Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-27@16:43:21 GMT

بدن شما به این 6 ماده نیاز جدی دارد

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۵۱۷۲۹

بدن شما به این 6 ماده نیاز جدی دارد

خبرگزاری میزان- کلسیم احتمالا به واسطه توانایی خود در پیشگیری از پوکی استخوان شهرت دارد، اما این ماده معدنی فوایدی فراتر از تقویت استخوان ها و دندان ها ارائه می کند.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، ما اغلب مواد معدنی را به دو دسته مواد معدنی اصلی و مواد معدنی کم نیاز تقسیم می کنیم. شش ماده معدنی اصلی آنهایی هستند که به مقدار زیاد در بدن وجود دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنگامی که موضوع سلامت و عملکرد عادی بدن مطرح می شود، مواد معدنی غذایی به اندازه ویتامین ها مهم هستند. آنها برای فرآیندهای بسیاری در بدن، به ویژه تعادل مایع، حفظ و نگهداری از استخوان ها و دندان ها، انقباض عضلانی، و عملکرد سیستم عصبی ضروری هستند.

 

تا زمانی که یک رژیم غذایی متعادل و سالم را دنبال کنید، در اکثر موارد، دریافت این مواد معدنی به میزان کافی از مواد غذایی مصرفی دشوار نیست. اما اگر درباره کمبودهای احتمالی نگران هستید، بیشتر این مواد معدنی در قالب مکمل ها نیز به فروش می رسند و پس از مشورت با پزشک می توانید از آنها استفاده کنید.

 

مواد معدنی اصلی شامل کلسیم، کلرید، منیزیم، فسفر، پتاسیم و سدیم می شوند. در ادامه با این مواد معدنی و برخی منابع غذایی خوب برای آنها که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید، بیشتر آشنا می شویم.

 

کلسیم

 

کلسیم احتمالا به واسطه توانایی خود در پیشگیری از پوکی استخوان شهرت دارد، اما این ماده معدنی فوایدی فراتر از تقویت استخوان ها و دندان ها ارائه می کند. بدن برای لخته شدن خون و عملکرد عادی سیستم عصبی و عضلانی به کلسیم نیاز دارد.

 

کلسیم به میزان فراوان در محصولات لبنی، مانند شیر، پنیر و ماست وجود دارد. اما از دیگر منابع غذایی برای این ماده معدنی می توان به مغزهای خوراکی، سبزیجات سبز برگ و غذاهای غنی شده مانند غلات صبحانه و شیر مغزهای خوراکی، مانند شیر بادام، اشاره کرد. کلسیم یکی از محبوب‌ترین مکمل های غذایی نیز است.

 

کلرید

 

کلرید ماده معدنی جالب توجه ای است. بدن انسان برای تولید شیره های گوارشی به آن نیاز دارد و در مایع احاطه کننده سلول ها نیز در کنار سدیم قرار دارد. در حقیقت، کلرید به همراه سدیم برای کمک به تعادل مایع بدن شما کار می کند.

 

کلرید غذایی در نمک خوراکی (کلرید سدیم) و بسیاری از سبزیجات، از جمله کرفس و گوجه فرنگی یافت می شود. به ندرت نیازی به مصرف مکمل کلرید وجود دارد.

 

منیزیم

 

منیزیم برای عملکردهای بیوشیمیایی که بسیاری از اعمال در بدن انسان، از جمله انقباض های عضلانی و تکانه های عصبی، را کنترل می کنند، ضروری است. همچنین، این ماده معدنی برای کنترل قند خون، تنظیم فشار خون، و حفظ استخوان هایی سالم و قوی نیاز است.

 

منیزیم در مغزهای خوراکی، دانه های خوراکی، غلات کامل، حبوبات، و سبزیجات سبز برگ تیره یافت می شود. از دیگر منابع غذایی برای این ماده معدنی می توان به ماست، ماهی سالمون، غلات صبحانه غنی شده، موز، و سیب زمینی اشاره کرد. اگر چه مواجهه با کمبود منیزیم نادر است اما مکمل های کلسیم نیز در دسترس هستند که اغلب با کلسیم ترکیب شده اند.

 

فسفر

 

فسفر برای رشد استخوان و عملکرد عادی غشا سلولی اهمیت دارد. این ماده معدنی به همراه ویتامین های B کمپلکس مواد غذایی مصرفی شما را به انرژی مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت های روزانه تبدیل می کند.

 

فسفر در مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند گوشت قرمز، مغزهای خوراکی، دانه های خوراکی و حبوبات یافت می شود. کمبود فسفر نادر است و به طور معمول در زمان سوء تغذیه شدید رخ می دهد. مصرف مکمل فسفر ضروری نیست.

 

پتاسیم

 

پتاسیم برای عملکرد عادی سیستم عصبی و انقباض عضلانی نیاز است. این ماده معدنی در مایع درون سلول ها وجود دارد، از این رو برای تعادل مایع در سراسر بدن ضروری است. پتاسیم می تواند اثر سدیم بر فشار خون را خنثی کند.

 

یک رژیم غذایی متعادل و سالم باید تمام نیاز روزانه شما به پتاسیم را تامین کند. از جمله منابع خوب برای این ماده معدنی می توان به میوه ها، سبزیجات، حبوبات، شیر، مغزهای خوراکی و گوشت قرمز اشاره کرد. مکمل های پتاسیم نیز در دسترس هستند، اما بدون مشورت با پزشک آنها را مصرف نکنید.

 

سدیم

 

سدیم به همراه کلرید در حفظ تعادل مایع بیرون از سلول ها نقش دارد. مصرف سدیم برای تنطیم فشار خون مهم است. کمبود سدیم نادر است و در حقیقت مصرف بیش از اندازه این ماده معدنی مشکلی شایع در جهان محسوب می شود. مصرف بیش از اندازه زیاد سدیم ممکن است افزایش فشار خون در برخی افراد را به همراه داشته باشد.

 

سدیم به همراه کلرید در نمک خوراکی یافت می شود و به طور طبیعی مقادیر اندک از آن در انواع غذاها وجود دارد. اما بیشتر سدیم دریافتی از مواد غذایی فرآوری شده که حاوی نمک یا مواد نگهدارنده زیاد هستند، سرچشمه می گیرد.

منبع: عصر ایران

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۱۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند

امروزه با افزایش تقاضا برای داروهای سرکوب‌کننده اشتها، مردم به دنبال مواد طبیعی هستند که اثرات مشابهی داشته باشند. اخیراً چالشی در شبکه های اجتماعی وایرال شده که در آن کاربران برای کاهش وزن خود ترکیبی از جو، آب و آب لیمو را می نوشند.

در حالی که این ترکیب مضر نیست، کارشناسان در مورد این ادعا که مصرف این نوشیدنی می تواند اثرات چربی‌سوزی را تقلید کند، تردید دارند.

اما نیازی به متوسل شدن به معجون های مشکوک نیست، چراکه برخی از غذاها می توانند مانند داروهای دیابت و چاقی باعث ترشح هورمون «سیری» شوند.

داروی اوزمپیک که ماده فعال آن سماگلوتید است، برای درمان دیابت نوع ۲ تجویز شده و مزیت دیگری دارد که باعث کاهش وزن مصرف‌کنندگان می شود.

Novo Nordisk، شرکت سازنده اوزمپیک، دارویی با دوز بالاتری از سماگلوتید را با نام تجاری Wegovy برای درمان چاقی به بازار عرضه کرده است.

دسته ای از داروها که آگونیست گیرنده پپتید شبه‌گلوکاگون ۱ (GLP-1 RA) نامیده می شوند، با تقلید از هورمون GLP-1 که به طور طبیعی توسط روده شما هنگام خوردن غذا ترشح می شود، عمل می کنند که به مغز سیگنال می دهد که سیر شده اید و از پرخوری جلوگیری می کند.

به گزارش روزیاتو، مواد غذایی نمی‌توانند دقیقاً همان تأثیرات و نتایجی که با مصرف داروهای مرتبط با کنترل دیابت یا کاهش وزن به دست می‌آیند را به وجود بیاورند.

اما طبق تحقیقات، مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند میزان ترشح هورمون‌های GLP-1 را افزایش داده و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد.

۱. جو دوسر

در حالی که داروی اوزمپیک مطمئناً نمی تواند منجر به کاهش وزن چشمگیری شود، «جو» که عنصر اصلی آن است، مطمئناً می تواند به شما کمک کند که احساس سیری کنید.

جو دوسر حاوی کربوهیدرات‌هایی است که به آهستگی آزاد می‌شوند. بنابراین می‌تواند به کنترل اشتها کمک کند.

جو دوسر سرشار از فیبر بوده و در روده متورم می شود و به ما کمک می کند که بعد از غذا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنیم.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۶ روی غلات پرفیبر مانند جو و گندم کامل نیز نشان داده که مصرف این غلات ممکن است GLP-1 را افزایش دهد.

فیبر موجود در جو هضم را کند کرده و منجر به آزاد شدن تدریجی گلوکز در جریان خون و ترشح GLP-1 می شود.

۲. آووکادو

آووکادو حاوی چربی‌های مفیدی است که می‌تواند به بهبود سلامت قلبی و عروقی کمک کند و در چارچوب یک رژیم غذایی مناسب، برای صبحانه یا میان‌وعده مورد استفاده قرار گیرد.

این گیاه سبز خامه‌ای، سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و فیبر است و در پژوهشی در سال ۲۰۱۶ مشخص شد که آووکادو می‌تواند سطح GLP-1 را افزایش دهد.

همچنین یک مطالعه که در سال ۲۰۱۹ توسط مرکز تحقیقات تغذیه در موسسه فناوری ایلینوی انجام شد، نشان داد که افزودن آووکادو به وعده غذایی باعث افزایش سطح GLP-1 و همچنین هورمون تنظیم‌کننده اشتها به نام پپتید YY می شود و در عین حال سطح انسولین را کاهش می دهد.

۳. تخم مرغ

بر اساس یک پژوهش در سال ۲۰۱۶، تخم مرغ منبع غنی از پروتئین و چربی های تک غیراشباع است که می تواند میزان ترشح GLP-1 را افزایش دهد.

تحقیقات دیگری در سال ۲۰۲۰ نشان داد که سفیده تخم مرغ به ویژه برای آزادسازی GLP-1 مفید است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که خوردن سه عدد تخم ‌مرغ برای صبحانه به کاهش سطح قند خون بعد از غذا، کاهش احساس گرسنگی و کاهش میزان مصرف غذا در ۲۴ ساعت آینده کمک می‌کند.

۴. آجیل

نتایج تحقیقات نشان داده اند که مصرف بادام، پسته و بادام زمینی می تواند سطح GLP-1 را به دلیل وجود پروتئین، فیبر و چربی سالم افزایش دهد.

بنابراین اگر به دنبال یک میان‌وعده سالم هستید که شما را برای بقیه روز سیر نگه دارد، مصرف یک مشت آجیل گزینه خوبی به نظر می رسد.

۵. سبزیجات

یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داد که مصرف سبزیجات پیش از غذا باعث تنظیم سطح قند خون و افزایش سطح GLP-1، به خصوص ۶۰ دقیقه پس از خوردن غذا می شود.

سبزیجاتی مانند کلم غنچه‌ای، کلم بروکلی و هویج سرشار از فیبر و ویتامین هستند که می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کرده و به طور بالقوه بر سطح GLP-1 تأثیر بگذارند.

درشت مغذی‌ها باعث ترشح GLP-1 می‌شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد با انتخاب غذاهای سرشار از این مواد مغذی، می‌توان سطح GLP-1 را افزایش داد.

این بدان معناست که یک رژیم غذایی سالم، سرشار از مواد مغذی محرک GLP-1 می تواند سطح GLP-1 را افزایش دهد.

رژیم‌های غذایی با مقدار بالای چربی مفید، فیبر و پروتئین می‌توانند به شما کمک کنند که برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. این مواد مغذی معمولاً باعث تأخیر در هضم غذا و کنترل سطح اشتها می‌شوند.

همچنین غذاهای سرشار از فیبرهای قابل تخمیر، مانند سبزیجات و غلات کامل، باکتری‌های روده را تغذیه می‌کنند و سپس باعث تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر می شوند که می‌توانند ترشح GLP-1 را تحریک کنند.

به همین دلیل است که داشتن رژیم‌های غذایی با چربی مفید، فیبر و پروتئین بالا می‌توانند به شما کمک کند که برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • استخراج سالیانه ۳۰ هزار تن ماده معدنی منیزیت در شهرستان سربیشه
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • امحای هزار و ۵۳۹ کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته در هشترود
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ