله

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۰۲۶۱۲

هگمتانه زیر بارِ آهن خم شد/ ضربه بی‌تدبیری بر پیکر تمدن ۳۰۰۰ ساله

‍‍‍‍‍‍

تپه هگمتانه با ۸۶ سال سابقه ثبت ملی، در بین ۵۰ محوطه باستانی نامزد ثبت جهانی قرار دارد اما این روزها به محلی برای تردد خودروهای آهن‌فروشان همدان تبدیل‌شده و تهدید می‌شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: میراث جهانی یونسکو نام عهدنامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر ۱۹۷۲ میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و موضوع آن حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارد و متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر پایه این کنوانسیون، کشورهای عضو یونسکو می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی کنند و  حفاظت از این آثار پس از ثبت، ضمن باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوط، به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود.

در همین راستا کشور ایران ۳ سال پس از تصویب کنفرانس عمومی یونسکو در ۲۶ فوریه ۱۹۷۵ به کنوانسیون میراث جهانی یونسکو پیوست و چغازنبیل، تخت جمشید و میدان نقش‌جهان نخستین مکان‌هایی بودند که در ایران به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شدند.

فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران شامل ۲۲ مکان است

فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران شامل ۲۲ مکان است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند و این فهرست شامل ۲۱ اثر میراث فرهنگی و یک اثر میراث طبیعی است.

افزون بر مکان‌های ثبت‌شده، مکان‌هایی مانند، نقش رستم، نقش رجب، طاق‌بستان، دماوند، شهر تاریخی ماسوله، چشم‌انداز فرهنگی الموت، پارک ملی گلستان، منطقه حفاظت‌شده ارسباران، کوه سبلان، هگمتانه، مسجد کبود نیز برای ثبت در میراث جهانی یونسکو پیشنهادشده‌اند.

مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران می گوید: ۴۹ اثر ایران در نوبت ثبت جهانی در یونسکو قرار دارد و این در حالی است که به گفته وی ایران تا ۲۰۰۰ اثر، ظرفیت ثبت جهانی دارد تا جایی که آخرین اثر ثبت‌شده هم در ۱۸ تیر امسال بود که بافت تاریخی یزد به‌عنوان میراث جهانی ایران در یونسکو ثبت شد.

در میان آثار در نوبت ثبت جهانی نام تپه هگمتانه از استان همدان نیز دیده می‌شود که سال‌ها در صف انتظار این افتخار مانده است در میان آثار در نوبت ثبت جهانی نام تپه هگمتانه از استان همدان نیز دیده می‌شود که سال‌ها در صف انتظار این افتخار منتظر مانده اما همچنان مشکلاتی مانع از این رخداد شده است.

تپه باستانی هگمتانه با وسعت حدود ۴۰ هکتار در دل بافت قدیمی شهر همدان و در حدفاصل خیابان‌های اکباتان، شهدا و بلوار هگمتانه واقع‌شده و با توجه به اشارات تاریخی و برداشت‌های اولیه محققان علوم تاریخ و باستان‌شناسی، به‌عنوان «هگمتانه باستانی» و دربرگیرنده کاخ‌ها و آثار دوره ماد و هخامنشی معرفی‌شده است.

عملیات آزادسازی این اثر مهم باستانی از خانه‌های مسکونی و تجاری که در حریم آن واقع‌شده بود از حدود سال ۱۳۴۷ آغاز و تا سال ۱۳۵۳ حدود ۱۵هکتار آن به‌عنوان فاز اول خریداری و تملک و کاوش‌های باستان‌شناسی از سال ۱۳۶۲ توسط کارشناسان مجرب سازمان میراث فرهنگی آغاز شد.

تپه هگمتانه بارها مورد حفاری باستان شناسان قرارگرفته است

تپه هگمتانه در طول سالیان اخیر بارها مورد حفاری باستان شناسان داخلی و خارجی قرارگرفته است و در طول حفاری‌های انجام‌شده آثار ارزشمند و بی‌نظیری همچون لوح زرین، کوزه شکسته، بشقاب نقره‌ای و پایه ستون سنگی یافت شده که اغلب متعلق به دوران هخامنشیان و نیاکان آن‌ها است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

ماحصل کاوش‌های علمی انجام‌شده، پیدایش شهری باستانی و گسترده بوده که ساخت‌وسازهای این شهر باستانی عبارت است از معابری به فاصله‌های مساوی و موازی یکدیگر که در حدفاصل آن‌ها واحدهای ساختمانی مشابه و قرینه یکدیگر احداث‌شده است.

ازجمله ویژگی‌های شهر باستانی هگمتانه، معماری و طرح و نقشه منظم این شهر است که در بین آثار باستانی به‌دست‌آمده کم‌سابقه بوده و مجموعه بی‌نظیر و جذابی را در دل شهر همدان به وجود آورده که به‌صورت گسترده‌ای مورد استقبال و بازدید گردشگران ایرانی و خارجی است.

تپه هگمتانه این روزها شاید به‌نوعی گفته شود حال‌وروز خوشی ندارد چراکه اجرای طرح شهری وضعیت نه‌چندان مناسبی را برای آن فراهم کرده تا جایی که کارشناسان میراث فرهنگی ثبت جهانیِ هگمتانه را درخطر می‌بینند تپه هگمتانه این روزها شاید به‌نوعی گفته شود حال‌وروز خوشی ندارد چراکه اجرای طرح شهری وضعیت نه‌چندان مناسبی را برای آن فراهم کرده تا جایی که کارشناسان میراث فرهنگی ثبت جهانیِ هگمتانه را درخطر می‌بینند.

آبان ماه امسال بار دیگر آزادسازی حریم تپه باستانی هگمتانه به دغدغه جدی فرهنگ دوستان و اهالی میراث فرهنگی و کارشناسان این حوزه تبدیل شد چراکه در طرح‌ریزی تبدیل شش رینگ تاریخی همدان با مرکزیت میدان امام (ره) به پیاده راه و ادامه آن تا نزدیکی محوطه تاریخی هگمتانه، به دلیل مستقر بودن آهن‌فروشان در خیابان اکباتان، مشکلاتی برای این افراد به وجود آمد و دسترسی به بازار آهنگران برای کسبه محدود شد و کسبه این بازار به دلیل نداشتن مسیر ماشین‌رو به استانداری و فرمانداری معترض شدند.

در این میان شهرداری همدان برای حل مشکلات یادشده، پیشنهاد داد یک مسیر از داخل سایت تاریخی هگمتانه باز شود که با استقبال روبرو نشد و انتقادهای بسیاری به دنبال داشت اما درنهایت حرف خود را به کرسی نشاند.

حسین زندی از فعالان میراث فرهنگی همدان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح شهری در خیابان اکباتان همدان که تپه هگمتانه در انتهای آن قرار دارد، گفت: مسئولان شهری همدان بدون در نظر گرفتن جوانب پیاده راه کردن خیابان اکباتان همدان حالا به مشکل برخورده‌اند و برای برطرف کردن مشکل از سایت تاریخی هگمتانه هزینه می‌کنند و به‌جای پیگیری و فکر کردن به یک‌راه حل منطقی، راهی از عرصه‌ ۴۰ هکتاری هگمتانه برای عبور ماشین‌ها بازکرده‌اند.

پای شورای تامین استان به حل مشکل آهن فروشان همدان بازشد

وی بابیان اینکه چندی قبل آهنگرها و حلبی‌سازهای بازار قدیمی همدان به دلیل نداشتن مسیرِ ماشین‌رو، به استانداری و فرمانداری معترض شدند و استانداری با آن‌ها همراهی و یک مسیر از داخل سایتِ تاریخی هگمتانه برای عبور آن‌ها باز کرد و حتی شورای تأمین استان نیز در این قضیه واردشده است، گفت: این اقدام یک اتفاق خطرناک برای محوطه‌ تاریخی هگمتانه است.

زندی با بیان اینکه مسیر انتخاب‌شده بخشی از عرصه‌ ۴۰ هکتاری هگمتانه است، گفت: در این بخش از محوطه تاریخی هگمتانه هنوز مطالعات باستان‌شناسی انجام‌نشده است.

وی با اشاره به اینکه می‌خواهیم این محوطه را ثبت جهانی کنیم و پرونده‌ موقت ثبت جهانی این محوطه ارسال‌شده، اما به نظر می‌رسد بارِ نیسان را باید از روی محوطه عبور دهیم و قید ثبت جهانی و توسعه گردشگری را بزنیم، گفت: درست نیست ماشین‌هایی با بار سنگین از روی بخشی از تپه هگمتانه که هنوز کاوش نشده، عبور کنند.

هگمتانه چه در فهرست آثار جهانی قرار گیر و چه نگیرد عبور ماشین‌ها از داخل محوطه این تپه یک تهدید برای آن است وی بابیان اینکه هگمتانه چه در فهرست آثار جهانی قرار گیر و چه نگیرد عبور ماشین‌ها از داخل محوطه این تپه یک تهدید برای آن است، ادامه داد: چند سال قبل هنگامی‌که خانم احمدی پور برای بازدید از تپه هگمتانه به همدان سفرکرده بود در ورودی تپه از خودروی خود پیاده شد و بدون خودرو به محوطه هگمتانه رفت که این موضوع خود نشان‌دهنده اهمیت حفظ آثار تاریخی است.

زندی بابیان اینکه برخی مسئولان به ظرافت‌ها نیز توجه دارند اما برخی دیگر فقط شعار می‌دهند، گفت: طی ماه اخیر طالبیان معاون میراث فرهنگی نیز برای بررسی موضوع به همدان سفر کرد و عبور خودروها از تپه هگمتانه را تهدیدی برای آن دانست و خواستار جمع‌آوری طرح عبور خودرو از داخل هگمتانه شد اما به آن توجهی نشده است.

وی با اشاره به اینکه بی‌توجهی شهرداری و شورای شهر به این موضوع نیز در کوتاه آمدن برابر آهن‌فروشان خیابان اکباتان همدان دخیل بود، گفت: میراث فرهنگی همدان تصمیم‌گیری در این خصوص را به تهران واگذار کرده و معتقد است توان مقابله با شورای تأمین و ارگان‌های دیگر را ندارد.

وی همچنین بابیان اینکه استاندار همدان در حالی بنای توسعه استان را گردشگری معرفی می‌کند که نسبت به حفظ داشته‌های تاریخی کم‌اهمیت است، گفت: متأسفانه بیشترین آسیب‌ها به میراث فرهنگی همدان از دستورات اشتباه نشات می‌گیرد.

ایجاد پارک‌سوار در ضلع شرقی هگمتانه راه جهانی‌شدن آن را مسدود کرده است

زندی بابیان اینکه علاوه بر این‌ها، ایجاد پارک‌سوار در ضلع شرقی هگمتانه نیز به مشکلات موجود افزوده و راه جهانی‌شدن هگمتانه  را مسدود کرده است، گفت: شهرداری همدان هزینه فراوانی برای این پارک‌سوار صرف کرده و تغییر آن بنا بر ادعای شهرداری نوعی هدر رفت هزینه‌ها است.

وی با بیان اینکه خریدوفروش دام و طیور در ضلع غربی تپه هگمتانه نیز از دیگر مشکلات است، گفت: متأسفانه تصویر خشنی از تپه هگمتانه در اذهان گردشگران خارجی ایجاد می‌شود که این‌ها در ثبت جهانی هگمتانه نقش دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در همین خصوص بابیان اینکه در طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان اکباتان همدان، راه ورودی بازار بسته‌شده است، گفت: طبق مصوبه شورای تأمین استان همدان از کنار تپه هگمتانه و در محوطه ۴۰ هکتاری این سایت باستانی، یک‌راه ورودی ایجادشده است.

احمد ترابی گفت: میراث فرهنگی استان همدان، تصمیم‌گیری ۱۰۰ درصد درباره راه ورودی را منوط به موافقت سازمان میراث فرهنگی کرده است.

میراث فرهنگی استان معتقد است از «چاله‌دباغ‌خانه» به پایین همدان، جزو عرصه میراث فرهنگی محسوب می‌شود ترابی با تأکید بر این‌که میراث فرهنگی استان معتقد است از «چاله‌دباغ‌خانه» به پایین همدان، جزو عرصه میراث فرهنگی محسوب می‌شود، گفت: باید آن راه بسته شود و پیاده راه ادامه پیدا نکند و گیت ورودی هگمتانه به آن نقطه منتقل شود.

وی با بیان اینکه معاون میراث فرهنگی کشور طی ماه اخیر از محوطه تاریخی هگمتانه بازدید کرد و در ۲ جلسه کارشناسی که در پایگاه هگمتانه با حضور مقام‌های استانی در همدان و در جلسه دیگری در تهران با حضور معاون شهرسازی و معماری برگزار شد، به ارائه تمهیدات و راهکارهای اجرایی پرداخت، گفت: نظر قطعی در خصوص باز کردن مسیر اصلی تردد آهن‌فروش‌ها از تپه هگمتانه به تهران واگذارشده است.

اما در همان جلسه که استاندار همدان نیز حضور داشت، وی خواستار شتاب گیری روند آزادسازی حریم تپه باستانی هگمتانه شد و تأکید کرد: تپه باستانی هگمتانه آیینه میراث تاریخی کشور است و آزادسازی حریم آن با حفظ و ارائه نقشه اشتغال مردم منطقه باید با شتاب و بدون درنگ انجام شود.

محمدناصر نیکبخت بابیان اینکه در دنیا تپه‌ای به اهمیت هگمتانه وجود ندارد و این افتخار و داشته‌ای برای کشور ایران است و ای‌کاش تاکنون کارهای آن به اتمام می‌رسید، با انتقاد از فعالیت پارکینگ در جوار حریم تپه هگمتانه افزود: برای رفع مشکل آهن‌فروشان و کسبه این منطقه با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور، مسیری برای تردد در نظر گرفته می‌شود.

اثری ۳۰۰۰ ساله فدای کسب‌وکار، رضایت و اشتغال مردم

نیکبخت با بیان اینکه تپه هگمتانه اثر ارزشمندی بشمار می‌رود که حفظ آن برای استان همدان بسیار ضروری است، اما کسب‌وکار، رضایت و اشتغال مردم نیز برای ما مهم است و در کنار آن تملک حریم تپه هگمتانه باید ادامه یابد تا عرصه به‌صورت کامل آزاد شود، گفت: مسئولان نهادها و سازمان‌های مختلف استانی آمادگی کامل برای آزادسازی حریم تپه هگمتانه دارند چراکه تپه هگمتانه گذشته، کارنامه و تاریخ ایران است و آن‌قدر مهم است که برای آن دل بسوزانیم.

وی بابیان اینکه راهکار اصلی برای حفظ این تپه، آزادسازی حریم آن است و انتظار می‌رود سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای آزادسازی حریم و تصرف کامل تپه، طرح ارائه کند، گفت: هنوز حریم تپه هگمتانه بعد از ۲۵ سال آزادسازی نشده است.

آزادسازی عرصه هگمتانه به فراخور اعتباراتی است که از سوی سازمان اختصاص داده می‌شود

مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های سالیانه و با هماهنگی‌های سازمان میراث فرهنگی، برنامه‌هایی را در قالب آزادسازی، تملک و ساماندهی محوطه ۴۰ هکتاری هگمتانه انجام خواهیم داد، گفت: این فعالیت‌ها به فراخور اعتباراتی است که از سوی سازمان اختصاص داده می‌شود.

بهرام توتونچی بابیان اینکه تملک عمومی هگمتانه در سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۴ اتفاق افتاد و از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۴ محدوده اولیه محوطه مشخص شد، گفت: آن زمان محدوده حدود ۲۰ هکتار بود و این مساحت الگوی آزادسازی محوطه هگمتانه بود به همین دلیل زمین‌های محله ۶۰۰ دستگاه خریداری و املاک هگمتانه با ساختمان‌های آن تهاتر و این ۲۰ هکتار آزاد شد.

بهرام توتونچی اضافه کرد: سال ۱۳۶۴، زمانی که بنیان سازمان میراث فرهنگی گذاشته شد، تدبیری اندیشیده شد که با برنامه‌ریزی تملک‌ها ادامه پیدا کند و حدود ۱۰ هکتار به مساحت پیشین اضافه شد.

وی بابیان اینکه امروز حدود ۳۰ هکتار آزادسازی و دیوارکشی شده اما وسعت این محوطه بیشتر است، گفت: در ضلع جنوبی حدود ۴ هکتار ملک وجود دارد و معابری که این مساحت را به هم مرتبط می‌کند نیز جزو محوطه است که باید به آن اضافه شود.

بهرام توتونچی گفت: فاز ۲ عرصه هگمتانه در قسمت جنوب غربی مشرف‌به بازار قرار است بااعتباری که در نظر گرفته‌شده آزادسازی شود.

مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه در خصوص علت کندی موضوع کاوش در هگمتانه گفت: یکی از سیاست‌ها و رویکردهای سازمان میراث فرهنگی در محوطه‌های خشتی تمرکز بر حفاظت و مرمت است چراکه خشت خام در مقابل بارندگی و سرما دچار فرسایش جدی می‌شود و مرمت‌های اصولی می‌تواند سبب ماندگاری محوطه برای نسل‌های آتی باشد.

کاوش در هگمتانه به‌کندی پیش می‌رود و اولویت‌ها بر پژوهش، حفاظت و مرمت است وی افزود: از همین رو، موضوع کاوش در هگمتانه به‌کندی پیش می‌رود و اولویت‌ها بر پژوهش، حفاظت و مرمت گذاشته‌شده است.

توتونچی با تأکید براینکه این مناطق واجد ارزش است و اخیراً هم در پیاده راه اکباتان اشیای سفالی پیداشده که ظاهراً تمپوشه‌های سفالی برای انتقال آب بوده است، گفت: البته این گوشه‌ای از تپه باستانی هگمتانه است و مابقی در دل شهر همدان قرار دارد که آزادسازی آن به‌آسانی صورت نمی‌گیرد.

وی با تأکید براینکه برای آزادسازی‌های باقی‌مانده باید همه کمک کنیم و مردم، نهادهای مدنی و دولت باید همگام شوند، گفت: باید برای هموار کردن مسیر ثبت جهانی هگمتانه تلاش کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان نیز در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بابیان اینکه معتقدیم با توجه به بضاعت خوبی که استان همدان در جاذبه‌های تاریخی و بعضاً طبیعی دارد؛ آثار متعددی که می‌تواند ظرفیت اینکه یک اثر جهانی باشد و در فهرست جهانی ثبت شود را داریم، گفت: مهم این است که آثاری که از ظرفیت جهانی برخوردار هستند ثبت جهانی شوند.

علی مالمیر بابیان اینکه در ثبت آثار کدام‌یک اول یا دوم باشد خیلی برای ما مهم نیست، گفت: در گام اول به دنبال آثاری هستیم که شدنی‌تر هستند و محدودیت و موانع کمتری پیش‌رو دارند.

محوطه تاریخی هگمتانه یک محوطه فوق‌العاده منحصربه‌فرد است و اعتقاد راسخ داریم می‌تواند به‌عنوان یک اثر جهانی محسوب و ثبت شود وی بابیان اینکه بر اساس استانداردهای تعریف‌شده بدون شک محوطه تاریخی هگمتانه یک محوطه فوق‌العاده منحصربه‌فرد است و اعتقاد راسخ داریم می‌تواند به‌عنوان یک اثر جهانی محسوب و ثبت شود، گفت: موانع در راه ثبت جهانی که با خود هگمتانه و تپه هگمتانه ارتباط داشته باشد وجود ندارد بلکه به لحاظ بصری و منظری ساخت‌وسازهایی در اطراف محوطه هگمتانه انجام‌شده که چشم‌انداز آن را دچار ایراد کرده است.

مالمیر بابیان اینکه بخشی از عرصه محوطه هگمتانه نیز هنوز تملک نشده است، گفت: کماکان پیگیر ثبت جهانی پرونده تپه هگمتانه هستیم تا کارها به جلو برود.

وی بابیان اینکه در کنار پیگیری این پرونده کارهای دیگر را تعطیل نکردیم تا اگر زمانی ثبت هگمتانه با موانعی مواجه شد دستمان خالی نباشد، گفت: پرونده آثار دیگری که ظرفیت دارد تشکیل‌شده و یا در حال تشکیل آن هستیم تا با دست‌ِپُر گزینه‌های مختلفی را به سازمان در تهران معرفی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان ارگ نوشیجان را از ظرفیت‌های استان همدان برای ثبت جهانی برشمرد و بابیان اینکه این ارگ تاریخی در نوع خود منحصربه‌فرد است، گفت: پرونده این اثر تاریخی امسال موردمطالعه قرار گرفت و به‌زودی در این خصوص با تهران مکاتبه می‌کنیم.

ثبت جهانی اثر طبیعی غار علیصدر نیز در دست پیگیری است

مالمیر بابیان اینکه سال گذشته مشغول پرونده دره «ارزانفود» بودیم که انجام شد و امسال مشغول تکمیل و انجام اصلاحات موردنیاز آن هستیم، گفت: ثبت جهانی اثر طبیعی غار علیصدر نیز در دست پیگیری بوده و در فهرست موقت یونسکو نیز قرارگرفته است و در اقدام مقدماتی باید عرصه و حریم آن مشخص و مصوب می‌شد که قرارداد آن را بستیم و مطالعات تمام شد و در حال حاضر در مرحله معرفی به کمیته ثبت است که امیدواریم مورد تصویب قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه محوطه هگمتانه، ارگ نوشیجان، دره ارزانفود و غار علی صدر در فهرست پیگیری‌های استان همدان برای ثبت جهانی است، گفت: به‌طور خاص برای هگمتانه و ارزانفود و نوشیجان پرونده شکل‌گرفته است.

طبق برآورد بیش از ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار برای تملک کامل عرصه هگمتانه نیاز است مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان در خصوص وضعیت تملک عرصه هگمتانه نیز با بیان اینکه قیمت‌ها سال‌به‌سال متفاوت است و قسمتی که تملک نشده عمدتاً تجاری و قیمت آن به‌مراتب بالا است، گفت: تملک این بخش به نسبت مساحت هزینه بیشتری نیاز دارد و طبق برآورد بیش از ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار برای تملک کامل عرصه هگمتانه نیاز است.

مالمیر با یادآوری اینکه آزادسازی عرصه الزاماً به معنی تملک نیست و اگر حمایت سایر بخش‌ها را داشته باشیم و زمین‌هایی را مدیریت شهری در نظر بگیرد و ما بتوانیم با مالکین تهاتر کنیم، با این روش می‌توان بخش باقی‌مانده را آزاد کرد، گفت: این امر نیازمند همکاری تمام دستگاه‌های ذی مدخل است تا در چارچوب مشخصی اقدام شود

وی بابیان اینکه عرصه هگمتانه ۴۰ هکتار است که ۵هکتار از آن هنوز آزاد نشده است، به اجرای پروژه پیاده راه‌سازی در همدان اشاره کرد و گفت: این پروژه از میدان آرامگاه بوعلی شروع می‌شود و فاز دوم آن میدان امام و خیابان اکباتان است، این پروژه به لحاظ توسعه شهری و گردشگری ارزشمند است.

مالمیر با بیان اینکه حین اجرای این پروژه در خیابان اکباتان همدان بخشی از مسیرهای سواره‌رو مجموعه بازار، آهن‌فروشان سر گذر و فرش‌فروشان بسته شد، گفت: باید راهکاری برای عبور و مرور افراد اندیشیده می‌شد که در راستای آن طرح‌های مختلفی مطرح شد.

گزینه‌ای که تأکید دارد مسیر سواره‌رو از داخل سایت هگمتانه بگذرد دخل در سایت عرصه ثبت‌شده ملی است وی بابیان اینکه برای حل این مشکل راه‌های مختلفی پیشنهاد شد که عبور از داخل سایت هگمتانه، عدم اجرای بخشی پیاده راه و نیز کف سازی و ایجاد سواره راه در مسیر ازجمله آن بود، گفت: گزینه‌ای که تأکید دارد مسیر سواره‌رو از داخل سایت هگمتانه بگذرد به دلیل اینکه داخل در سایت عرصه ثبت‌شده ملی است و قانونا در استان اختیار اینکه این اجازه را بدهیم وجود ندارد به‌عنوان یک پیشنهاد در کنار سایر پیشنهادها به تهران ارجاع شده است.

مالمیر با اشاره به بازدید معاون میراث فرهنگی کشور از مکان موردبحث، عنوان کرد: اعلام نظر در این خصوص بر عهده تهران و در صلاحیت شورای مربوطه که در تهران شکل می‌گیرد است اما چون مصوب شده بود به‌صورت موقت مسیری تا پیاده راه باز شود از داخل سایت هگمتانه بر اساس تأکیدات صورت گرفته در شورای ترافیک برای عبور و مرور در نظر گرفته شد تا وضعیت تعیین تکلیف شود.

وی بابیان اینکه تعیین تکلیف در جلسه‌ای که هفته آینده در تهران شکل می‌گیرد صورت خواهد گرفت، گفت: کنترل عبور و مرور در مسیر تعیین‌شده صورت می‌گیرد تا صرفاً وسایل نقلیه سبک از این مسیر تردد کنند.

مالمیر در توضیح سؤالی پیرامون آسیب‌های ناشی از این تصمیم‌گیری با بیان اینکه مسیر تعیین‌شده کمترین احتمال آسیب را دارد ولیکن ضوابط، تأکید براین دارد که در داخل سایت محوطه تاریخی محل عبور و مرور وجود نداشته باشد، گفت: بر همین اساس به‌صورت موقت و به دلیل شرایط حال حاضر کمک شد تا مسیر مورد استفاده در اختیار قرار گیرد تا راهکار ثابت و دائم موضوع اندیشیده شود.

وی با اشاره به تداوم مطالعات و کاوش در تپه هگمتانه، گفت: در حال حاضر در راستای مطالعه جداره‌ها و حصارهای هگمتانه کارها در حال انجام است و ضمن ساماندهی محوطه هگمتانه، نورپردازی کلیساها و آماده‌سازی برخی زیرساخت‌ها در دست اجراست.

معاون فنی و عمرانی شهردار همدان نیز از توافقات مدیریت شهری با میراث فرهنگی به‌منظور ایجاد راه دسترسی برای بازار آهن‌فروشان در محدوده ورودی تپه هگمتانه خبر داد.

خیابان اکباتان از نیمه دوم به پایین در محدوده عرصه تپه هگمتانه است

موسی رسولی با اشاره به دو قرارداد منعقدشده برای پروژه‌های پیاده راه‌سازی میدان امام و خیابان اکباتان گفت: خیابان اکباتان از نیمه دوم به پایین در محدوده عرصه تپه هگمتانه بوده و هرگونه کار اجرایی در آنجا نیازمند هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی است.

وی گفت: در این رابطه مجموعه اقدامات از ابتدای انجام پروژه با هماهنگی میراث فرهنگی صورت گرفته و دو نفر از کارشناسان میراثی به‌صورت مستمر در محل پروژه حضور دارند.

وی بیان کرد: با ادامه کار پیاده راه‌سازی در قطعه دوم خیابان اکباتان، ازآنجاکه راه دسترسی به راسته آهن‌فروشان و بخشی از بازار مسدود می‌شد، نیاز به تعبیه یک‌راه جدید احساس شد که برای ایجاد این راه هیچ چاره‌ای جز بهره‌گیری از ورودی تپه هگمتانه نداشتیم و بر همین اساس با میراث فرهنگی وارد مذاکره شدیم.

وی افزود: خوشبختانه با همکاری‌ میراث فرهنگی، مصوبه شورای تأمین شهرستان و ورود استاندار راه مناسبی به‌منظور دسترسی  به محدوده سر گذر و راسته آهن‌فروشان تعبیه شد.

رسولی یادآور شد: مسیر بازگشایی‌شده برای دسترسی به بازار آهن‌فروش‌ها پس از اتمام پروژه نیز از همان مسیر تعیین‌شده خواهد بود.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه اجرای پروژه شهری بدون انجام مطالعات لازم نه‌تنها هیچ عایدی برای شهر ندارد بلکه گاهی چنان ضربه‌ای بر پیکره آن وارد می‌کند که تا سال‌ها قابل جبران نخواهد بود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۲۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد گفت: سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد تحصیص می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد، مسلم فلاح زاده اظهار کرد: تأمین برق پایدار برای واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی از برنامه‌هایی است که در چند سال اخیر در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرار گرفته است.

وی افزود: از همین جهت از سال ۱۴۰۰، تفاهم نامه‌های مختلفی برای ایجاد شش پست برق بین شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت برق منطقه‌ای یزد منعقد شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد ادامه داد: برای ایجاد این پست‌های برق بیش از هفت هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

فلاح زاده گفت: خوشبختانه با مشارکت هر دو طرف قرارداد تاکنون بیش از سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز، برای انعقاد قرارداد مشاور و خرید تجهیزات طرح‌ها تأمین شده است.

کد خبر 747953

دیگر خبرها

  • اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • قدمت ۶۰ ساله شبکه استانی رادیو همدان
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان
  • صعود تیم ملی فوتسال به جام‌جهانی با عبور از قرقیزستان
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • طراوت باران بهاری در دیار هگمتانه