هنوز درباره نحوه مدیریت بودجه سریال موسی(ع) به نتیجه نرسیدیم
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۵۶۶۶۴
به گزارش جهان نيوز، سریال امام علی (ع) که در سال 1375-1376 و به کارگردانی داوود میرباقری روی آنتن شبکه اول تلویزیون رفت، در حقیقت شروع مرحله جدیدی از سریال سازی در رسانه ملی به شمار می رود؛ شروعی که تا پیش از آن در جعبه جادویی تجربه نشده بود و آن هم سریال سازی در ژانر تاریخی – مذهبی است؛ هر چند که تا پیش از آن هیچ کدام از کارگردانان کشور به سمت ساخت چنین سریال هایی قدم برنداشته بودند، ولی داوود میرباقری توانست کارنامه ای موفق از خود در این حوزه بر جای بگذارد، کارنامه ای که باعث شد چند سال بعد مهدی فخیم زاده نیز با ساخت سریال ولایت عشق و پخش آن در سال 1379 از رسانه ملی، قدم در این وادی بگذارد، سریالی درباره امام رضا (ع) که با استقبال خوب مردم نیز مواجه شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بعد از پخش این دو سریال، تا چند سال هیچ کدام از کارگردانان کشور بنا به دلایل مختلف سمت ساخت آثار تاریخی – مذهبی نرفتند و همین مسئله رسانه ملی را وادار به بازپخش چندین باره این دو سریال در ایام و مناسبت های مختلف کرد، تا اینکه در نهایت فرج الله سلحشور با ساخت سریال حضرت یوسف (ع) و پخش آن در سال 1387، به کمک رسانه ملی آمد و موج دوم ساخت سریال هایی در این ژانر در صدا و سیما شکل گرفت؛ موجی که باز هم داوود میرباقری رابه میدان آورد و با ساخت سریال «مختارنامه»، سر و صدای زیادی را هم در رسانه ملی ایجاد کرد، سریالی که 1389 به روی آنتن شبکه اول سیما رفت تا این شبکه سردمدار پخش آثار تاریخی – مذهبی از رسانه ملی شود.
بعد از پخش سریال «مختارنامه»؛ باز رسانه ملی در حوزه سریال های تاریخی – مذهبی و تولید آثار تازه در این حوزه با مشکل مواجه شد، تا جایی که بازپخش سریال حضرت یوسف (ع) و «مختارنامه» همانند دو سریال دهه 70، بارها و بارها از شبکه های مختلف به روی آنتن رفت تا اینکه خبر ساخت سریالی درباره حضرت موسی (ع)، در رسانه ها منتشر شد، سریالی که در صورت ساخته شدن می تواند برای مدتی به نیاز رسانه ملی در حوزه سریال های تاریخی – مذهبی پاسخ دهد.
خبر ساخت سریال حضرت موسی (ع) در سال 1393 و توسط فرج الله سلحشور رسانه ای شد و در سال 1394 قرار شد ساخت این سریال به معاونت برون مرزی رسانه ملی واگذار شد، ولی با درگذشت سلحشور در اسفند همان سال، سرنوشت این سریال نیز در هاله ای از ابهام فرو رفت، تا اینکه تنها یک ماه بعد از فوت سلحشور، جمال شورجه به عنوان کارگردان سریال حضرت موسی (ع) که بزرگ ترین سریال قرآنی نیز به شمار می رود، معرفی شد، کارگردانی که قرار است میراث سلحشور را جلوی دوربین ببرد.
با وجود اینکه نزدیک به دو سال از انتخاب شورجه به عنوان کارگردان سریال حضرت موسی (ع) می گذرد، اما هنوز زمان دقیق شروع فیلمبرداری این سریال مشخص نشده است؛ برای در جریان قرار گرفتن از آخرین
وضعیت این سریال گفتگویی کوتاه با جمال شورجه داشتیم که در ادامه می خوانید:
شورجه درباره زمان ساخت سریال «حضرت موسی (ع)» گفت: همچنان با مسئولان رسانه ملی در حال مذاکره هستیم تا موانع نهایی برای ساخت این سریال نیز برطرف شود و با وجود اهتمام ویژه مسئولین برای ساخت این سریال، هنوز زمان شروع فیلمبرداری مشخص نشده است.
وی ادامه داد: در آخرین جلساتی که با مسئولین صدا و سیما داشتیم، درباره شیوه مدیریت بودجه پروژه صحبت هایی صورت گرفت و منتظر هستیم تا در این زمینه به یک نقطه مطلوب برسیم.
کارگردان سریال «حضرت موسی (ع)» درباره لوکیشن های این سریال اظهار داشت: احتمالا 20 درصد از این سریال در لوکیشن های سریال «حضرت یوسف (ع)» فیلمبرداری می شود، با این حال این لوکیشن هم از طریق میدانی و هم توسط جلوه های ویژه گسترش پیدا می کند، از سوی دیگر شهرک دفاع مقدس نیز یکی دیگر از لوکیشن ها ما خواهد بود.
شورجه در همین زمینه افزود: برای بخش هایی از سریال مانند قسمت های مربوط به کوه طور و بخش های مربوط به حضرت شعیب باید به خارج از تهران برویم و به احتمال زیاد بیابان های جنوب کشور برای این صحنه ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی خاطر نشان کرد: فیلمنامه این سریال کاملا آماده شده است و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.
منبع:خبرنامه دانشجویان ایران
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۶۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ | واکنش تهیه کننده نون خ | او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است و برای ...
به گزارش همشهری آنلاین، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقهای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ۵» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ۶» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
کد خبر 849428 منبع: تسنیم برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی تلویزیون - صدا و سیما