Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی شفیعی در بخش دوم گفتگویش از وضعیت صنفی می‌گوید. او معتقد است شرایط شکل گرفته در شکایات نیازمند همکاری صنوف است. او از تشکیل شورایی خبر می‌دهد که بتوان موارد مطروحه را در اسرع وقت حل و فصل کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، چندی است فضای تئاتر کشور به سبب حضور بخش خصوصی به محل تضارب آرا بدل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی هنرمندان از بدقولی سالن‌داران در تأمین منابع و امکانات می‌گویند و برخی از وضعیت مالی آنان گلایه می‌کنند. شرایط با چند شکایت و چند مصاحبه جنجالی در اوایل ماه آبان دنبال شد و مشخص شد برخی از سالن‌داران اقداماتی عجیب در کسب سود بیشتر انجام داده‌اند.

بیشتر بخوانید: برخی با عبارت "زیرپله" از تماشاخانه‌های خصوصی یاد می‌کنند

این اتفاقات بیشتر با سکوت اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر دنبال شد. سکوتی که کمی تعجب‌آور بود؛ اما مهدی شفیعی به عنوان مدیرکل این نهاد در گفتگو با خبرگزاری تسنیم سعی کرده است به شبهات موجود پاسخ دهد و البته در برخی موارد او خود گلایه‌مند می‌شود.

شفیعی در بخش نخست گفتگوی خود از برنامه خصوصی‌سازی در حوزه تئاتر دفاع کرد و معتقد است برخی هنرمندان چشم‌انداز درستی از این فرصت ندارند. او می‌گوید شرایط برای رسیدن به یک تماشاخانه خصوصی به نحوی است که می‌توان گامی به سوی کمپانی شدن گروه‌های تئاتری پیش رفت.

آنچه می‌خوانید بخش دوم گفتگوی مهدی شفیعی با خبرنگار تسنیم است:

***

تسنیم:  در گفتگو با برخی هنرمندان فعال در تماشاخانه شهرزاد متوجه شکل خاصی از قرارداد شدم که در آن هم نسبت هفتاد به سی در گیشه ذکر می‌شود وهم کف فروش. شما در بستن قرارداد ها به چه میزان دخالت می‌کنید؟

وظیفه دولت حمایت از تماشاخانه‌ها و گروه‌های نمایشی است

شفیعی: شرایط از حدود پنج سال پیش متفاوت شده است. تمام گروه‌ها وقتی می‌خواستند اجرا کنند طبیعی بود که در تماشاخانه‌های دولتی یا به نوعی وابسته به دولت قرار بوده اجرا کنند و همیشه هم دولت دستش پایین بود. یعنی همیشه سعی می‌کرد شرایط را ایجاد کند و خیلی سخت نگیرد و همیشه طرف هنرمند را بگیرد؛ حتی اگر با بداخلاقی‌هایی هم  مواجه می‌شد. دولت سعی می‌کرد مسائل را حل کند؛ ولی شرایط جدید مقتضیات جدید دارد. یک‌سری از افراد آمدند سرمایه‌گذاری کردند، تماشاخانه‌هایی ایجاد کردند. بالاخره انتظار دارند که فعالیت‌هایشان شکل بگیرد. بخشی از سرمایه‌شان در چرخش باشد و این طبیعی است. الان خیلی ظرفیت خوبی ایجاد شده و نمونه‌اش این است که یک کارگردانی که در آن سال‌هایی که راجع به آن صحبت کردیم، شاید در خوش‌بینانه‌ترین شرایط دو سالی یک بار فرصت اجرا برایش پیش می‌آمد، الان با این ظرفیت‌ها می‌تواند در سال سه چهار تا اثر را روی صحنه ببرد. کما اینکه با آن مواجه هستیم. خب این مقتضیاتش این است که این دفعه با دولت مواجه نیست. با یک بخش خصوصی، با یک بخشی مواجه است که به انتفاع خودش توجه دارد. شرایط جدید هم می‌گوید خب با یک آگاهی بیشتری باید به سمت عقد قرار داد بیاید و دولت هم وظیفه دارد که حقوق هر کدام را حقوق هر بخشی از نهاد اجتماعی تئاتر را به جای خودش صیانت کند. از تماشاخانه باید حمایت کند، از گروه نمایشی حمایت کند؛ حتی حواسش به حقوق مخاطب هم باشد. اینجا دیگر ایرادی ندارد.

پیگیر تشکیل صنف تماشاخانه‌داران بودم

وقتی گروه نمایشی پای یک قرارداد می‌رود دقیق‌تر مسائلش را ببیند. حتی مشاوره بگیرد، چه ایرادی دارد مشاوره حقوقی بگیرد که قراردادی را امضا می‌کند. خوب نیست که قراردادی را ببندیم که در نهایت متوجه بشویم از آن رضایت نداریم. از ابتدا با آگاهی به سمت این شکل از قرار دادها باید برویم. ابتدای ماجرا مورد توافق طرفین است، قرار نیست انتهای کار زیر میز زده بشود یا مورد توافق نباشد. از زمانی که تماشاخانه‌ها ایجاد شدند وظیفه دولت نبود. دولت هم به نظر می‌رسد نباید دنبال دردسر برای خودش بگردد؛ ولی اتفاقاً من پیگیری کردم که صنف تماشاخانه‌داران تشکیل شود. جلساتش را با وزارت کار گذاشتیم، دوستان را جمع کردیم با همین ایده بود که خود دوستان بنا را متحد بگذارند، بنا را شکلی بگذارند که قوام و دوام داشته باشد و به همه جنبه‌هایش توجه بشود.

تسنیم: همه آنها به صنف پیوستند؟

شفیعی: تقریباً غالبشان. شاید یکی دو تا باشد که هنوز نپیوستند؛ ولی از موارد تبعیت می‌کنند.

تسنیم: مثلاً پالیز و شهرزاد عضو صنف هستند؟

تأکید داشتم دوستان شورای داوریشان را با بهره‌گیری از توان پیشکسوتان و آدم‌های شاخص تئاتر تشکیل بدهند

شفیعی: اینها قرار و صحبت شد که بپیوندند. دقیقاً نمی‌دانم الان انجام شد یا نه ولی تبعیت می‌کنند. اتفاقاً حدود چند ماه پیش من تاکید داشتم که دوستان شورای داوریشان را با بهره‌گیری از توان پیشکسوتان و آدم‌های شاخص تئاتر تشکیل بدهند که این کار را کردند. الان اکثر این موارد را ما ورود می‌کنیم. نظریه اولیه را می‌دهیم و در شورای داوری صنف با حضور نماینده اداره کل موارد بررسی می‌شود و خیلی از این موارد داریم که بی‌سر‌و‌صدا حل می‌شود و به حقوقشان می‌رسند و شاید شما یک موردش را که مثلاً خیلی سر و صدا به پا کند، برجسته بشود و همه بشنوند. در جریان باشید؛ ولی خیلی از این موارد مطرح می‌شود، می‌آید دست ما در صورتی‌که قاعدتاً وظیفه ما نیست به آن ورود کنیم؛ ولی می‌سپاریم به نماینده‌مان در شورای داوری و مطرح می‌شود و خیلی از آنها به راحتی حل می‌شود.

تسنیم: پیش از اینکه صنف شکل گرفته باشد، قانون می‌گوید مسئولیتش با چه کسی است؟

دولت به عنوان برادر بزرگتر طرفین با هدف صیانت از تئاتر ورود کرده است

شفیعی: یک قراردادی است بین دو طرف. مثل همه قرار‌دادها. اگر اعتراضی به آن شود دستگاه قضا باید نهایتاً رسیدگی کند. اگر یک کسی آن تکالیفی را که در قرار‌داد به عهده‌اش گذاشته شده جوابگو نباشد خیلی طبیعی است که می‌تواند مراجعه کند؛ ولی قبل از آن دولت به عنوان برادر بزرگتر طرفین با هدف صیانت از تئاتر ورود کرده است و خیلی موارد آنجا حل می‌شود و اتفاقاً نباید به عنوان بحران‌هایی که نباید پیش می‌آمد به آن نگاه کنیم که یکی از دوستان بگوید این فاجعه است. این طبیعی است. وقتی شما کمیتت افزایش پیدا می‌کند، وقتی مناسبات تغییر پیدا می‌کند، وقتی شرایط جدید پیش بیاید باید مقتضیاتش را ببینیم. اصلاً طبیعی است. هر مدیریتی باید از این بحران‌ها با هدف رفتن به سمت آینده مناسب‌تر گذر کند.

تسنیم: حالا چرا این سالن‌دارها هیچ وقت ترغیب نمی‌شوند که تهیه‌کننده هم باشند. تا حالا خودتان به این فکر کردید؟ به غیر از کوشکی و وقارکاشانی هیچ کدام تهیه‌کننده نیستند. علی پالیزدار در ایرانشهر تهیه‌کنندگی کرده؛ ولی در پالیز خودش تهیه‌کننده نمی‌شود. یا مثلاً حمید عرب فعالیت تهیه‌کنندگی شاخص‌تری در ایرانشهر داشته تا در تماشاخانه پایتخت.

شفیعی: ایده‌آل این است که وقتی مؤسسه‌ای شکل می‌گیرد این مؤسسه توسط یک‌سری آدم‌های همفکر تشکیل شود و آثارشان را به صحنه ببرد، تولید اثر داشته باشد، برنامه داشته باشد برای تولید و سایر موارد. این ایده‌آلی است که مد نظر است و صرفاً نباید تماشاخانه‌های ما محل اجرای تولیدات دیگران باشد.

تسنیم: الان تبدیل به اجاره‌داری شده ، اجاره می‌دهند و اجرا می‌روید؟

ایده آل ما این است که گروه‌های شاخص به سمت مکان‌مندی بروند

شفیعی: من وقتی آقای دکتر صادقی متقاضی شد همه جوره استقبال کردم. خوشبختانه به نتیجه رسید. اصلاً ایده آل ما این است که گروه‌های شاخص به این سمت بروند.

تسنیم: الان دکتر صادقی شاکی است از وضعیت مالی. خودش می‌گوید که من سرمایه نداشتم و اکنون یک بدهکار بزرگ هستم. یعنی اینجاش خطرناک می‌شود.

خیلی از نمایش‌هایی که در تماشاخانه‌های خصوصی اجرا می‌شوند مورد حمایت مرکز هستند

شفیعی: در مورد ایشان نگاه حمایتی وجود داشته است. دولت هیچ وقت دنبال این نیست که بخواهد خودش را مطرح کند که کمک می‌کند و فلان می‌کند؛ ولی کمک شده، چه به لحاظ معنوی و پیگیری و دولتی و حتی بحث مادی. خیلی از نمایش‌هایی که در تماشاخانه‌های خصوصی اجرا می‌شوند مورد حمایت مرکز هستند و از خیلی از جنبه‌ها سعی در رفع مشکلاتشان شده. وقت و انرژی گذاشته می‌شود این اتفاقات شکل بگیرد و بدانید بدون حمایت دولت اصلاً این پروسه پیش نمی‌رود.

تسنیم: حالا برویم سراغ شهرزاد. این چیزهایی که می‌گوییم  خیلی از آن پرسش‌هایی است که آقای بهداد راه انداخته  و می‌تواند شبهاتی موجود را حل کند. به گوشم رسیده که شهرزاد تعداد شاکی‌هایش خیلی زیاد است و حتی از عدد بزرگی حرف زده می‌شود. چه اتفاقی در شهرزاد می‌افتد که بدین اندازه شکایت از آن زیاد می‌شود و اکنون تبدیل به یک پروسه شده که دومینووار همه را فعال می‌کند و از آقای قاسم جعفریگلایه می‌کنند؟

ایجاد راه‌حل و سازوکار از کارکردهای صنف است

شفیعی: من به عنوان کسی که مطلع هستم، چون به نوعی همه شکایت ها به سمت ما می‌آید اصلاً با این حجم نیست. عرض کردم شرایط جدید است و خیلی طبیعی است که اختلافاتی پیش بیاید. امر، امر جدیدی است و طبیعی است و اتفاقاً این کارکردهای صنف است که برای هر کدام از این مواردی که پیش می‌آید راه حلی ایجاد کند، ساز‌و‌کاری ایجاد کند که کمتر به مشکل برخورد کنند.

تسینم: الان آقای چگینی هیچ اظهار نظری در مورد این قضایا نداشته است.

ترکیبی از هر دو شورای داوری با ورود پر‌رنگ‌تر اداره کل هنرهای نمایشی تشکیل می‌شود

شفیعی: می‌خواهم بگویم تماشاخانه‌های دیگر هم از این موارد دارند؛ ولی خیلی از اینها در سکوت مسائلشان حل می‌شود. اختلافات حل می‌شود و به نتیجه می‌رسند و به مشکل جدی بر نمی‌خورند و این بخشی از اصلاح فرایندهاست. شهرزاد هم با این تعداد مواردی که شما می‌گویید مواجه نبوده؛ حتی مثلاً یکی از مواردی که شما طرح کردید راجع به آقای سیامک صفری بود. سیامک صفری مواردش حل شده است، یعنی مراجعه کرد و با جلسات این مسائل حل شد. آنچه که طرح شده بود با آنچه که واقعیت داشت متفاوت بود، یعنی انعکاس رسانه‌ایش خیلی برجسته‌تر از آن اتفاقی بود که ما دیدیم. یک کاری را که اخیراً داریم انجام می‌دهیم، علاوه بر اینکه شورای داوری صنف تماشاخانه‌ها خیلی خوب دارد کارش را انجام می‌دهد، برخی از موارد به  شورای داوری خانه تئاتر می‌روند. آنجا هم دوستان وقت می‌گذارند؛ اما ترکیبی از هر دو شورای داوری با ورود پر‌رنگ‌تر اداره کل هنرهای نمایشی با بهره‌گیری از توان پیشکسوتان نمایشی ایجاد می‌کنیم که دعاوی که شاید پیچیده‌تر را بتوانیم آنجا بحث کنیم. مسائلشان را رسیدگی کنیم و حتی بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که به سمت این نقاط اختلافی کمتر برویم

تسنیم: یعنی قرار است سیستم‌های نرخ‌گذاری هدفمند بشود؟

شفیعی: مهم این است که بشود شرایط گفتگو را با همه طرف‌ها داشته باشیم. یک شرایط یکسانی را که منافع همه نهاد تئاتر در آن رعایت شود همه منافع تماشاخانه‌دارها و هم منافع گروه‌ها و هم توجه داشته باشیم به مخاطب.

تسنیم: در این قضیه خانه تئاتر چقدر قدرت دارد؟

شفیعی: عرض کردم آن شورای داوری صنف تماشاخانه داران فقط خود تماشاخانه‌اران نیستند. یعنی از هنرمندان شاخص دعوت کردند که منافع گروه‌ها را مدنظر داشته باشند و نماینده اداره کل هم در آنجا حضور دارد. باز هم آنجا سعی شده کفه ترازو به یک طرف سنگین نشود.

تسنیم: در خانه سینما اصولاً یک حقوقدان وجود داردیا فارادی همانند جواد طوسی یا حمید دهقان‌پور هستند که درباره مسائل حقوقی داوری می‌کنند.

شفیعی: صنف تماشاخانه داران هم یک مشاور حقوقی دارند و فعال است.

تسنیم: هنرمندان چه؟  آیا حقوقدانی برای آنها وجود دارد که به آن مراجعه کنند و از او مشورت بگیرند؟

شفیعی: این دیگر به هنرمندان و صنف مربوط است. دوستان صنف تماشاخانه‌داران این کار را انجام دادند. یعنی یک مشاور حقوقی گرفتند و خیلی جاها هم به آنها کمک کرده و ایده‌های خوبی به آنها داده است.

تسنیم: شما خبر خانه تئاتر حقوق‌دان دارد؟

شفیعی: من مطلع نیستم.

تسنیم: و خود مرکز چه؟ بخش حقوقی دارد ؟ بازرسی دارد؟

شفیعی: ببینید دو تا بحث است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک اداره کل حقوقی دارد زیر مجموعه معاونت حقوقیش که خیلی از موارد ما رجوع می‌کنیم و مباحثمان را آنجا طرح می‌کنیم؛ اما بحث بازرسی را که شما می‌فرمایید بحث جدایی است. ما هم در اداره کل بحث بازرسی را داریم هم در معاونت داریم، هم در خود وزارتخانه. این موضوع تعریف شده است.

تسینم: شکایت‌های مالی داریم. در قراردادها یک چیزی ثبت شده و طبق قرارداد هم پول پرداخت شده است. نکته آنجاست که اکثر دوستانی که با آنها صحبت می‌کنیم قراردادهای شفاهی با همدیگر بستند و این هم اخلاق خیلی بدی بوده که در تئاتر ایران جاری است. با هم شفاها قول و قرار می‌گذاشتند که تو فلان را برای من انجام بده من فلان قدر به تو پول می‌دهم؛ ولی هیچ وقت ثبت نمی‌شده است. من هیچ وقت هم ندیدم خانه تئاتر سازوکاری برای این قراردادها شکل دهد. حتی بین بازیگر و کارگردان یک فضای مبهمی وجود داشته است. حالا در قضیه آقای جعفری و هنرمندها چیزی که خیلی مشخص است اتفاقات شفاهی است و من شنیدم که قانون حتی برای قراردادهای شفاهی هم موارد قانونی دارد. تبصره هایی وجود دارد که می‌توانند به آن رجوع کنند و حقوقشان را کسب کنند.

اتفاق اخیر هشداری است که همه گروه‌ها بدانند قرار نیست ما چیزی را شفاهی بین هم رد و بدل کنیم

شفیعی: من خیلی تشکر می کنم از شما به عنوان رسانه که این موضوع را محور قرار دادید. خیلی ضروری است زوایای مختلفش برجسته بشود که اتفاقاً ما به سمت جلو حرکت کنیم. عرض کردم ما تجربیات دیگری را پشت سر گذاشتیم که شاید ضرورت داشته باشد در آن تجدید نظر کنیم. طبیعی است که همین اتفاق الان هشداری است که همه گروه‌ها بدانند که قرار نیست ما چیزی را شفاهی بین هم رد و بدل کنیم. قرار است اگر قراردادی بین دو طرف منعقد می‌شود حقوق هر دو طرف را مد نظر بگیرد. پای قرار‌دادی را امضا نکنیم که از زوایای مختلفش بی‌اطلاع هستیم. پای قراردادی را امضا نکنیم که از توانمان خارج است. همه این‌ها مواردی است که من فکر می‌کنم تاکید شما بر برجسته‌سازی این موضوع خیلی می‌تواند مسیر ما را رو به جلو ببرد. یعنی از این به بعد بدانیم جامعه مدرن با زندگی شهروندی یکسری مقتضیاتی دارد که باید همه بپذیریم و البته راجع به آن ظرفیت قضایی که شما می‌گویید درباره‌ی قول‌های شفاهی من می‌گویم که همیشه ظرفیت رجوع به محکمه قضایی وجود دارد و نباید این را امر بدی بدانیم. بالاخره هر جایی ما احساس کردیم حقی از ما ضایع شد آنجا همیشه هست.

تسنیم: حالا هنرمندان باید در دادگاه فرهنگ و رسانه شکایت کنند؟

شفیعی: بله. آن دیگر راه آخر است. الان امکان رجوع به هر دو صنف وجود دارد، اگر نیاز باشد که ما ورود می‌کنیم که همیشه هم ورود کردیم، همیشه هم وقت گذاشتیم و خیلی از مسائل را هم حل کردیم.

تسنیم: حالا برخی از نهادها مثلا شورای حل اختلاف دارند.

قرار نیست همه موارد اختلافی رسانه‌ای شود

شفیعی: من حتی می‌خواهم بگویم در همین بحث شهرزاد دوبار تماشاخانه به من رجوع کرد و راجع به مواردی که بین گروه و تماشاخانه بود صحبت کرد. من همان‌جا حل کردم. می‌خواهم بگویم خیلی ورود می‌شود؛ ولی قرار نیست همه اینها رسانه‌ای شود.

تسنیم: حالا برخی از نهادها شورای حل اختلاف دارند.  آیا وزارت ارشاد هم همچین چیزی دارد‌؟

شفیعی: اینکه عرض کردم با همین رویکرد حل کردن دعاوی است.

تسنیم: حقوقدانی هم هست در آن شورای حل اختلاف؟

شفیعی: هنوز شکل ندادیم، داریم این را انجام می دهیم که یک مقداری بشود این قضایا را حل کرد.

تسنیم: یعنی وارد چرخه  قضایی نشود؟

شفیعی: احسنت! هم بتواند این شورا ایده‌هایی را بدهد برای سازوکارهایی که باید ایجاد شود تا خیلی از این قضایا حداقل تکرار نشوند.

تسنیم: شما برایشان جریمه هم در نظر می‌گیرید؟ مثلا اتفاقی که برای سیامک صفری افتاد. من در آن نمایش که آقای جعفری برق را قطع کرد، حاضر بود. هم اجرای سیامک صفری بود و هم اجرای کیومرث مرادی؛ چون همزمان اجرا می‌شدند. برق را قطع کرد و فکر کنم نمایش را در پنج دقیقه در تاریکی دنبال کردیم. آیا برای اتفاقات از این دست جرایمی در نظر گرفته‌اید؟

مباحث اقتصادی را دستگاه قضا می‌تواند حل کند

شفیعی: ببینید مرکز یک‌سری وظایف دارد که مشخص است، موسساتی که ما مجوز می‌دهیم در یک دوره زمانی مثلاً اگر ما پروانه را برای یک سال صادر می‌کنیم، سال دوم را با توجه به پرونده موسسه تمدید می‌کنیم. قطعاً اگر همچین قضایایی وجود داشته باشد که موسسه تخلف کرده باشد در حوزه وظایفش درست عمل نکرده باشد، امکان عدم تمدید یا جریمه‌هایی وجود دارد؛ ولی در مباحث اقتصادی در مباحث جریمه مالی نه. آن مباحثی است که  دستگاه قضا می‌تواند این اتفاقات را شکل دهد.

تسنیم: حال به نظر شما این اتفاقات اخیر به کجا ختم می شود؟

شفیعی: هر دو طرف به ما نامه‌هایی نوشتند و قضایا را گفتند. تمام سوابقی که موضوع داشته همکاران در شورای ارزشیابی و نظارت دریافت کردند. موضوع در شورای داوری صنف تماشاخانه‌ها هم دارد پیگیری می‌شود .

تسنیم: رای را رسانه‌ای می‌کنید‌؟

شفیعی: حتما به شما اطلاع خواهم داد. آن بخش‌هایی که امکان‌پذیر باشد. اغلب موضوعات در این شوراها حل شده و ان‌شاءالله این هم حل می‌شود، اگر هم نشد که دوستان می‌توانند شکایتشان را به دستگاه قضایی ببرند.

تسنیم: حالا در همین شرایط کنونی که این اتفاقات دارد می‌افتد، شما چند تا درخواست برای تماشاخانه دارید‌؟

شفیعی: تاسیس تماشاخانه که در دبیرخانه موسسات معاونت هنری با مدیریت آقای صادقی‌زاده انجام می‌شود. آمار دقیق هم ایشان دارد؛ ولی هر کسی متقاضی می‌شود شرایط اولیه‌اش را تایید می‌کنند برای صلاحیت تخصصی‌اش سمت ما می‌فرستند که معمولاً نظر می‌دهیم.

تسنیم: خبر ندارید در آینده چند تا تماشاخانه تأسیس می‌شود؟

110 موسسه تک منظوره تئاتری در کل کشور  ظرف این چهار سال یا پروانه گرفتند یا درگیر مراحل نهایی اخذ پروانه هستند

شفیعی: آنچه که اطلاع دارم تا الان تعداد 110 موسسه تک منظوره تئاتری در کل کشور  ظرف این مدت سه چهار سال یا پروانه گرفتند یا درگیر مراحل نهایی اخذ پروانه هستند که البته همه آنها تماشاخانه‌دار نیستند. موسسه تک منظوره می‌توانند در همه آن دوازده موردی که عرض کردم، فعالیت داشته باشند.

تسنیم: بعد خود دولت قصد سالن سازی ندارد؟

شفیعی: دولت دارد می‌سازد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساخت و ساز اعتبار این را دارد، پروژه‌هایی را فعال دارد در سراسر کشور نه فقط تهران.

تسنیم: منظورتان پروژه ولنجک است؟

سعی کردیم با مشارکت استانداری‌ها و شهرداری فضاهایی در اختیار گروه‌های نمایشی قرار گیرد

شفیعی: نه ولنجک یک پروژه عمرانی دارای ردیف نیست، ولنجک زمینی بوده که هنوز کارش آغاز نشده. زمینی بوده که به این امر اختصاص داده بودند؛ ولی پروژه‌های بزرگی دارد در سراسر کشور ساخته می‌شود که البته آن بحث مفصلی است که می‌شود راجع به آن صحبت کرد. شاید خود من نقد به آن سیاست داشته باشم؛ ولی ظرف این دوسه ساله کاری که انجام دادیم با مشارکت استانداری‌ها به سمت ساخت سالن های کوچک نمایشی در سراسر کشور رفتیم. شاید گروه‌های نمایشی در شهرستان‌ها کمتر باشند که مثل تهران متقاضی ایجاد موسسات باشند؛ ولی سعی کردیم با مشارکت استانداری‌ها و شهرداری فضاهایی ساخته شود و در اختیار گروه‌های نمایشی قرار گیرد.

تسنیم: همانند اتفاقاتی که در مشهد و کرمان رخ داده است؟

شفیعی: در کرمان اتفاق بسیار خوبی افتاد. شما در جریان هستید ما شهرداران و استاندار آنجا را دعوت کردیم تهران، یک تور بازدید از سالن‌ها خدمتشان بودیم. یک جلسه‌ای همین جا برگزار شد. خیلی راغب شدند برای ساخت سالن و همان‌جا با شهرداری‌ها و استاندار تفاهم شد که این اتفاق شکل بگیرد. تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد برای شش تا تماشاخانه در شش شهرستان کرمان که شهردارانشان مهمانان ما بودند، وزیر امضا کرد و استاندار موافقت شد که شهرداران بسازند، ما تجهیز ‌کنیم. خیلی خیلی اتفاق خوبی بود که الان در استان کرمان حدود چهار سالن راه افتاده است.

ادامه دارد...

==================

مصاحبه از احسان زیورعالم

==================

انتهای پیام/

 

 

R1369/P1356/S4,39/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۵۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنسرسیوم ساخت کشتی تمام ایرانی تشکیل می‌شود

طی مراسمی با حضور مدیران عامل ۳ شرکت کشتی‌سازی داخلی تفاهمنامه ایجاد کنسرسیوم ساخت کشتی تمام ایرانی امضا شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طی مراسمی با حضور مدیران عامل 3 شرکت کشتی‌سازی داخلی تفاهمنامه ایجاد کنسرسیوم ساخت کشتی تمام ایرانی امضا شد.

بر این اساس قرار است با مشارکت کشتی‌سازی صدرا، ایزو ایکو و دریابندر و هولدینگ لجستیک غدیر، کنسرسیوم ساخت کشتی‌های تمام ایرانی ایجاد شود.

مدیر عامل صدرا در حاشیه امضای این تفاهمنامه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: با تشکیل کنسرسیوم زیرساخت‌های کشور در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار ساخت کشتی به صورت حداکثری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. یکی از برکات تشکیل این کنسرسیوم این است که با تجمیع ظرفیت‌ها، نیازمندی‌های کشور را برطرف خواهیم کرد.

علیپور افزود: بر این اساس از بهره‌برداران انتظار داریم از ظرفیت کنسرسیوم مذکور حداکثر استفاده را داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه صدرا با کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش قراردادی دارد گفت: در حال حاضر با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قراردادی برای ساخت 4 کشتی با ظرفیت 3500 و 5000 تن را داریم.

مدیر عامل کشتی‌سازی صدرا ادامه داد: کشتی‌های 5 هزار تنی از نوع شناورهای رورو هستند که تلاش می‌کنیم تا پایان امسال دو فروند را به آنها تحویل بدهیم.

علیپور یادآور شد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل آن به ما قول دادند که در صورت تحویل اولین کشتی بلافاصله قرارداد سفارش دو فروند کشتی دیگر را امضا کنیم.

وی در خصوص شرکت ملی نفتکش نیز گفت: تاکنون موفق نشده‌ایم با این شرکت قراردادی امضا کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنسرسیوم ساخت کشتی تمام ایرانی تشکیل می‌شود
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • اختلافات آشکار شد؛ درگیری لفظی محمد صلاح با یورگن کلوپ پیش از ورود به زمین + ویدئو
  • مهمترین چالش امروز نظام ما با دشمن جنگ ترکیبی و ‏ادراکی است
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی
  • خبرنگاران جنگ ترکیبی دشمن را با جهاد تبیین روشنگری کنند
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند