Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@04:38:40 GMT

کاهش 50 درصدی ذخیره آب سد قلعه چای عجب شیر

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۴۱۳۹۳

کاهش 50 درصدی ذخیره آب سد قلعه چای عجب شیر

مراغه- ایرنا- فرماندار عجب شیر از کاهش 50 درصدی ذخیره آب سد قلعه چای این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایرنا، سید شمس الدین مراثی روز سه شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب عجب شیر افزود: میزان آب ذخیره شده در پشت این سد از 15 میلیون متر مکعب در سال گذشته به هفت میلیون مترمکعب در سالجاری کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت سد قلعه چای 42 میلیون متر مکعب است ادامه داد: کاهش بارش ها در سالجاری نسبت به سال 95 در کاهش ظرفیت ذخیره سازی این سد نقش مستقیمی داشته است.
وی با اشاره به وضعیت بحرانی آب بر لزوم صرفه جویی و افزایش بهره وری در بخش های صنعت، کشاورزی و مصرف خانگی تاکید کرد و گفت: شناسایی نقاط تنش زا در منابع آبی واعمال مدیریت صحیح مصرف در راستای جلوگیری از پیامدهای احتمالی در آینده، راهگشای مشکل کمبود منابع آبی در این شهرستان است.
وی افزود: با وجود کمبود بارندگی در سال های اخیر و کاهش ذخیره سفره های آب زیرزمینی، تقاضا برای بهره برداری از منابع آبی در بخش کشاورزی افزایش داشته است لیکن صرفه جویی در مصرف آب از جمله اجرای سیستم های آبیاری مدرن و کشت محصولات کم مصرف در این راستا ضروری و حیاتی است.
وی با بیان اینکه بیش از 65 درصد چاه های حاشیه دریاچه ارومیه در عجب شیر دچار شوری بیش از حد استاندارد شده است ادامه داد: این شهرستان با حدود70 کیلومتر، بیشترین طول حاشیه دریاچه ارومیه را به خود اختصاص داده و با کاهش سطح آب آن، بیشترین خسارات را متحمل شده است.
وی اضافه کرد: کاهش آب کشاورزی در شهرستان های حوزه دریاچه ارومیه از جدی ترین مشکلات پیش روی مردم این منطقه بوده وعجب شیر نیز به علت موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خود بیش از دیگر مناطق تحت تاثیر پسروی آب این دریاچه، قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه 52 درصد از آب مزارع این شهرستان از آب های زیرزمینی و 48 درصد از سد قلعه چای عجب شیر تامین می شود خواستار افزایش رهاسازی از آب سد قلعه چای برای آبیاری اراضی این شهرستان شد.
مراثی با بیان اینکه 29 میلیون متر مکعب از منابع آبی سد قلعه چای عجب شیر برای بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: کاهش بارندگی و میزان ذخیره فعلی آب سد قلعه چای جوابگوی مصارف کشاورزی در این شهرستان نیست.
وی رعایت الگوی کشت، اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و طرحهای نوین مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، استفاده از طرح های کارشناسی، استفاده از کنترل هوشمند و پرهیز از کشت محصولات پرمصرف را از جمله راهکارهای مدیریت منابع آبی در این بخش عنوان کرد.
شهرستان عجب شیر با حدود 85 هزار نفر جمعیت در 98 کیلومتری جنوب غربی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار:شهرام ناعم وند**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7485

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۱۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی

نامدار ملکپور اظهار داشت: با توجه به وجود استخر‌های ذخیره آب کشاورزی فراوانی که در سطح استان وجود دارد، با مشاوره کارشناسان مدیریت شیلات و امور آبزیان، کشاورزان می‌توانند نسبت به ماهی‌دار کردن استخر‌های ذخیره آب کشاورزی خود اقدام نمایند.

وی افزود: در صورت بهره‌برداری کامل از این استخر‌های ذخیره آب کشاورزی امکان تولید بیش از یک هزار تن ماهی قزل‌آلای رنگین کمان در سطح چهارمحال و بختیاری وجود خواهد داشت.

ملکپور اضافه کرد: برای این کار باید کشاورزان نسبت به ذخیره ماهیان با وزن بین ۵۰ تا ۱۰۰ گرم اقدام نمایند تا در پایان فصل کشاورزی یعنی اواخر مهر یا اواسط آبان ماه ماهیان به وزن بازاری رسیده و روانه بازار مصرف شود.

بیشتر بخوانید

تولید ۸۰ درصد تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا در چهارمحال و بختیاری

وی بیان داشت: از دیگر اقداماتی که برای پرورش ماهی قزل‌آلا در این نوع استخر‌ها می‌توان انجام داد استفاده از دستگاه‌های هواده اسپلش یا برج‌های هوادهی در استخر است.

ملکپور ادامه داد: از مزایای پرورش ماهی در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی می‌توان به افزایش بهره‌وری محصول کشاورزی نیز اشاره کرد، آب استخر‌های کشاورزی که در آن ماهیان پرورش داده می‌شوند غنی از املاح و مواد معدنی مناسب برای رشد سایر محصولات کشاورزی هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • تجهیز ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • افزایش ۲۰ درصدی رهاسازی آب از سد زولاچای سلماس
  • افزایش ۲۰ درصدی رها سازی آب از سد زولاچای سلماس
  • شنای مرگ در استخر‌های کشاورزی یزد
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند