Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان با بیان اینکه صحنه های دلخراش حادثه قطار مسافری تبریز- مشهد را فراموش نخواهد کرد گفت: بسیاری از تصاویر آن روز تلخ تا ابد در ذهنم باقی خواهد ماند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، ساعت 7:22 صبح روز جمعه 5 آذر سال گذشته بود که برخورد دو قطار مسافربری در ایستگاه هفت خوان در حد فاصل سمنان و دامغان به حادثه ای دلخراش منجر شد که کشته شدن 47 تن و مجروح شدن 103 تن دیگر را درپی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حادثه از آنجا که به کشته شدن جمعی از زائران بارگاه امام رضا (ع) انجامید به مصیبتی عمومی برای ملت ایران تبدیل شد که تا مدتها غبار اندوه را بر این سرزمین، بویژه دیار آذربایجان نشاند.

شبکه اطلاع رسانی مرآت به مناسبت فرارسیدن اولین سالگرد این حادثه جانسوز، بخش هایی از اظهارات مهدی نوروزی مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان را در خصوص این حادثه منتشر می کند:

بلافاصله پس از وقوع این حادثه، خود را با خودروی 405 که در دسترس ما بود به محل صعب العبوری که حادثه در آن رخ داده بود رساندیم. نیروهای امدادی و انتظامی شامل آتش نشانان، اورژانس و ...در محل حادثه حضور داشتند و مشغول امدادرسانی به مجروحان و جمع آوری اجساد قربانیان بودند. طبیعتا در طول این حادثه از زمان وقوع تا چند روز پس از آن دستگاه های استان و برخی نهادهای کشوری دخیل بودند که این امر به رسیدگی پرونده سرعت بخشید.

حادثه بسیار تلخی بود و ابعاد تاسف بار فراوانی داشت. صحنه های دلخراشی را از نزدیک مشاهده می کردیم که بسیاری از آنها تا ابد در ذهن انسان باقی می ماند و هیچگاه فراموش نمی شود.

پس از جمع آوری اجساد و قطعات سوخته شده بدن قربانیان، برخی از جسدها که قابل شناسایی نبودند تا پایان همان شب به تهران منتقل شدند. امر شناسایی اجساد نیازمند آزمایشات دقیق و مستندی است که نتایج آن از قطعیت بالایی برخوردار باشند. امیدوارم آزمایشگاه استان سمنان بزودی با تهیه دستگاه GC MASS تکمیل می شود. این دستگاه به افزایش مستندات و قطعیت آنها کمک زیادی خواهد کرد.

البته ناگفته نماند که حضور به موقع کارشناسان اداره کل پزشکی قانونی در محل وقوع حادثه به تشخیص هویت اجساد قربانیان کمک زیادی کرد. همچنین دادستان محترم سمنان دستور دادند بررسی صحنه به صورت کوپه به کوپه و واگن به واگن انجام شود که این دستور نیز به ما کمک زیادی کرد.

در خصوص آزمایش DNA اجساد قربانیان این را عرض کنم که بعضا فقط یک قطعه از بدن مانند استخوان را در اختیار داشتیم. سازمان پزشکی قانونی به خانواده قربانیان اعلام کرد برای آزمایش DNA به این سازمان مراجعه کنند. بستگان درجه یک قربانیان به سازمان مراجعه کردند و پس از دریافت نمونه خون آنها، نقشه DNA آنها ترسیم و با نقشه DNA قربانیان تطبیق داده شد و پس از آن توانستیم جسد قربانیان را شناسایی کنیم و تحویل خانواده آنها دهیم.

قطعا مستحضر هستید که در مورد افراد زنده از خون آنها نمونه برداری می شود و برای اجساد نیز از اعضای حیاتی نظیر دندان، استخوان، گوشت و یا عضله سوخته آنها. همانطور که عرض کردم تفکیک اجساد از مبدا و در زمان حادثه کمک زیادی به تشخیص هویت کرد و در اتفاقی کم سابقه قطعاتی که تحویل پزشکی قانونی شد در کمترین زمان ممکن تشخیص هویت داده شدند که پس از آن اجساد با هویت مشخص به خاک سپرده شدند.

شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان فرارسیدن سالروز این حادثه دلخراش را به کلیه بازماندگان و مردم شریف استان آذربایجان شرقی تسلیت عرض می کند.

انتهای پیام/ت

شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۹۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: تیم‌های تخصصی برای شناسایی اجساد مفقودین اعزام شود

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس خواستار اعزام تیم‌های تخصصی پزشکی قانونی برای شناسایی اجساد مفقودین شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، جنبش مقاومت اسلامی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد با ادامه تلاش تیم‌های پزشکی برای یافتن اجساد شهدایی که توسط ارتش جنایتکار رژیم صهیونیستی اعدام شده و در گورهای دسته جمعی در بیمارستان ناصر در خان یونس دفن شدند، مجددا از سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی ذی‌ربط می‌خواهیم تیم‌های تخصصی پزشکی قانونی و تجیزات لازم را برای جست و جوی مفقودین و شناسایی اجساد شهدا به نوار غزه اعزام کنند، به ویژه اینکه بیش از نیمی از 292 جسدی که تاکنون در بیمارستان ناصر کشف شده‌اند، هویت آن‌ها مشخص نشده است.

در این بیانیه آمده است: ما بر ضرورت تشکیل فوری کمیته مستقل بین‌المللی برای تحقیق در مورد این جنایت وحشیانه تاکید داریم که روز به روز ابعاد تازه‌تری از آن مشخص می‌شود، از جمله کشف گورهای دسته جمعی شامل اجساد بیماران و مجروحان غیرنظامی و زنان و کودکان که مورد شکنجه وحشیانه قرار گرفتند، علاوه بر وجود نشانه‌هایی دال بر دفن زنده بعضی از آن‌ها.

حماس تاکید کرد که ما نسبت به چشم‌پوشی از این جنایات و ادامه سیاست حمایت از رژیم اشغالگر و سرپوش نهادن بر جنایات آن و مصون نگه داشتن جنایتکاران اسرائیلی از هرگونه مجازات هشدار می‌دهیم.

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصرصهیونیست‌ها ده‌ها نفر را در بیمارستان ناصر زنده به گور کردندکشف 140 گور دسته‌جمعی در غزه و افشای جنایات جدید صهیونیست‌هاواکنش نماینده ایران به کشف گورهای جمعی در خان یونسدرخواست برای تحقیقات بین‌المللی درباره گورهای جمعی در غزهجزئیات هولناک از جنایات اشغالگران در گورهای دسته‌جمعی غزه

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • جنایت هولناک در ویلای زیبا!
  • گزارش سازمان ملل از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در بیمارستان ناصر
  • کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری
  • ماجرای کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری
  • خواهرکشی ناموسی در مشهد | قتل زن ۲۳ ساله به دست برادر ۱۷ ساله
  • طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گور‌های دسته‌جمعی
  • حماس: تیم‌های تخصصی پزشکی قانونی برای شناسایی اجساد بیایند
  • حماس: تیم‌های تخصصی پزشکی قانونی برای شناسایی اجساد به غزه بیایند
  • درخواست حماس برای اعزام تیم‌های تخصصی پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی
  • حماس: تیم‌های تخصصی برای شناسایی اجساد مفقودین اعزام شود