Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه سابق کشورمان تاکید کرد: «فکر نمی‌کنم که آمریکایی‌ها به دنبال پایان دادن به این توافق باشند، زیرا آنها می‌دانند که توافق هسته‌ای برای همه طرف‌های این معامله، از جمله آمریکایی‌ها سودمند است.»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ منوچهر متکی وزیر امور خارجه سابق کشورمان در گفتگو با شبکه راشاتودی روسیه، پیرامون آینده توافق هسته‌ای ایران و اقدامات دولت آمریکا در ارتباط با برجام، در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، از تاکید بر پایبندی همه گروه‌های سیاسی در ایران از توافق هسته‌ای خبر داد و تاکید کرد: «در حال حاضر دولت ایالات متحده اصرار دارد تا مذاکرات مجدد پیرامون مساله هسته‌ای ایران و یا برخی موضوعات جدید را که به این معامله مرتبط نیستند، ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل مقامات ایران اصرار دارند که توافق هسته‌ای موضوعی قابل بحث نیست. در آغاز شروع به کار دولت ترامپ، آمریکایی‌ها موضوع پایان دادن به توافق هسته‌ای را مطرح کردند. من فکر نمی‌کنم که آمریکایی‌ها به دنبال پایان دادن به این توافق باشند، زیرا آنها می‌دانند که توافق هسته‌ای برای همه طرف‌های این معامله، از جمله آمریکایی‌ها سودمند است.»

متکی در پاسخ به این سوال که واکنش ایران در برابر تحریم‌های جدید آمریکا چه خواهد بود؟ گفت: «وقتی آمریکایی‌ها خواهان برقراری رابطه اقتصادی با ایران نیستند، در دولت ایران هم اراده‌ای برای برقراری روابط اقتصادی با آمریکا وجود ندارد. لذا تحریم‌های آمریکا برای ما مهم نیست و آنچه که در این بین برای ما اهمیت دارد، واکنش دیگر کشورهای عضو گروه 5+1 در ارتباط با این تحریم‌هاست. تاکنون برخی کشورها تلاش کرده‌اند تا نشان دهند این تحریم‌ها موثر بوده است ولی درپی موضع‌گیری جدید دولت آمریکا، اتحادیه اروپا از یک طرف و دولت‌های چین و روسیه از سوی دیگر، مخالفت خود را با واکنش جدید دولت آمریکا در ارتباط با توافق هسته‌ای اعلام کردند. اگر اتحادیه اروپا، چین و روسیه موضع متفاوتی با موضع دولت جدید آمریکا اتخاذ کنند که این کار را هم کردند، دولت آمریکا به خاطر موضع جدید خود پشیمان خواهد شد.»

در بخشی از این مصاحبه تلویزیونی، مجری برنامه از وزیر امور خارجه اسبق ایران، پرسید: «رهبر جمهوری اسلامی ایران اخیرا تاکید کرد که استفاده از ارزهای ملی به جای دلار آمریکا، برای مصون نگه داشته شدن ایران از تحریم‌ها مناسب است. آیا به نظر شما این موضوع راه‌حل خوبی در وضعیت فعلی است؟»

متکی در پاسخ به این سوال گفت: «در نشست اقتصادی و کمیسیون اخیر میان ایران و شرکای آن، در مورد استفاده از ارزهای ملی در روابط اقتصادی دو جانبه و همکاری‌های اقتصادی صحبت شد. فکر می‌کنم این موضوع بسیار مهم است و کشورها باید این موضوع را حتماً در نظر بگیرند. فکر می‌کنم حرکت تازه‌ای شروع شده است و برای مثال، در منطقه ما بین ایران و روسیه، ایران و ترکیه، بین روسیه و برخی از دولت‌ها، بین ایران و برخی از کشورهای دیگر در داخل و خارج از منطقه، برای تجارت و روابط اقتصادی از ارزهای ملی استفاده می‌کنند. فکر می‌کنم هر چیز مهمی بالاخره باید از جایی شروع شود. این یک شروع خوب برای از بین بردن اثربخشی تحریم‌ها است.

متکی درباره نفوذ منطقه‌ای ایران و در توضیح این جمله رئیس جمهور که اکنون هیچ تصمیمی در عراق، لبنان، شمال آفریقا و یا خلیج فارس بدون موافقت ایران گرفته نمی‌شود، تاکید کرد: «این به معنای سلطه و هژمونی نیست. این موضع‌گیری‌ها بر مبنای دو رویکرد متفاوت برای نفوذ در منطقه است. برای مثال ما با بحران داعش در منطقه مواجه هستیم. همچنین با مشکلات زیادی در عراق، افغانستان، سوریه و یمن مواجهیم. این بحران‌ها با یکدیگر متفاوتند. وقتی شما به واقعیت‌های منطقه نگاه می‌کنید، می‌توانید متوجه این نکته بشوید. ولی اگر واقعیت‌ها را کنار بگذارید، به راه‌حل درستی برای این بحران‌ها دست پیدا نمی‌کنید. نکته این است که ایران این فضا را پیش روی خود دارد که استراتژی درست در برابر بحران‌های سی سال اخیر منطقه اتخاذ کند.»

مجری راشا تودی همچنین درباره روند مبارزه دولت ایران با گروه تروریسی داعش گفت: «ایران در جنگ علیه داعش در عراق سرمایه گذاری زیادی کرد و به واحدهای شبه نظامی شیعه در عراق کمک کرد. تهران چه انتظاری در مقابل این کمک‌ها دارد؟ آیا در مقابل این کمک‌ها به دنبال نفوذ پایدار از طریق شبه نظامیان جدید و نیرومند شیعه است؟»

متکی در پاسخ به این سوال و در توضیح سیاست‌های منطقه‌ای ایران در مقابله با گروه داعش، گفت: «اکنون فکر می‌کنم کاملا روشن است که داعش باید به عنوان یک بحران واقعی برای همه جهان در نظر گرفته شود. در حال حاضر بنیانگذاران داعش به این نتیجه رسیده‌اند که کسی که باد می‌کارد طوفان درو خواهد کرد. داعش به چیزی اعتقاد ندارد. داعش یک ابزار برای آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها بود و متاسفانه بعضی از طرف برخی کشورهای نفتی منطقه هم مورد حمایت مالی قرار گرفت تا منطقه را ناامن کند. نه تنها این منطقه، امروزه می‌توانیم اثر اقدامات داعش را در کشور شما (روسیه)، چین، در شبه قاره هند، اروپا و اینجا و آنجا ببینیم. این یک بحران است.

اما موضع ایران از همان ابتدا کاملا درست بود. به دنبال ریشه بحران و اصرار بر ریشه‌کن کردن این بحران بود. به همین دلیل است که ما اعلام کردیم که پشت هر گروه و حزبی هستیم که می خواهد با داعش مبارزه کند. ما با عراق و سوریه صادق هستیم و خوشبختانه آخرین شهرهای سوریه و عراق هم از داعش پاک شدند و این یک پیروزی بزرگ بر پایه مقاومت، همکاری و اعتماد بین کشورهای منطقه بود. این پیروزی منجر به ایجاد اعتماد به نفس در میان کشورهای منطقه از جمله ایران، عراق، سوریه و کشورهای دیگر که موقعیت مشابهی دارند، شد. نتیجه چه خواهد بود؟ اینکه ایران و عراق، به عنوان دو کشوری که هشت سال با یکدیگر جنگ داشتند، در حال بازسازی و تقویت اعتماد به نفس میان یکدیگر هستند که این مساله بسیار مهم است.»

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۳۱۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا

سخنگوی وزارت امور خارجه به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

به گزارش سایت وزارت امورخارجه، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آن‌ها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آن‌ها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • تاکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس | قطر و مصر هم ضمانت کردند؛ پایان جنگ نزدیک است؟