Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، شامگاه سه شنبه، 7 آذرماه، در ابتدای گفت‌وگوی تلویزیونی که به ارائه گزارش عملکرد 100 روزه اول دولت دوازدهم اختصاص شد، به وضعیت زلزله‌زدگان استان کرمانشاه پرداخت و گفت: امید دارم که مردم بتوانند در کنار یکدیگر به مردم زلزله‌زده کمک کنند و از همه کسانی که به این مردم کمک کردند، قدردانی می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: البته در این گونه حوادث کار بسیار دشواری برای همه به وجود می‌آید که بتوانند به زلزله‌زدگان کمک کنند، البته ما در یک دهه اخیر زلزله‌ای به این شدت نداشته‌ایم و وقتی زلزله می‌آید راه‌ها، آب و برق با مشکل مواجه می‌شوند ، اما امدادگران خیلی کمک کردند و چیزی حدود 2700 نفر را از زیر آوارها نجات دادند و وقتی از بیمارستان کرمانشاه بازدید می‌کردم، روحیه مردم بسیار خوب بود و آن‌چه از مسئولین می‌خواستند به حق و به جا بود و نیازهای اولیه آن‌ها به موقع رسید. وزارت بهداشت، وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران کار بسیار بزرگی انجام دادند.
روحانی افزود: کمک رسانی از طرف دولت خیلی به موقع بود و نیروهای مسلح خیلی کمک کردند و ما در صدد اسکان مردم هستیم تا بتوانیم به آنها کانکس دهیم و برای اولین بار، بودجه‌ای را که باید دولت تأمین کند، تأمین شده است.
روحانی ادامه داد: البته مشکلات مردم فراوان است اما خدمت‌رسانی به نسبت خوب بود. از صدا و سیما می‌خواهم تا خدمات دولت و مردم را با کشورهای دیگر به مقایسه بگذارد. من در زلزله رودبار حضور داشتم، به زلزله بم سر زدم، کمک‌رسانی این بار بسیار خوب بود.

وی از گردآوری مجموعه خدمات 100 روز اوّل دولت دوازدهم در یک کتاب خبر داد و تصریح کرد: این کتاب در سایت دولت قرار دارد و مردم می‌توانند آن را ملاحظه کنند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی در مورد اشتغال و معیشت افزود: من می‌خواهم در مقدمه این بحث این نکته مهم را بگویم. دولت دو هدف اساسی در بخش اقتصاد دارد، یکی ریشه‌کن کردن فقر مطلق در طول دولت دوازدهم است. قدم‌های اولیه‌ای که در این صد روز برداشته شده با ایجاد عدالت و کوتاه کردن نابرابری‌ها بین مردمی که در دهک‌های پایین و بالا قرار دارند ادامه خواهد یافت. دوم رونق اقتصادی است. این دو مقوله یعنی بالا بردن درآمد و توزیع عادلانه که دو هدف دولت است و  اقشار آسیب‌پذیر مثل مستمری‌بگیران کمیته امداد،‌ مستمری‌شان سه برابر می‌شود و تا پایان دولت تا 5 برابر هم خواهد رسید. از همه نیازمندان ثبت‌نام و به آنها یاری رسانده می‌شود.

رئیس‌جمهور در ادامه افزود: در مسئله اشتغال عقب‌ماندگی‌هایی از سال‌های گذشته یعنی سال‌های 85 تا 92 بوده که اقتصاد خالص ما صفر بوده است. از سال 92 تحرک خوبی شروع شده است. متوسط اشتغال خالص ما تا تابستان 96 سالانه 685 هزار اشتغال خالص بود.  تلاش ما این است که این رقم بالا برود و تا دو سال آینده به عدد 900 هزار نفر  برسانیم. و همچنین آمار اشتغال خالص ما در تابستان 96 نسبت به سال گذشته 700 هزار نفر است و در این صد روز ما نسبت به دو سال گذشته، پیشرفت داشته‌ایم.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه دولت در حال تصویب بودجه است و در بودجه امسال ما شاهد تحول بسیار مثبتی خواهیم بود، گفت:‌ ما این هدف‌گذاری را از طریق طرح‌ها دنبال می‌کنیم، به وزرایی که در اقتصاد فعال هستند گفته‌ایم که یکی از هدف‌ها بالا بردن اشتغال است، در فضای مجازی صنعت و معدن می‌توانیم اشتغال داشته باشیم.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات اعلام کرد که در شش ماهه نخست 50 هزار نفر مشغول به کار شدند. در طرح کارورزی 120 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند. هدف ما این است که اشتغال به رقمی برسد که بیکاری کاهش یابد اما می‌دانیم که رقم بیکاری یک درصد کاهش پیدا کرده است

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ قدم‌های 100 روزه مثبت بوده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. اساس برنامه برای رفع کردن فقر، بحث رونق اقتصادی و اشتغال است، ما در برنامه دولت یازدهم هم به کمیته امداد و هم بهزیستی کمک کردیم که مردم را از تحت پوشش خارج کنند و خودکفا بشوند. علیرغم اینکه عده‌ای را خودکفا می‌کنیم به هر حال عده‌ای هستند که نیازمند کمک باشند. اساس ما این است که آن را از طریق درآمدها جبران کنیم. دولت درآمدهایش در حال افزایش است، اما مخارج ما هم افزایش پیدا می‌کند و از این نظر باید سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های مختلف را مدنظر قرار دهیم.

این خبر تکمیل می‌شود...

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۴۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌های بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند

به گزارش همشهری آنلاین؛ جوامع امروزی در جهان مملو از اخبار و گزارشات مختلف خبری هستند. در عرصه بمباران رسانه‌ای کافی است که وارد شبکات اجتماعی یا سایت‌های خبری شوید تا با انبوهی از اخبار و نقل قول‌های رسانه‌ای برخورد کنید. اما در این بین نکته‌ای حائز اهمیت است که برای بررسی آن با محمد لسانی، کارشناس و پژوهشگر حوزه رسانه گفت‌وگویی داشتیم. محور بحث این بود که چرا و چگونه در ایران ما اخبار خوب و مثبت به اندازه اخبار منفی و ناگوار دیده نمی‌شوند؟ چه دست‌هایی مانع می‌شوند مردم ایران اخبار مثبت و امیدوار کننده کشور را دنبال نمایند. در ادامه حاصل این گپ و گفت را خواهید خواند.

خبر خوب، خبر بد است!

لسانی در ابتدا گفت: در موضوع ژورنالیسم و روزنامه‌نگاری دو موضوع است که با مسأله مورد نظر ما پیوند و ارتباط دارد. اولین مورد را شاید بتوان در این ضرب‌المثل جست‌وجو کرد: خبر خوب، خبر بد است! مصرف رسانه‌ای و روی آوری به اخبار چه از سوی فعالان خبری و چه از سوی مردمِ مخاطب زمانی صورت می‌گیرد که یک اتفاق ناگوار مثل سقوط پلاسکو و غرق شدن کشتی سانچی در مطبوعات و خبرگزاری‌ها مخابره می‌شود.

وی افزود: مضاف بر آنچه که گفته، ما در روزنامه‌نگاری موضوعی با عنوان «ارزش‌خبری» داریم که یکی از این ارزش‌ها «درگیری» است. به عبارتی خبری که از یک درگیری یا زدوخورد حکایت کند نظیر انتقادی تند و سخت از یک نماینده مجلس یا یک درگیری فیزیکی، بیشتر مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار می‌گیرد. البته گفتنی است همین خبر که دارای ارزش درگیری است در چنین فضایی خبری بد محسوب می‌شود که مصرف رسانه‌ای بالایی هم از سوی مردم دارد. در کل باید اشاره کرد اخباری نظیر تأسیس یک نیروگاه برق یا ساخت یک سد شاید آنچنان هیجانی را برای مردم به ارمغان نیاورد.

چرا ما اخبار خوب کشور را نمی‌بینیم؟

او ادامه داد: علت را هم در این می‌توان دانست که عمل ساخت و حرکت روبه‌جلو می‌متری و با سرعت کم است، اما از آنسو تخریب و سقوط ناگهانی، سریع و پرشتاب است؛ از این رو خبر بد در چنین مقیاسی بُرد بیشتری نسبت به خبر خوب دارد، یعنی عمق نفوذ و گستره بیشتری دارد. به طور مثال پیدا شدن یک گور دسته‌جمعی از فلسطینیان در غزه بیشتر مورد استقبال مردمی در رسانه‌ها قرار می‌گیرد تا خبر ازدواج دو شخص در وضعیت حال حاضر غزه.

لسانی گفت: بخشی از علت به فرهنگ عمومی جامعه برمی‌گردد، ما باید سعی کنیم خبر خوب را سر دست بگیریم؛ همانطور که یک شی گرانبها را در زرورق می‌پیچانیم و با احتیاط از آن محافظت می‌کنیم. لذا باید در نظر بگیریم که در جهانی زیست می‌کنیم که اخبار منفی افسردگی و ناراحتی بیشتری ایجاد می‌کند و اخبار مثبت هم کم هستند. از این رو وظیفه ما هم خلق خبر خوب و هم نشر آن است. به طور مثال باید به رفتار خودمان نگاه کنیم که در طول روز مطالبی که برای یکدیگر به اشتراک می‌گذاریم تا چه اندازه مثبت و انرژی‌بخش هستند یا تا چه اندازه ناراحت‌کننده و ناگوار؛ موضوع مهم همین است که تغییر را باید از خودمان آغاز کنیم.

رسانه‌های بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند؟

این کارشناس رسانه درباره نقش رسانه‌های بیگانه در القای اخبار منفی افزود: نوآم چامسکی در کتاب «فیلترهای خبری» از چند فیلتری صحبت می‌کنند که منجر به نشر اخبار یا عدم نشر آن‌ها می‌شود. یکی از این فیلترها «فیلتر مالکیت» است. به طور مثال شبکه های ماهواره‌ای بیگانه و فارسی زبان برای اینکه بتوانند در لیست ماهواره‌های جهانی قرار گیرند باید چیزی درحدود چند صد هزار دلار هزینه فقط برای اجاره کنند، این درحالیست برخی از این شبکات در چند ماهواه حاضر بوده و این یعنی تنها هزینه اجاره سالانه آنان ارقام چند میلیون دلاری است.

او تصریح کرد: در کنار این هزینه باید خرج و مخارج مربوط به مجریان شبکه؛ هنرمندان؛ دکور و... را هم افزود. لذا تزریق‌کنندگان مالی برنامه و کسانی که بحث مالی آن را فراهم می‌کنند مطالبات و انتظاراتی از این شبکه دارند. آنان می‌خواهند مردم نسبت به موضوعاتی علاقه‌مند شوند. برای همین باید گفت رسانه امروزه با تولید حس بر احساسات مخاطبات تسلط دارد. خوش‌آمد و بدآمد نسبت به موضوعی؛ رغبت و عدم رغبت نسبت به آرمانی و... از جمل اقداماتی است که از سوی رسانه‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: مضافا که رسانه تولید کنش هم می‌کند؛ به طور مثال می‌گوید اگر نسبت به فلان قضیه اعتراضی دارید و آن ناپسند می‌دانید به کف خیابان‌ها بیایید. این همان کنترل اجتماعی از سوی رسانه است، یا اینکه بگوید به چه کسی رأی بدهید یا ندهید. امروزه رسانه به عنوان یک ساختار مؤثر در تولید حس و کنش درحال عمل کردن است.

کد خبر 848114 برچسب‌ها رسانه‌ خارجی رسانه - سواد رسانه‌ای رسانه‌ ایرانی

دیگر خبرها

  • میانگین بارش سال زراعی سیستان وبلوچستان مثبت شد
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود
  • تحقق کامل تعهد اشتغال استان کرمانشاه
  • وزیر کار: تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد 
  • رسانه‌های بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند
  • حمایت کامل یک مرجع تقلید از «طرح نور»: امری مبارک است | درباره حجاب به شدت حساسیم
  • از زلزله دانشگاه کلمبیا تا بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها
  • دولت اجرای قانون مدیریت واحد شهری را تا تحقق کامل دنبال کند
  • طرح کالابرگ ادامه می یابد؟