Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@18:26:12 GMT

آزادی فلسطین در پرتو وحدت جهان اسلام

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۵۶۵۹۸

آزادی فلسطین در پرتو وحدت جهان اسلام

تهران- ایرنا- 29 نوامبر روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین است. هنگامه ای که افراد نسبت به جنایت های رژیم صهیونیستی و سیاست های اشغالگرایانه آن اعلام انزجار می کنند و با وحدت و اتحادی همگانی، پشتیبانی خویش را از ملت مظلوم و ستمدیده فلسطین به منصه ظهور می رسانند.

مساله فلسطین به عنوان یکی از بحرانی ترین چالش های جهان اسلام و طولانی ترین درگیری ها در منطقه خاورمیانه شناخته می شود که پیامد سیاست های استعمارگران و پشتیبانی آنان از رژیم صهیونیستی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مجمع عمومی سازمان ملل متحد تحت تاثیر فشار کشورهای سلطه جو در 29 نوامبر 1947 میلادی بر پایه قطعنامه 181، فلسطین را به 2 پاره تقسیم کرد که بخشی از آن را برای تشکیل کشور و دولت اسراییل و بخش دیگر را برای کشور و دولت فلسطین در نظر گرفت.

جای هیچ گونه تردیدی نیست که این مجمع به عنوان یک نهاد بین‌المللی و مرجع دفاع از حقوق انسان ها، رأی به قطعنامه‌ای ناعادلانه داد و بدون در نظر گرفتن حقوق مسلم مردم فلسطین با فشار قدرت های وقت بین‌المللی، بیشتر خاک فلسطین را برای تشکیل رژیم صهیونیستی در نظر گرفت که این موضوع از اعتراض های فزاینده بین المللی برخوردار بود.

سرانجام مجمع عمومی در 29 نوامبر 1977 میلادی برای جبران این قطعنامه ناعادلانه با اعلام «روز همبستگی با ملت فلسطین»، جهان را به یکپارچگی با مردم مظلوم و رنجدیده فلسطین فراخواند. در دهه های اخیر همزمان با فرارسیدن روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین جهانیان شاهد تلاش های گسترده بین المللی در حمایت از مردم این کشور و انزجار از رژیم اشغالگر قدس هستند. در این چارچوب سازمان ملل نیز با صدور قطعنامه هایی با تاکید برحق فلسطینیان در تعیین سرنوشت خویش، تداوم سیاست های اشغالگرانه و توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی در منطقه را محکوم کرد.

تحولات بین المللی نشان می دهد که واکنش های جهانی علیه رژیم صهیونیستی ابعاد گسترده تری به خود گرفته است و مجامع بین المللی و جامعه جهانی به روش های مختلف، اعتراض خود را به اشغالگری های این رژیم و حمایت از حقوق مردم فلسطین ابراز می دارند.

حمایت های روزافزون سازمان ملل از حقوق مردم فلسطین از جمله موافقت با ارتقای موقعیت فلسطین در سازمان ملل و تاکید بر حق تشکیل کشور فلسطینی به پایتختی قدس از رویکرد سازمان ملل به موضوع حقوق فلسطینیان حکایت دارد که در گرو حمایت های فزاینده افکار عمومی از مقاومت مردم منطقه محسوب می شود.

گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت روز «همبستگی جهانی با مردم فلسطین» به محوربندی سخنان امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در این باره اقدام کرده است.

** بیانات امام راحل در حمایت از مردم فلسطین
- هان ای مسلمانان جهان و مستضعفان گیتی بپا خیزید تا کی سرزمین فلسطین و مسلمانان مظلوم آن دیار در سلطه جنایتکاران بسر برند و شما تماشاچی باشید و بعضی حکام شما آتش بیار معرکه باشند.

- مستضعفان جهان باید قدرت اسلامی خود را بیابند و از عربده های شرق و غرب و وابستگان و تفاله های آنان نهراسند و با اعتماد به خداوند تعالی و اتکال به قدرت اسلام دست جنایتکاران را از کشورهای خود کوتاه نمایند و آزادی فلسطین را سرلوحه برنامه خود قرار دهند.

- مساله فلسطین یک مساله شخصی نیست و یک مساله مخصوص به یک کشور و با یک مساله مخصوص به مسلمانان جهان در عصر حاضر نیست، بلکه حادثه ای است برای موحدین جهان و مؤمنان اعصار گذشته و حال و آینده.

- من از عموم مسلمانان جهان و دولت های اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند.

- لازم است بر دول اسلامی خصوصا بخصوص بر سایر مسلمین عموما که دفع این‏ ماده فساد را به هر نحو که امکان دارد بنمایند.

- تا ملت های اسلامی و مستضعفان جهان بر ضد مستکبران جهانی و بچه‏های آنان، خصوصا اسراییل غاصب قیام نکنند، دست جنایتکار آنان از کشورهای اسلامی کوتاه نخواهد شد.

- ملت های برادر عرب، برادران لبنان و فلسطین بدانند که هر چه بدبختی دارنداز اسراییل و آمریکاست.

- برخیزید و مرکز وحی دفاع کنید و از این هیاهوها نهراسید که امروز اسلام به شما محتاج است و شما در مقابل خداوند متعال مسوول هستید و با وحدت کلمه به پیش روید.

- ما از مردم بی پناه فلسطین در مقابل اسراییل دفاع می کنیم. باید همه بپا خیزیم و اسراییل را نابود کنیم و ملت قهرمان فلسطین را جایگزین آن گردانیم.

- شما اگر بخواهید بر مشکلات خودتان پیروز شوید اگر بخواهید از دست این عمال و اجانب قدس را نجات بدهید فلسطین را نجات بدهید و سایر ممالک عربی را نجات بدهید باید قیام کنید.

** بیانات مقام معظم رهبری در حمایت از مردم فلسطین
- فلسطین، مساله اول جهان اسلام است.(در دیدار استادان دانشگاه ها،31 خرداد 1396)

- ما در جمهوری اسلامی مساله فلسطین برایمان یک مساله تاکتیکی نیست، یک استراتژی سیاسی هم نیست، مساله عقیده است، مساله دل است، مساله ایمان است. (در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی اول فروردین 1390)

- دولت جمهوری اسلامی و ملت ایران همواره مدافع و حامی فلسطینیان خواهد بود.(در دیدار رهبران گروه های جهادی فلسطینی شرکت در افتتاحیه همایش غزه، هشتم اسفند 1388)

- پیروزی ملت فلسطین در بازگرداندن حق خود، دشوارتر نیست از پیروزی‌ای‌ که ملت ایران در ایجاد جمهوری اسلامی در ایران داشت. (در خطبه های نماز عید سعید فطر، 21 مهر 1386)

- دفاع از ملت مظلوم فلسطین و قیام شجاعانه و مظلومانه آنان وظیفه اسلامی همه ماست.(در دیدار سفیران کشورهای اسلامی و مسوولان، 25 شهریور1383)

- ما ایمان داریم که اسلام سرانجام فلسطین را نجات داده و قدس عزیز را از دست متجاوزین پس خواهد گرفت. (در خطبه های نماز عید سعید فطر، پنجم آذر 1382)

- همه کشورهای اسلامی باید دست در دست یکدیگر در مقابل صهیونیسم غاصب و متجاوز بایستند. (در دیدار کارگزاران نظام و سفیران کشورهای اسلامی، هفتم دی 1379)

- در مساله فلسطین، آنچه که هدف است، استنقاذ فلسطین است؛ یعنی محو دولت اسراییل.(در مراسم فارغ التحصیلی جمعی از پرسنل نیروی انتظامی، 18مهر 1379)

- پرچم مبارزه در دست جوانان فلسطینی است.(در دیدار فرماندهان و مسؤولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 25 شهریور 1372)

- تنها راه‌ حل مساله فلسطین، مقاومت است و مبارزه است.(سخنرانی در ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، 9 مرداد 1370)

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**2002**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۶۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع با هدف توسعه فرهنگ خیر و احسان و استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی در حوزه نیکوکاری، در مراسمی با حضور سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد و حجت الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی امضا شد.

حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم ضمن قدردانی از کسانی که زمینه همکاری مجمع جهانی تقریب و کمیته امداد امام خمینی (ره) را فراهم آوردند، گفت: اگر در کار خیر ابتکار عمل داشته باشیم، می‌توانیم به پیشرفت‌هایی برسیم.

وی افزود: ما باید بستری را طراحی و فراهم کنیم که برای اقشار جامعه قابل اعتماد باشد.مجمع جهانی تقریب اولین اقدامی را که در این راستا انجام داد، طراحی سامانه «آی محسن» بود. این سامانه جهت کمک به محرومین جهان اسلام است تا همگان بتوانند به واسطه آن کمک‌رسانی کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: در این سامانه پویش هایی برگزار می‌شود و سقف نیازها بررسی می‌گردد و ما بسترهای مناسب را برای کمک رسانی فراهم می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما ظرفیت‌های بسیاری در جهان اسلام برای کمک رسانی به محرومین جامعه داریم و بخشی از این ظرفیت‌ها در کشور ما وجود دارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: مردمان کشورهای دیگر می‌دانند که سردمدارانشان ممکن است طرفدار آمریکا باشند و کمک‌هایشان به دست مردم غزه نرسد، اما از طرفی می‌خواهند که به مردم غزه کمک کنند. ما می‌توانیم تدابیری بیاندیشیم و شبکه‌ای را که در جهان اسلام در اختیار داریم را به هم پیوند بزنیم.

حجت الاسلام شهریاری تصریح کرد: باید فرهنگ سازی کنیم که محروم، محروم است و فرقی نمی‌کند ایرانی و یا از هر کشور دیگری باشد.افراد زیادی هستند که به برخی از پویشها علاقه بسیاری دارند و می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند.

سیدمرتضی بختیاری، رییس کمیته امداد در این مراسم با اشاره به سابقه همکاری دو نهاد در حوزه ترویج فرهنگ احسان و انفاق، گفت: کمیته امداد به عنوان یادگار حضرت امام (ره) و یکی از بزرگترین نهادهای خیریه در سطح جهان، توجه ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی به ویژه ایرانیان خارج از کشور داشته است.

وی با تاکید بر تجربیات موفق کمیته امداد در حوزه بین‌المللی، اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی در این حوزه، توجه به ظرفیت‌های عظیم امت بزرگ اسلامی در زمینه خیر و احسان است.

بختیاری خاطرنشان کرد: کمیته امداد در برخی کشورهای منطقه که در چارچوب تفاهم‌نامه دولت‌ها عمل کرده است، در خصوص تبادل تجربیات به ویژه در توانمندسازی و حرفه‌آموزی، عملکرد موفقی داشته و زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کرده است.

رییس کمیته امداد با اشاره به ظرفیت‌های عظیم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای ترویج فرهنگ احسان و انفاق در داخل و خارج از کشور، تصریح کرد: امکانات دو مجموعه کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باید در عرصه فعالیت‌های انسان‌دوستانه، تجمیع شود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت‌های مشترک در قالب همایش‌ها، سمینارهای علمی و پژوهشی و نمایشگاه‌های فرهنگی، اضافه کرد: کمیته امداد آمادگی دارد دوره‌های انتقال و تبادل تجربیات را برای مخاطبان و جامعه هدف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار نماید.

بختیاری بر نقش نخبگان علمی، فرهنگی، احتماعی و خیران حقیقی و حقوقی برای راه‌اندازی مراکز رشد نوآوری و فناوری تاکید کرد و گفت: این موضوع در تفاهمنامه با مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیش‌بینی شده و امیدواریم هسته‌های خیر و احسان در داخل و خارج از کشور تشکیل شود.

رییس کمیته امداد ادامه داد: شناسایی و ایجاد ارتباط میان خیریه‌ها، خیران و ایرانیان فعال، مرتبط و مقیم خارج از کشور در راستای حمایت از نیازمندان از دیگر مواردی است که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

وی تسهیل انجام فعالیت‌های خیریه‌ای در خارج از کشور را ضروری دانست و افزود: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظرفیت‌های خوبی در زمینه شناسایی و معرفی خیریه‌های فعال به منظور تبادل تجربیات دارد که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر 6092798 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
  • امروزه غزه به مساله اول جهان اسلام تبدیل شده است
  • انیس: آمریکا در قضیه فلسطین خصومت خود را با اسلام نشان داد
  • حرکت اعتراضی دانشجویان درآمریکا بیداری جهان نسبت به مساله فلسطین و عمق تنفر عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی است
  • خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از مردم فلسطین نشانه آزادی خواهی آنان است
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • آزادی بیان در غرب کذب محض است
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود